Fredrik 90 Skrevet Juli 31, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 31, 2022 På 26.7.2022 den 21.38, Mortenej skrev: Gøy å se det er flere som nyter denne typen ferie Å gjøre dette med G30 540, må jo bare være helt fantastisk. Fikk virkelig blod på tann, etter min første tur i sommer på over 20 år Suger til meg tips på plasser som er verdt å besøke ved neste runde, for flere turer blir det. Så gleder meg til å lese en utfyllende reisetråd. Og ja dere er heldig som bor i sør, sparer noen timer (ehm døgn) på turen mot mange andre. Ja jeg digger denne måten å reise på, jeg ble nesten dårlig når jeg måtte være hjemme under koronaen 😀 Jeg føler at med 540d så har jeg funnet sweetspoten når det kommer til roadtripp bil. Den er rask nok til at den er veldig kjørbar på Autobahn og over fjellpass, men den er også såpass økonomisk at man fint kjører 1000 km på en tank. Videre er den komfortabel og romslig, en 7-serie er enda mer romslig og comfy men den er stor i trange p hus og smale sydeuropeiske bygater. Veldig greit å bare være en fergetur unna kontinentet ja, da blir det jo til at man heller farter nedover enn rundt i Norge. Men vi skal ha en biltur nordover en gang også, det har jeg lyst til 😀 På 29.7.2022 den 21.36, M-jakob skrev: Må hive meg på her å si at du er flink til å dra på tur nedover og har tenkt at det må være drømmeferie for en som er bil interisert og glad i å kjøre litt. Vet at jeg skal spørre deg om reiserute hvis jeg skal nedover hehe.. Takk for det 😀 Ja jeg kan ikke få sagt det ofte nok, er du glad i kjøre bil så må man ta seg en slik tur. En ting er å fly, men når man kjører så får man se så utrolig mye mer 😀 Bare å spørre om det er noe du lurer på👍 M-jakob reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 1, 2022 Forfatter Share Skrevet August 1, 2022 Mens vi var på ferie i Kroatia så fikk jeg opp varsel om bremseklosser bak, det hadde jeg egentlig ventet siden bilen stadig går med sitt første sett bremseklosser. Ikke dårlig etter 110 000 km 👍 Skulle ha bilen inn på Bavaria nå i August uansett for å ta bremseveske, dessuten ved inspeksjon av klosser så var det nesten en cm med kloss igjen. Ikke noe problem å kjøre hjem til Norge med på fine motorveier. Hentet bilen hos Bavaria i stad 👍 Ved siden av verdens styggeste BMW… Også må jeg si at jeg blir litt overgitt over at jeg har fått en gul "OK" i servicehistorikken på iDrive… …når jeg trykker inn på den så ser man at jeg har fått grønn "OK" på bremseveske mens på klossene har jeg jo følgelig kjørt over….siden jeg befant meg over 3000 km hjemmefra da de begynte å lyse…enda det var greit med kloss igjen. Dette gjør meg forbanna, da det tydeligvis er det negative som veier tyngst for hva slags farge "OK" skal ha i servicehistorikken. Skulle vi satt hele ferien på vent for å oppsøke ett verksted i Kroatia, milevis unna der vi var? Her holder jeg bilen i tipp topp stand, tar servicer imellom intervallene (det lar seg ikke føre inn i servicehistorikken…latterlig) og gjør alt for å holde bilen makeløs….på merkeverksted. Det spiller ingen rolle for en fremtidig kjøper om jeg har kjørt over på bremseklosser, hadde det var snakk om motorolje er det noe annet. Men på olje og filtere er jo bilen vedlikeholdt ut over det BMW oppgir som intervall, er jo dette som betyr noe for bilens holdbarhet og tilstand. Likevel får jeg gul "OK"…fuck hele BMW!! 😡 Sånn, da var den irritasjonen skrevet ut av systemet. Dette tror jeg ikke Bavaria kunne overstyrt, så jeg er ikke sure på dem…men måten BMW legger opp dette på er tragisk. Nå skal jeg ha meg en laaang kveldstur i min vakre Alpina B10 4,6 fra 1999, dagens BMWer har noe å lære av sine forfedre. Servicehefte i papirform f eks… Bimmerlorris, fxslin, hanssae og 7 andre reagerte på dette 10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skoglund Skrevet August 1, 2022 Share Skrevet August 1, 2022 29 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Mens vi var på ferie i Kroatia så fikk jeg opp varsel om bremseklosser bak, det hadde jeg egentlig ventet siden bilen stadig går med sitt første sett bremseklosser. Ikke dårlig etter 110 000 km 👍 Skulle ha bilen inn på Bavaria nå i August uansett for å ta bremseveske, dessuten ved inspeksjon av klosser så var det nesten en cm med kloss igjen. Ikke noe problem å kjøre hjem til Norge med på fine motorveier. Hentet bilen hos Bavaria i stad 👍 Ved siden av verdens styggeste BMW… Også må jeg si at jeg blir litt overgitt over at jeg har fått en gul "OK" i servicehistorikken på iDrive… …når jeg trykker inn på den så ser man at jeg har fått grønn "OK" på bremseveske mens på klossene har jeg jo følgelig kjørt over….siden jeg befant meg over 3000 km hjemmefra da de begynte å lyse…enda det var greit med kloss igjen. Dette gjør meg forbanna, da det tydeligvis er det negative som veier tyngst for hva slags farge "OK" skal ha i servicehistorikken. Skulle vi satt hele ferien på vent for å oppsøke ett verksted i Kroatia, milevis unna der vi var? Her holder jeg bilen i tipp topp stand, tar servicer imellom intervallene (det lar seg ikke føre inn i servicehistorikken…latterlig) og gjør alt for å holde bilen makeløs….på merkeverksted. Det spiller ingen rolle for en fremtidig kjøper om jeg har kjørt over på bremseklosser, hadde det var snakk om motorolje er det noe annet. Men på olje og filtere er jo bilen vedlikeholdt ut over det BMW oppgir som intervall, er jo dette som betyr noe for bilens holdbarhet og tilstand. Likevel får jeg gul "OK"…fuck hele BMW!! 😡 Sånn, da var den irritasjonen skrevet ut av systemet. Dette tror jeg ikke Bavaria kunne overstyrt, så jeg er ikke sure på dem…men måten BMW legger opp dette på er tragisk. Nå skal jeg ha meg en laaang kveldstur i min vakre Alpina B10 4,6 fra 1999, dagens BMWer har noe å lære av sine forfedre. Servicehefte i papirform f eks… Veldig kjipt men slik sak i historikken, men vist en kjøper skulle la være å kjøpe bilen din i fremtiden med bakgrunn liggende info fra deg så er det største tapet for han. Flott bil som virker veldig gått vedlikehold og ivaretatt. Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 2, 2022 Forfatter Share Skrevet August 2, 2022 12 timer siden, skoglund skrev: Veldig kjipt men slik sak i historikken, men vist en kjøper skulle la være å kjøpe bilen din i fremtiden med bakgrunn liggende info fra deg så er det største tapet for han. Flott bil som virker veldig gått vedlikehold og ivaretatt. Ja det er kjedelig, men nå vet jeg det til neste gang at dette må jeg passe på som en smed. Jeg har heldigvis en perm med hver minste kvittering på hva som er brukt av penger på vedlikehold og stell av bilen, det har jeg til alle bilene mine. Men denne har jeg jo hatt siden den nesten var ny så dokumentasjonen er veldig komplett på denne Ellers takk for hyggelige ord Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet August 2, 2022 Share Skrevet August 2, 2022 13 timer siden, Fredrik 90 skrev: Servicehefte i papirform f eks… Det er koslig det Fredrik 😊 Ja alle fortvilelser er glemt når man kan sette seg inn i en Alpina og koste avgårde . Igår forresten var der en e39 Touring Oxfordgrønn med Alpina hjul på Stoa ,trodde jo det var deg helt til jeg så null Alpina striper og der stod 528 i bak ,men fin var den lell . Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 4, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2022 Hadde plutselig alle bilene samlet så jeg tenkte det kunne vært kult å line de opp for å ta noen bilder av dem samlet 😀 Å ha tre 5-serier er kanskje ikke det mest spennende, men likevel er jeg ganske fornøyd sammensetningen av bilparken her 😅 Jeg valgte å ikke ta med min Camaro da det var kult med BMW only 😂 Dette er andre gangen jeg har tre 5ere i bilparken, forrige gang hadde jeg en E60 545i. Skulle bare beholdt den så hadde virkelig lineupen sett bra ut. Lengter etter E60 med V8er igjen kjenner jeg… Og nei, bildene er ikke tatt i sommer selv om jeg må innrømme at det ser veldig sånn ut. Dette er hvordan Sørlandet kan være i starten av Oktober 😀👍 Prebze, Lars89, Orjan og 13 andre reagerte på dette 16 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 13, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2022 Fikk seg en god runde vask i dag 😀 Nå som høsten er godt i gang så skal den snart inn til litt lakkpleie og vinterstell. Dette setter jeg som vanlig bort da jeg ikke kan/gidder/har tid til å gjøre det selv. Også gjør man seg jo noen tanker om hva man skal gjøre med bilen etterhvert. I April har vi hatt den i fire år og det er som regel da jeg bytter bil. Bilen har nå klokket 115 000 km og det har vært uten ett eneste problem, dette er så langt den mest feilfrie bilen jeg noensinne har eid. Kun noen bremseklosser, service, ei hardykobling (garanti) og dekk. Jeg er SYKT fornøyd og hadde det ikke vært for km stand så hadde jeg ikke tenkt i disse baner. Men for å ta det litt kort og brutalt… Elbil er som kjent uaktuelt, det overrasket vel ikke så mange😬 Personlig så synes jeg Ladbar hybrid passer vår bruk. Selv om bilen går mye på Autobahn og langkjøring så blir det mye småkjøring innimellom…det gjør vondt med diesel. Men herrejesus Kristiansen å greit det er med diesel når vi er på tur og ellers, så diesel er ikke avskrevet. Jeg har i år kjørt 25 000 km og 15 000 av disse har vært utenfor Norges grenser så jeg må hensynta litt andre faktorer enn de fleste andre som skal kjøpe bil i Norge. Derfor er diesel fortsatt aktuelt. Men okei, her er min shortlist. Vi snakker ikke helt ny bil, det er ikke lenger for vanlige folk med høye krav til bil. Tenker å importere. Here we go: 2021- G31 540d xDrive M-sport: Så utrolig fantasiløst, men så jækla forutsigbart. Jeg vet hva jeg får, jeg får noe som jeg vet funker for oss. Men jeg hadde jo ett motto om å ikke kjøpe samme bil to ganger. Bakdeler (og fordeler): Diesel! 2020- G21 M340i Denne sjesker jeg veldig på, B58 motoren er ett smykke. Det at bensin nå er billigere enn diesel er ett pluss. Bakdelen er at jeg føler veldig at 3-serie er ett steg ned fra 5-serie…en nedgradering. Og utvalget på brukt er dårlig, særlig slik jeg skal ha den. Bra andrehåndsverdi for 3-serie med sekser 2020- G05 X5 45e M-sport Drivlinjen er helt perfekt for oss, denne kan halvere drivstoff utgiftene våre da den stort sett går som elbil i det daglige. Men jeg liker ikke SUV, så dette er bilen jeg hadde kjøpt fordi jeg føler jeg må og ikke vil. Usikker andrehåndsverdi.. 2018- Alpina G31 D5 BiTurbo Verdens beste roadtrip bil, uten diskusjon! Går som ei kule, bruker nesten ikke fuel…og det er Alpina. Mye penger for 4-5 år gammel bil. Tungsolgt og mangler M-sport. LCI blir for dyrt. 2021- G26 M440i Gran Coupe Den blir veldig trang inni, men er gørrtøff…særlig når man parkerer med fronten mot en vegg. Igjen, den nydelige B58en i ett griselekkert karosseri. Men dårlig utvalg på bruktmarkedet. Også den fronten da… 2020- Ford Explorer ST-Line Ja dere leste riktig, en Ford! Men Exploreren synes jeg er grisetøff. Den gir meg må ha følelse, svær og bøllete. Ja det er en SUV men skal det først være en SUV så kan det like gode være en svær amerikansk slugger. Ladbar hybrid, V6 med 457 hk og 825 nm (tunes lett til 500 hk…bye bye X5 45e!) Litt kort rekkevidde men sykt god innvendig plass. 2024- G61 545e xDrive M-sport Rekkesekser bensin på 420 hk, ladbar hybrid med 100 km rekkevidde. 70 liters drivstofftank for lang autobahn rekkevidde. Lekkert tradisjonelt design, perfekt blanding av E39, F10 og G30. Største bakdelen: Bilen finnes ikke… Så dette er tankene som surrer i mitt hode om dette med å bytte bil etterhvert. Men dette skal ikke skje i morgen, eller i neste uke. Men den Shortlisten må bli enda kortere… 😅 ogee1, Marius2002, sandersander og 5 andre reagerte på dette 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 13, 2022 Share Skrevet Oktober 13, 2022 Listen skulle bli kortere og ikke lengre, men kunne du vurdert 19’ G32 640d GT xDrive? Ingen til salgs i Norge pr. nå, men du importerer så det skal være muligheter for å finne noe ute i det vide Samt at du får en bil nærmest ingen andre har fupsaker, ogee1, Fredrik 90 og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Oktober 14, 2022 Share Skrevet Oktober 14, 2022 Fire år allerede ? Herregud tiden går unna 😩😩. Men ny bil ja ,disse du har listet opp her så hadde jeg hatt problemer med å velge .. Men kjenner jeg deg rett så ender du nok opp på fem serie igjen Fredrik .😊 Så let etter det du heller . Forutsigabart ,ja men som du sier du vet hva du får og rett for dere . Nei som en venn sier jeg ,gå for 5 serie igjen 😊🙏 Marius2002 og Fredrik 90 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KireS Skrevet Oktober 14, 2022 Share Skrevet Oktober 14, 2022 Vanskelig å slå fem serie diesel til ditt bruk. Hva med å bare beholde den du har og f.eks lease deg en Kuga Phev(som jeg skjønner du får god pris på) eller lignende du bruker til hverdags, så har har du femmer'n til langturer? Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tony Soprano Skrevet Oktober 14, 2022 Share Skrevet Oktober 14, 2022 (endret) Jeg skal gjøre det svært enkelt for deg G11/G12 Endret Oktober 14, 2022 av Tony Soprano norbakken, fupsaker, sveigis og 5 andre reagerte på dette 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Oktober 14, 2022 Share Skrevet Oktober 14, 2022 11 minutter siden, Tony Soprano skrev: Jeg skal gjøre det svært enkelt for deg G11/G12 Bilen sin 😊🙏 Fredrik 90 og Tony Soprano reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Oktober 14, 2022 Share Skrevet Oktober 14, 2022 Ja, det er ikke lett å velge blant alle godsakene som finnes. Personlig ville jeg nok gått for G05 X5, men da fortrinnsvis en diesel. Årsaken er rett og slett fordi 5-seriens komfort trumfer 3-seriens sportslighet på ditt bruk, og at en G3x LCI ikke gir stort mer enn det du allerede har i dag. Når G05 X5 i tillegg er markedets peneste SUV med velkjente BMW-egenskaper, kan det ikke bli bedre. Anbefaler deg å prøvekjøre både X5 30d (40d eller M50d for den saks skyld) og 45e (jeg gjorde denne blemmen og endte som kjent opp med å avbestille min 45e). Du vil merke 45es par hundre kilo i batterier godt. Fredrik 90, Marius2002, Tony Soprano og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Oktober 14, 2022 Share Skrevet Oktober 14, 2022 Enten G05 med diesel, eller vent på neste 5 serie. For din del å gå ned til 3 serie.. du vil nok bli grinete, uansett hvor bra en ny 3 serie er. Ford 😂💩 fupsaker, Marius2002 og Fredrik 90 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Oktober 14, 2022 Share Skrevet Oktober 14, 2022 Vurderer du ny(ere) bil i klassen over 500k, typ ikke-elbil, og du ikke MÅ bytte, så hadde jeg bare sittet stille i båten om jeg var deg. Jeg kjører rundt i en 13 år gammel E60 til daglig. Under normale omstendigheter hadde jeg byttet bil forlengst, men under rådende omstendigheter trør jeg vannet inntil videre. Det finnes pr i dag ingenting som dekker behovene mine, er innenfor budsjett, og som ikke vil være økonomisk mageplask å brenne penger på. Og om E60'en plutselig skulle knele (den er i god stand) kommer jeg nok til å kjøpe noe billig drit som ventepølse. Det er mye fine nesten nye hybrider og fossilbiler på finn, men de er høyt prisede hyllevarmere, alle sammen. Sliter bla med å se hvordan Bilia eller Sulland skal klare å selge en 530e til 700k. Samtlige biler du lister er forøvrig fine biler, og er du beredt til å ta tapet, er det jo bare å kjøre på med en av de. Forøvrig kan du sikkert gjøre en god deal på G30/31 545e nå før G60/61 kommer. Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå