Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes en moderne elbil stjeler mye av sjarmen med bilkjøring. Det er for klinisk og upersonlig. Mye av gleden ved sette meg bak rattet i min gamle M5 er å kjenne vibrasjonen i bilen, høre murringen på lave turtall og snerret på høye, mellomgasse ved nedgiring, kjenne skyvet ved et vellykket girskift ned eller opp osv. i4 hadde knust den i lyskrysset 11 av 10 ganger, men det er liten tvil om hvilken bil som gir meg mest. Selv 523’en med manuell kasse som jeg kjører til daglig gir meg mer glede enn i4’en. Det var påfallende og overraskende, da jeg gikk rett fra den ene til den andre i dag. Objektivt sett er i4 en fenomenal bil, men entusiasten (eller puristen om man vil) i meg var ikke imponert. 
 

Kan godt hende det blir i4 bruks på meg likevel dog. Det er jo den veien det går, og som elbil fremstår den i klassetoppen. Selger sa forøvrig at 40-versjonen kommer med 400hk i vinter. Den vil være ca 80k billigere enn tilsvarende utstyrt 50, og det er ikke noe jeg utelukker. 4wd har jeg aldri hatt bruk for uansett. Bonusen er noe bedre rekkevidde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2022 den 19.30, CrZyWiz skrev:

Opplevde samme på min, ny uke i slutten av september.

Har akkurat samme ventelek med en Toyota(arbeidsbil) jeg venter på.
 

Så er tydelig at hele verden sliter.

Når bestilte du bilen? Jeg la inn bestilling i slutten av oktober og håper på levering i år. Har foreløpig ikke fått noe info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

Jeg synes en moderne elbil stjeler mye av sjarmen med bilkjøring. Det er for klinisk og upersonlig. Mye av gleden ved sette meg bak rattet i min gamle M5 er å kjenne vibrasjonen i bilen, høre murringen på lave turtall og snerret på høye, mellomgasse ved nedgiring, kjenne skyvet ved et vellykket girskift ned eller opp osv. i4 hadde knust den i lyskrysset 11 av 10 ganger, men det er liten tvil om hvilken bil som gir meg mest. Selv 523’en med manuell kasse som jeg kjører til daglig gir meg mer glede enn i4’en. Det var påfallende og overraskende, da jeg gikk rett fra den ene til den andre i dag. Objektivt sett er i4 en fenomenal bil, men entusiasten (eller puristen om man vil) i meg var ikke imponert. 
 

Kan godt hende det blir i4 bruks på meg likevel dog. Det er jo den veien det går, og som elbil fremstår den i klassetoppen. Selger sa forøvrig at 40-versjonen kommer med 400hk i vinter. Den vil være ca 80k billigere enn tilsvarende utstyrt 50, og det er ikke noe jeg utelukker. 4wd har jeg aldri hatt bruk for uansett. Bonusen er noe bedre rekkevidde. 

Nå er det jo ikke noe kjøpetvang på I4, så folk må jo bare gjøre seg opp sine egne meninger, men «Problemene/manglene/feilene» med I4 virker jo størst for de som ikke har noen selv da, det er jo litt pussig. 
For meg gir I4en masse kjøreglede og har ett veldig flott design, så de som venter på ny I4 kan bare glede seg. Helt klart beste alternativet i denne prisklasse, uansett drivstoff, mener nå jeg…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Lars S skrev:

Nå er det jo ikke noe kjøpetvang på I4, så folk må jo bare gjøre seg opp sine egne meninger, men «Problemene/manglene/feilene» med I4 virker jo størst for de som ikke har noen selv da, det er jo litt pussig. 
For meg gir I4en masse kjøreglede og har ett veldig flott design, så de som venter på ny I4 kan bare glede seg. Helt klart beste alternativet i denne prisklasse, uansett drivstoff, mener nå jeg…

For å ta han litt i «forsvar» så er det jo litt selvforklarende at folk som mener slikt ikke har en elbil nettopp på grunn av hva en nyere elbil gir dem tilbake i kjøreglede/kjørefølelse. Og dette mener jeg er helt fair å mene, uten at man må eie en i4 for å få lov å si noe negativt om den eller en annen elbil. Jeg personlig forstår @*MrB* svært godt, og jeg har en i4 i bestilling og en M bil stående utenfor og at du liker en gammel M5 bedre støtter jeg anyday :) 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne situasjonen minner litt om da jeg ventet på Tesla model S P, som jeg bestilt i 2012 og fulgte med på El-bil forum. Mange innlegg om hvem som fikk Vin nr. Etter mye venting fikk jeg til slutt bilen høsten 2013. Det ble en skikkelig nedtur ved overleveringen (legger også ved bilde). For de som er int, så kan dere lese litt mere her ( https://elbilforum.no/index.php?topic=10328.0 )

Regner ikke med at BMW kommer opp med noe i nærheten av dette.  Ble også litt overrasket da jeg skulle hente Taycanen jeg hadde bestilt. Det var endel slurv der også, blandt annet at panseret satt skevt på og noen av listene innv. ikke satt på linje. Bakspoyleren buet seg opp på sidene og ned på midten (det kom etter kort tid) Var vel på verkstedet i Son ca 10 ganger på det året jeg eide bilen.

Når det gjelder leveringstid og utleveringer, tipper jeg at noen forhandlere har bestilt opp endel biler, med spec. som mange velger. De går vel ikke ut med dette, men vet om folk som har bestilt bil lenge etter meg å fått den (mot å endre litt på utstyret)

IMG_0821.JPG

IMG_1314.jpg

Endret av Tore Høgvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Lars S skrev:

….men «Problemene/manglene/feilene» med I4 virker jo størst for de som ikke har noen selv da, det er jo litt pussig. 
For meg gir I4en masse kjøreglede og har ett veldig flott design, så de som venter på ny I4 kan bare glede seg. Helt klart beste alternativet i denne prisklasse, uansett drivstoff, mener nå jeg…

Det er vel ganske logisk at de som har størst problemer med i4 ikke har en selv,  er vel nettopp derfor de ikke valgte bilen. Man er ganske tett hvis man kjøper en bil til 700 000,- som man ikke liker….eller spiller det ingen rolle så lenge det er en elbil? 😅

Ingen har sagt noe annet enn at i4 er artig å kjøre, særlig til elbil å være. Men det er ikke til å stikke unna at når du tar bort lyd, girskift, fører involvering og vibrasjoner så fjerner du en vesentlig del av kjøregleden. Det hjelper ikke med lynhurtig akselerasjonen nå du ikke har noe "motivasjon" til å gi gass. I en M3 så så trøkker du til fordi du vil oppnå noe, du vil kjenne at du blir presset tilbake i setet samtidig som du får en en lyd og "følelse" som øker i takt med hastigheten. Så kommer girskiftene, slår deg i ryggen og du føler du kjører i 300 km/t…og mestringsfølelsen over å håndtere brutal redskap. Det…det kan du se langt etter i en i4….noe du som tidligere M3 eier sikkert er enig i 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli en trøtt diskusjon. Det er helt greit at en i4 M50 gir null kjøreglede for én, men man får akseptere og respektere at den samme bilen gir kjøreglede for en annen. Alle vet at en M3 gir sin form for kjøreglede, men det er neppe det man er på jakt etter når man handler en i4 M50 for dagligdags kjøring og pendling. i4 M50 gir kjøreglede i bøtter og spann - dog på sin måte og i en helt annen form enn en M3. Kan vi ikke snart være enige om at kjøreglede kommer i alle farger, fasonger og drivlinjer - på hver sin måte - og dermed legge denne "elbil er dritt, ingen lyd, ingen kjøreglede"-diskusjonen død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Dette begynner å bli en trøtt diskusjon. Det er helt greit at en i4 M50 gir null kjøreglede for én, men man får akseptere og respektere at den samme bilen gir kjøreglede for en annen. Alle vet at en M3 gir sin form for kjøreglede, men det er neppe det man er på jakt etter når man handler en i4 M50 for dagligdags kjøring og pendling. i4 M50 gir kjøreglede i bøtter og spann - dog på sin måte og i en helt annen form enn en M3. Kan vi ikke snart være enige om at kjøreglede kommer i alle farger, fasonger og drivlinjer - på hver sin måte - og dermed legge denne "elbil er dritt, ingen lyd, ingen kjøreglede"-diskusjonen død?

Ja det er vel ikke annet å si enn at man får være enige om å være uenige. Noen velger å kjøre fossilt og andre velger å kjøre elektrisk, tror nok det skal være plass til begge deler i entusiastmiljøet 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selges vel stort sett pga man får 100-150k mer enn man ga for de. i4 var rett og slett et kupp når den ble introdusert.

Nå etter et par prisøkninger og etterhvert moms over 500k er den "bare" et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært 3 prisøkninger siden jeg bestilte bilen. Samt at storkunderabatten er halvert nå. Så det forklarer nok hvorfor mange er på finn. Her tjener de fleste en god del penger. 

Har spekulert på å legg min på finn også, men hva skal jeg kjøpe i stedet? For for meg så gir i4 kjøreglede i bøtter og spann.

Synes bilen er nydelig å se på, det å kunne ta den e kort svipptur uten å bekymre seg for mye småkjøring for motor er gull. Ta en kort tur til butikken, nyt synet av gliset i det du kommer ut og kjør hjem igjen. Den er rimelig og drifte. Har til og med hengerfeste og ett bagasjerom som er praktisk.

Legger du ut på aktiv tur langs en øde landevei, så har du heftig skyv ut av hver sving. Hvorfor det skal være mindre morsomt å gi full gass med elbil skjønner jeg ikke. Kjører du aktivt på landevei, så setter du bilen i B mode og har full kontroll på bilen på en pedal. Da fyller du også batteriet ganske mye, så den er overraskende økonomisk på aktiv kjøring på landevei. Når jeg er ute på en sånn tur så synes jeg sports modus lyden er tøff også. Den bidrar til følelsen over hva som skjer, spesielt om du har passasjerer. Har jeg lyden på når jeg kjører til jobb? Nei.

Men heldigvis liker vi forskjellige ting og har forskjellige behov.

Ville jeg hatt en M3 i stedet om jeg hadde hatt råd? Nei, tror ikke det. Men hadde gjerne tatt en M3 i tillegg. For det er jo ikke tvil om at gir en annen følelse og kjøreglede enn hva elbil gir. Dieselbil kommer jeg aldri til å eie igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Snagg30 skrev:

For å ta han litt i «forsvar» så er det jo litt selvforklarende at folk som mener slikt ikke har en elbil nettopp på grunn av hva en nyere elbil gir dem tilbake i kjøreglede/kjørefølelse. Og dette mener jeg er helt fair å mene, uten at man må eie en i4 for å få lov å si noe negativt om den eller en annen elbil. Jeg personlig forstår @*MrB* svært godt, og jeg har en i4 i bestilling og en M bil stående utenfor og at du liker en gammel M5 bedre støtter jeg anyday :) 

Det som fikk meg til å reagere var denne setningene: "Selv 523’en med manuell kasse som jeg kjører til daglig gir meg mer glede enn i4’en. " hvor det virker som uansett hvor gammel bil man har så lenge den går på flytende drivstoff så er den bedre enn I4. Har hatt 523i selv med manuell i 3 år, så vet jo hvilken kjøremaskin det er. Alle får ha sine meninger, men det virker jo som de som har I4 og har kjørt noen 1000 km er godt fornøyde. Jeg er også lei disse diskusjonene, så kommer ikke til å skirive noe mer om denne saken nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Lars S said:

Nå er det jo ikke noe kjøpetvang på I4, så folk må jo bare gjøre seg opp sine egne meninger, men «Problemene/manglene/feilene» med I4 virker jo størst for de som ikke har noen selv da, det er jo litt pussig. 
For meg gir I4en masse kjøreglede og har ett veldig flott design, så de som venter på ny I4 kan bare glede seg. Helt klart beste alternativet i denne prisklasse, uansett drivstoff, mener nå jeg…

Det er ikke noe kjøpetvang på verken i4 eller elbiler generelt, men det er den veien pendelen peker, og før eller siden er det ikke andre typer biler å oppdrive. Da synes jeg, som bilentusiast det er synd at så mye av det som opprinnelig tiltrakk meg med bil er borte. (El)Bilene blir raskere, men også mer sterile og kjønnsløse, og da er også mye av vitsen borte med mye krefter, synes jeg. Jeg var typen som godt kunne forsvare å legge litt ekstra peng i å gå et hakk opp på motor for å få en halvkjekk bruksbil når det var bensin eller diesel, men for en elbil sin del ser jeg ikke poenget med dette. Det er en hvitevare som skal frakte meg fra A til B, og da kan den like godt ha 100hk som 500hk. Jeg er ikke alene om denne oppfatningen, så det burde ikke være noe kontroversielt. Andre mener noe annet, og det er selvsagt helt ok.

Jeg er en av de første som begynte å snakke om i4 på dette forumet, da det var en modell jeg hadde forventninger til, og som jeg oppriktig så på som en bil jeg både ville ønske meg og som ville dekke mine behov når bilparken skulle fornyes. Altså var i4 en bil jeg tidlig var i seriøst kjøpsmodus på. Da den endelig kom steg skepsisen pga utseende og drivlinjer og valgte derfor å la det hele synke inn noe. Til slutt la jeg tvil og fordommer til side og prøvekjørte en. Fortsatt med kjøp i tankene. Så du kan gjerne sette meg i kategorien "hater" som ikke har en selv og gjør alt jeg kan for å snakke den ned, men det er i beste fall upresist.

Det kan, som sagt fortsatt være jeg kommer til å kjøpe en ved neste korsvei, men jeg synes det er synd at det ikke tilbys lavere effektutgaver for oss som ikke ser poenget med 500hk i en slik bil. En rwd 200-250hk-versjon, med 5-600km rekkevidde, til 500-550k med grei utstyrspakke hadde jeg nok bestilt tvert. Selv om jeg fortsatt ikke liker utseendet på den noe særlig.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...