Gå til innhold

Alpina D5/B5 F10/F11 diskusjonstråd

danskiii
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok hovedproblemet til at en Alpina kan være tungsolgt er totalt fravær av forhandlernettverk og eventuelle spørsmålstegn til hvor en eventuelt skal få reparert og servet en slik bil. Hadde BMW evnet å gjøre som BMW USA gjør, dvs. å ta med Alpina i deres konfigurator og forhandlernettverk, så hadde man sett en helt annen oppblomstring og popularitet av modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror nok hovedproblemet til at en Alpina kan være tungsolgt er totalt fravær av forhandlernettverk og eventuelle spørsmålstegn til hvor en eventuelt skal få reparert og servet en slik bil. Hadde BMW evnet å gjøre som BMW USA gjør, dvs. å ta med Alpina i deres konfigurator og forhandlernettverk, så hadde man sett en helt annen oppblomstring og popularitet av modellene.

Jeg er ikke uenig med deg i dette med manglende fokus på Alpina. Her burde helt klart BMW Norge se ett potensielt marked både for nybil og ettermarked. Det selges ett tre sifret antall nye M biler i Norge hvert år nå, så ett marked for nye Alpina burde det også å være. Men dette pirker litt borti noe jeg har hevdet før, og det er at de som selger BMW i Norge gjør det kun for å drive butikk...null entusiasme å spore. Store kjeder som Bavaria og Bilia er kun opptatt av å dytte ut flest mulig 330e og I3. Ikke noe galt i det selvsagt, men jeg synes det forplikter litt når man representerer ett merke som BMW...med den historikken, spennvidde i sortiment, image og ikke minst tilhengerskaren. Jeg forventer egentelig å møte litt entusiasme når jeg går inn i en BMW forhandler, ikke en gjeng med BI utdannede støvsugerselgere uten sertifikat. Så der fikk dere den triaden igjen 😅

Men for å ta det litt tilbake til Alpina i Norge igjen. De fleste BMW forhandlere kan jo utføre service og vedlikehold av Alpinabiler, og Koed er jo nå forhandler for Alpina på ettermarked. Koed skaffer alt av spesifikke Alpina deler, resten er jo BMW og suppleres følgelig av merkeforhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill og meninger, det har hjulpet stort. Innkjøp blir det nok og min nåværende 2010 525d kommer for salg. Spent!

Nå må jeg bare bestemme meg for enten en med mye individual, veldig lite utstyr og lavere km eller en med mye utstyr, høyere km, typ 200k, og lite individual :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, danskiii skrev:

Takker for alle innspill og meninger, det har hjulpet stort. Innkjøp blir det nok og min nåværende 2010 525d kommer for salg. Spent!

Nå må jeg bare bestemme meg for enten en med mye individual, veldig lite utstyr og lavere km eller en med mye utstyr, høyere km, typ 200k, og lite individual :)

Kan jo ha nesten alt av alt ?

M550d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, en M550d kan ikke måles med Alpina D5...det er en helt annen klasse spør du meg. M550d er en vanlig 5-serie, for meg er Alpina noe litt edelt og absolutt ekslusivt. En M550d vil aldri gi deg følelsen av å kjøre noe helt spesielt. 

Selvsagt ikke til forkleinesle for M550d , som har ett mesterverk av en motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men for å ta det litt tilbake til Alpina i Norge igjen. De fleste BMW forhandlere kan jo utføre service og vedlikehold av Alpinabiler, og Koed er jo nå forhandler for Alpina på ettermarked. Koed skaffer alt av spesifikke Alpina deler, resten er jo BMW og suppleres følgelig av merkeforhandler.

Naturligvis, men med en spesiell bil forventes det samtidig en spisskompetanse på modellen. Service og reparasjoner på en M-bil ville jeg f.eks utelukkende tatt på M-sertifiserte forhandlere som f.eks Bilia Skøyen, Bavaria Oslo etc. Dessverre er fraværet av Alpina-forhandler en medvirkende årsak til at modellen sannsynligvis er mer tungsolgt i Norge sammenlignet med en tilsvarende M-bil. I Sverige finnes det Alpina-forhandler, og der ligger det også ofte Alpinaer ute for salg - f.eks Alpina G07 XB7. At BMW derfor ikke innlemmer Alpina i deres sortiment, og gjerne i kombinasjon med BMW Individual, er for meg en gåte. Kjøpesterke nordmenn finnes, og de kunne lett tatt seg bedre betalt for modellen enn en ordinær modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, danskiii skrev:

Spennende 👍 Om du finner en bil i Alpina-blå eller Alpina- grønn så bør du jo gå for det fremfor svart/grå 😁

Alpina i Norge har en syltynn historie. I 2006/2007 ble Autozentrum i Oslo offisiell Alpina-forhandler. De solgte 1 D3… Men det er jo helt andre tider nå, og nordmenn handler jo M-biler som aldri før, så kanskje noen burde vurdert å hente inn Alpina igjen.

Det er gjennomført ett nybilsalg siden den gang, og da gjennom Brages bil i Molde som bestilte en G31 B5 til en kunde der. Ellers er det jo - heldigvis - en jevn strøm av bruktimporterte, i hovedsak F3x men nå er det også kommet en G31 D5 og snart kommer vel Norges første F11 D5 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Marius2002 skrev:

Den går stadig i byen, så kult at den blender inn i massen. :) 

C78BFDCF-CE2E-40A3-8F8E-DC4342DC3FB7.thumb.jpeg.6fc9286bff0e5f5a471d776fa9cadfdd.jpeg

Blant de bilene der, de kjedelige kjipe hverdagsbilene så står verdens raskeste stasjonsvogn. Kapabel til å nå 325 km/t og 0-100 på 3,5 sek...det ser ikke ut som at det er en bil som kan "løpe om kapp" med superbiler....der den står parkert i rekka utenfor Kiwi 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Marius2002 said:

Den går stadig i byen, så kult at den blender inn i massen. :) 

C78BFDCF-CE2E-40A3-8F8E-DC4342DC3FB7.thumb.jpeg.6fc9286bff0e5f5a471d776fa9cadfdd.jpeg

Det hadde vært utrolig interessant å hørt eiers bakgrunn for bestilling av denne bilen med tanke på hvor snevert markedet er og hvor lite kjent Alpina er i Norge, vurderinger opp mot andre biler, og gjennomføring av selve bestillingsprosessen. Samt hvilken livssituasjon de er i som tilsa at en slik bil er midt i blinken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, papertiger skrev:

Det hadde vært utrolig interessant å hørt eiers bakgrunn for bestilling av denne bilen med tanke på hvor snevert markedet er og hvor lite kjent Alpina er i Norge, vurderinger opp mot andre biler, og gjennomføring av selve bestillingsprosessen. Samt hvilken livssituasjon de er i som tilsa at en slik bil er midt i blinken. 

Tenker han/hun så reklamen.

https://youtu.be/vTATrickuT4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den reklamen er awesome, her har BMW virkelig ett å annet å lære. Men årsakene til å kjøpe en sånn bil er nok mange, men jeg tenker at man i utgangspunktet er i M5 segmentet...men ønsker stasjonsvogn. AMG eller RS6 er selvsagt uaktuelt, da er B5 veien å gå. Hadde jeg selv skulle lagt så mye penger på bordet for en familiebil så hadde jeg helt klart kikket på B5, men jeg vet hva jeg hadde gått for....B8 Gran Coupe 😎

70B0A948-6BA8-4824-A552-7357E34E5220.thumb.jpeg.677815d68be691b0fa7f2589d6e39d25.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • danskiii changed the title to Alpina D5/B5 F10/F11 diskusjonstråd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...