BrokeBoi Skrevet Desember 13 Share Skrevet Desember 13 (endret) Etter å ha blitt purret på av @Snagg30 i snart to år, velger jeg nå og starte denne tråden. 🙂 Det er nå akkurat to år siden jeg hentet hjem denne bilen, og selv i dag blir jeg like glad hver gang jeg setter meg i den. Denne bilen markerer flere milepæler for meg; første M-bil, første bil med V8, første bil med AWD og første bil med mer enn 250hk. Jeg husker fortsatt første kickdownen fra stillestående i denne, den var full av latter og banning. 😅 Jeg klarer egentlig ikke å se for meg at denne skal bli solgt noensinne, spesielt mtp hvor mye tull bildesignerne finner på blant de fleste merkene nå om dagen. Dette er nok en bil jeg ser for meg å beholde så lenge som mulig. Det eneste som potensielt kan erstatte denne er en F90 LCI i Alpine White, men det må i så fall bli en importbil i fremtiden, da det ikke eksisterer noen hvite LCI i Norge. Bilen er en 2019-modell og er nærmest topputstyrt. Den mangler i prinsippet kun bakseteunderholdning og keramiske bremser, men dette ville jeg heller ikke ha. Den har heller ikke laserlys, men dette tror jeg ikke var mulig å bestille på disse før året etter da F90 ble levert med iDrive 7 Lite. I tillegg har den soltak fremfor karbontak. Opprinnelig ville jeg ha karbontak, men siden denne tikket absolutt alle boksene utenom karbontaket valgte jeg allikevel å gå for denne. Fordelen med soltak er jo at jeg fortsatt kan høre eksosen tydelig om vinteren uten å fryse ihjel. På grunn av mangel på karbontak har jeg bevisst unngått å montere noen utvendige karbondeler, og har egentlig gått for en "sleeper" eller "gentleman" spec. Utvendig farge er Black Sapphire Metallic, mens interiørfargen er Aragon Brown Full Merino. Jeg var først veldig skeptisk til interiørfargen da jeg så den på bilder, men da jeg så bilen i virkeligheten var jeg ikke i tvil om at jeg skulle ha denne. Bilen ble levert med 789M på Pirelli P Zero og 706M på Nokian Hakka R3. I mitt eierskap har det hittil blitt gjort følgende: - Keramisk coating fra Kamikaze - LCI baklykter - Acexxon reflector delete - Flytende senterkopper på både sommer og vinterhjul - Omlakkert rattdeksel til sort blank (M5 CS inspirert) - Omlakkert girvelgerdeksler til sort blank - M5 CS girskifthendler (på vei) Full utstyrsliste: S7M9 Individual option high-gloss Shadow-Line S7MA Competition package S7ME M Drivers Package S403 Glass roof, electrical S416 Roller sun visor, rear lateral S420 Sun protection glazing S428 Warning triangle and first aid kit S453 Climate-controlled seats, front S465 Through-loading system S4GQ M seat belts S4HA Seat heating, front and rear S4MA M multifunction seat S4NB Autom. climate control with 4-zone ctrl S4NM Ambient Air Paket S4T7 Massage function f.driver & fr.passenger S4U1 Ceramic application, control elements S4WM Interior trim finish.Al carb.struct.dark S609 Navigation system Professional S650 CD drive S654 DAB tuner S6AC Intelligent emergency call S6AE Teleservices S6AK Connected Drive Services S6AM Real-Time Traffic Information S6AN Concierge Services S6AP Remote Services S6CP Preparation Apple CarPlay S6F1 Bowers & Wilkins High End Sound System S6NW Telephony with wireless charging S6U8 BMW gesture control S6UH Traffic Information S6UK Night Vision with person recognition S6WD WLAN Hotspot S548 Kilometre speedo S552 Adaptive LED headlight S5AC High-beam assistant S5AL Active Protection S5AT Driving Assistant Plus S5DN Parking assistance system Plus S230 Extra package, EU-speciifc S248 Steering wheel heater S2FQ 20" light-al.wheel Y-spoke 789M S2PA Locking wheel bolt S2VB Tyre pressure display S2VC Tyre repair set S302 Alarm system S316 automatic trunk lid mechanism S322 Comfort access system S323 Soft-Close-Automatic doors S3AC Trailer coupling S3DS BMW display key S842 Cold-climate version S850 Dummy-SALAPA S8A7 Language version Norwegian S8AW On-board literature, Norwegian S8KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km S8R9 Refrigerant R1234yf S8SM Car ident. number visible from outside S8TF Active pedestrian protection S8TG Thiefproofing device S1CA Selection of COP-relevant vehicles S1DE Exhaust emission standards EU6 RDE S1MA M sports exhaust system S1MD M carbon engine cover S993 model year code in VIN S9AA Outer skin protection SL070 L070 Battery size 70AH Endret Desember 18 av BrokeBoi Morten B, Tony Soprano, Marius2002 og 39 andre reagerte på dette 37 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet Desember 13 Share Skrevet Desember 13 Det var på tide, slik at jeg får selskap her inne! Otis, Morten B, fupsaker og 6 andre reagerte på dette 4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mslello Skrevet Desember 13 Share Skrevet Desember 13 Herlig! Håper det kommer flere bilder fra livet med M5 Det er jo rått💪 BrokeBoi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 13 Share Skrevet Desember 13 Fin bil. Karbon kan nå være kjekt, men det er fort litt forskjell på hvor det brukes, etter min mening. På en lettvektsbil der man har prøvd å redusere vekten maksimalt kan jeg se for meg at det kan være en "må ha", men på store biler langt forbi 1500 kg blir det litt hipp som happ, ingen deal-breaker med andre ord. Jeg synes at alle M5-ene har vært fine på hver sin måte og F90 gjør ikke skam på denne rekken, noe som ikke nødvendigvis kan sies om etterfølgeren. Så at det ikke frister med noe nyere bil med det første kan jeg godt forstå. mr.pingu, Ron Jeremy og BrokeBoi reagerte på dette 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 13 Share Skrevet Desember 13 Ja her var tråden og for en bil 😊😊 Skjønner at denne tikket i alle bokser for dette er jo drømmen . Her håper jeg på oppdateringer fremover og blir morro og følge .😊 BrokeBoi og mr.pingu reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Desember 13 Share Skrevet Desember 13 (endret) Sykt at det har gått 2 år siden kjøp, føles ut som knappe 2 måneder siden vi diskutere forskjellige F90’er på Finn. Velkommen med tråd noe forsinket hvert fall jeg synes denne bilen er innertier, interiøret setter prikken over i’en for min del. Og som @E.C. er inne på mener jeg at mangel på karbon tak er helt ubetydelig og kanskje heller positivt. Du skal ikke pushe runde tider og da er soltak på fine sol dager alltid vesentlig kjekkere en å spare noen kg høyt oppe. Gratulerer igjen med nydelig skute Og takk gud for det ikke ble bytte i G80, det må ha vært ditt svake øyeblikk dette året Endret Desember 13 av Snagg30 BrokeBoi, Marius2002, Ampera og 3 andre reagerte på dette 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet Desember 13 Share Skrevet Desember 13 3 timer siden, BrokeBoi skrev: Det er nå akkurat to år siden jeg hentet hjem denne bilen Enda noen år til du tar igjen meg. Jeg har nå eid disse i 7 og 5 år. Har aldri hatt det bedre under alle disse år, hver kjøretur er en glede og nytelse. Saltkjelen, m-blå, Morten B og 10 andre reagerte på dette 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m-blå Skrevet Desember 14 Share Skrevet Desember 14 For en nydelig bil BrokeBoi 👌. innertier for både eksteriør og interiør. Som Snagg30 sier, denne fortjener en egen tråd ja 😊 BrokeBoi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 14 Share Skrevet Desember 14 Føyer meg bak øvre uttalelser her, altså! Det ble pent med lakkerte deksler på rattet. BrokeBoi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Desember 14 Share Skrevet Desember 14 Nydelig bil ja, perfekt farge kombo. BrokeBoi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Desember 14 Share Skrevet Desember 14 For en lekker bil! Svart bil er fint det når det brytes opp med farge på interiøret. Og for en farge da, dette var jo en utrolig fin kombo! Hvordan er det å drifte en M5 året rundt, sett bort fra bensinkostnader? BrokeBoi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrokeBoi Skrevet Desember 14 Forfatter Share Skrevet Desember 14 20 hours ago, Ampera said: Det var på tide, slik at jeg får selskap her inne! Ja, synes du så litt ensom ut! Dessuten ble jeg lei av å ha @Snagg30 på nakken hele tiden angående oppstart av biltråden, så nå håper jeg på litt mer pusterom🤣 19 hours ago, mslello said: Herlig! Håper det kommer flere bilder fra livet med M5 Det er jo rått💪 Skal prøve så godt jeg kan å holde liv i denne tråden. 👌 19 hours ago, E.C. said: Fin bil. Karbon kan nå være kjekt, men det er fort litt forskjell på hvor det brukes, etter min mening. På en lettvektsbil der man har prøvd å redusere vekten maksimalt kan jeg se for meg at det kan være en "må ha", men på store biler langt forbi 1500 kg blir det litt hipp som happ, ingen deal-breaker med andre ord. Jeg synes at alle M5-ene har vært fine på hver sin måte og F90 gjør ikke skam på denne rekken, noe som ikke nødvendigvis kan sies om etterfølgeren. Så at det ikke frister med noe nyere bil med det første kan jeg godt forstå. Takker! Jeg er forøvrig enig med deg angående karbontak. Det hadde nok vært mer relevant om jeg skulle bygget verdens raskeste F90 som noen av disse russerne har gjort med rundt 1300hk, men da har de også strippa interøret totalt og har kun førersetet igjen.😅 Karbontaket har derimot disse muskuløse linjene som glir fint sammen med linjene på panseret. Jeg føler jeg blir litt misunnelig hver gang jeg ser bilder av @Ampera sin F90 forfra. Men alt i alt kan jeg ikke si at jeg liker bilen min noe mindre pga mangelen på dette. Trøsten er jo at jeg har spart en del penger på la være å karbonisere bilen utvendig pga mangel på karbontaket. 18 hours ago, sveigis said: Ja her var tråden og for en bil 😊😊 Skjønner at denne tikket i alle bokser for dette er jo drømmen . Her håper jeg på oppdateringer fremover og blir morro og følge .😊 Takk! Skal gjøre så godt jeg kan med å holde tråden levende fremover.👍 17 hours ago, Snagg30 said: Sykt at det har gått 2 år siden kjøp, føles ut som knappe 2 måneder siden vi diskutere forskjellige F90’er på Finn. Velkommen med tråd noe forsinket hvert fall jeg synes denne bilen er innertier, interiøret setter prikken over i’en for min del. Og som @E.C. er inne på mener jeg at mangel på karbon tak er helt ubetydelig og kanskje heller positivt. Du skal ikke pushe runde tider og da er soltak på fine sol dager alltid vesentlig kjekkere en å spare noen kg høyt oppe. Gratulerer igjen med nydelig skute Og takk gud for det ikke ble bytte i G80, det må ha vært ditt svake øyeblikk dette året Ja, som tiden flyr. Du har jo kjøpt 30 biler siden jeg kjøpte denne, så du har hatt det mer enn travelt enn meg.😅 Det begynte å bli flaut å drøye denne tråden noe mer, og siden jeg nå er i en relativt rolig periode jobbmessig tenkte jeg pokker heller...så får vi vel få opp denne tråden da!🤣 Det var rimelig lett å la være å bytte til G80 når absolutt INGEN var enig med meg om at det var en verdig erstatter! Når alt jeg hørte var "tidenes downgrade", "dummeste du har sagt", "råtten lyd på den bilen" og "hva faen?", ble den idéen kastet rett ut av vinduet. 16 hours ago, Ampera said: Enda noen år til du tar igjen meg. Jeg har nå eid disse i 7 og 5 år. Har aldri hatt det bedre under alle disse år, hver kjøretur er en glede og nytelse. Tror ikke noen på bimmers noen gang kommer til å slå deg hverken på eierskap på moderne M5er eller unikhet på bilspec.🙂 Jeg er helt enig med deg, hver kjøretur er en drøm. Selv lange og tunge arbeidsdager blir litt lysere når man på slutten av dagen kan fyre opp V8ern og kjøre hjemover i en sånn bil. Dette er ikke en bil jeg har tatt for gitt en eneste dag.👌 2 hours ago, m-blå said: For en nydelig bil BrokeBoi 👌. innertier for både eksteriør og interiør. Som Snagg30 sier, denne fortjener en egen tråd ja 😊 Takk, jeg er veldig fornøyd med fargekomboen. Hadde ikke @Snagg30 overtalt meg om at en slik bil fortjener farget interiør, hadde jeg nok endt opp med sort interiør, noe jeg tror jeg hadde angret noe veldig på. 2 hours ago, Saltkjelen said: Føyer meg bak øvre uttalelser her, altså! Det ble pent med lakkerte deksler på rattet. Takker! Jeg endte opp med "krabbe inn i bakluka gjennom baksete"-løsningen for å løse det praktiske problemt vi diskuterte.😅 Det var greit å slippe unna kodingen da.😀 1 hour ago, Reef89 said: Nydelig bil ja, perfekt farge kombo. Takk, er hyggelig å høre at det er flere som liker fargekomboen.😀 1 hour ago, papertiger said: For en lekker bil! Svart bil er fint det når det brytes opp med farge på interiøret. Og for en farge da, dette var jo en utrolig fin kombo! Hvordan er det å drifte en M5 året rundt, sett bort fra bensinkostnader? Takk så mye! Jeg kan ikke tro at jeg opprinnelig skulle ha svart interiør, det hadde jeg fint angret på i dag. Når det kommer til driftskostnader har det så langt vært mye mer overkommelig enn forventet. Bilen hadde BSI på 80 000km/5 år da jeg kjøpte den, og jeg fikk utvida den til 100 000km/10 år for kr 13 500. Dette har jeg allerede spart inn for lengst. Bare motoroljeskift hos Bilia eller Bavaria er rundt 6k, og den har fått to oljeskift på BSI siden jeg overtok bilen, i tillegg til et ekstra oljeskift på eget initiativ mellom intervallene. Jeg synes 30 000km mellom hvert oljeskift er for mye, men jeg vet at @Ampera kun følger intervallene for motorolje og ikke tar noen ekstra oljeskift, og bilen hans lever jo fortsatt like godt uansett. Mulig det er unødvendig med de ekstra skiftene, men jeg liker å være på den sikre siden. Utenom ekstra oljeskift og vanlige servicer gjennom BSI er det kun ekspansjonstanken jeg har byttet ut for egen regning. Jeg husker ikke hvor mye jeg betalte for dette, men det var snakk om noen tusenlapper. Så "heldig" som jeg var byttet jeg ut min ekspansjonstank en måned før BMW begynte med tilbakekalling av disse bilene for nettopp dette problemet. Mao kunne jeg egentlig ha fått ny ekspansjonstank og potensielt nye innsprøytningsdyser kostnadsfritt. Heldigvis oppdaget jeg lekkasjen såpass tidlig at alle innsprøytningsdysene fortsatt var i tipp topp stand etter kontrollen som ble utført av Bavaria. Det er en kjent svakhet med disse bilene at ekspansjonstanken kan begynne å lekke, og i verste fall kan man få kjølevæske på innsprøytningsdysene. Problemet er plasseringen av ekspansjonstanken, den står rett ved siden av turboene og er utsatt for svært høy varme. På G90 har de ikke endret på dette, så man skal ikke se bort fra at det kan begynne å lekke i disse bilene også. Det finnes mange ettermarkedsløsningen for dette problemet, men jeg har hørt at ingen av dem er perfekte. Enn så lenge holder jeg meg til den originale varianten, og sjekker under panseret for lekkasje med jevne mellomrom. Ellers går det jo en del penger til vaskemidler og detailingprodukter gjennom året, men dette hadde jeg nok brukt penger på uansett. Jeg skal derimot innrømme at jeg vasker denne bilen minst dobbelt så ofte som jeg vasket 530en. Når en av naboene sier "jeg har aldri sett bilen din skitten", så vet jeg at jeg nok er litt for ivrig på dette feltet. 😅 fupsaker, Snagg30, Dusy og 6 andre reagerte på dette 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet Desember 14 Share Skrevet Desember 14 Helt perfekt bil. Må være gøy å ha nyere M-bil. BrokeBoi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eystein Ose Skrevet Desember 15 Share Skrevet Desember 15 Drømmebil! BrokeBoi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrokeBoi Skrevet Desember 18 Forfatter Share Skrevet Desember 18 Jeg fikk lakkert opp girvelgerdekslene i sort blank i forrige uke, men så talentfull som jeg er så klarte jeg å ødelegge toppdekselet under demonteringen. Jeg var derfor nødt til å bestille en ny en fra Koed. Selvsagt gikk det ikke an å bestille kun toppdekslet, man må kjøpe et helt reparasjonskit som inneholder alle deler. Det skal ikke være billig å dumme seg ut under demontering... Finn en feil: Før: Etter: Voila: Rimelig fornøyd med interiøret nå, men det har jeg vel egentlig vært siden dag 1🙂: ///M-ini95, M-jakob, fupsaker og 5 andre reagerte på dette 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå