Fredrik 90 Skrevet November 19, 2021 Skrevet November 19, 2021 47 minutter siden, Saltkjelen skrev: Kjære deg. Ordet flaggskip blir brukt i overført betydning om for eksempel en bilfabrikks ypperste modell - "fabrikkens flaggskip". Et flaggskip kan, som du allerede er inne på, være basert på teknologi, luksus m.v. Uansett hvor mye vi måtte mislike iX, er iX et av BMWs flaggskipmodeller - sammen med blant annet BMW 7-serie. At BMW 7-serie og iX tilsynelatende fokuserer på to forskjellige områder, er bilmodellene like mye flaggskip. Det er med andre ord ikke meg ("noen BMW entusiaster") eller "nyfrelste elbilfanatikere" som fikk vann på mølla og egenrådig bestemte at iX var et av BMWs flaggskip. Da er vi nok enige, jeg er med på at iX er _et_ av BMW sine flaggskip. Det jeg tenker at den er flaggskipet i BMW sitt "i" brand. På samme måte som M5 CS er flaggskipet til M avdelingen og X7 er flaggskipet i X familien. Hva som er BMW sitt fremste flaggskip i dag, uansett avdeling er vel vanskelig å definere. For min del er det fortsatt 7-serien som er BMW sitt fremste flaggskip. Når neste generasjon kommer så vil vi igjennom 7-serien se hvor veien går videre for BMW. Ellers så siktet jeg ikke til deg eller noen spesielle når jeg uttalte " noen BMW entusiaster" og "nyfrelste elbilfanatikere". Det var mer basert på en generell betegnelse av folk som jeg har sett uttalt seg rundt forbi om iX sin posisjon i BMW sin lineup...det være seg her inne, i kommentarfelter på facebook, dagligtale og fra journalister.
Mariuse34 Skrevet November 19, 2021 Skrevet November 19, 2021 (endret) Krangling om flaggskip til side, jeg har iallefall rattet iXen et pa dager nå til en video og en test vi gjør som kommer senere. Varianten jeg har på lån er en 40 med sportspakke utvendig og standardseter i sensatec innvendig. Jeg må si at jeg er veldig imponert over bilen. Har kjørt den 30 mil idag alene. Kjørt i venstre felt og har ikke tenkt på forbruk, men ligget noe kjappere enn andre i 110-sonen. Med andre ord kjørt den dønn likt som jeg kjører 530Den jeg har til daglig. Snittforbruket etter 300 km er på 22 kw, mens det er absolutt enkelt og lett å få den ned under 20Kw. Bilen har en WLTP-rekkevidde på opp mot 425 kilometer, men justerer selv max rekkevidde etter kjørestil og fart. Så med min kjøruing skal den klare 325 km. Bilen har, i den farten jeg har holdt i dag, mistet ca 1 km pr km jeg kjører, så jeg ville ikke nølt med å stole på oppgitt rekkevidde på denne bilen (vs opplevelse med div kinesiske SUVer som er mer lemfeldige der). Bilen hurtigladet forøvrig på 140 fra start og jevnt på 125 da jeg ladet på vei hjem. Ideelt sett vil man ha rekkevidden til 50`en, men jeg er ikke PT bombesikker på om jeg hadde orket å legge 200k til på bordet for det jeg regnet meg frem til ville være ca 125-150 km mer rekkevidde med min kjøring. Jeg kjører ikke ofte nok langt nok til at jeg hadde giddet når den hurtiglader såpass greit som den gjør, men det er altså min subjektive vurdering. Bilen er tung, og man merker litt at den er bånntung. Den er litt "hard" i lav fart og litt myk i høy fart, og til forskjell fra for eks 5 serien med passivt understell, så merker man at det kommer kanskje litt til kort. Men gode kilder vil ha det til at 40 også får adaptivt understell på vårparten, så det ville jeg definitivt vurdert det om jeg satt og spekket en sånn som dette om dagen. Kan summere opp kjapt hva jeg liker og ikke liker, og et par generelle observasjoner: Liker: *Høy BMW-feel * Bra styrefølelse, god kontakt med underlaget * Bil som flyter avgårde i god BMW-stil i litt fart * Varmeanlegget er interessant, da det både varmer opp armlene i midten og på dør, og på front av dashboard. Tanken er at jevn overflatevarme skal bruke mindre strøm osv (noen andre eksperter får diskutere det). * Oppfatter oppgitt rekkevidde som pålitelig og var aldri noensinne nervøs idag for noen rekkeviddeoverraskelser. * Designet på bilen er veldig bra, og mye bedre IRL enn på bildene BMW brukte. Jeg var superskeptisk da den ble lansert, men nå bare liker jeg det bedre og bedre og bedre. *HK-anlegget er temmelig nice * Liker at den ikke har fomlete dørhåndtak som skal ut og inn hver gang man låser opp bilen. Ikke liker: * Det sekskantete rattet. Det runde rattet i 530den er et bedre ratt any day * adaptiv cruise-systemet er mye lettere å bruke på det "gamle" bmw-oppsettet med flere knapper. * varmeanleggsmenyen er frustrerende, og like futuristiske irriterende som en del elbiler kommer med nå. Dere som liker varmesystemet i en 5-serie eller X5 vil få lite hodepine av hvor mye trykking som skal til med dette. * Personlig ikke så fant av idrivesystemets betjening. Det ser lekkert ut, men trykknappene vi er vant med fra BMW er fremdeles bedre og mer intuitivt å bruke. * Plasten på midtarmlene er alt for billig for en premium-bil. Det føles litt KIA etc. * Koppholderne er tåpelig plassert. Om du, som meg, liker å ha en varm og en kald drikke er det tungvint å lene seg rundt midtarmlene og ned på passasjersiden for å hente drikken. *Standardsetene er ikke bra nok. De minner meg om E39 eller E60 standardsetene. For all del ok seter, men det ville plaget meg hver dag å ha disse setene i en såpass dyr bil. Endret November 19, 2021 av Mariuse34 mslello, uglefossen, papertiger og 10 andre reagerte på dette 13
Jan E-28 Skrevet November 19, 2021 Skrevet November 19, 2021 (endret) 7 timer siden, Mariuse34 skrev: * Varmeanlegget er interessant, da det både varmer opp armlene i midten og på dør, og på front av dashboard. Tanken er at jevn overflatevarme skal bruke mindre strøm osv (noen andre eksperter får diskutere det). * varmeanleggsmenyen er frustrerende, og like futuristiske irriterende som en del elbiler kommer med nå. Dere som liker varmesystemet i en 5-serie eller X5 vil få lite hodepine av hvor mye trykking som skal til med dette. * Personlig ikke så fant av idrivesystemets betjening. Det ser lekkert ut, men trykknappene vi er vant med fra BMW er fremdeles bedre og mer intuitivt å bruke. * Plasten på midtarmlene er alt for billig for en premium-bil. Det føles litt KIA etc. *Standardsetene er ikke bra nok. De minner meg om E39 eller E60 standardsetene. For all del ok seter, men det ville plaget meg hver dag å ha disse setene i en såpass dyr bil. Kjekt om du legger inn et par ting i testen, for å få svar på det eventuelt: *Meningen er vel å kjøre med lokal oppvarming på ben/armer, også kjøre med kaldere kabin. Og spare strøm på den måten. *Justering av klima/temperatur skal vel kunne være stemmestyrt også? Hvordan funker det i praksis -om bilen har stemmestyring? Men uansett tyngre å si en hel setning for noen en å trykke på en knapp vil jeg tro. *Har hørt det skal være mulig å flytte på menyene etc. ganske så mye, men ikke sett særlig til dette i tester enda? *Suite interiøret har skinn også her. På siste er det vel ganske tydelig at de bommet litt. Setene er vel en av de tingene som flest klager på. Jeg fikk litt sånn "oj-shit å store sidene på setene er" når jeg åpnet døren. Fikk litt sofa følelse. Og en av grunnene til at jeg valgte sort interiør, for å dempe den sofa-følelsen hver gang en åpner døra. Sitteputen kunne klart hatt mer valg og utforming også. Endret November 20, 2021 av Jan E-28 fupsaker og Pekka reagerte på dette 2
Jan E-28 Skrevet November 19, 2021 Skrevet November 19, 2021 14 timer siden, Fredrik 90 skrev: Det er vel ikke det at bilen mangler utstyr, for min del er det mer hvordan bilen fremstår. Når ting ser clean og spartansk ut så mister jeg helt premiumfølelsen, å få resirkulerbare materialer til å fremstå som eksklusivt går ikke. Jeg skrev jo lenger opp her at bilen føltes som en diger i3, særlig når man sitter bak rattet og kikker seg rundt. Og det er jo ikke en følelse jeg ønsker i en bil til en million. Jeg synes en premiumbil først og fremst skal ha ett utseende som fremstår lekkert, elegant og sobert, fargesammensetningene skal være harmoniske og smakfullt. Interiøret like så, det skal være skinn...gjerne nappa, polerte flater, høyglans, knapper og brytere som er behagelige å betjene og linjene i interiøret skal harmonere med bilens øvrige inntrykk. G05 X5 er jo egentlig skoleeksempelet på hva jeg mener her, den beskriver hvordan jeg synes en premiumsuv skal være. Men dette er så klart helt subjektivt. Når det gjelder bruken av begrepet "flaggskip" så er det vel riktig at BMW brukte denne i forbindelse med ordet teknologi. Men det ga noen BMW entusiaster og nyfrelste elbilfanatikere litt vann på mølla og da ble plutselig iX definert som BMW sitt flaggskip...noe den langt ifra er. Enig med deg i at å vite at noe er resirkulert aldri vil vekke eksklusive følelser. Du vil nok aldri komme til å like iX. For min del har BMW de siste 15 årene ikke vekket særlig følelser, så ikke sett behovet for å ha en nyere. Men iX traff noe som fikk meg til å tenke på argumenter til å skaffe seg ny bil. For meg er X5 for bråkete og vulgær med alt for mange vinkler og kanter. Og mange deilige knapper appellerer heller ikke så mye. F.eks. Porsche Macan sitt senterkonsoll syntes jeg er helt krise. Marius2002 og Ron Jeremy reagerte på dette 2
Rune-K Skrevet November 19, 2021 Skrevet November 19, 2021 (endret) Det med oppvarmede paneler synes jeg høres ut som en utrolig god ide. Av typen hvorfor har de ikke funnet på dette før. Tenker på det om vinteren i Z4en. Den som syntes børstet aluminium var lurt i en bil har aldri kjørt en bil på vinteren. De lagrer så mye kulde at det tar forferdelig lang tid og varme opp kupeen. Og til dere som liker å diskutere hva som er premium, Da er det bedre om dere prøver å bli enige om hvor lang en strikk er først, det er antagelig enklere det. Endret November 19, 2021 av Rune-K CrZyWiz, Fredrik, Ron Jeremy og 3 andre reagerte på dette 6
Mariuse34 Skrevet November 20, 2021 Skrevet November 20, 2021 11 timer siden, Jan E-28 skrev: Kjekt om du legger inn et par ting i testen, for å få svar på det eventuelt: *Meningen er vel å kjøre med lokal oppvarming på ben/armer, også kjøre med kaldere kabin. Og spare strøm på den måten. *Justering av klima/temperatur skal vel kunne være stemmestyrt også? Hvordan funker det i praksis -om bilen har stemmestyring? Men uansett tyngre å si en hel setning for noen en å trykke på en knapp vil jeg tro. *Har hørt det skal være mulig å flytte på menyene etc. ganske så mye, men ikke sett særlig til dette i tester enda? *Suite interiøret har skinn også her. På siste er det vel ganske tydelig at de bommet litt. Setene er vel en av de tingene som flest klager på. Jeg fikk litt sånn "oj-shit å store sidene på setene er" når jeg åpnet døren. Fikk litt sofa følelse. Og en av grunnene til at jeg valgte sort interiør, for å dempe den sofa-følelsen hver gang en åpner døra. Sitteputen kunne klart hatt mer valg og utforming også. ja, du kan flytte på menyer. men selve menyoppsettet til klima er tåpelig komplisert og gir lite svar. Men der er ikke BMW alene. Det er sånn på alt fra Tesla til Enyaq nå. Ref det med beina, det skal mest av alt sørge for en mer jevn temperatur, slik at vifter etc ikke må gå og bruke strøm. Og det er enklere å holde noe varmt, enn å varme det opp, enkelt fortalt. Jeg opplevde beina mine som gode og varme. Enig ang setene. Og at suite-interiøret har skinn der skulle bare mangle. det er temmelig stusselig uten. Mest av alt kjipt at plasten som er brukt er såpass tynn og hard. Så mistenker jeg at mange vil oppgradere interiør etterhvert. Jeg ville heller spekket opp en ix40 iallefall, enn å hatt en greit nok utstyrt ix50 (Subjektiv mening basert på eget bruk) Skal teste stemmestyring ila helgen. Men det fungerer nesten aldri på noe. Nomi-systemet i NIO ES8 er sjarmerende, men det gjør ikke livet enklere. Bare anderledes. Jan E-28 reagerte på dette 1
Mariuse34 Skrevet November 20, 2021 Skrevet November 20, 2021 11 timer siden, Jan E-28 skrev: Enig med deg i at å vite at noe er resirkulert aldri vil vekke eksklusive følelser. Du vil nok aldri komme til å like iX. For min del har BMW de siste 15 årene ikke vekket særlig følelser, så ikke sett behovet for å ha en nyere. Men iX traff noe som fikk meg til å tenke på argumenter til å skaffe seg ny bil. For meg er X5 for bråkete og vulgær med alt for mange vinkler og kanter. Og mange deilige knapper appellerer heller ikke så mye. F.eks. Porsche Macan sitt senterkonsoll syntes jeg er helt krise. Vi lånte en X5 for å sammenligne med med IX temmelig kjapt (jeg vet enda ikke helt hvordan resultatet blir på video så vil ikke love noe). Men de bilene er slett ikke SÅ ulike som man har blitt ledet til å tro. med standard understell på ix har vel x5 ca 1.5 cm høyere bakkeklaring. X5 45e og ix har ca like stort bagasjerom (selv om bakdøren på x5 e en god del mer praktisk). Oppsettet inni er mye likere enn jeg trodde instinktivt. Dashboardet på ix er vel og merke mer fransk enn maskulint tysk, men ellers er det forbausende mye likhet (til tross for opplevd og kanskje noe innbilt ulikhet). Igjen, subjektive meninger, men jeg var rimelig bastant tidligere på at om jeg kunne valgt mellom en elektrisk x5 og en ix ville jeg valgt x5 (en sammenligning vi begynte med EQS vs S klasse, da sistnevnte tross alt er en mye penere bil). Nå er jeg ikke bombesikker på at x5 hadde vært førstevalg om alt var likt. Jan E-28 og Ron Jeremy reagerte på dette 2
Ron Jeremy Skrevet November 20, 2021 Forfatter Skrevet November 20, 2021 56 minutter siden, Mariuse34 skrev: Vi lånte en X5 for å sammenligne med med IX temmelig kjapt (jeg vet enda ikke helt hvordan resultatet blir på video så vil ikke love noe). Men de bilene er slett ikke SÅ ulike som man har blitt ledet til å tro. med standard understell på ix har vel x5 ca 1.5 cm høyere bakkeklaring. X5 45e og ix har ca like stort bagasjerom (selv om bakdøren på x5 e en god del mer praktisk). Oppsettet inni er mye likere enn jeg trodde instinktivt. Dashboardet på ix er vel og merke mer fransk enn maskulint tysk, men ellers er det forbausende mye likhet (til tross for opplevd og kanskje noe innbilt ulikhet). Igjen, subjektive meninger, men jeg var rimelig bastant tidligere på at om jeg kunne valgt mellom en elektrisk x5 og en ix ville jeg valgt x5 (en sammenligning vi begynte med EQS vs S klasse, da sistnevnte tross alt er en mye penere bil). Nå er jeg ikke bombesikker på at x5 hadde vært førstevalg om alt var likt. Dette er jo en naturlig sammenlikning. Pr idag kjører jeg iX3, men neste bil blir nok en av disse du skisserer. Dog ikke iX40, til det er rekkevidden for kort og faktisk også kortere enn jeg har i dag - noe som blir feil. Selv syns jeg iX er mer moderne, luftigere og at en hel elektrisk drivlinje - for meg, er bedre enn 2 drivlinjer, som en hybrid er. Setene er udiskutabelt bedre i X5, noe som for meg er ekstremt viktig, trodde også plassen i baksete var bedre i iX, men selve bagasjerommet er noe mindre. Som deg liker jeg også den mindre komplekse iDrive 7, den nye er både mer kompleks, rotete og stygg. Skjermen og den luftige layouten i iX er imidlertid (kommer fra 2 stk i3 også) lett og like. Men jeg bruker stemmestyring mer og mer, noe jeg syns fungerer overraskende bra. Er det varme/kjøling i koppholderene foran i IX, som i G05? fupsaker reagerte på dette 1
SB68 Skrevet November 23, 2021 Skrevet November 23, 2021 Gleder meg til test av I4, spesielt M50 Enig i at rattet ikke ser særlig bra ut på IX'en og det hjelper ikke at det er funksjonelt så lenge det ser rotete ut i kupeen, samt at bilen utvendig ser veldig firkantet ut med dårlig design. Jeg liker heller ikke dette utstikket fra taket over bakvinduet. Det ser ikke akkurat sporty ut til å være BMW. Det blir for gubbeaktig for min del. Nei, her har BMW klønet det skikkelig til... Saltkjelen reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet November 28, 2021 Skrevet November 28, 2021 Glasgow har fått sin første iX politibil. Det interessante med denne, er at bilen har et helt annet uttrykk enn en ikke-uniformert iX. Jeg tror det må skyldes den visuelle skulderlinjen som skapes av den delte folieringen? Dette fikk bilen og bakpartiet til å se langt mer velproporsjonert ut enn den ellers linjeløse bilen gjør. Marius2002, Ampera og Jan E-28 reagerte på dette 3
Walkabout Skrevet November 28, 2021 Skrevet November 28, 2021 3 timer siden, Saltkjelen skrev: Glasgow har fått sin første iX politibil. Det interessante med denne, er at bilen har et helt annet uttrykk enn en ikke-uniformert iX. Jeg tror det må skyldes den visuelle skulderlinjen som skapes av den delte folieringen? Dette fikk bilen og bakpartiet til å se langt mer velproporsjonert ut enn den ellers linjeløse bilen. Bortsett fra de jævligste felgene i historien så var ikke dette så gale. Men så kan en jo spørre seg om hva som er galt med designet i utgangspunktet, når psykedelisk folie hever designuttrykket Saltkjelen reagerte på dette 1
Ron Jeremy Skrevet Januar 9, 2022 Forfatter Skrevet Januar 9, 2022 (endret) Elbil24 har vintertestes iX50, konklusjonen er: BMW iX XDrive 50 viser seg å være en særdeles anvendelig bil i norsk vintervær. Kulde er ingen problem, verken for bil eller folk. Bilen har varmeseter rund baut, pluss nevnte ratt og armlener foran. Det er rett og slett ikke mulig å ikke trives under slike forhold, i all den tid resten er på plass. Når bilen i tillegg er i stand til å legge 419,2 kilometer bak seg, mye av det i 41 grader under WLTP-testene, så er dette så til de grader tilfredsstillende. Den maksimale ladefarten på en iX er oppgitt til 200 kW på toppunktet. Når det da klarer å ta imot en snittmengde på over 100 kWh tilbake til batteriet i området 10 – 80 prosent, så er det rett og slett imponerende. Mye av årsaken finner vi i batteriets størrelse, men det er ikke et handicap, men et gode. Vi har tidligere stilt spørsmålet hvorvidt BMW iX per i dag er verdens beste el-SUV. I dag kan vi bekrefte at det ikke finnes noen verken over eller på siden, du vet litt som melkesjokoladen. Vi er rett og slett imponert, og for å svare på spørsmålet vi startet med – om du kommer deg til hytta. Her kommer du deg til hytta, tilbake igjen, og enda lenger – vel og merke når vi snakker Oslo – Trysil. God tur til fjells! TESTRESULTAT terningkast 6 BMW iX xDrive 50 En bil man ikke vil ut av. Rekkevidde, ladehastighet, utstyr, brukergrensesnitt Lite bagasjrom ifht. bilens størrelse. Mangler frunk Endret Januar 9, 2022 av Ron Jeremy ogee1, uglefossen, mslello og 3 andre reagerte på dette 6
Marius2002 Skrevet Januar 9, 2022 Skrevet Januar 9, 2022 Fikk snap av en kompis som var på vei til nettopp Trysil nå i morrest i en iX fra Oslo-området(pendler mellom Molde og Oslo). Midtarmlene var nede og skia lå i skipose igjennom der og fram. Det stod vel "for en bil!!". Han er derimot bare passasjer, og det var en 40, men likevel Så fikk jeg vel til svar at "Denne må du bare prøve", og det er planen også nå etterhvert som vi pratet om i romjula Ron Jeremy og ogee1 reagerte på dette 2
Ron Jeremy Skrevet Januar 9, 2022 Forfatter Skrevet Januar 9, 2022 43 minutter siden, Marius2002 skrev: Fikk snap av en kompis som var på vei til nettopp Trysil nå i morrest i en iX fra Oslo-området(pendler mellom Molde og Oslo). Midtarmlene var nede og skia lå i skipose igjennom der og fram. Det stod vel "for en bil!!". Han er derimot bare passasjer, og det var en 40, men likevel Så fikk jeg vel til svar at "Denne må du bare prøve", og det er planen også nå etterhvert som vi pratet om i romjula Ja, en kollega kom fra en 20’ 530da med X-drive med alt. Fikk sin iX40 før jul, aldri hatt bedre bil før var hans ord. Han hadde bestilt 50, men siden denne var over året unna, fikk han en bra avtale på 40, angret ikke på det. Han har kjørt mye bil og eier en 5-6 biler fra før av. Marius2002 reagerte på dette 1
mslello Skrevet Januar 10, 2022 Skrevet Januar 10, 2022 (endret) Både i4M50 , iX 40 og 50 skal være med i NAF sin Finnmarktest i år. Slutten av januar, blir spennende å følge med den. Endret Januar 10, 2022 av mslello Heter selvsagt iX 50 fupsaker, KireS, Marius2002 og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå