Fredrik 90 Skrevet Desember 19 Share Skrevet Desember 19 Dette var en artig tråd å lese må jeg si, flott at du tar deg tid til å dele med oss andre Fantastisk flott den F80 M3en, spør du meg er dette en av de fineste M3 generasjonene. Synd du fikk litt trøbbel med den, men det ser ut som du løser dette fint. Kult å se at du bruker biler på Europa turer, sånt er helt i min gate kjenner jeg. Kul historie med den E39en også, det tok litt av kan man si 😅 Nå er jo jeg litt sånn Orignalpolizei, men dette må man bare ta av seg hatten for Polizei eller ei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Netlandet Skrevet Desember 19 Forfatter Share Skrevet Desember 19 22 timer siden, Snagg30 skrev: Dette er kjekt å se! Enda en fin tråd elsker det hvite interiøret i bilen din, er så lekkert. Velkommen med tråd Takk Simon! Hyggelig å legge ut litt gode minner som en slags tidslinje. Ja, er veldig fornøyd med interiøret! Har oppholdt meg mange timer inni den bilen og tar meg selv aldri i å bli lei. 22 timer siden, LP760 skrev: Her skal jeg følge 🙂 Morsomt å se at du har fått det til! Du/dere er anbefalt av flere i bmw miljøet 🙂 Kult at du vil følge! Ja, det har vært og er fortsatt en reise. Setter veldig pris på at vi har tillit i miljøet og at folk kommer til oss med BMWene sine 😃 22 timer siden, mr.pingu skrev: Det var spennende tråd med en bil jeg håper en gang å eie. Fint med lyst interiør 🤩 Takk, håper du vil fortsette å følge med. Ja, det løftet bilen mange hakk 😃 22 timer siden, Saltkjelen skrev: Kjekk tråd på en av de kuleste M3-karosseriene, Thomas! Enig her Lasse, den fungerer både som familiefrakter og racerbil uten særlige nykker! Liker også designspråket på F-serie bilene 😃 22 timer siden, Eystein Ose skrev: Flott med tråd! Følger med her😃 Kult at du syns det, følg gjerne med 😃 20 timer siden, M-jakob skrev: Kult å se. F80 er en bil jeg syntes er veldig tøff men håpet egentlig at det var en bil som ikke hadde så mye problemer som de andre M modellene men ser jo ut til å følge i samme spor. Men det er er vel lett for deg å fikse opp i. Gledes til videre oppdateringer. Ble veldig fint med nytt interiør. F80 er definitivt en bra bil på mange måter og jeg vil driste meg til å si at det er forholdsvis holdbart om man unngår de største fellene 😃 Dessuten syns jeg det er litt morsomt å pushe grensene og lære underveis, så at ting går i stykker innimellom er en del av gamet. 18 timer siden, sveigis skrev: Ja Thomas endelig sier jeg 😊 Dette er tråd med stor T . Deilige biler og skikkelige bygg . Skal selvsagt følge med . Hyggelig at du syns det Jan! Du er alltid velkommen til å følge med eller velkommen innom verkstedet om du er forbi 😃 9 timer siden, ehaugsnes skrev: Her var det mye bra biler og kunnskap😁 følger! jævli pen e39!! Takk 😃 Prøver å holde det interessant! 7 timer siden, Fredrik 90 skrev: Dette var en artig tråd å lese må jeg si, flott at du tar deg tid til å dele med oss andre Fantastisk flott den F80 M3en, spør du meg er dette en av de fineste M3 generasjonene. Synd du fikk litt trøbbel med den, men det ser ut som du løser dette fint. Kult å se at du bruker biler på Europa turer, sånt er helt i min gate kjenner jeg. Kul historie med den E39en også, det tok litt av kan man si 😅 Nå er jo jeg litt sånn Orignalpolizei, men dette må man bare ta av seg hatten for Polizei eller ei Hyggelig å dele litt med likesinnede mennesker! Ja, jeg har fått med meg at du har erfaring med Europa og Tysklandsturer. Det er en egen sjarm over Autobahn med rask bil 😃 Hehe, ja, jeg er ikke så opptatt av hvilket merke som har produsert motoren egentlig. Det er en del enklere å deale med 2JZ når motoreffekten er så høy, dessuten drar jeg mye nytte av erfaringer og hjelp fra driftingmiljøet hvor 2JZ har vært en svært mye brukt motor opp gjennom. En viktig fordel med 2JZ er at det er en forholdsvis kompakt konstruksjon som også er ekstremt kapabel og driftssikker. Samtidig er den ikke i nærheten av like smidig, gjerrig og bunnsterk som den 30 år nyere S55 motoren i M3en, men de har hver sin sjarm 😃 Skal fortsette å oppdatere om E39en når jeg får tid. Setter pris på at dere legger igjen en kommentar og om dere har noen spørsmål skal jeg gjøre så godt jeg kan for å gi tilbakemelding 🤠 papertiger, sveigis, Ingvaldsen og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Desember 19 Share Skrevet Desember 19 Pene biler du har Var ganske spent på det 1UZ prosjektet når du holdt på med det, litt dumt det ikke ble noe av men 2JZ er på ingen måte feil det heller. Tror/vet du at havariet på S55en var relatert til tuningen på noen måte, eller er dette noe som kan skje på en original eller lett trimmet S55 også? Har egentlig hatt inntrykk av at disse er forholdsvis bra og lite plaget med ting utover dette med crank hub og tydeligvis turboer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Torsdag kl. 20:30 Share Skrevet Torsdag kl. 20:30 2 hours ago, Netlandet said: Takk, håper du vil fortsette å følge med Det er en selvfølge Det bare opp til deg nå med poste her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Netlandet Skrevet Torsdag kl. 21:28 Forfatter Share Skrevet Torsdag kl. 21:28 (endret) Del 2: E39 2JZ Året ble 2020 og mens alle var opptatt med å sitte hjemme under Corona fikk jeg og noen kompiser tak i lokaler vi kunne bygge opp de nyoppstartede bedriftene våres i. Netlandet AS ble etablert og før jeg visste ordet av det brukte jeg all ledig tid til å reparere ulike BMWer 😃 Bilen ble flyttet hit og prosjektet gikk inn i en ny fase. Motor ble tatt ut for å gjøre ferdig de siste mekaniske tingene. Bygde downpipe og plasserte wastegate: Intercooler og trykkrør ble pulverlakkert med sort strukturlakk: Alle aluminiumsdeler på motoren ble eloksert svart og motoren ble montert sammen med nye pakninger og gullkromatiserte bolter. Litt info om motoren forresten: Dette er en stroket/borret Toyota 2JZ-GTE (fra Toyota Supra). 3,4 liters motorvolum, smidde råder og stempler, CNC-portet topplokk med større ventiler, titan retainers, HKS 264 kamaksler osv. Lista er lang og motoren er velbygd 😃 Hjuloppheng foran ble gjennomgått med nye slitedeler, traversen ble eloksert og bremsene ble ferdigstilt. Bremsene foran er originale RS6 kalippere over E60 M5 370mm skiver. De fungerer overraskende bra 😃 Kjører også H&R stabstag med powerflex foringer foran og bak. Motorrom ble lakkert og motoren ble montert inn igjen. Dette var kanskje den mest tilfredsstillende delen av prosjektet! 🫶 Drivlinje ble montert. Denne består av E46 M3 6. trinns manuell girkasse (Getrag 420G) med adapterplate, custom mellomaksel og E39 M5 bakstilling med oppgradert differensial (40% LSD). Kjørte bilen først med 2-platet 7,25’’ rally clutch og veldig lett svinghjul, men dette fungerte svært dårlig til veibruk så jeg bygde om til 2-platet 240mm organisk clutch med større svinghjul. Mer om dette senere 😃 Bakre hjuloppheng er selvfølgelig gjort i samme stil som foran. Alle foringer er byttet ut med Powerflex og all aluminum er eloksert. Har også montert forsterkede stabstagfester 😃 Eksosanlegg og motorledningsnett laget vi fra bunn av 😃 Og etter mye om og men startet bilen og gikk 😃 B7F97EDC-1745-440B-AB1D-2261096BE74C.mp4 Fortsettelse følger! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS Endret Lørdag kl. 01:00 av Netlandet RemyNG, Kolstad Jr., Hpi og 32 andre reagerte på dette 33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Fredag kl. 10:57 Share Skrevet Fredag kl. 10:57 Jeg blir direkte glad av å se bildet av bilen på undersiden. Rett og slett et fantastisk skue! sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Fredag kl. 11:54 Share Skrevet Fredag kl. 11:54 Flott bilpark. Likte spesielt godt F80'en. E39'en er bygget litt bort fra det som er mine preferanser, men umulig å ikke applaudere hvor gjennomført det er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Fredag kl. 12:09 Share Skrevet Fredag kl. 12:09 17 timer siden, Netlandet skrev: Du er alltid velkommen til å følge med eller velkommen innom verkstedet om du er forbi Det vil jeg gjerne Thomas . Blir noen turer til Oslo nå etter jul så da vil jeg på besøk å se på verkstedet og bilene. Gledes 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Fredag kl. 22:45 Share Skrevet Fredag kl. 22:45 Tråd på e39 har du vel hatt her inne før? Sinnsykt imponerende byggverk. Og din generelle kompetanse på bil virker til og vere enorm, og attpåtil med så stor gjennomføringsemne. Blir ekstremt misunnelig på kunnskapen din😅 Følger videre her👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Netlandet Skrevet Lørdag kl. 00:42 Forfatter Share Skrevet Lørdag kl. 00:42 (endret) Del 3: E39 2JZ Etter at bilen endelig startet og gikk med grovt map ble det lagt ned en iherdig innsats for å få bilen klar for bremsebenken før Gatebil Julitreffet 2023. Som med alle nybygde biler måtte diverse lekkasjer og barnefeil lukes ut. Bilen hadde også stått i mange år, så ting som lys og annen elektronikk måtte tas hånd om. Datasprutet (ECUmaster) kommuniserte fint med bilen via CAN, men jeg brukte en del tid på kalibrering av temp. sensorer og justering av map i styreenhet og dashlogger. Måtte også bygge om fra LSU 4.2 til LSU 4.9 lambdasonde for å få fungerende lambdasignal. På bildet her har jeg også montert Waterman mekanisk bensinpumpe drevet av kamakselen og bygd et intrikat bensinsystem med doble pick-uper i tank og in-tank el. pumpe for priming og backup. Jeg fikk kontroll på det meste, og jeg fikk tatt en firehjulskontroll før bilen omsider ble spent opp i Dynapack’en hos Anders Ringstad. Vi fikk mappet bilen grovt og kjørt noen pull med lavt ladetrykk: IMG_3165.mov Hvis jeg ikke husker feil bremset vi allerede her over 600hk i motor på under 1,5 bar ladetrykk. Men når vi begynte å øke ladetrykket fikk vi problemer med mager blanding på høyt turtall over lange pull. Selv om vi la på mer fuel i tabellen virket det som om bensinsystemet slet med å levere nok fuel ved høy belastning. Dette kan være ekstremt skadelig for motoren da mager blanding fører til tenningsbank og smeltede stempler, så vi begynte å feilsøke på bensinsystemet. Den mekaniske pumpa burde enkelt levere fuel nok til det dobbelte av effekten jeg siktet på, så vi brukte mye tid på å prøve å finne restriktorer eller andre problemer i systemet uten å finne noen klar årsak. Det endte med at ettermiddagen kom og vi ga tilslutt opp å løse problemet etter timesvis med prøving og feiling. Bilen ble med til Gatebil på henger hvor den ble stående utstilt og trakk masse hyggelig oppmerksomhet 😃 Etter dette ble bilen satt bort i påvente av ny motivasjon. Vinteren kom og gikk før våren 2024 dukket opp 😃 Fikk mine første prøveturer i bilen langs veien uten at jeg kunne pushe motoren, men jeg fikk testet drivlinje og chassis. Opplevde girkasse- og clutchproblemer. Tilton clutchen var forferdelig slitsom å kjøre i gang med, i tillegg var det mye støy fra clutch/svinghjul oppsettet. Etter dynokjøringen (som foregår i 5. gir / 1:1) hoppet bilen også ut av femtegir når jeg slapp gassen og coastet. Litt å ta tak i her altså 😃 IMG_2833.mov Etter litt research endte jeg med å bestille et nytt komplett clutch/svinghjul og adapterkit til girkassa fra en polsk eBay annonse. Kitet bestod av en 2-platet organisk lamell med SACHS trykkplate. Ligner veldig på originalt clutchoppsett på F80 og var ratet til ca. 1100nm 😃 Mottok delene og ble positivt overrasket over maskineringsarbeidet! bc351bd52b644cb794e039186ba5aaa7.mov Den nye adapterplata var selvfølgelig 6mm tykkere enn den gamle som førte til at girkassen ble flyttet 6mm bakover. Dette førte til at giroverføring og mellomaksel måtte kortes inn ytterligere. Bakre girkassefeste måtte også modifiseres. 2 skritt frem og 1 tilbake der altså 😃 En liten fun fact er at motor og gir sitter ca. 10cm lenger bak enn original M52 motor. Resultatet ble heldigvis over all forventning! Inspiserte også 5. gir i girkassen uten å finne noen feil, men problemet med at girkassen hoppet ut av gir forsvant med den nye clutchen. Det viste seg at fordi clutchlamellene var så tynne i Tilton oppsettet, så lugget splinen i lameller på inngående aksel som igjen førte til at 5. gir hoppet ut ved ujevn belastning på drivlinje (5. gir er direktegiret og sitter direkte koblet til inngående aksel inne i girkassen). En litt krevende sak å finne ut av, men den som gir seg er en taper 😃 Videre endte jeg med å droppe den mekaniske bensinpumpa. Det viste seg at den faktisk satt for langt unna bensintanken og leverte derfor ujevn flow fordi den ikke klarte å løfte bensinen fra tanken. Jeg monterte 2 stk elektriske Walbro pumper bak v. innerskjerm og modifiserte bensinsystemet i tanken. Systemet fungerer nå utmerket og pumpene lager lite støy 😃 (Dette er selvfølgelig skjult og skjermet av lokariskjermer og plater under bil). Ny runde i bremsebenken hos ARP. Denne gangen fikk vi gode resultater! 823hk/999nm i motor på 1,8 bar ladetrykk 🎉 Brutale tall i en gammel 5-serie 😃 IMG_6481.mov Den er ekstremt rask når den får turbotrykk og leverer effekt hele veien opp til 8000 rpm. Litt turbolag med den store turboen, så det er mulig jeg gjør om oppsettet med grenrør og turbo senere 😃 Brutalt drag over 6000 rpm sammenlignet med F80! IMG_6893.mov Fikk trekt opp framstolene (Recaro CS) i skinn og sømmer tilsvarende original interiøret. Monterte også carbonlister innvendig 😃 Fikk brukt bilen litt i sommer, kjørt 4-500 mil og ting begynner å virke ganske bra 😃 Utrolig kul bil å kjøre! Tight, komfortabel, bråkete og sinnsykt rask. IMG_3488.mov Planen videre er å få hellakert bilen og fjernet litt påbegynt lakkrust. Videre skal jeg gjøre om eksosanlegget for litt mindre støy. Jeg tenkte også å få laget et skjult stereoanlegg i bilen med trådløs tilkobling 😃 Foreløpig står den vinterlagret i garasjen. Stay tuned! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS Endret Lørdag kl. 00:56 av Netlandet ///M-ini95, Ingen, Lars S og 20 andre reagerte på dette 23 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Lørdag kl. 08:29 Share Skrevet Lørdag kl. 08:29 Flotte biler, flott tråd, flott arbeid og alt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Lørdag kl. 09:16 Share Skrevet Lørdag kl. 09:16 jeg må nesten spørre siden jeg har null peiling på trimming av bensinmotorer, hvorfor blir ikke turboer med vnt/vgt geometri brukt ? i mitt hode skulle man tro det skulle gi en kjørbar bil i bunn av registeret og samtidig beholde det voldsomme toppregisteret ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Lørdag kl. 10:19 Share Skrevet Lørdag kl. 10:19 Det var spennende å lese. angående «sjukt stereo anlegg» personlig synes jeg disse har nest mulig OEM utseende men fint ny software og kan brukes med IBUS app: https://shop.ibus-app.de/en/bmw-head-units/5-series-e39/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Netlandet Skrevet Mandag kl. 08:51 Forfatter Share Skrevet Mandag kl. 08:51 På 19.12.2024 den 19.25, Daniel. skrev: Pene biler du har Var ganske spent på det 1UZ prosjektet når du holdt på med det, litt dumt det ikke ble noe av men 2JZ er på ingen måte feil det heller. Tror/vet du at havariet på S55en var relatert til tuningen på noen måte, eller er dette noe som kan skje på en original eller lett trimmet S55 også? Har egentlig hatt inntrykk av at disse er forholdsvis bra og lite plaget med ting utover dette med crank hub og tydeligvis turboer. Takk 😃 Ja, er forsåvidt enig i at 1UZ motoren var fetere, men det var flere av løsningene jeg ikke var fornøyd med og på det tidspunktet var det enklere å bytte den til en 2JZ. Havariet var nok relatert til stressede stempler/materialtrøtthet og aggressivt map, men jeg kjørte ca. 25 000 km med 650hk før havariet oppstod og da hadde motoren totalt gått ca. 150 000 km uåpnet. Jeg kjørte også på 10W-60 racingolje når dette skjedde, og etter å ha lest litt om Low Speed Pre Ignition som gir lignende stempelskader funderer jeg på om 10W-60 olja mangler noen tilsetninger for å forhindre dette. Dette er noe motorer med direkte innsprøytning er utsatt for og spesielt hvis det er mye karbonrester i olja. Kjører nå på original spec olje 😂👌 Når det er sagt så har jeg kjørt S55 hundrevis av mil på høyt turtall på europeiske motorveier uten problemer. Med manuelt gir er bilen forholdsvis kort gira, så i høy fart går motoren fort rundt. Har også brukt bilen daglig over mange titalls tusen kilometer uten større problemer, og så lenge coiler/dyser/turboer er OK er dette meget solide motorer selv med langt mer enn original effekt. Valvetronic systemet lager også gjerne trøbbel på disse med høy kilometerstand, men det løser seg med ny valvetronic actuator og ny eksenteraksel 😃 På 20.12.2024 den 11.57, Saltkjelen skrev: Jeg blir direkte glad av å se bildet av bilen på undersiden. Rett og slett et fantastisk skue! Hehe, jeg sover også godt om natten når jeg vet at bilen ser sånn ut under! 😃 På 20.12.2024 den 23.45, Skulebollen skrev: Tråd på e39 har du vel hatt her inne før? Sinnsykt imponerende byggverk. Og din generelle kompetanse på bil virker til og vere enorm, og attpåtil med så stor gjennomføringsemne. Blir ekstremt misunnelig på kunnskapen din😅 Følger videre her👍 Ja, har en tråd her inne et sted, men fant ut at det var fint å lage en samletråd for alle bilene 😃 Takk for hyggelige komplimenter! Har hittil skrudd rimelig langt over 10 000 timer, så kunnskapen kommer med erfaringene 😃 På 21.12.2024 den 9.29, Reef89 skrev: Flotte biler, flott tråd, flott arbeid og alt Hyggelig at du syns det, tusen takk 😃 På 21.12.2024 den 10.16, Ingvaldsen skrev: jeg må nesten spørre siden jeg har null peiling på trimming av bensinmotorer, hvorfor blir ikke turboer med vnt/vgt geometri brukt ? i mitt hode skulle man tro det skulle gi en kjørbar bil i bunn av registeret og samtidig beholde det voldsomme toppregisteret ? VGT er en utfordring på bensinmotorer pga den høye temperaturen (800-1100 grader) kontra dieselmotorer som opererer på 500-700 grader. Mekanismen er veldig fintfølende, så det krever materialer med ekstreme termiske egenskaper som drar opp kostnadene. Porsche har gjort noen forsøk på 911 turbo med dette 😃 Uansett er turbolag i all hovedsak pga. størrelsen på turboen. I tillegg er dette en glidelager turbo med mer friksjon enn enn kulelagerturbo, så det er mye å hente i mellomregisteret med et annet oppsett av grenrør/turbo. En annen ulemper er at 2JZ GTE i motsetning til f. eks S55 har verken valvetronic eller vanos/vvti som også hjelper mye i mellomregisteret med riktig map. På 21.12.2024 den 11.19, mr.pingu skrev: Det var spennende å lese. angående «sjukt stereo anlegg» personlig synes jeg disse har nest mulig OEM utseende men fint ny software og kan brukes med IBUS app: https://shop.ibus-app.de/en/bmw-head-units/5-series-e39/ Skal ikke ha et «sjukt» stereoanlegg, men et skjult stereoanlegg 😃 Dashlogger med all viktig informasjon i motorstyring sitter der original spiller satt, så jeg må ha et system uten monitor og kun tilkobling via Bluetooth til telefonen 😃 Høyttalerledningene går allerede til bagasjerommet, så jeg må montere en AMP der med mulighet for Bluetooth styring 😃 IMG_6976.mov Ingvaldsen, sveigis, Lars S og 2 andre reagerte på dette 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Mandag kl. 09:46 Share Skrevet Mandag kl. 09:46 48 minutes ago, Netlandet said: Skal ikke ha et «sjukt» stereoanlegg, men et skjult stereoanlegg 😃 Dashlogger med all viktig informasjon i motorstyring sitter der original spiller satt, så jeg må ha et system uten monitor og kun tilkobling via Bluetooth til telefonen 😃 Høyttalerledningene går allerede til bagasjerommet, så jeg må montere en AMP der med mulighet for Bluetooth styring 😃 Jeg mente «skjult» 😅 Den er ikke skjult med passer ganske greit inn synes jeg. Uansett, Match 7DSPeller 10DSP om du har så mange kanaler kan utvides med sånn Bluetooth MEC så får du Bluetooth rett på forsterkeren https://www.audiotec-fischer.de/en/match/accessories/mec-bt-hd Tenger ikke å være BMW-versjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå