Skulebollen Skrevet August 28 Skrevet August 28 1 time siden, Saltkjelen skrev: En 20-åring i M3 forårsaket trafikkulykke i Fetsund. Det er nesten så det skulle vært innført forsikringsnekt på unge sjåfører i motorsterke biler - alternativt et høyhastighetssertifikat på motorsterke biler på samme måte som for båt. Dette sertifikatet man må ha på båt er noe som man ikke klarer stryke på, og som utgjør null forskjell. Kun penger ut vinduet. Når det gjelder bil. Pensjonister og Spesielt turister i Hertz/Avis osv. Utgjør en LANGT større trafikkfare. Hvor mange motorsyklister er ikke drept grunnet brudd på vikeplikt ( særlig av eldre uoppmerksomme ) siste 10 år? Og tar man en tur til Stryn kommune vil man innse hvor usannsynlig mange i spesielt leiebobil og leiebil som ligger å svirrer midt i veien. Jeg har sett flere biler som har kræsjet på oversiktlige rettstrekker(!). Kanskje man skal innføre forsikringsnekt på leiebil og folk over 62 år. Ville hjulpet trafikken mye. Kastrerer man i tillegg alle som blir tatt for promillekjøring kan det jo kanskje begynne og bli trygt og kunne ferdes på veiene igjen 😊 mr.pingu og Patryck reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet August 28 Skrevet August 28 @Skulebollen Jeg er på ingen måte tilhenger av overformynderi, men tatt i betraktning at kollisjonsskader snart er å regne som en egen "standardutstyrskode på en M-bil", bør noe gjøres. At stort sett samtlige M2, M3, M4 og M5er i dette landet her har vært brettet rundt en lyktestolpe eller autovern er snart regelen enn unntaket, og fellesnevneren her er vel eierskap i aldersspennet 18-30 år (det er selvfølgelig forskjell på en 20-åring og en 25-åring, men poenget står seg). Noe bør definitivt gjøres. Det er utvilsomt mange målgrupper (herunder blant annet pensjonister og MC-folk) det burde vært satt tiltak på - der er vi helt enige. @Snagg30 Påtvungen førerkurs som du nevner der er jeg enig i. mr.pingu og ahj reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet August 28 Skrevet August 28 (endret) Her er jeg enig med @Saltkjelen. Noe må gjøres med dette her, tallene for ulykker med M biler og den berømte "Mann i 20 årene" er eksepsjonelt store. For all del, det er bra at unge har bilinteresse og vil kjøpe slike motorsterke biler fremfor å bare kjøpe en Tesla (som basicly akser like godt som en M bil). Men denne kundegruppen påfører nå etter hvert samfunnet og forsikringsselskapene så store kostnader, for ikke å snakke om faren for liv og helse. Norge er åpenbart i en særstilling her, i utlandet er det helt uhørt at en så stor mengde unge menn kan kjøre slike biler som dette. Selv i England som er ett mekka for bilentusiasme så gjør forsikrings ordningene at unge menn ikke uten videre kan hoppe inn i en M3. De nekter simpelthen å forsikre bilen på en fører under 25 år, finnes selskaper som gjør det man da koster det helt astronomisk mye. Type bilens verdi i årlig premie. Kunne dette vært en løsning i Norge? Første steg er iallfall å fjerne muligheten for at bilen kan forsikres på foreldrene med eier som medeier på forsikringen. Neste steg bør ligge hos bankene, i stede for å plage hardtarbeidende småbarnsfamilier med sine kalkyler for antatt antall kleskjøp og kinobesøk som resulterer i avslag på lån til å bygge ut stua så burde bankene stille krav til disse unge mennene. Kreve 50% egenkapital eventuelt kreve at det også opprettes en spareordning som kan komme til nytte senere i livet. For sannsynligheten for at noe skjer som vil påvirke vedkommende sin økonomi fremover er jo stor. Har nevnt det før men en bekjent av meg kjøper og bygger opp litt bilvrak som sitt levebrød. Han sier at det mer eller mindre ukentlig kommer en vraket F80/82 ut på auksjonene, det vrakes flere biler enn det kommer inn i landet på bruktimport faktisk. Så takk til alle dere "Menn i 20 årene" som bruker opp disse bilene, ikke rart prisene holder seg stabilt år etter år. Kunne selv godt tenkt meg en F80 M3, tilbake i 2018 når disse kosta 900 000 kr på Finn.no så tenkte jeg at om en 5-6 år så er de sikkert nede på 500 000 tallet. Men sånn ble det jo ikke.. Endret August 28 av Fredrik 90 Ampera og Patryck reagerte på dette 2
GtiGtr Skrevet August 28 Skrevet August 28 Ingen ting er så bra for fremtiden til bilentusiaster en å nekte dei å kjøpe entusiastbiler.. Hurra..
sveigis Skrevet August 28 Skrevet August 28 Ser det diskuteres her angående M biler ja biler med sprut i generelt . Det er vel desverre sånn at dette ikke er et nytt fenomen at disse sauses og vrakes hele tiden . Husker selv på 90 tallet at det lå jo M3 vrak / M5 vrak for salg i annethvert bilblad eller på opphugginger i inn og utland . Og var vel ikke bare eldre etablerte mennesker som hadde disse da heller på den tiden . Vet jo om noen som var i tjueårene på den tiden som hadde både M biler og Audi RS biler . Noen klarte seg bak rattet ,andre knuste bilene sine . Den store forskjellen idag er jo at der er jo ekstreme krefter ute og går som selv de mest erfarne har respekt for . Så hva som er fasitsvar på dette det diskuteres om ,har jeg ikke svar på . Men som @Saltkjelen nevner at overformynderi er hvertfall ikke nøkkelen . Men bank og forsikring bør jo være noen av aktørene som kan bidra noe her feks . Strengere regler osv osv . Ikke lett dette for man skal aldri glemme at vi har vært unge selv og drømt oss bort . Hvor mange var ikke forbannet på oss unge på 90 tallet som kjøpte e30 /36 325 eller e28 /34 535 og knuste de i fillebiter ? Var nok av entusiaster som var nådeløse da og 😊😊😎
Daniel. Skrevet August 28 Skrevet August 28 12 timer siden, Fredrik 90 skrev: Norge er åpenbart i en særstilling her, i utlandet er det helt uhørt at en så stor mengde unge menn kan kjøre slike biler som dette. I USA er det svært vanlig å se ganske unge folk kjøre M, AMG, S/RS og andre motorsterke biler. mathiseeen reagerte på dette 1
ahj Skrevet August 29 Skrevet August 29 På 28.8.2025 den 7.35, Saltkjelen skrev: En 20-åring i M3 forårsaket trafikkulykke i Fetsund. Det er nesten så det skulle vært innført forsikringsnekt på unge sjåfører i motorsterke biler - alternativt et høyhastighetssertifikat på motorsterke biler på samme måte som for båt. Jeg er helt enig. Noe må gjøres, det som er synd at de som nettopp har fått lappen krasjer uten at det er M biler osv. Som bildet under er fra litt borten for deg i starten av august. Det ser kanskje ikke sånn ut på bildet, men det er en G30 530d som en 18 åring som knapt har hatt lappen i en måned. Kom rundt en sving for fort og krasjet med en buss. Vedkommende som har kjørt er kjent for å kjøre hardt og da kjørt bilen selv uten førerkort. Noen uker før dette kjørt han i stykker sin mors motorsykkel. Det er blitt for lett å kjøpe motorsterke biler idag som 18 åring. Alle jeg vokste opp med hadde alle biler med under 150hk, ingen av dem har krasjet eller kjørt seg i hjel. Ja, jeg vet at det ikke kommer an på hk om man kan kjøre fort eller krasje. Det er bare veldig mye lettere å kjøre fort med en bil som har 250hk og opp enn en golf på 90hk. Ampera og ///M-ini95 reagerte på dette 2
Werther Skrevet August 29 Skrevet August 29 16 hours ago, ahj said: Det er blitt for lett å kjøpe motorsterke biler idag som 18 åring. I løpet av 15 år vil de fleste 18-åringer i Norge kjøpe eller arve en bruktbil (elbil) med 300-600hk. Skal vi forby bilkjøring? Det er jo det som er målet til EU/Agenda 2030, så kanskje like greit? De fleste unge i dag tar kun førerkort på automat. Så i god norsk stil burde løsningen være å skattlegge kjøring med automatgir. Vinn-Vinn! fupsaker og ahj reagerte på dette 2
Yngvejos Skrevet August 29 Skrevet August 29 Det burde innføres førerkortklasser på bil tilsvarende MC hvor man har A2 frem til man har tørket litt bak ørene. En begrensning på feks 250 hk frem til 23 år ville nok redusert ulykkene blandt ungdom betraktelig. Jeg er veldig glad for at en E30 med 170hk var det heftigste jeg hadde råd til som 18 åring. Jeg hadde nok havnet i trøbbel hvis jeg hadde tilgang til feks en i4 på den tiden. Jeg levde med en i4 i 3-4 uker som 37 åring og syntes at den var tullete. Jeg vurderte ikke en gang å se etter om det fantes muligheter for å deaktivere antispinn og stabilitetskontroll. Dette hadde jeg garantert undersøkt som 18-20 åring. På en annen side er jeg overrasket over at det ikke er flere ulykker nå som en uinteressert komapilot kan ende opp i en bil med 500hk med ett uhell. Dette tyder på at elektroniske hjelpemidler har blitt så effektive at det knapt går an å gjøre feil. Saltkjelen og fupsaker reagerte på dette 2
KMT Skrevet September 1 Skrevet September 1 http://www.banett.no/nyheter/n/al6p02/noen-har-oedelagt-sarahs-bil Werther, mr.pingu og fupsaker reagerte på dette 1 2
Fredrik 90 Skrevet September 4 Skrevet September 4 15 timer siden, Reef89 skrev: Billig for en X5 45e da, det må sies Selv om den hadde gått langt så synes jeg nok likevel den er litt mer verd en 60 øre..
Werther Skrevet September 11 Skrevet September 11 Biltyveri, Politi | Kjøpte bilen for få uker siden – nå er den søkk borte Triste greier. En meget pen E60 535d som nylig lå på finn ble stjålet etter en mnd hos ny eier. Typisk indre østfold, halvparten av de som bor der er narkomane, alkiser og/eller trygdemisbrukere. fupsaker reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå