Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Mesteparten av det som ryker på en bil har ikke noe med drivlinjen å gjøre. Bremser, understell og annet dill-dall. Det kommer flere verksteder som vil sette inn brukte deler på elbiler med tiden, så det tror jeg ordner seg. Dyre biler, vel der blir det ofte dyrt uansett. Ser jo nok av fomling på avanserte fossilbiler i dag. "Har du en diesel med 3 turboer? Vi tenker å prøve å bytte alle 3 for å se hva som skjer". Er jo noen her som har opplevd. For å ikke snakke om V8-bingoen til BMW som veldig få tør å eie uten ekstra forsikring etter garantiutløp. Hvordan skal elbil være verre her? Veldig få som bytter turboer hjemme eller noe som helst slikt.

Når jeg ser på min E61 så er de meste reparasjonene på noe annet enn motor-relatert, mens neste all service er på motorting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sitat

@Fredrik 90
Men for å komme til saken, du mener ett batteri bytte ikke koster stort mer enn ett twinturbo bytte på en dieselbil. Hva koster ett brukt batteri til en i3, og kva koster en overhalt brukt twinturbo til en N47 (som svært sjeldent ryker forøvrig)? 

Jeg har tatt utgangspunkt i en 2014 118D og en 2014 i3 60ah, bare for å sammenlikne epler med epler.

Brukt overhalt twinturbo fra Koed koster 10 000,- pluss noen timers jobb, la oss si 15 000,-

SAP8518205 - Turbolader -ombyt- | KOEDBMW - Serving BMW People

Brukt batteri til i3 koster hos Finndel.no ca 75 000,- og sikkert noen timers jobb her også, la oss si 80 000,-

Batteripakke elbil til BMW i3, 2013->> (61 25 8 353 644-01), Motorkode: IB1P25B (finndel.no)

Da lurer jeg på hvordan ditt eksempel henger sammen?

 

Jeg har nok venner som jobber hos autoriserte BMW forhandlere og eksterne verksteder som enten utelukkende skrur BMW eller har mye BMW inne. At turbobytte er sjelden kost er nok både jeg og de sterkt uenig i. :)

Ellers registrerer jeg at den ene turboen koster rundt 10 000,- og at to derfor blir 20 000,-. I motsetning til en del turbojobber hvor halve motoren skal demonteres, skal batteripakken kun skrus løs, senkes ned og koble av kontakt og kjølesystem. Skal du først ha troverdighet når du sammenligner priser, burde du ikke velge det dyreste batteriet som ligger tilgjengelig på finndel. Det ligger to andre batterier som er priset til hhv. 62 500,- og 18 790,-. De fleste batteriene fra i3 har ligget i prissjiktet 25-40 000,-.

Sitat

Også er det noe annet du ikke tenker på. For deg er det lett å utføre slikt arbeide, men for Ola Nordmann er det ikke så rett frem som du får det til å høres ut her. Man har gjerne motor/drivverks forsikring og da kreves det at man benytter seg av nye originale deler. Da blir prisen virkelig en helt annen, og her kommer elbiler svært dårlig ut i forhold til ICE. Svært få kjenner en nevenyttig kar som kan bytte og kode brukte elbil batterier, og gjør man dette så er det ikke noe forsikringen vil gå med på.  

For meg er det kurant å gjøre det, men det er stadig flere og flere uavhengige verksteder som er spesialisert på den slags. Selv Bavaria monterer brukte i3-batterier og får eksterne leverandører til å kode enheten (som BMWs normale ISTA ikke godkjenner). Forsikringsselskapene krever stadig større bruk av brukte, originale deler, hvilket fint løses av flere verksteder. Tro meg, "annenhåndsmarkedet" for verksteder som tilbyr kodetjenester i forsikringssaker er stort - og det gjøres - i fleng.

Sitat

Derfor blir mange nyere elbiler rett og slett vraket (tv2.no)

NRK laget sågar en passende dokumentar på nettopp dette men hvor lite som skal til for at en elbil kondemneres pga for dyre deler.

Sløsesjokket – NRK TV

Du må huske på at de bilene som nå er kondemnert har gjerne vært momsfrie biler. Ettersom kondemneringsterskelen er i prosent og ikke i kroner og øre, vil terskelen for å vrake en elbil lavere enn å vrake en ICE-bil. Bilen i sløsesjokket mins jeg å huske var en e-Golf. En e-Golf kostet vel i sin tid ca. 300 000,-, så om om vi legger til grunn innslagspunktet på 60% (som har vært standarden for når en bil mellom 1-3 år kondemneres) vil reparasjon over 180 000,- sørge for at bilen kondemneres. Ja, batterier er for dyrt (sannsynligvis overpriset av fabrikk for å tjene grovt med penger) og noe som dessverre medfører et slikt sløseri som filmen hos NRK viser, men dette vil etter hvert endres. Innslagspunktet for kondemnering gjelder uavhengig drivlinje, så en 120i til 300 000,- med reparasjoner til over 180 000,- vil også kondemneres.

Sitat

Her vet jeg ikke helt hva du rører om, annet enn at du tydeligvis ikke ser at det ikke er rettferdig sammenlikne kompleksiteten på en eldre F01 og en langt enklere i3. Sammenlikn heller med en bil i tilsvarende klasse og pris. Jeg har ikke skrevet "elektriske feil" for så å la det dreie seg om "elektronikk til batteriet", jeg har sagt elektronikk knyttet til bilens fremdriftssystem. Du må gjerne sitere meg men gjør det riktig! 

For ordens skyld var mitt svar opprinnelig myntet til Otis på forrige side som skrev "Jeg tror ikke de fleste er rett for degradering av batteri etter feks 10 år, men mer det at elektronikken plutselig er defekt.". Jeg mener poenget mitt likevel står seg. Der F01 med vesentlig mer elektronikk fortsatt fungerer fint, er det liten tvil om at en i3 med mindre elektronikk vil gjøre det vel så bra.

Sitat

Med elbil til 900 000,- kommentaren så mente jeg at en bil som ny koster 900 000,- og må kondemneres lenge før den har nådd normal levetid pga skade i batteriet. [...]

Dette er ett eksempel, nå ble ikke denne kondemnert ettersom den var såpass ny. Men som nå noen år gammel bruktbil så kan den bli det

Må skifte elbilbatteri for 378.000 kroner (motor.no)

Fagsjef skade og lakk i NBF, Tor Sigurd Simonsen sier følgende rundt reparasjoner og sårbarheten til elbiler

"Vi ser at skader på undersiden av bilen ofte genererer mer arbeid på en elbil enn tilsvarende skader på en fossilbil. Årsaken er at selv små skader på undersiden av elbiler krever en grundig kontroll for å avdekke mulige skader på batteriet. I mange tilfeller medfører skader under bilen at batteriet- eller battericeller må byttes"

Elbiler og skadereparasjoner (nbf.no)

Igjen er vi inne på det prosentvise innslagspunktet. Det er klart skader i batterikassen kan være problematisk, men som med en defekt ICE-motor, kan man benytte seg av delene som ikke er skadet. En battericelle (som helt enkelt kan byttes) koster ca. 35 000,- hos BMW. Det er forresten ikke utenkelig at diverse "bilelektro"-firmaer også har en helt annen kompetanse på å reparere/overhale batterier.

Sitat

Hvorfor er det ett oppkonstruert behov for å mene at elbiler stopper så fort det er ett elektrisk problem? Forklar?

Jeg har inntrykket at så fort noen stiller spørsmål ved en mulig problemstilling rundt elbiler så ropes det om at det er oppkonstruerte problemer. Tåler ikke elbil folket at man er kritisk og stiller spørsmål ved en del ting rundt denne nye teknologien? 

Fordi det ikke er slik at en elbil automatisk stopper fordi den har en elektrisk feil. På lik linje som at det ikke er noen automatikk i at en ICE-bil stopper med en mekanisk feil. Det oppkonstruerte behovet for å stadig hevde at elbil er dyrt, elbil har mange feil etc. stammer fra folk som ikke eier elbil. Jeg mener at både elektrisk, diesel og bensin er fine greier (hvert til sitt bruk) og har ingen egeninteresse av å mene det ene eller det andre, og baserer derfor mine uttalelser på egen erfaring (med tre i3er og en i4) og en liten haug diesel/bensinbiler. Bilene som har kostet meg (eller tidligere eier) mest har vært diesel eller bensinbiler (og der snakker vi om at den første i3en jeg eide måtte lime takluke, bytte tannstang, AC-kompressor etc. utenfor garantitid). 

Derfor sier jeg igjen; det er ingen grunn til å bekymre seg noe mer over en 10 år gammel i3 kontra en 10 år gammel ICE-bil. :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

 

Når jeg ser på min E61 så er de meste reparasjonene på noe annet enn motor-relatert, mens neste all service er på motorting. 

Ja samme her. Begge bilene mine så er det andre ting enn motorting som byttes.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

Jeg er særdeles positiv til elbil til sitt bruk, er derfor eiger av en ( Kona sin men vi har ikke særeie😜).

Men man blir automatisk litt kritisk til reperasjoner av deler på elbil når man leser i media om den ene etter den andre "småfeilen" som koster horribelt. Sløsesjokket episoden er jo en ærlig sak. En filleting kondemnerte bilen. 

Bjarne Brøndbo nevnte også noe helt sinnsyke greier på MB EQC i en podkast. At bilen ble kondemnert fordi batteriet kostet mange 100.000 og gikk i "lås" ved den minste krasj ( Husker ikke eksakt, var noe i den dur :P ) Og MB nektet og godta verksteder og bruke brukte batterier. 

Så har man ting som ett lager i Elmotor el. Som etter mine inntrykk koster jævlig mye mer enn og feks. skifte ett lager på en dynamo. 

Selvsagt kryr det av feil på fossilbiler også, men det skulle da bare mangle at en 750i som kostet 2 mill ny skal bli dyr og eige når den er 10 år, i motsetning til en i3 som kostet 250k ny.. 

Jeg har hørt fra VW mekanikere, at E-golf er en potensielt fryktelig dyr bil og drifte, I motsetning til en tilsvarende bil med en 1.4 bensiner.. 

 

Det skrives fryktelig mye om at dette vil bli bedre, og at det med tiden vil komme flere og flere verksteder. Tviler ikke. Men vi må nesten diskutere dagens situasjon. Forhør deg rundt etter Ikke merkeverksteder som tar på seg og bytte elrelaterte deler på en Elbil, gjerne med litt koding i Nordfjord-regionen.. Og ikke nødvendigvis i Norges hovedstad, lykke til :P 

 

Jeg forstår ikke hvorfor alle diskusjoner på Bimmers ender opp med at man enten må hate eller like en elbil, spør som F90: Kan man ikke vere litt kritisk til kostnader på reperasjoner av elbil, og argumentere for og imot dette uten at man da hater Elbil? 

 

Jeg er brennsikker på at det totale reknestykket på vedlikehold av fossilbil vs Elbil, så vinner Elbil soleklart. 

Men per nå, tror jeg utifra alt jeg har lest og hørt at det er potensielt fryktelig dyrt og eige en Elbil utenfor garantitid. Dette fordi utviklingen blant verksteder, og delepriser ikke er kommet langt nok.  

Ingen av argumentene som har blitt nevnt her har fått meg til og endre på dette 😅

 

Til slutt, siden det er veldig viktig her inne på Bimmers og poengtere fra alt og alle:

Jeg liker elbil :) Det er genialt til sitt bruk! Og min personlige mening er at man er mindre begavet om man mener noe annet.

Så får man heller vere uenige om til hvor mye av bruken det er genialt til

 

 

 

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen For en gangs skyld har vel faktisk dette være en nokså nyansert og konstruktiv debatt, og det er vel ingen som har hatt på skyggelappene denne gangen. :) 

I indre fjorder er det som regel et verksted som kan ett bilmerke (er vel derfor alle i Luster/Skjolden kjører Subaru), så jeg har ikke tenkt til å utfordre deg på hva Nordfjord-regionen inneholder av kompetanse, men jeg kan se for meg at det finnes en lokal mekaniker som kun mener biler mellom 1983-1997 er tingen.. :P Jeg er for øvrig ellers helt enig, ting er enklere her i mine trakter - hvilket også muligens forklarer hvorfor jeg ikke er bekymret for å få repartert det ene eller det andre. Saken ville stilt seg annerledes (selv med BMW som bil) om nærmeste dedikerte reparasjonssted var seks timers kjøretur unna. Da ville jeg eid noe jeg visste jeg ville fått serivce/reparasjon på i umiddelbar nærhet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg har nok venner som jobber hos autoriserte BMW forhandlere og eksterne verksteder som enten utelukkende skrur BMW eller har mye BMW inne. At turbobytte er sjelden kost er nok både jeg og de sterkt uenig i. :)

Ellers registrerer jeg at den ene turboen koster rundt 10 000,- og at to derfor blir 20 000,-. I motsetning til en del turbojobber hvor halve motoren skal demonteres, skal batteripakken kun skrus løs, senkes ned og koble av kontakt og kjølesystem. Skal du først ha troverdighet når du sammenligner priser, burde du ikke velge det dyreste batteriet som ligger tilgjengelig på finndel. Det ligger to andre batterier som er priset til hhv. 62 500,- og 18 790,-. De fleste batteriene fra i3 har ligget i prissjiktet 25-40 000,-.

Okei, hvis vi skal ned på dette nivået og sammenlikne de billigste delene man kan finne. Den turboen jeg linket til var den dyreste som ligger på Koed, min tanke var at dyrest brukt del er best og det jeg ville hatt montert i min bil.

Men da kan man få kjøpt denne til 6600,- som kommer fra en bil som har gått 91 000 km.

 KB1241043 - Turbo | KOEDBMW - Serving BMW People

Det batteriet til 18 790,- har for det første ukjent km stand. Det er fortsatt montert i en bil som har åpenbare skader, de sier at batteriet er OK men hvor sikre er man på det? Gir de garanti på dette? Hvor ofte har det blitt hurtigladet? Ingen som vet

Batteriet til 62 500,- har gått 151 000 km mens det til skarve 15 000,- mer har gått 124 000 km...Hvis du da har en i3 som har gått 130 000 km...hvilket batteri vil du ha i din bil? Det blir for enkelt å bare finne det billigste og åpenbart dårligste batteriet for å finne grunnlag for sine påstander. Hvor er de batteriene som koster fra 25-40 000 kr som er gode? 

13 timer siden, Saltkjelen skrev:

For meg er det kurant å gjøre det, men det er stadig flere og flere uavhengige verksteder som er spesialisert på den slags. Selv Bavaria monterer brukte i3-batterier og får eksterne leverandører til å kode enheten (som BMWs normale ISTA ikke godkjenner). Forsikringsselskapene krever stadig større bruk av brukte, originale deler, hvilket fint løses av flere verksteder. Tro meg, "annenhåndsmarkedet" for verksteder som tilbyr kodetjenester i forsikringssaker er stort - og det gjøres - i fleng.

Ja i og rundt Oslo er det sikkert verksteder som er gode på dette, men Norge er mer enn bare Oslo...tro det eller ei. Her på Sørlandet er det ingen, det vil si det finnes verksteder som skrur elbiler men ingen av disse har avtale med f eks If. 

Så du mener at Bavaria setter inn brukte deler på biler som kommer inn med forsikrings skade, det låter for meg useriøst av ett merkeverksted. Jeg vet at Bavaria kan sette inn brukte originaldeler når det er kunden som tar regningen og det er klargjort med kunden (gjerne i ett ledd for å hjelpe kunden slik at reparasjonen ikke blir for dyr). Slik praktiserer de ikke på biler som er innen for nybilgaranti.

Jeg tror gjerne at andrehåndsmarkedet for koding er stort, men igjen så begrenser dette seg til Oslo området og ikke Sørlandet eller Vestlandet. 

13 timer siden, Saltkjelen skrev:

.....men dette vil etter hvert endres.....
 

Jada, det snakkes alltid om at dette vil endres på sikt og alt kommer til å gå seg til med tiden. Dette er det alltid snakk om når det kommer til ting rundt elbiler som er litt ugunstig eller tungvidt....akkurat nå. Men vi lever nå enn akkurat nå og må ta høyde for at disse tingene dukker opp i nåtid.

Dessuten når er det ting skal endre seg til det bedre? Nå har dere som forsvarer elbiler pratet om dette i 8 år at alt skal gå seg til med tiden...men likevel så står vi her vi står nå.

13 timer siden, Saltkjelen skrev:

For ordens skyld var mitt svar opprinnelig myntet til Otis på forrige side som skrev "Jeg tror ikke de fleste er rett for degradering av batteri etter feks 10 år, men mer det at elektronikken plutselig er defekt.". Jeg mener poenget mitt likevel står seg. Der F01 med vesentlig mer elektronikk fortsatt fungerer fint, er det liten tvil om at en i3 med mindre elektronikk vil gjøre det vel så bra.

Jeg synes fortsatt at dette ikke er å sammenlikne epler med epler, men jeg skjønner og er for så vidt enig i tankegangen.

13 timer siden, Saltkjelen skrev:

Fordi det ikke er slik at en elbil automatisk stopper fordi den har en elektrisk feil. På lik linje som at det ikke er noen automatikk i at en ICE-bil stopper med en mekanisk feil. Det oppkonstruerte behovet for å stadig hevde at elbil er dyrt, elbil har mange feil etc. stammer fra folk som ikke eier elbil. Jeg mener at både elektrisk, diesel og bensin er fine greier (hvert til sitt bruk) og har ingen egeninteresse av å mene det ene eller det andre, og baserer derfor mine uttalelser på egen erfaring (med tre i3er og en i4) og en liten haug diesel/bensinbiler. Bilene som har kostet meg (eller tidligere eier) mest har vært diesel eller bensinbiler (og der snakker vi om at den første i3en jeg eide måtte lime takluke, bytte tannstang, AC-kompressor etc. utenfor garantitid). 

Derfor sier jeg igjen; det er ingen grunn til å bekymre seg noe mer over en 10 år gammel i3 kontra en 10 år gammel ICE-bil. :) 
 

Men det er da ingen som har sagt at en elbil automatisk stopper når den får en elektrisk feil. Men som nevnt av en annen her så har elbiler langt færre komponenter, men den da er den også i større grad avhengig disse komponentene for å kunne fungere. Alt avhenger selvsagt av hvordan feilen treffer, både på en ICE og en elbil. 

Bare for ordenskyld, vi kjøpte vel elbil før noen andre her gjorde det. Nå var dette tilbake i 2014 og elbilene man solgte da kan ikke sammenliknes med elbiler som selges i dag, annet enn at de i dag er eldre bruktbiler. Jeg jobber i bilbransjen og er borti elbil hver eneste dag på alt fra salg av nye og brukte, inntak av brukte, tilbakemelding fra kunder (som for elbil er over all forventing btw) og problematikk rundt dyre deler ved reklamasjoner. Jeg føler jeg har god kontroll på hva som rører seg i bilbransjen, jeg ser helt klart alle de store fordelene men det danner seg også ett bilde av noen leie bakdeler. 

Jeg er ikke i mot elbiler i seg selv, når noen hevder dette så kan man snakke om noe som er oppkonstruert. Det jeg er i mot er myndigheter som vil påvirke/pålegge meg til å kjøpe elbil og holdningene/meningene til mange som kjører elbil. Jeg har ikke noe problem med å fokusere på de positive sidene ved elbilen i seg selv, så lenge den passer til kundens ønsker og bruksmønster så finnes det ikke en bedre løsning. Igjen så er det ikke selve elbilen som er problemet, men all "støyen" rundt generert av enkelte folk med interesser. 

Du har åpenbart eid flere elbiler enn meg. Men de elbilene du har eid har vel alle vært nye biler? Eller av relativt ny årgang. De fossile bilene som har gitt deg betydelig mer påkost har vel alle vært biler med litt år på baken?

Jeg har også hatt litt påkost på ICE bilene mine, med da snakker vi de gamle bilene jeg har eid. Jeg kjøpte E90 325d 3 år gammel, gått 75 000 km. Solgt etter fire år ved 145 000 km, byttet "knirk foring" og glødeplugger. Jeg kjøpte F10 530d 3 år gammel, gått 40 000 km. Solgt etter 4 år ved 108 000 km. Kosta meg vel rundt 18 000,- i uforutsette reparasjoner. Jeg kjøpte G30 540d 1 år gammel, gått 47 000 km. Nå snart 5 år etter og per nå 129 000 km så har den kosta meg 700,- i uforutsette utgifter (batteri til SOS system). Jeg må ha hatt enormt flaks med de nyere bruksbilene jeg har eid, eller er ikke nyere BMWer så dårlige som alle skal ha det til.

På bakgrunn av mine erfaringer så bekymrer jeg mer veldig lite for nyere brukte ICE biler (inntil 10 år). Elbiler derimot er jeg veldig skeptisk til, noe som grunner i alt man har hørt og lest rundt forbi. Er det ikke noe som heter at det er ingen røyk uten ild? Det er iallfall alt dette dreier seg om for min del.

11 timer siden, Skulebollen skrev:

 

 Bjarne Brøndbo nevnte også noe helt sinnsyke greier på MB EQC i en podkast. At bilen ble kondemnert fordi batteriet kostet mange 100.000 og gikk i "lås" ved den minste krasj ( Husker ikke eksakt, var noe i den dur :P ) Og MB nektet og godta verksteder og bruke brukte batterier. 

Dette stemmer, det var i Mil etter Mil podkasten Bjarne Brøndbo uttalte dette. Brøndbo er driver av Bil1Din AS og driver ganske omfangsrikt med hugging og delesalg av biler. Han fortalte at slik MB EQC er konstruert så brytes hovedsikringen til batteriet hvis bilen kommer i en kollisjon. Da må batteriet byttes og Mercedes importøren godtar kun bruk av nytt batteri. Det var vel også han som nevnte at de fikk inn en strøken ID4, men at det var mistanke om at batteriet var utsatt for ett støt eller ytre påkjenning, det vil si at bilen kanskje har blitt kjørt for fort over en kant eller fartsdump og tatt nedi.  

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Lars89 skrev:

Når jeg tenker på hvor flinke øst europeere er til å stjele moderne biler med alskens anti tyveri systemer så forbauser det meg ikke at de får til dette her 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med Michelin Primacy 3 ZP)*, gjerne i sammenligning med Goodyear Excellence (som jeg har erfaringer med selv fra sommersesongen). 

Må bytte dekka på 5-serien, oppdaget når jeg byttet til vinterdekk at innersiden på begge bakdekka var slitt ned til korden, så må ta en hjulstilling og så få lagt på nye dekk til våren. Men kom over 2 sett brukte dekk;

1) Goodyear Excellence * RFT 5-6mm mønsterdybde. 3000kr

2) Michelin Primacy 3 * ZP (RFT?) 5mm mønsterdybde, prod 2017. 4000kr

Lurer på å gå for et av disse settene før jeg bruker 15 laks på helt nye dekk, da 4-serien også må ha nye dekk til våren :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Lurer på å gå for et av disse settene før jeg bruker 15 laks på helt nye dekk, da 4-serien også må ha nye dekk til våren :P 

Har vært borti Primacy 3 på en A4 Allroad og der var et stille og godt dekk med 0 sporing på den bilen. Har du tilgang til dekkbytte selv? Her i byen vil plutselig ikke sjapper legge om dekk som er kjøpt andre plasser/brukt. Ikke at jeg har gjort det, men tok en prissjekk på noen vinterdekk for et par år siden og da var prissjekk inkl. forespørsel på kjøp på nett og legg om i annen sjappe. Ingen ville gjøre det. Du må vel ha stjernemerkede dekk på begge? Ingen sjapper som kjører Black Week/Friday-tilbud da? 

4000+ omlegging så er du jo nesten halve prisen av helt nye dekk. Og 2017 er jo snart 7 år siden, så dekket er vel moden for utskifting uansett pga. alder 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke egentlig. GS og Koed havner stort sett på BMWCCN-nivå. De fleste andre er "meh", kanskje 10-15% avslag på ting og tang. Tenker å handle 20L dunk med motorolje fra Mekster som kan brukes i begge bilene, men prisen per liter er egentlig den samme som den var i februar på 4L kanner. Kanskje den nye normalen dette. At Black Friday er fjorårets normalpris?

Jeg har bestilt noen småting til hjemmet fordi man kan spare noen kroner, men ærlig talt så har det ikke vært noen så gode tilbud at jeg har følt at dette her er noe jeg "må ha". For å si det på denne måten: Jeg følger med på varer som jeg potensielt tenker å anskaffe i overskuelig fremtid, men forventer egentlig ikke å gjøre noe kjempe-skup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg kun handler ting når jeg trenger det så er det sjelden jeg gidder å styre med å finne noe å kjøpe på Black Week eller Black Friday. Kan jo være heldig å treffe på timingen, men svært sjeldent. Kona derimot...der er det bare å få brukt penger på så mye som mulig fordi det er jo så billig 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...