Marius2002 Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 Så @Snagg30 jeg hører i en annen tråd at du ikke liker prompelyder i bil. Det er for meg helt uforståelig, Tesla har gjort en kjempeoppdatering i førjulstiden som gjør at bilen kan prompe på fjernvalg. Så da kan jeg sitte på kontoret eller foran peisen, heise ned vinduene og prompe på folk som går forbi. For det ser jeg jo med Sentry Mode. Og med lysshowet som også er kommet som fjernstart så sparte jeg penger på fyrverkeri. Ikke nok med det, mens jeg og ungene venter på at fruen skal bli ferdig med shopping så ignorerer jeg "pappa, min tur" fra baksetet og sitter med spillkontroll og kjører racingspill eller annet, som Mahjong. Ungene får underholde seg selv. At du foretrekker skikkelig ku i setene synes jeg er helt forferdelig, Tesla har jo vegansk skinn og det må være mye bedre på alle punkter. Bare navnet "vegansk skinn" viser jo at de er ihvertfall 5 år foran alle andre. Vi skal redde planeten her i lille Norge. Jeg er en pioneer. Så kan man gå på designet. Langt unna så er Tesla Model 3 smålik Porsche forfra om man sitter litt lav å ser. Derfor er det også helt uforståelig at du vil svi av 4-gangen prisen på en pent brukt Model 3 på en Porsche Cayman GT4. Hva kan en GT4 gi som en Model 3 ikke kan? Bråk? Da er vi enig. Nei, kjære sunnmøring, vær en pioneer du også - velg Tesla. Saltkjelen, laffe, Walkabout og 17 andre reagerte på dette 20 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bricks Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 16 timer siden, flobben skrev: Hva er den praktiske forskjellen på hjul vs belter? Bare kjørt med hjul og synes det har funket greit Ja det er jo off topic så..Forrige fres jeg hadde var en Ariens med Hjul,(13Hk,80cm,enkanonfres) denne er lettere å transportere, bare å vippe den bakover å sette den i høyeste gir.Hos meg så har jeg en bratt bakke opp til huset, da freser jeg bare nedover, kjører opp og starter på nytt.Dette er mere omstendig på Honda som jeg har nå(1590, 15HK og 90 cm bred).På hjulfresen så satte jeg på kjettinger fikk da revet opp når det hadde vært is og lagt seg nysnø.Beltefresen på 280 kilo den raser bare nedover, meg meg på slep:) flobben reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 10 minutter siden, Marius2002 skrev: Så @Snagg30 jeg hører i en annen tråd at du ikke liker prompelyder i bil. Det er for meg helt uforståelig, Tesla har gjort en kjempeoppdatering i førjulstiden som gjør at bilen kan prompe på fjernvalg. Så da kan jeg sitte på kontoret eller foran peisen, heise ned vinduene og prompe på folk som går forbi. For det ser jeg jo med Sentry Mode. Og med lysshowet som også er kommet som fjernstart så sparte jeg penger på fyrverkeri. Ikke nok med det, mens jeg og ungene venter på at fruen skal bli ferdig med shopping så ignorerer jeg "pappa, min tur" fra baksetet og sitter med spillkontroll og kjører racingspill eller annet, som Mahjong. Ungene får underholde seg selv. At du foretrekker skikkelig ku i setene synes jeg er helt forferdelig, Tesla har jo vegansk skinn og det må være mye bedre på alle punkter. Bare navnet "vegansk skinn" viser jo at de er ihvertfall 5 år foran alle andre. Vi skal redde planeten her i lille Norge. Jeg er en pioneer. Så kan man gå på designet. Langt unna så er Tesla Model 3 smålik Porsche forfra om man sitter litt lav å ser. Derfor er det også helt uforståelig at du vil svi av 4-gangen prisen på en pent brukt Model 3 på en Porsche Cayman GT4. Hva kan en GT4 gi som en Model 3 ikke kan? Bråk? Da er vi enig. Nei, kjære sunnmøring, vær en pioneer du også - velg Tesla. Hahaha. Forbanna klovn 😂 StigJ, mslello, fupsaker og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liffi Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 17 timer siden, Fredrik 90 skrev: Jeg står på liste. Lite info foreløpig, men jeg frykter at denne blir dyr. G60 5-serie vises til høsten, men kommer ikke på veien før til våren/sommer 2024… Ja spørs vel utstyr å "motorisering" men mellom 800-mill må man vel forvente . . spent på den bilen på utseende ikke minst pris. Får vel vite mer mot sommeren sikkert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 22 minutter siden, liffi skrev: Ja spørs vel utstyr å "motorisering" men mellom 800-mill må man vel forvente . . spent på den bilen på utseende ikke minst pris. Får vel vite mer mot sommeren sikkert Sliter med å tro den vil koste det samme som en i4, 5-serien skal jo legge seg en del høyere en i4 på alle områder, så jeg blir noe overrasket om prisen blir helt lik. I4 med alt utstyr er vell 950 000,- nå? liffi og Marius2002 reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 1 time siden, Snagg30 skrev: Sliter med å tro den vil koste det samme som en i4, 5-serien skal jo legge seg en del høyere en i4 på alle områder, så jeg blir noe overrasket om prisen blir helt lik. I4 med alt utstyr er vell 950 000,- nå? i4 M50 med alt utstyr og beste serviceavtale ligger nå til rett over 1 060 000,- inkl. avgifter. I 2024 er det vel nærliggende å tro at innslagspunktet for mva også reduseres på nytt for elbiler, slik at bilen vil bli enda dyrere. Hvis vi drar paralleller til dagens iX M60 og X5 M50i (blir M60i ved LCI), så er det omtrent 400 000 som skiller disse i startpris. Hhv. iX M60 på ca 1 400 000,- og X5 M50i på ca 1 800 000,-. Til sammenligning er det ca. 300-350 000,- som skiller en i4 M50 og en M440i. Ser at en M550i starter på rundt 1 400 000,-, så om vi smitter over differansen mellom iX/X5 og i4/M440i, så sitter vi igjen med en startpris på rundt 1-1 100 000,- på i5 M60. En i5 M60 vil nok helt sikkert bikke fint 1 200 000-1 300 000,- med litt utstyr og vel så det. Tror dessverre at toget er gått for de som ønsker en "versting BMW" til gi-bort pris. Ellers holdt jeg på å brekke lårhalsen på den ubrøyta gårdsplassen da jeg leste at @Fredrik 90 hadde satt seg på liste på en i5.. mslello, E.C., liffi og 4 andre reagerte på dette 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 20 minutter siden, Saltkjelen skrev: Ellers holdt jeg på å brekke lårhalsen på den ubrøyta gårdsplassen da jeg leste at @Fredrik 90 hadde satt seg på liste på en i5.. Hehe, javel? 😅 Hvorfor skulle det være så uvanlig da? Jeg vil sikre meg plass tidlig, men det er med forbehold om at prisene ikke tar av.. Ampera reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 54 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Hehe, javel? 😅 Hvorfor skulle det være så uvanlig da? Jeg vil sikre meg plass tidlig, men det er med forbehold om at prisene ikke tar av.. Skrev innlegget med en dose humor, men det er jo ikke til å stikke under en stol at jeg måtte trekke litt på smilebåndet når du har gått så hardt ut mot elbiler som det du har gjort. "Og elbil - nei, det er helt uaktuelt". Lars S, tambur4, Ampera og 4 andre reagerte på dette 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 (endret) 23 timer siden, liffi skrev: Innom Billia i dag å masa litt på i5 .. ser ut som noe skjer i 2024 😬 flere som står på venteliste ? Satt meg opp der tidligere i fjor. . Lite info men. Bil til over en mill som reelt går 300km med litt fresk kjøring vinterstid 🤔? ( man tar ikke sjansen på og presse % når man er på tur og har ladestasjoner forran seg ) Endret Januar 6, 2023 av Skulebollen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 3 timer siden, Saltkjelen skrev: Skrev innlegget med en dose humor, men det er jo ikke til å stikke under en stol at jeg måtte trekke litt på smilebåndet når du har gått så hardt ut mot elbiler som det du har gjort. "Og elbil - nei, det er helt uaktuelt". Å herlighet å dere henger dere opp i ting… Nå må dere få litt annet å bruke dagen på 😅 Er jo selvfølgelig ikke noe jeg skal ha for å eie selv. Jeg tenker at i5 blir en stor greie og da kan det være greit å ha sikra seg prioritet tidlig. Viser det seg at de går ut med en grei pris, slik de gjorde med i4 så skader det ikke å legge inn en bestilling. Er litt derfor jeg må se prisen an før jeg går videre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liffi Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 (endret) Ja nei blir det over mill så mister jeg interessen ja !! Men forsto det at de startet på 800, men baller fort på seg med utstyr . jeg skal ha meg ny bil, men føler bare det er el man MÅ gå for. Selvom jeg gjerne skulle kjøpt meg en ny M5 men de pengene har jeg ikke. Da må man selge såsi alt man har av biler /båt å enda er det ikke nok 😂 Endret Januar 7, 2023 av liffi Tekst sveigis og Saltkjelen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 3 timer siden, Fredrik 90 skrev: Å herlighet å dere henger dere opp i ting… Nå må dere få litt annet å bruke dagen på 😅 Er jo selvfølgelig ikke noe jeg skal ha for å eie selv. Jeg tenker at i5 blir en stor greie og da kan det være greit å ha sikra seg prioritet tidlig. Viser det seg at de går ut med en grei pris, slik de gjorde med i4 så skader det ikke å legge inn en bestilling. Er litt derfor jeg må se prisen an før jeg går videre. Det må være lov å se humoren i dette når forumets største elbilmotstander er den første som står i køen for å sikre seg en i5. Ellers synes jeg tanken om en i5 er fornuftig. La oss håpe at det vil være like attraktivt å spekulere i en i5 som det har vært med i4, men det er nok lite trolig ettersom BMW neppe vil gjenta i4-bommerten til "gi-bort pris" og høy storkunderabatt. Alt dette er jo borte nå, så tviler dessverre på at det vil være tilfellet for i5. Ta prisen som er midt i mellom i7 xDrive60 og i4 M50, så har man nok startprisen på en i5 M60. Legg så et par-tre hundre tusen på denne summen igjen for en riktig utstyrt bil. Ron Jeremy, Otis, E.C. og 5 andre reagerte på dette 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 (endret) Synes det er bra den der storkunde rabatten er på vei ut. Kjenner folk som jobber i større firmaer uten noe som helst behov for bil hvor de ansatte har storkundeavtaler. De 8-10% som de får, som andre ikke får gjør jo at man får et vanvittig verditap på ny bil, som de med rabatten ikke får. Og eneste forskjellen er at man jobber i rett firma. Endret Januar 6, 2023 av flobben Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 1 time siden, liffi skrev: jeg skal ha meg ny bil, men føler vare det er el man MÅ gå for. Selvom jeg fjerne skulle kjøpt med en ny M5 men fe pengene har jeg ikke. Da må man selge så mye man alt har å enda er det ikke nok 😂 Man MÅ jo ingenting, du kan jo kjøpe den bilen du vil 😅 Greit nok så blir man påvirket til å velge elbil hvor enn man snur seg, alt handler bare om hvor bestemt du er. Da ville jeg heller revurdert å kjøpe helt ny bil hvis det innebærer å velge noe man ikke har 100% lyst på. Det er jo kjedelig når man skal bruke en god del penger på bil. Eller se litt annerledes på det, kjøp heller den bilen du har lyst på nå mens de ennå er tilgjengelige som nye her i Norge. Støre og Vedum har dessverre noen år og statsbudsjetter igjen før de ryker ut, det kan veldig fort ble slutt på muligheten til å kjøpe ny fet bil…både på strøm og fossilfuel. 1 minutt siden, Saltkjelen skrev: Det må være lov å se humoren av dette når forumets største elbilmotstander er den første som står i køen for å sikre seg en i5. Ellers synes jeg tanken om en i5 er fornuftig. La oss håpe at det vil være like attraktivt å spekulere i en i5 som det har vært med i4, men det er nok lite trolig ettersom BMW neppe vil gjenta i4-bommerten til "gi-bort pris" og høy storkunderabatt. Alt dette er jo borte nå, så tviler dessverre på at det vil være tilfellet for i5. Ta prisen som er midt i mellom i7 xDrive60 og i4 M50, så har man nok startprisen på en i5 M60. Legg så et par-tre hundre tusen på denne summen igjen for en riktig utstyrt bil. Jeg er ikke elbilmotstander, jeg har ingenting i mot elbiler i seg selv så lenge det er frivillig. Det jeg er motstander av er å bli forsøkt tvunget til å kjøre elbil, bli fortalt av andre at dette er løsningen på alt vondt i verden. Jeg synes heller ikke man blir elbil motstander når man i diskusjoner tar å stiller seg på fossilbilens parti, på samme måte som dere har argumentert for å ikke være elbiltilhengere når dere har forsvart elbilen. Videre synes jeg ikke man blir elbilmotstander av å påpeke elbilens svakheter i mange tilfeller, fordi glorifiseringen kan ofte ta litt av sted når enkelte får seg elbil. Vi kjøpte ny elbil i 2014, lenge før de fleste av dere andre her kjøpte elbil. Jeg var tidlig ute å testa både Model S og Leaf når de først dukket opp. Som bilinteressert så var jeg nyskjerrig men også fascinert av denne nye teknologien. Jeg husker jeg tenkte at det er utrolig at den strømmen vi får ut av den lille stikk-kontakten på ytterveggen er nok til å sende oss avgårde på motorveien i 110 km/t. Men så begynte snakket om at alle måtte kjøpe elbil, enten man vil eller ikke. Det ble snakk om ett forbud mot salg av fossile biler i 2025…da ble det plutselig ikke ett fasinerende men fritt valg lenger. Da fikk jeg bange anelser. Igjen, bestiller jeg I5 så er det ikke noe jeg skal ha selv. Det er dessverre lite forenlig med slik jeg bruker hovedbilen her i huset. Men nå har jeg fossilbiler så jeg klarer meg så en liten periode med I5 skal vi nok klare oss fint med. Også er det jo deilig å kjøre elbil i det daglige da, bånn gass med med kald motor, du kan forvarme/kjøle bilen selv for hver minste lille tur…og i garasjen. Kjapp gass respons, stille og uten vibrasjoner. Men når det blir for uinspirerende og kjedelig, eller jeg skal utenfor fylkesgrensa så må jeg ha fossilbil til disposisjon. Og nåde den som forsøker å ta fra meg den muligheten, elbil er nytt og artig…men fossilbilen er og blir min trygge havn 👍 BMWE39turbo, Ampera og Prebze reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Januar 6, 2023 Share Skrevet Januar 6, 2023 Siden bimmers er forumet der man får svar på det meste.. Har solgt min t5 transporter, ( forsvant etter 5 min på Finn, det var ikke planen så haster med ny bil😅 ) Men mens jeg leter meg grønn på biler i 250-400k klassen.. begynte jeg og tenke på Vito.. Noen som har prøvd/har erfaringer med 16-18mod. Vito vs Transporter? Klarer meg med 150/163hk.. Er ikke så opptatt av utstyr heller foruten at jeg må ha lakkerte fangere for utseende sin del. Syns T6 ser bedre ut både utenpå og inni.. ( blir senk og felg ) Men er Vito en bedre bil mtp comfort osv.? sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå