Carlsius Skrevet Mai 22, 2020 Share Skrevet Mai 22, 2020 (endret) Oppsummering av min BMW garasje Snarvei til kjøp av bilene jeg har eid siden 2020. BMW F11 520d 2011 BMW E60 525d 2005 - Prosjekt BMW E63 645ci 2005 - Prosjekt VW E-golf - ikke spennende BMW E70 X5 3.0d BMW I3S 94ah Fully charged BMW E93 320i BMW F15 40e BMW E63 645Ci - Prosjekt ------------------------------------------------------------------------ Ny bil - Bmw F11 520d 2011 i Sophisto grey Etter salget av 6 serien var planen å kjøpe noe mer praktisk og drivstoff økonomisk, det i seg selv skulle ikke være så vanskelig sammenlignet med en coupe V8 😂 Plutselig kom jeg i kontakt med en i Stavanger som hadde eid bilen siden ny i 2011 som ikke lå på Finn, og fikk gjort en avtale med ham. Tidligere eier ville ikke selge før bilen var inne en tur til bavaria for en full gjennomgang, samt full shine utvendig og innvendig av bilpleie firma. Ut fra rapporten var det ingenting ikke selger hadde sagt på forhånd, men bilen har noen feil og mangler men ikke noe som ikke lar seg fikse forholdsvis enkelt. Planen var å kjøre fra Larvik og over til Stavanger men etter en telefon til Autotransport for å høre hva de skulle ha, kunne jeg ikke tillate meg å kjøre over. De kunne frakte bilen Stavanger Larvik for 2.200kr, noe jeg selv ville brukt i drivstoff og bompasseringer bare. Her er en liste over feil ved bilen og hva jeg har tenkt til å gjøre ved det: Spoiler FEIL Løsning EDC Støtdempere bak ødelagt 2x nye original dempere fra autoroyal Ytre endeledd venstre side Skifter indre begge sider Indre endeledd høyre side Skifter ytre begge sider Varme i Førersete bunn virker ikke Hører på pris hos Salmaker, for skinnet må vel av? 😕 Sprekk venstre ytre baklykt Skifte lykt Finner ikke sprekken, så lar den være Kupevifte virker ikke Skifte vifte Demonterte eksisterende og smurte den opp Første prioritet blir å fikse bilen så den blir i topp stand igjen, også vil jeg selvfølgelig gjøre litt oppgraderinger på bilen ettterhvert. Alle tips til det jeg skal gjøre eller noe jeg ''burde'' gjøre tas imot med åpne armer Reparasjoner/Service: Ferdig / Bestilt / Avlyst Følgende har blitt gjort per 12/2020: (X) Skifte EDC dempere bak (X) Kode inn nye EDC dempere (X) Reparere kupevifte (X) Skifte endeledd begge sider ytre og indre (X) 4 hjulskontroll - Bilia (X) Ta en liten service selv med bytte av filtre og gå over bilen (X) Service hos bilia - (220.000km / Juni 2020) (X) Oljeskift på differensial + Motorolje - (230.000km / Desember 2020) (X) Oppdatere navigasjonskartet - 2020-2 (X) Farge opp slitt felt på førersetet (X) Oljeskift på girkasse Unødvendige Oppgraderinger: Ferdig / Bestilt / Avlyst Følgende har blitt gjort per 12/2020: (X) Ettermontere LCI ratt (X) Ettermontere sportsautomat girvelger (2TB) (X) DIY - Ettermontere ryggekamera - 3AG (X) Nye sommerfelger i 19’’ - Style 351 19'' (X) Nye vinterhjul - Style 351 19’’ (X) Fjerne skiltramme og feste skilt med borrelås (X) Oppgradere utseende på nøkkelen (X) Sølv startknapp (X) LED ryggelys (X) M550d felger til sommer. (X) Tune motor - Steg 1 eller steg 2 (Blir først gjort etter alle oljer er skiftet på bilen) (X) Tåkelys delete (X) M550d eksos (veldig usikkert) Etter en uke fra handel kom bilen levert Utstyr Godt fornøyd med utstyret på bilen, da den har det jeg krever + litt til. Jeg skulle ha: M-sport, Navi pro, Hifi 676 eller 677, Combox, sportseter eller comfort seter og IKKE sort bil, Dette er et stort pluss: EDC dempere, Comfort seter, Head up, Varme i ratt, Panorama glasstak, Webasto, Original DAB, skilt gjenkjenning. Her er det som er verdt å nevne fra utstyrslisten: S223 Electronic Damper Control (EDC) S248 Steering Wheel Heater S316 Automatic Trunk Lid Mechanism S319 Integrated Universal Remote Control S337 M Sports Package S402 Panorama Glass Roof S431 Interior Mirror With Automatic-Dip S456 Comfort Seat With Memory S524 Adaptive Headlights S536 Auxiliary Heating S5AC High-Beam Assistant S609 Navigation System Professional S610 Head-Up Display S654 DAB Tuner S677 HiFi System Professional DSP S6VC Control, Combox S710 M Leather Steering Wheel S715 M Aerodynamics Package S760 High Gloss Shadow Line S761 Individual Sunshade Glazing S8TG Thiefproofing Device S8TH Road Sign Detection Komplett utstyrsliste kan sees her: Spoiler Utstyrsliste F11 520d Prod. Date 2010-09-28 Type 520d Series F11 (5 Series) Engine N47T Power 135kw / 184hp (Siden den er ny i Norge er den tunet ned til 120kW/163hk) Transmission Automatic Colour Sophisto-grau brillant metallic (A90) Upholstery Leather "Dakota"/schwarz (LCSW) S1CA Selection Of COP-Relevant Vehicles S1CB CO2 Equipment S1CD Brake Energy Regeneration S205 Automatic Transmission S223 Electronic Damper Control (EDC) S230 Extra Package, EU-Speciifc S248 Steering Wheel Heater S258 Tyres With Runflat Properties S2NA BMW LA Wheel, M Double Spoke 350 S2PA Locking Wheel Bolt S316 Automatic Trunk Lid Mechanism S319 Integrated Universal Remote Control S320 Deleted, Model Lettering S337 M Sports Package S386 Black Roof Railing S402 Panorama Glass Roof S428 Warning Triangle And First Aid Kit S431 Interior Mirror With Automatic-Dip S456 Comfort Seat With Memory S488 Lumbar Support, Driver And Passenger S494 Seat Heating Driver/Passenger S4CE Fine-Wood Version, Fineline, Anthracite S4UR Ambient Interior Light S502 Headlight Cleaning System S508 Park Distance Control (PDC) S522 Xenon Light S524 Adaptive Headlights S534 Automatic Air Conditioning S536 Auxiliary Heating S548 Kilometre Speedo S5AC High-Beam Assistant S609 Navigation System Professional S610 Head-Up Display S644 Preparation F Mobile Phone W Bluetooth S654 DAB Tuner S677 HiFi System Professional DSP S698 Area-Code 2 For DVD S6FL USB/Audio Interface S6NF Music Interface For Smartphone S6UH Traffic Information S6VC Control, Combox S710 M Leather Steering Wheel S715 M Aerodynamics Package S760 High Gloss Shadow Line S761 Individual Sunshade Glazing S775 Headlining Anthracite S842 Cold-Climate Version S843 Power Reduction S850 Dummy-SALAPA S853 Language Version, English S863 Dealer List Europe S885 On-Board Literature, Swedish S896 Daytime Driving Lights S8KA Oil Service Interval 24 Mths / 30,000 Km S8SM Car Ident. Number Visible From Outside S8TF Active Pedestrian Protection S8TG Thiefproofing Device S8TH Road Sign Detection S8TL Dummy-SALAPA S8TN Daytime Driv.Lights Adjus.Via Light Menu S8V2 Information Plate --------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------------- Ny bil/Prosjekt - Bmw E60 525d 2005 i Titan silver ( Side 8 ) Gjøremål Ferdig / Bestilt / Avlyst: (X) Montere bluetooth streaming av musikk via AUX (X) Nye sommerhjul - Style 172 med Falken FK510 i 245/40-19 og 275/35-19 (X) Skifte komplette bremser foran og bak (X) Fjerne swirlflaps (X) Skifte toppdekselpakning (X) Skifte eksosmanifold (X) Oljeskift - 294.000km den 4 november 2020. (X) Skifte egr termostat - Går fra 65 grader til 65 grader (X) Skifte hovedtermostat - Går fra 65 grader til 90 grader (X) Fjerne skiltramme (X) Bytte batteri på nøklene(Diamantform) (X) Løst modul problemene ved hjelp fra BimmerUpgrade (X) Montere nye lykteglass foran (X) Reparere antenneforsterkeren Her bilde av bilen November 2020: Endret Juli 12 av Carlsius fupsaker, Dusy, Evopower og 6 andre reagerte på dette 9 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Mai 22, 2020 Share Skrevet Mai 22, 2020 Gratulerer med flott bil Carlsius reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Mai 22, 2020 Share Skrevet Mai 22, 2020 Gratulerer med flott bil og en av favoritt fargene 😀 Her blir det gøy å følge 👍 Carlsius reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Mai 22, 2020 Share Skrevet Mai 22, 2020 Ja gratulerer med flott bil Carlsius reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrokeBoi Skrevet Mai 22, 2020 Share Skrevet Mai 22, 2020 Gratulerer med fin bil og fin farge.👍 Jeg har samme farge på min G30 og er fornøyd med hvor lett den er å vedlikeholde i forhold til sort. Carlsius reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carlsius Skrevet Mai 22, 2020 Forfatter Share Skrevet Mai 22, 2020 Første kjøretur ble tatt opp til fjellet på svingete og hullete veier. Konklusjonen av turen er: Veldig fornøyd med bilen på alle områder bortsett fra ytelser, men det kan gjøres noe med. Bra jeg har bestilt nye dempere bak fordi: Bilen har virkelig bruk for nye dempere bak😅 Er som å kjøre en bmw i foran men Mercedes i rumpa Veldig deilig å ikke kjøre på 21’’ og senka bil så man får hjertet i halsen ved hvert hull/sprekk i veien som det var med 6 serien. Setter man bilen i sport er den en perfekt kombinasjon mellom sportslig og comfort. BimmerFan!, Turbo-HF, fupsaker og 7 andre reagerte på dette 10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Mai 22, 2020 Share Skrevet Mai 22, 2020 Grattis med pen F11. Sophisto Grey er en meget pen farge. Og en knallhard lakk Polerte opp en M550d i samme farge her forleden https://www.facebook.com/pg/UnikBilpleie/photos/?tab=album&album_id=1287170888148889 Min Mineral Grey F30 ble rett og slett blass ved siden av denne Carlsius, mslello, sveigis og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Mai 22, 2020 Share Skrevet Mai 22, 2020 Gratulerer med fin bil! En kollega har sophistogrå F11, og det er uten tvil en utrolig fin farge å se på, spesielt når den er nypolert. Carlsius reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mai 22, 2020 Share Skrevet Mai 22, 2020 Der var tråden på plass, ja! Venter i spenning på om du kommer til å dra den ut like mye som 6-serien.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Mai 22, 2020 Share Skrevet Mai 22, 2020 (endret) Gratulerer så mye med denne, så ut til å være et flott eksemplar! HUD er veldig kjekt, og glad for at du fikk tak i HiFi Professional kontra vanlig HiFi, ganske stor forskjell her. Komfortsetene er et must. EDC er utrolig bra å kjøre med, men dessverre dyre dempere siden det kun er originale på markedet. Billigste tilbudet jeg fikk var på 4900,- per stykk bak hos Autoroyal, men det var til gjengjeld før kronekursen gikk i dass så kan hende det er litt dyrere nå. Foran kostet de 7500 per stykk. Når det gjelder defekte varmetråder i førersete så må du nok dessverre kjøpe nytt trekk her. Forsøkte å fikse mitt da det skjedde min bil, men det gikk ikke. Fikk loddet og sjekket at det ga varme med ekstern tilkobling, men når de kom inn i bilen virket det ikke likevel. Mener at trekket ligger på rundt 8000 kroner og jobben omtrent 5000 kroner. Så kanskje bedre (billigere) å kjøpe et komplett sete brukt om det dukker opp noe (må huske å sjekke at varmen i "nytt" sete faktisk funker da. Baklykter får du fint tak i på eBay, er ganske enkelt å bytte selv også Om du ikke har planer om senk så ville jeg gått for 19" felger, men om du senker funker 20" også bra. Kommer tilbake med en smørbrødliste over mods du kan foreta Endret Mai 22, 2020 av Walkabout Ingvaldsen og Carlsius reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
humpfy Skrevet Mai 22, 2020 Share Skrevet Mai 22, 2020 (endret) Koseprosjekt dette. Bakdemperne er en lett jobb. Alle skruer tilgjengelig fra hjulbuen og demperen kommer ut uten videre demontering. Forventer nesten at det er mer galt her, med din historikk Endret Mai 22, 2020 av humpfy Carlsius reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Mai 22, 2020 Share Skrevet Mai 22, 2020 Fin utstyrsliste. Fargen tar seg veldig bra ut med shadowline. Carlsius reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Mai 22, 2020 Share Skrevet Mai 22, 2020 Grattis Sophistogrå er en meget flott farge Blir spennende å se hva du gjør med den! Carlsius reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carlsius Skrevet Mai 22, 2020 Forfatter Share Skrevet Mai 22, 2020 Ettermontere LCI ratt En veldig enkel modifikasjon som jeg synes gjør VELDIG mye med interiøret er å skifte ut rattet til LCI M-sport rattet. Men jo mer jeg kikker på forskjellige ratt jo mer får jeg lyst på paddle shift. Ikke fordi jeg trenger det i en 520d, men alt ekstra utstyr er bare tøft og jeg vil ha det😂 Mitt nåværende m sportsratt er det bare varme i rattet som ekstra utstyr. Etter det jeg har lest er alt man trenger å gjøre for å ettermontere dette: 1. Kjøpe ratt med paddles på 2. Kode inn 2TB Så vil det fungere uten å trekke noen kabler osv. Kan noen avkrefte/bekrefte dette ?😕 Fikk knipset et bilde mens jeg var passasjer av nåværende ratt og her LCI rattet jeg vil montere. Enten med eller uten paddles Her er en av trådene jeg kom over som bekreftet kun koding Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Mai 22, 2020 Share Skrevet Mai 22, 2020 (endret) Velkommen til F1x klubben 😁 Angående ratt så er det kun 2TB som må kodes inn, eventuelt aktivere paddles i SZL modulen via FDL koding. Kjører du FA koding med 2TB utstyrskoden vil jo bilen få "sportsautomat" selvom girspaken er standard. Siden bilen er utstyrt med både skiltgjennkjenning og high beam assistant, så syntes jeg du burde finne et ratt med vibro også. Siden bilen allerede har varme, så er det plug and play for å få Lane Departure Warning. Som du selv sier, alt ekstra utstyr er bare pluss 😄 Edit: Du trenger selvfølgelig nytt bryterpanel for å kunne aktivere/deaktivere LDW. Har faktisk et panel som bare støver du kan få av meg Edit II: pass på å ikke gå i fella med å kjøpe ratt fra 1-2-3-4 serie og X5/X6. Vet ikke med X3/X4, men ratt fra 5/6/7 seriene er hva jeg har erfart de eneste som passer på disse bilene. Endret Mai 22, 2020 av ///M-ini95 Carlsius, fupsaker, Turbo-HF og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå