Gå til innhold

Den store familiebil / bruksbil tråden


liffi
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte å starte en liten tråd om hva Bimmers folket har som familiebiler eller bruksbiler. Tror det er mye variert innpå her :) 

Hvorfor den typen bil, hvor lenge har du hatt den og fordeler / ulemper?! 

kanskje dette blir en slager eller så bare havner bak i mengden tråder

kjør ! 👇🏻

image.jpeg.32c63f693e5a34b30368ef059baeb16e.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun 1 bil. Hatt den i 13 mnd. Og den skulle tilfredsstille endel krav, 7 seter, 4x4, god bakkeklaring, semi-sterk motor, likende utseende, pris, BMW, godt utstyrt, mer komfortabel enn e61 og god holdbarhet.

Basert på disse kriterier, så måtte det bli en x5. Basert på holdbarhet og pris, ble det e70 med m57 i 235hk.

Fordeler er at den tikker av alle mine bokser, og gjør jobben svært godt! Jeg er meget fornøyd, til tross for endel utlegg i starten av eierskapet. Men dette var jeg jo klar over, så det ble tatt hensyn til.

Ulemper er at den manglet noe utstyr, men dette blir ettermontert fortløpende. Den bruker jo endel diesel, men dette var jeg også klar over, så det går bra. Men jeg hadde ikke mislikt om den brukte mindre.

Andre ulemper er at den er litt for bred for enkelt parkeringsplasser og bakdørene åpner seg ikke så langt ut som man skulle ønske.

Edit: Kom på en til ulempe. Den er egentlig for høy i mange p-hus, med takboks. Da måler den 2.17m

Endret av Otis
La til info/kommentar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel utgangspunktet kun hatt stasjonsvogn i alle år mest fordi plass behov.. Og da hatt 5 serie(E39) i ex antall år. Tidligere 523 som jeg eide i 6 år og var stor fornøyd, gikk over til 530d da kjørelengde tilsa at jeg ville spart endel mer med diesel.. Selv om jeg har størst svakhet for bensin. Bruker 530d'n daglig til å fra jobb og eventuelt lengre turer og vært stor fornøyd med bilen sånn sett har vel snart hatt den i 2 år. At jeg kan skru selv gjør at jeg kan holde utgiftene så lavt nede så mulig uten å måtte lide over på noe annet kjedelig bil med lite kjøre komfort eller generelt komfort. Selv om man kjøper OEM deler så blir det ikke så himla dyrt i eie. Bestemte oss i høst å gå til innkjøp av litt større variant da behovet for å komme fram noen plass også var der. Så da ble det en X5 noe fruen bruker mest her har det vært generelt en meget fornøyd eierskap. At man kommer fram de fleste plasser uten å frykte for å ta nedi er greit. IMG_20201231_152432.thumb.jpg.64b500cca36bbc87cc448f3bf3866542.jpg

Har vel aldri hatt noe ulemper med de bilene jeg har eid utenom at de nå senere tid ikke skulle vært senket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i gammal Caprice som brukis hele året. 

Hatt den i snart 6 år. Nr 2-bil de tre første årene, hverdagsbil siste tre år.  Har kjørt straks 100 000km med den - den har blitt godt fulgt opp mtp vedlikehold fra min side og det har medført et relativt problemfritt bilhold (bob, bob..).

Solid og stødig skute som sjelden svikter. Var senest en tur oppe i Østerdalen i -19 grader for et par dager siden.  Med unntak av at jeg måtte skrape is på innsiden av siderutene gikk den som et olja lyn...

(Og før noen kverulerer, ja- den har hatt barneseter og unger i baksetet flere ganger, og kvalifiserer derfor til "familiebil" :?...)  

FullSizeRender 17.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2018 BMW F45 225xe
Type: Familiebil og bruksbil

Hatt den i 2 år nøyaktig.

Hvorfor?

Tilfeldig faktisk, var på utkikk etter en BMW igjen etter et år med RAV4. Denne huket av på flest punkter også. Grei plass og mye bil for pengene.

Pluss +
Grei plass
Mye utstyr
Økonomisk
M-Sport
Kvikk
Problemfri

Minus -
Mangler krok
FWD-basert
Klimatisering fungerer ikke på lite strøm på batteriet(hybrid), må derfor planlegges hele tiden
Takboks må på for å få med mye utstyr

DCE94C45-BE7F-474C-8CAD-7567FEDC91C2.thumb.jpeg.a277489f3057793c675a9e6f782c2ebb.jpeg

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil nr1: F10 LCI 535d.

Hvorfor?

-vel, elsker designet og utstyret man kan få i disse. Meget høy komfort og nok guff. Måtte ha en bil som kan alt, og det kan denne!

 

Pluss

-Bmw

-God plass

-Lekkert design

-Sprek

-Komfortabel, med ventilerte seter, ACC, HUD, comf-stoler, aktive sidestøtter ++++++

-Skinntrukket dashbord

-Tak trukket i Alcantara

 

Minus

-Dyr!


 



Bil nr2: Golf  1.9TDI MK3

Hvorfor?

Kjøpte den svinbillig fra jobben. Lite rust og stått tørt i 16,5 grader hele livet sitt omtrent.

 

Pluss:

- Meget billig i drift

- Billige deler

- 1.9TDI motoren. Ifølge vw-folk skal dette være en god motor..

- Nylig eu-ok

 

Minus:

- Ikke mer enn et kjøretøy

- ikke noe fin eksteriørmessig

 

4739F0B1-E630-468A-9FDC-F605F0B93F56.jpeg

66FE1B95-4F98-42E6-B4D1-62A268974090.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 320DAT. Første og siste bil. 6 år siden jeg kjøpte den på mandag faktisk. Blitt litt oppgradering siden den tid. Planen nå er vel å ha den til enten den eller jeg parkerer tøfla. Evt hvis det blir slutt på å selge drivstoff.

Pluss: henholdsvis sprek med TRF steg 4. Alt tatt i betraktning såklart, men er en 2l diesel fra tidlig 2000. Veldig sportslig med poly foringer, kW fjærer og dempere, samt BBS felger og dekk som er TUV godkjent til bilen. Har også alt av elektroninsk duppeditter jeg trenger. Spotify, cruise control, klima og ikke minst multifunksjonsratt. SKAL aldri ha bil uten. Kan jo ikke annet enn å digge BMW sine blåfarger. Etter 6 år, så er jeg enda ikke lei!

 

Minus: dårlige veier i innlandet så kan den fort bli litt ubehagelig. Begynner også å bli såpass gammel at rust dukker opp her og der. Gammel GM kasse er jo ikke akkurat det råeste, hvert fall ikke når man har prøvd zf 8 trins. Gammel bruksbil som snart har 300k km på seg, så litt slitedeler her og der. Dette gjelder jo alt som går rundt går su(ndt)

IMG_20201017_143802.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukisen min er en 2014 316i aut. sedan. Hatt den i snart 5 år. Beste bilen jeg har hatt faktisk. Får igjen litt av feelingen jeg likte så godt i E46en jeg hadde i 11 år. En riktig høydare er den også i forhold til den sjelløse E91en jeg hadde en periode mellom denne og E46en. 

Pluss: Gode seter, pent design av interiør. Pent utseende utvendig. kvikk til å være 1,6 med kun 136 hk. Romslig. 

Minus: Elendig kvalitet på baklyktene som sprekker bare man ser feil på de. Litt støy i kupeen i høyere hastighet. Flau lyd ved oppstart og kald motor. Høres ut som ventiler og kjede skal titte gjennom panseret. 

Skulle hatt en sprekere farge på lakken selv om Mineralgrå er pen.

41666877665_2bd6c4582d_k.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, StigJ skrev:

Brukisen min er en 2014 316i aut. sedan. Hatt den i snart 5 år. Beste bilen jeg har hatt faktisk. Får igjen litt av feelingen jeg likte så godt i E46en jeg hadde i 11 år. En riktig høydare er den også i forhold til den sjelløse E91en jeg hadde en periode mellom denne og E46en. 

Pluss: Gode seter, pent design av interiør. Pent utseende utvendig. kvikk til å være 1,6 med kun 136 hk. Romslig. 

Minus: Elendig kvalitet på baklyktene som sprekker bare man ser feil på de. Litt støy i kupeen i høyere hastighet. Flau lyd ved oppstart og kald motor. Høres ut som ventiler og kjede skal titte gjennom panseret. 

Skulle hatt en sprekere farge på lakken selv om Mineralgrå er pen.

41666877665_2bd6c4582d_k.jpg

 

 

 

Hva prater du om?? Mineralgrå er jo en råflott farge! Iallefall på F10. Ikke sett 3-serie med denne selv da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo da en 2018 BMW 540d xDrive som familiebil. Denne har jeg hatt i straks to år og jeg er meget fornøyd med bilen. Sedan fungerer overraskede greit som familiebil. 

23D08B53-701B-44AA-BAA2-0B4CD948B15A.thumb.jpeg.7888f8681c9546e991db69659f4933bc.jpeg

Hvorfor:

Først og fremst fordi jeg hadde en F10 530d som jeg var utrolig fornøyd med. Så da frista det med tilsvarende bil igjen. Så liker jeg designet på bilen, noe av det penere BMW leverer i dag. Vi kjører mye langt, særlig nedover i Europa og da er det utrolig viktig for meg å ha en nyere bil med sterk og økonomisk dieselmotor. Langturkomforten i denne bilen er helt utrolig, må oppleves 😅

Fordeler:

Som nevnt over så er det komforten på tur. Men bilen er også romslig, og den føles veldig trygg på veien. 320 hk diesel som i snitt bruker 0,62 l er en annen fordel. God kvalitet og bra andrehåndsverdi. Webasto styres via appen, og den kjøreassistenten er helt nydelig i kø da bilen kjører seg selv. xDrive systemet synes jeg er utrolig bra. Også er det jo en usendvanlig lekker bil, jeg snur meg når jeg forlater bilen på p plassen...kikker på den ut fra vinduet på jobb. 

Ulemper

Dette er på ingen måte en lettkjørt bil, denne stor og forholdsvis uoversiktlig. Appen fungerer stort sett kun til å starte Webasto. Dispaly key er kun en gimmick, går tom for strøm og er klumpete i lomma. Bagasjerommet kunne vært bedre utformet, mer bredde f eks. Ved regndråper på ryggesensor så tror bilen av og til at den møter en hindring, og aktiverer nødstoppen. Da skvetter man godt.

Nr 2 biler

Jeg har to biler som fungerer som nr 2 biler, greit å ha litt å bytte på etter hvilket humør man er i 😅

Jeg har min trofaste 1994 E34 520i som jeg har hatt i 10 år nå. Solid og robust bil som over årene har gitt meg lite trøbbel og mye koselig kjøreglede. Skjermer denne litt for salt nå om vinteren, synes den fortjener å bli tatt vare på. Men den brukes aktivt ellers, har vært på utallige Tysklandsturer opp igjennom åra. 

9E3754C4-CD71-4BB2-BC90-C802A16DEC8A.thumb.jpeg.e865587951f6bc1b4fcfb4b8f1dd9aa4.jpeg

Så har jeg en 2004 E60 545i, denne kjøpte jeg i høst kun for motoren egentelig. Alle burde ha en BMW med V8er en gang, nydelig drivlinje som kler E60 karosseriet bra. Har alltid hatt lyst på E60 med V8er, så jeg fant ut at nå var tiden moden. Nydelig drag, nydelig lyd og selv med sportsunderstell så er bilen meget komfortabel. Dette er mye bang for the buch 👍 Dog har motoren dårlig rykte og den er relativt glad i bensin, men sålangt har det gått veldig bra. Så langt synes jeg E60 med V8er er langt bedre enn sitt rykte. 

970B2698-FA14-42F0-81D5-262E970E95DB.thumb.jpeg.db5e4866ec5ea54f8b1a2853e0cbd0b4.jpeg

Så da skinner det vel egentelig igjennom at jeg er svak for 5-serie. Litt tilfeldig egentelig, men det er noe med at man blir sjelden skuffet om man holder seg til 5er 😀

"Einmal fünfer, immer fünfer" som Tyskerne sier 😎 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FransEirik skrev:

Hva prater du om?? Mineralgrå er jo en råflott farge! Iallefall på F10. Ikke sett 3-serie med denne selv da..

Jeg skrev jo at den er pen ;) Men jeg liker mer knæsj farger. Skulle gjerne hatt den Melbournerød,  Estorilblå eller Sakhir Orange, men når man kjøper brukt må man inngå noen kompromisser :) Når den skal byttes ut blir det jakt på enten Sunset Orange eller Portapotetomus Blå :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år med E39 stasjonsvogn, ble det nødvendig med ny familiebil på grunn av teknisk stand og økonomi. Konstant mye teknisk småplunder på en bil som ble mer og mer slått ut av rust.

 

Tittet da rundt på mulige alternativer, men med begrenset parkeringsplass ( garasjeanlegg under blokka) kunne jeg ikke gå får ny 5 serie. Drømte om F11 med rekkesekser, men gikk ikke pga størrelse.

 

Etter litt leting og titting, kom jeg frem til at F34 kombi passet vår bruk:

Noen ulike grunner for valg:

1. Ikke større enn bilen vi byttet ut. Stor nok for ferie og familieturer, men liten og grei nok i bykjøring og parkering

2. Veldig god plass i baksetet når ungene sitter i barneseter. Det var mulig å sitte mellom barnestol og barnesete over korte og litt lengre strekk frem til begge seter ble snudd fremover. Større og bedre plass en stasjonsvognmodellen.

3. Enkelt for ungene å klatre inn og ut pga plass og bilen er ikke en SUV som ungene må klatre opp i.

4. Ren bensin motor uten alt for mye teknisk som hybrid og batteri+++ ( greit når en kjøper bil som er utenfor garanti osv? ) 

5. Fant bil eid av pedantisk eier, få km og generelt lite bruk med greit tilbehør og ekstrautstyr.

6. Bruker ikke bil nok til at budsjettet som var nødvendig for familiestørrelse på elbil var langt utenfor maksgrenser.

7. Stort nok bagasjerom - selv om man ikke kan ha med seg et helt hus. 

 

Noen ulemper:

1. Støynivå under kjøring oppleves mye høyere enn E39.

2. Usikker på n20b20 motorens levetid og kvalitet ( turbo, oljeretur, toppdekselpakning som eksempler )

3. Støy fra run flat dekkene som står på, en bør merke seg DB nivå på dekk man velger til denne modellen.

4. Usikker på rest verdi ved evt overgang til elbil en gang i fremtiden.

 

Noen bilder som viser praktisk og generell bruk.

 

"Off road"

20200713_151146.jpg

 

"Ferie" - ikke fullt før det renner over. 

20200725_111327.jpg

Endret av TorsteinAa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden familien min består av kun en person så er dette bruksbilen min. Jeg kjøpte den i 2011 og det er en 2005 modell med 2,2 liter. Bilder tatt i 2011 med hardtopp montert.

IMG_0227.JPG.35ee25c93e437857a23c6b45a9f025f1.JPG

IMG_0228.JPG.52394cb749e63bda64eaa960e9ad96c0.JPG

Fordeler: Som bruksbil egentlig svært få, men utrolig deilig på sommeren med åpen bil. Forbausende fin og kjøre på vinteren. Til og være en såpass liten bil så er kofferten forholdsvis stor også er det enkelt og kjøre lange gjenstander i den men da bør det være fint vær.

Ulemper: Dugger innvendig på vinteren. Varierende kvalitet, har vært endel irriterende småfeil. Liten bensintank. Savner et 6. gear så den blir masete på motorveien. Trenger jeg og frakte større gjenstander på vinteren så er det greit og ha gode venner. Fattern klager når han skal sitte på, han synes det er langt ned. 

Egentlig så er det en helt håpløs bruksbil men jeg fant ut at det var artigere og kjøpe denne enn en Golf. Man lever jo bare en gang.

 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri definert meg som noen VAG-mann men nå vet jeg sannelig ikke lenger. BMW har ikke varebil som kan trekke 2,5tonn og leasing på 330e touring var helt i en annen verden en passaten. Så here we are akkurat nå hvertfall:

T5:

Fordeler : Fin og kjøre til og være varebil og drar henger uten problemer. Sluker ikke diesel. Personlig synes jeg de er tøffe med felg og senk.

Ulemper : Rust. Har og hatt litt trøbbel med EGR. Ellers ikkeno grøvre på 30k km.

61CF1C0B-32FB-454D-BF5B-614FD49AFF6D.thumb.jpeg.44c95b029165a40adb453777086f4d02.jpeg

Passat:

Fordeler : God plass. Fantastisk gode lys. Fin og kjøre. Lavt forbruk (og går nesten bare på

strøm i daglig bruk) Langkjøring med riktig bruk ligger på ca 0.42/mil. Liker utseende på siste facelift godt. Skulle sikkert hatt senk, men det er en leasingbil/konebil. 

Ulemper : Litt kranglete MMI til tider. Bensinlokket fryser alltid fast så lenge det er minusgrader. Ikke mye snø/is på rute som skal til før front assist krangler.


1B52B847-AA40-4366-AD2A-E869E1D57480.thumb.jpeg.864a116d35bfe40ed0f11414de51f21c.jpeg

Endret av HalvorK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...