Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Saltkjelen said:

Ingen skarpe, klassiske BMW-linjer er å finne, og bilen virker i det hele egentlig bare «kjønnsløs og oppblåst» ut. At BMW også ser sitt snitt til å kutte enda mer i kostnadene vipper denne modellen over til å bli tidenes kjipeste 5-serie. Synd, men sant. 

Hva mener du, ingen linjer, kjønnsløs og oppblåst? 
image.thumb.png.665efb2e98c281bc4d2d927297995bdb.png

image.thumb.png.4a63210ff53a05c873c1de1560f887ef.png

 

🤷‍♂️

For ikke å snakke om hekken.

image.thumb.jpeg.ddf01c6e6ae7749a12c717983ff9b673.jpeg
 

image.jpeg.4e39ca4bb2e7acda311a0995a79055c1.jpeg

Beklager BMW, men dette var skivebom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger

Jeg tror at designet på G60 har blitt ødelagt fordi bilen også skal selges som full elektrisk versjon. Da stilles helt andre krav til luftmotstand enn for en ICE modell. Det er helt tydelig at G60 har mer ett "såpestykke" design for å kunne levere lav luftmotstand. Så her har vi en litt todelt løsning, det er bra at BMW satser på å levere alle drivlinjer i en og samme bil. Da får vi elbiler som stort sett ser normale ut, som i4 og iX1. Så slipper man sånne usannsynlig stygge biler som MB EQE. Men bakdelen er jo at en modell som skal ha alle drivlinjer da må tilpasses for å passe både ICE og EV, da blir det noen designmessige kompromisser begge veier. Nye E-klassen til Mercedes kommer ikke som elbil, fordi de har EQE. Så da kan E klassen fortsatt være en lekker og sober premiumbil for konservative kunder i den øvre middelklasse. Her treffer ikke BMW helt med G60, de klarer ikke å ri to hester like bra som de klarer med i4 og iX1… Fordelen er jo at ICE modellene drar nytte av den lave luftmotstanden, noe som gjør at man får PHEV versjoner med god rekkevidde og ICE versjoner med forbløffende lave forbrukstall og utslipp. ADAC i Tyskland gjorde nettopp en test av G70 740d og da kom den ut med ett blandet forbruk på 0,61 liter per mil….i en 7-serie!! Det lave utslippet gjorde at den kom inn på listen over de mest miljøvennlige bilene på veien, en liste som stort sett domineres av elbiler og ladbare hybrider. Men som vi alle er smertelig klare over så lider designet. 

Ellers så minner jo sammenlikningen din meg på hvor perfekt og klassisk designet G30/31 er. Uten tvil det beste 5-serie designet siden E39 👍
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også Joe Achilles virker ganske lunken til i5, spesielt når prisen ligger på 100k pund FØR ekstrautstyr, den er ekstremt dyr i UK. Ideelt sett slik det er nå ville jeg hatt en i4 M50 og en iX1 i carporten om jeg skulle ha elektrisk BMW som passer oss som familie. Spent på G61 550e, tror det blir innertier her, selv om den nok blir svært dyr. Edit: Ser fullspeccet G60 550e kommer på drøye 1,4MNOK før eventuelle rabatter. G61 blir nok noe dyrere. Men drømmen blir vel heller en G31 på et tidspunkt med 6'er....

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ingen overraskelser å finne her. BMW fjerner laserlysene foran, men går for laserlys bak i stedet. Ellers har M-rattet fått seg et harry rødt merke i topp og flat bunn.

 

Slik ting irriterer meg litt. Føler BMW var flinkere tidligere til å selvsikkert la være å gå for slike "jippoer" som ratt med flat bunn og røde streker. Skal være forsiktig med å svartmale, da det er mye ved BMW som fortsatt er BMW slik jeg vil ha det, men sitter likevel med en litt kjedelig følelse av at BMW oftere og oftere kopierer og dilter etter andre, i stedet for å selvsikkert velge sin egen vei slik jeg føler de gjorde før. Men det er mulig jeg bare er begynt å bli gammel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de gutta som styrte skuta hos BMW den gang BMW selv mente de definerte hva som var hot or not ikke lenger jobber der. De er enten gått av med pensjon eller funnet andre jobber. Jeg føler at mange av de som jobber hos BMW og som tar sånne ørsmå avgjørelser som å ha rød stripe på toppen av rattet samt flytte avstandsjustering av ACC inn i skjermen ikke er bilfolk. Jeg tror dette er en ny generasjon "millennials" folk med en hel haug med skoler og grader som støtter seg på markeds analyser. En gjeng som jobber med produktutvikling hos BMW som ett steg på veien til å jobbe for Apple, Google eller liknende. 

Mange av oss her inne som har eid mye BMW fra tidsepokene opp igjennom og reagerer på denne retningen BMW nå tar. Jeg får snakke for meg selv, men jeg tror flere er med på denne tanken. Jeg føler jeg har BMW litt i ryggraden, jeg kjenner merket og modellene godt…så godt som min egen bukselomme. Jeg vet hvor fokuset til BMW har ligget i en årrekke, ett fokus som går sterkt på å ikke skuffe sånne som meg (oss). De visste hva vi vil ha og vi fikk det, i samme slengen laget de biler som av alle andre anses for å være best på markedet. Jeg kjenner igjen følelsen av ekte BMW, ta 5-serie som jeg er godt bevandret i. Du kan ta E34, E39, utskuddet E60, F10 og G30…det er ett fokus og en oppbygging av modellene som ikke skuffer. Den røde tråden som går tydelig igjennom alle generasjonene. Den røde tråden som på tross av den teknologiske utviklingen ikke har blitt usynlig. Du veit hva du får og du veit at du ikke blir skuffa, ikke noe dilldall og fjas men en tvers igjennom vellaget bil…ett produkt du vet stort sett er det beste på markedet. Det er en deilig følelse å legge sine surt oppsparte midler i ett produkt som faktisk er bevislig best, du kunne ikke fått noe bedre andre steder. Jeg kjenner ikke igjen det BMW jeg begynner å se konturene av nå, hva er dette? BMW som alltid har vært en mester på førermiljø og betjening som skal gå som hånd i hanske. Hvor kommer dette plutselige fokuset på touch skjermer fra? To delte lykter, rød stripe på toppen av rattet og det å fjerne utstyr ved en facelift som nedgraderer bilen. Dette er da ikke det BMW jeg kjenner, er det ingen voksene på jobb nede i München lenger? BMW går på trynet så det holder, og det har dem gjort før. De gikk på trynet med kjøpet av Land Rover/Rover Group, men de fikk suksessen Mini ut av det. BMW gikk på trynet igjen med designet til Chris Bangle, men utkommet ble en eventyrlig salgssuksess av samtlige modeller. Når VW og alle andre jukset med utslipp så sto BMW igjen med verdigheten i behold fordi de gjorde ting skikkelig uten å ta snarveier. Hver gang BMW har gått på trynet så er det fordi de har snublet over en skattekiste med gull. Denne gangen har de gått på trynet rett i en søledam… XM, touch skjermer, store griller, G70, abonnement på utstyr, den halvhjertede elbil satsningen og nå siste generasjon 5-serie er ikke det BMW jeg kjenner til👎

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90Jeg fikk den samme følelsen da spesielt E90, E60 og E65 kom på markedet. Dette var ikke et BMW som jeg kjente fra tidligere tider siden tidlig 80-tallet. Mitt store begjær for BMW endte med de fantastiske modellene E46, E39 og E38. Når dette er nevnt er det jo ikke kun BMW som har hatt voksesyken og lagt på seg flere hundre kilo pr. modell.  

Jeg tenker også at salgssuksessen for BMW i tiden etter presentasjonen av E90, E60 og E65 ville ha kommet uansett Chris Bangle eller ikke. En voldsom inntektsøkning blandt folk flest og temmelig liberal kredittpolitikk førte til et enormt fokus på alt som betraktes som premium. Porsches produksjon av biler er f.eks 10 ganger større i dag enn den var i årene 1997/98 da BMW briljerte med E46, E39 og E38.

Doug DeMuro har et par interessante betraktninger vedr. i5 og hvor BMW er på vei i dag. Han mener at i5 er den beste 5-serien frem til nå, men den er ikke førerorientert og sportslig slik som vi er vant til fra BMW. At en bil er førerorientert og sportslig er en selvmotsigelse med dagens elektriske biler og det er i dette markedet i5 konkurrerer. Aksepterer man dette er i5 uten tvil en veldig fin konstruksjon.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som CSL baklyktene fra pre-LCI har funnet veien som standard baklykter til LCI?

Synes ikke frontlyktene i seg selv er noe pene, men funker liksom sammen med linjene på bilen ellers, iallfall på M4. Spent på om det får samme effekten på i4, men tviler. De treffer iallfall bedre enn lyktene på G6X og iX synes jeg.

"Fordelen" med de nye, smalere DRL er jo at de ikke-adaptive lyktene på G05, G3X LCI og G2X pre-LCI plutselig ser vel så moderne ut som de adaptive. 

G05.jpg

G20.jpg

G30.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i pressemeldingen at laserlysene bak kommer om det bestilles Matrix LED. Standard LED kan derfor se ut til å få noen andre baklykter (som ikke er vist ennå?). Det er godt mulig de nye frontlyktene er gode, men det overskygges av et tafatt og elendig design. Det overrasker at det nye M-rattet fortsatt har avstandsknapper for ACC/DAPP - det er jo positivt selv om jeg hadde foretrukket at det røde feltet og den flate bunnen var borte. Rattvarmeknapp er nok fra nå av å finne i iDrive.

Jeg har ikke helt forstått meg på laserlysene bak fra da de ble introdusert. De ser kule ut, men overskygges av et "tilfeldig" lysende parti som ser ut til å ha styrken til et bremselys eller tåkebaklys. Det får baklyktene til å gå fra hot til not for mitt vedkommende.

710618149_Skjermbilde2024-01-31kl_09_34_40.thumb.png.abf0ed297b27849d0d2a5acf0fe867ed.png

Ellers har ambientbelysningslisten på dashbordet forsvunnet og erstattet av et lys i luftekanalen. BMW sparte sikkert noen cent på dette.

Studio_BMW_M4Coupe_Int_04_br_FIN.jpg?w=1
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...