Gå til innhold

Fredrik 90 sin G05 X5 45e M-sport. Erfaringer hittil s.6


Anbefalte innlegg

2020 BMW G05 X5 45e M-Sport

DSC_0003.thumb.JPG.bac6526b494d683c4c42441f27959951.JPG

DSC_0007.thumb.JPG.52c3ee1380d0e89787152234f5d84753.JPG

Modell: G30 X5 xDrive 45e iPerformance

Motor: B58B30M1

Produsert: Spartanburg, South Carolina USA

....

Utstyrsliste:

Type: TA61

Model: X5 45e xDrive

Market: Europe

Code: G05

Chassis: Sports Activity Vehicle

Steering: Left

Doors: 5

Engine: B58B30

Displacement: 3.00 l

Drivetrain: All Wheel Drive

Transmission: Automatic

Color: Carbonschwarz Metallic 416

Upholstery: Leder Vernasca Coffe

Production Plant: Spartanburg

Production Date: 07/10/2019

....

1 CB CO2 CONTENT

1DE EXHAUST EMISSION EURO 6 RDE

1TC 20" M STAR SPOKE 740M

230 SPESIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT

258 RUN FLAT TYRES

2NH M SPORBRAKE

2PA LOCKING WEEHL BOLTS

2TB SPORT AUTOMATIV TRANSMISSION

2VB TYRE PRESSURE INDICATOR

2VR 2-AXLE AIR SUSPENSION

302 ALARM

322 COMFORT ACCESS 

331 SUN PROTECTED WINDOWS

337 M SPORT PACKAGE

3AC TRAILER TOW HITCH

3AT ROOF RAILS ALUMINIUM SATINATED

3DS DISPLAY KEY

3MB INDIVIDUAL EXT LINE ALU SATINATED

402 PANORAMA GLASS ROOF

413 LUGGAGE COMPARTMENT NET

417 ROLLER SUNBLIND REAR

418 LUGGAGE COMPARTMENT PACKAGE

423 FLOOR MATS VELOUR

44A CUP HOLDER HEATED/COOLED

428 WARNING TRIANGLE

456 COMFORT SEATS ELECTRIC ADJUSTABLE

4AW INSTRUMENT PANEL SENSATECH

4FL TRAVEL AND COMFORT SYSTEM

4AH SEAT HEATING FRONT AND REAR

4HB HEAT COMFORT PACKAGE FRONT

4KR FINE WOOD HIGH GLOSS INT STRIPS

4NB AUTOMATIV AIR CONDITIONING 4 SONE

4NE BLOW BY HEATER

4T8 EXPANDED EXTERIOR MIRROR

4U9 ACOUSTIC PROTECTION FOR PEDESTRIANS

4UR AMBIENT LIGHT

548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING

5A1 LED FOG LIGHTS

5AC AUTOMATIC HIGH BEAM CONTROLL

5AQ ACTIVE GUARD PLUS

5AU DRIVING ASSISTEN PLUS

5AZ BMW LASER LIGHT

5DN PARKING ASSISTENT PLUS

610 HEAD UP DISPLAY

654 DAB TUNER

688 HARMAN KARDON SURROUND SOUND SYSTEM

6AE TELESERVICES

6AF LEGAL EMERGENCY CALL

6AG E DRIVE SERVICES

6AK CONNECTEDDRIVE SERVICES

6C3 CONNECTEDPACKAGE PROFESSIONAL

6NW TELEPHONY WITH WIRELESS CHARGING

6U3 BMW LIVE COCKPIT PROFESSIONAL

6U8 BMW GESTURE CONTROL

6UH TRAFFIC INFORMATION

6WD WIFI HOTSPOT

710 M LEATHER STEERING WHEEL 

715 M AERODYNAMICS PACKAGE

775 INDIVIDUAL ROOF LINING ANTHRACITE

842 COLD CLIMA VERSION

8A7 LANGUAGE VERSION NORWEGISCH

8AW NORWEGIAN ONBOARD DOCUMENTATION

8AK OILSERVICE INT 30 000 KM/24 MONTHS

8LZ COUNTRY SPESIFIC CONTRIBUTION

8R9 REFRIGERANT

8SM VIN VISIBLE FROM OUTSIDE

8TF ACTIVE PROTECTION FOR PEDESTRIANS

8TG ANTI THEFT SYSTEM

925 SHIPPING PROTECTION PACKAGE

9AA OUTER SKIN PROTECTION

Ja da var nybilen på plass, erstatteren for min eminente G30 540d 👍 La meg bare begynne med at jeg er ikke noen SUV mann, jeg har egentlig aldri sett for meg selv i en SUV. Planen min var å gå videre med lav bil, helst stasjonsvogn med sekser diesel. Men så er det jo G05 X5 da...en bil som det er umulig å se forbi. Jeg har hele tiden sagt at om det skulle bli SUV så måtte det i såfall bli en G05 X5. Som sagt så var jeg nesten fast bestemt på at neste bil skulle bli en G31 530d/540d LCI, men slike biler vokser ikke på trær...selv ikke i utlandet. Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har sittet og regnet på import av nevnte modell, for hver gang å komme frem til en pris hvor jeg tenker "Det blir såpass ja" 🤣 Og hver gang, hver eneste gang så har jeg gått inn på Finn.no og kikket på X5 45e og tenkt "Dæven steike...dette er jo så mye mer bil for pengene" 😬 Og G05 X5 45e hadde veldig mange kvaliteter som jeg faktisk satte pris på, som bla god baksete plass, ett sobert og lekkert design og det faktum at den som ladbar hybrid endelig kan frata meg den dårlige samvittigheten for småkjøringen. Vi er blitt småbarns foreldre så det blir en del hit og dit kjøring. At bilen føles som en god oppgradering i forhold til G31 er en hyggelig bonus, særlig når den er 100 000 billigere enn nevnte modell 😅

Så jeg bestestemte meg til slutt for at i stede for å sprenge budsjettet så skal jeg heller denne gangen være fornuftig, det er jo tross alt dyrtid. Dette er ett bilkjøp som er mer motivert av økonomi og fornuft enn hva jeg pleier, og for første gang kjøper jeg en bil som ikke sto øverst på ønskelista. F10 530d var en drømmebil for meg da jeg kjøpte en, samme med G30 540d...ja jeg en enkel mann som ikke drømmer stort. X5 45e er ingen drømmebil, men herrejesus for en knallbra totalpakke dette er 😀  Og man gjør liksom ikke noe galt ved å kjøpe X5, det blir bra uansett. Kravene var M-sport, HUD, Laser lys, komfortseter i alt annet enn sort, Panorama og minst HK anlegg, kunne gjerne ha soft close, B&W, krystall og Sky lounge men ikke ett must. Alt annet av utstyr var egentlig uinteressant, her skal vi være fornuftige. Helst 2020 regga bil pga mest mulig garanti og maks 55 000 km. Den ene etter den andre ble vurdert og forkastet, hadde de Laser lys så var skinnet sort, hadde de farge på skinnet så var det LED lys. Men så dukka det opp en som tikka alle "må ha" boksene mine, men ingen av "kan gjerne ha" boksene....og den var regga helt i slutten av 2019. Beste av alt derimot var at prisen var sånn at jeg trodde de hadde prisa den feil...jeg bare DEN...DEN er min!! Bilen sto hos Bavaria Stavanger, det er bra...da har den gått ett sted med korte vintre og lite piggdekk støv faenskap under 😅 Så jeg tok kontakt med Thomas hos Bavaria Arendal, super fyr...faktisk en BMW selger som er BMW entusiast (og som var enig med meg i at G60 faktisk ER en nedgradering i forhold til G30). Man ja jeg snakket med Thomas at den må vi få til Arendal, han kasta seg rundt og bestilte bilen ned til Arendal. Jeg fikk pruta ned prisen enda litt og krevde at de fæle RL skiltene (Rogaland) ble byttet ut med PD skilter som representerer Arendal og Agder 👍

Bilen er altså en 2020 modell X5 45e som representerer en del "first" for meg. Dette er den første norsksolgte bilen jeg har eiet siden jeg hadde en E39 fra 2008-2010, eller vent...jeg hadde en Ford Excursion som var solgt ny i Norge. Vel...den første norske BMW jeg har hatt siden den nevnte E39en. Min første BMW produsert utenfor Tyskland, min første X modell...kan jo ikke si første SUV for det var jo den Excursion igjen (selv om den er mer lastebil enn SUV). Og min første bil med ladekabel...det hadde jeg ikke trodd for noen år siden 😬 Men så lenge jeg får rekkesekser eller V8er så kan den ha ladekabel for min del....dette er jo en sekssylindra elbil 🤣 Hente dagen var spesiell, det var stas å hente ut en flott BMW fra en BMW forhandler....Thomas er flink til å gjøre en sånn opplevelse spesiell. Og jeg angrer ikke, for en utrolig flott bil å kjøre...går nydelig sømløst på eldrift og vekker man opp sekseren så tar den av gårde. Coffe fargen på setene er det nok litt delte meninger om, jeg synes det sitter som ett skudd så lenge interiør listene er i mørk høyglans ask. Og her sitter jeg høyt oppe i min flotte X5, en bil som gir deg en utrolig fin premiumfølelse...jeg føler jeg kjører en millionbil (noe den var ny). At bilen fortsatt har nybil lukt, en lukt vi alle forbinder med dagdrømming og prøve sitting hos BMW forhandleren. Alt dette så likevel koster den meg mindre penger enn G30en som jeg nettopp byttet ut, så jeg har fått en dyrere bil som faktisk er billigere 😅 Også blir jeg jo nå ufrivillig det vi på fleip lokalt her kaller en "X5 pappa". Det er en ironisk stereotype som vi har litt moro med. En X5 pappa "starter pack" består av 1 stk sort X5 45e, Ralph Lauren boblevest over Gant pologenser, raske solbriller, jobb innen bank og finans, trofe kone og to barn. Det slår sjelden feil, dette er en standard virker det som 😅 Bilen har jeg, kona er også i boks samt de to ungene men alt det andre mangler jeg....så jeg tror jeg klarer å lure meg unna denne stereotypen 🤣 Hvis ikke så går jeg inkognito og kjører 130i eller E34. Men nok fjolling...bilen er fantastisk, jeg trives veldig godt bak rattet, litt uvant ennå med SUV men det går seg til. Jeg tar meg selv i å sitte å kikke meg rundt inni bilen å tenke...wow...for en skute. Jeg kommer jo i kjent stil til å blogge og rapportere her om livet med bilen 👍

Foreløpige planer er:

* Retrofit av krystall elementer, dette løfter interiøret ytterligere noen hakk.

* Lurer på å kjøpe Drive Recorder, koster 2000 papp for ubegrenset i BMW appen

* Bytte innstegslister da de som er der nå er ripete

* Har vurdert full Shadowline, men jeg liker at den er litt bling også...får se

* Få tatt en ordentlig to stegs lakkbehandling med keramisk coating. Den poleringen bilforhandlere gjør er verdt 15,-...min salige men nå avdøde bestemor hadde gjort en like god jobb. 

* Lurer jo på litt mer power da når garantien går ut, toppfart på 235 km/t er aaaaalllt for lavt for en Autobahn fahrer som meg. B58en er jo tunet ned en del i 45e

Men foreløpig så synes jeg den er grei som den er, så kommer disse punktene på plass etter hvert :) 

 DSC_0001.thumb.JPG.97e1a668f63fc3871295c3723ed8b71f.JPG

DSC_0006.thumb.JPG.7333dcbbce0b19ebad8a88d5ecbfb9b8.JPG

DSC_0010.thumb.JPG.13f0b258c0e332118922da6c5e89e2d8.JPG

Håper denne fronten ser truende nok ut i bakspeilet til at jeg kan få fritt leide i venstre fil 😬

DSC_0008.thumb.JPG.33bf0e9d156a9488748f9f85df3493c5.JPG

DSC_0013.thumb.JPG.77ce717c1a4fd873250b65014a9ccab6.JPG

DSC_0015.thumb.JPG.2e133524abb3c91027b86206401d90ea.JPG

Jeg kan forstå at det er delte meninger om Coffe interiøret, men jeg synes det kler bilen bra.

DSC_0017.thumb.JPG.af0d261a30c5fd8067e661099a4fe41a.JPG

Øvre del av dører og dasjbord er kledd i Sensatech, eller "jalla skinn" som noen vil kalle det. Jeg foretrekker Sensatech faktisk, men det er fint med sømmer :) 

DSC_0020.thumb.JPG.4dbc274d90865d93bd7bc9a726d27d7d.JPG

Bakseteplassen er merkbart bedre enn i G30en, mer bredde og noe mer lengde. 

DSC_0018.thumb.JPG.9255ad33f882f3bf9e210ec98b95bb41.JPG

Ett av de bedre interiørene til BMW i dag, mange hakk opp fra G30en. :) 

DSC_0021.thumb.JPG.059de64d8830d2b59cb6a5c4fe6e6cec.JPG

DSC_0023.thumb.JPG.b9436306881a0e4641d3efd23cc5f724.JPG

DSC_0019.thumb.JPG.598d3328b79d6e2c4418eae76a357a96.JPG

DSC_0030.thumb.JPG.7f7d7bfe128bc7ba24050065d98855e1.JPG

Koppholdere med kjøling og varme...moses 🙃 Her er det krig og sult i verden mens jeg kjører bil med kjøling og varme i koppholderne...vi har det godt.

DSC_0031.thumb.JPG.e0f7a2356f699f2fff36be36a75c29e0.JPG

DSC_0032.thumb.JPG.93c5ff23be7a25a47ed9ecefd01c702e.JPG

DSC_0033.thumb.JPG.e9b9851a573c6c3de473b35566dc6e92.JPG

DSC_0034.thumb.JPG.bb9ba63335be73bb78d08e2d7568ab46.JPG

DSC_0024.thumb.JPG.89061969fabc30172a573781a5e9621b.JPG

DSC_0026.thumb.JPG.cfaf4466efe44fdda4548b8dce25abb1.JPG

Jeg tenkte at den M logoen skal vekk, men den er jo genial når jeg skal åpne og lukke ladeluka. Så slipper jeg å ta på selve lakken 😎

DSC_0027.thumb.JPG.859ff6197b632032eae216a960d6430b.JPG

Vakkert lyktedesign, noe helt annet enn det BMW har rotet seg borti nå...

DSC_0028.thumb.JPG.ee8e425eb082047761ac9e58bc4f66fb.JPG

DSC_0029.thumb.JPG.8e44a331e706d35ddaffb537bcd8d3ec.JPG

Som sagt så tror jeg ikke dette bilkjøpet kom som noen overraskelse på folk, det lå vel litt i luften og jeg har jo snakket en del åpent om de alternativene jeg har vurdert. Alle innspill og all hjelp jeg har fått av dere alle, samt all den gode tålmodigheten for mitt stadige mas om "min neste bil" takker jeg veldig for :)  Veldig mye av dette har vært nyttig for å dytte meg i denne retning. Jeg kjøper og selger en del biler privat, men dette er liksom hovedbilen og da er det andre regler som gjelder. Jeg håper folk kan finne nytte av å følge med her, X5 45e er jo en populær bil som jeg vil tro kommer til å stå på handlelisten til mange i årene fremover. Særlig når skikkelig fossilbil blir dyrere og dyrere på få tak i.     

 

DSC_0004.JPG

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var tråden på plass Fredrik og gratulerer så mye med griselekker bil 😊

Når jeg så den på lørdag la jeg merke til at den ruver godt i tunet der den stod .

En nydelig bil med herlig fargekombo .

Husker jeg lånte en sånn på Bavaria i sin tid og det var en herlig bil å kjøre så i denne vil du kose deg i .

Gleder meg til fortsettelsen her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med rå bil!

Jeg hadde lignende farge kombo på interiøret på min e70 og klarte aldri å ta bilder som gjenga hvor bra den komboen er IRL.  Jeg personlig synes interiører ditt er perfekt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du havnet opp med rett bil Fredrik.

Når totalbildet og økonomi er på plass da kan man lene seg tilbake og nyte!

Mange kjedelige G05’er, den fortjener noe mer enn det litt kjedelige sorte interiøret, så dette var meget trivelig og fin pakke!

Blir spennende å følge med, jeg har vel mine øyne på NK (du kjenner meg) men jeg er ikke (helt) blind, så hvis det blir helkrise, er G05 på topp3 listen min ved neste korsvei.

Gratulerer med flott bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rett bil i mine øyne. (Jeg hadde nok gått for 545e da), og veldig forutsigbart valg fra din side. Gratulerer. Tenker du blir fornøyd med denne. Bensinsekser ER noe eget. N57 er en fin dieselmaskin, men etter å ha kjørt det i 6 mnd nå, så må jeg innrømme at den er litt uinspirerende og døll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G05 X5 45e M-sport. Erfaringer hittil s.6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...