Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 19.7.2019 den 18.21, Saltkjelen skrev:

Det er dessverre bekreftet fra interne kilder at 4-serie, i4, M4 og M3 får en stående grill slik skissert. 

Audi har jo også massive griller om dagen sammenlignet med før. Har Audimiljøet samme debatten tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Det kan vanskelig bli verre vel? Halve (omtrent) overskuddet som MB har og synkende salgstall, tross en rekke desperate melk og brød biler. De må tilbake til røttene og tegnebrettet, skape sin egen infrastruktur med batterier og helst lage/dele på batteriproduksjon, fra A til Å. Tyskerne kan ikke være avhengig av kineserne på dette området!

Nei, det tror jeg ikke. Det er rart å ha vært med på en utvikling hvor BMW skulle gå forbi Mercedes og lykkes, for så å se Mercedes gå forbi BMW og lykkes. Når Mercedes var på sitt dårligste hadde de et modellsortiment som ikke lignet grisen - akkurat hva BMW sitter med den dag i dag. Jeg tror nøkkelen helt klart er et betydelig mer slunket modellsortiment, tilbake til sine opprinnelige røtter og rendyrke det de kan best. Nå roter BMW med alt mulig rart, og det behersker de dårlig. FWD-manøveren burde helt klart vært forbeholdt Mini. Folk er faktisk villig til å betale mer for design, image og det lille ekstra! Bare se på 8-serien. Dette er totalt fail i forhold til S-klasse Coupé. Prisen er det samme, men 8-serien fremstår som en langt rimeligere bil og er feil segmentmessig. Dagens 8-serie skulle vært en 6-serie (en sportslig 5-serie, slik den faktisk er), og utgåtte 6-serie skulle vært en 8-serie. 

12 minutter siden, macrorain skrev:

Audi har jo også massive griller om dagen sammenlignet med før. Har Audimiljøet samme debatten tro? 

Det tror jeg faktisk ikke, men det har nok mer med å gjøre at dette har vært Audis identitet de siste 15 årene. I motsetning til Audi ser to høytstående griller på BMW ut som kanintenner eller likkister - og det er da ingen positive ting å beslekte på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

Da blir det Oliver Zipse som tar over CEO-stolen. Måtte dette føre BMW inn på riktig spor igjen! :)

...nå mangler vi også bare at Chris Bangle og Karim Habib finner veien tilbake til der de hører hjemme.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0298910EN/oliver-zipse-appointed-new-chairman-of-the-board-of-management-of-bmw-ag 

Han blir vel styreformann, ikke CEO? Da blir det spennende å se hvor fort, og hvor mye, han påvirker designretningen til BMW. Jeg er redd for at de kommer til å fortsette i feil retning en stund til.

Apropos store griller, så er det ikke noe i veien med det så lenge det gjøres riktig. Lexus er et merke jeg synes har bommet totalt, mens Audi bare gjør mer og mer riktig (og fortsatt noe feil som fake eksos).  Mens jeg foretrekker SAV/SUV-designet til BMW, føler jeg at Audi snart ligger foran på sedan/stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Det kan vanskelig bli verre vel? Halve (omtrent) overskuddet som MB har og synkende salgstall, tross en rekke desperate melk og brød biler. De må tilbake til røttene og tegnebrettet, skape sin egen infrastruktur med batterier og helst lage/dele på batteriproduksjon, fra A til Å. Tyskerne kan ikke være avhengig av kineserne på dette området!

Salgstallene er vel ikke akkurat synkende...

https://www.bmwblog.com/2019/07/15/bmw-posts-record-breaking-sales-figures-for-first-half-of-2019/

Men overskuddet har gått ned, de tjener mindre per solgte bil. Men da tror jeg ikke batteri teknologi er veien å gå, det er tapsprosjekt herfra til månen. Skal de tjene mer penger nå så må de fokusere på det massene vil ha nå og fem år frem i tid minst. Overskuddet til BMW er vel så dårlig nettopp fordi de har brukt mye penger på I brandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svære griller er ikke negativt dersom det er merkets identitet og noe eget i forhold til konkurrentne. Jeg klarer aldri å bli varm i trøya angående Lexus designet, men det oser særpreg og ekslusivitet. Selv om det ikke er direkte pent. Men Mclaren Senna er heller ikke pen. Samtidig er den eksklusiv.

Så Lexus har skapt noe som sitt eget, og man ønsker å vise at man har en finere toyota med vundusbrytere fra 90 talls Carina, selv i 2019. Det får være Lexus kjøpernes sak.

Audi begynte med stor grill i 2007, og har siden hatt dette som sin identitet blandt det tyske 3 kløveret. Men nå på siste A6 og A8 har det blitt FOR mye grill spør du meg.

At BMW da skal ødelegge på noe som aldri har vært et tema tidligere, og øke grillstørrelsen til nivået til en av de nærmeste konkurrentene, viser mangel på egenidentitet, og originalitet. Mange BMW kjøperne er trofaste mot merket, og vi merker fort at ledelsen er polarisert, noe den må være. Det virker stor uenighet mellom designere, økononiansvarlige, markedsavdeling og prosjektingeniører. Men mange BMW kjøpere er også mer og ner laidback og likegyldige virker det som. Spennende tider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det designet vi ser nå, spesielt på de større BMWene, tror jeg er en direkte konsekvens av Kinas og Asias sterkt økende markedsinnflytelse. Og vi vet jo alle at de har en noe spesiell smak når det kommer til luksus. Diskret er ikke stikkordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Det designet vi ser nå, spesielt på de større BMWene, tror jeg er en direkte konsekvens av Kinas og Asias sterkt økende markedsinnflytelse. Og vi vet jo alle at de har en noe spesiell smak når det kommer til luksus. Diskret er ikke stikkordet. 

Jeg er enig, men i tillegg "snakker" bilprodusentene til de konservative av oss (og dette gjelder generelt markedet for store premium modeller) som liker at bilene ser imponerende, kraftige og ikke minst kostbare ut. Store amerikanske SUV'er og biler som f.eks Lincoln Continental eksporteres såvidt jeg vet ikke til f.eks Kina, men kjempestore griller har de allikevel fordi dette markedet også liker et maskulint og kraftig design. Også derfor har f.eks X7 kjempestore nyrer.

Jeg tror derfor at dette mest er en motegreie og kanskje en reaksjon på at elektriske biler hverken har behov for eller drar fordel av en stor grill. Det handler om å stikke seg ut i mengden, men det er etter min mening ikke rasjonelt i dette tilfellet. Bilene vil bli betydelig mer aerodynamiske ettersom elektriske biler tar over og da vil f.eks en bilmodell som X7 fort se veldig gammeldags ut. Virkelig lite rasjonelt blir dette når også SUV'ene blir elektriske.

En stor grill har egentlig ikke biler hatt behov for siden Citroën kom med DS i 1955 og viste hvordan man skulle styre luftstrømmen så motoren fikk kjøling nok selv om bilen ikke hadde en tradisjonell grill (les: den var under støtfangeren).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

https://www.bmwblog.com/2019/07/20/jaguar-land-rover-and-bmw-expand-their-engine-deal/

Nå ser det ut som vi kan se Range Rover med BMW motorer under panseret igjen 😀

Bortsett fra at BMW faktisk eide Rover Group (inkl. Land/Range Rover) i perioden 1994-2000 gir dette god mening. BMW trenger sårt minst en stor alliansepartner for å kunne gjøre produksjonen økonomisk forsvarlig i fremtiden og det samme gjør Jaguar/Land Rover. Bilprodusentene kjenner hverandre og imagemessig taper ingen på et slikt samarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett den store grillen på den nye 7-serien noen ganger IRL, og må bare si jeg undres hver gang over hvor iøynefallende den er i sin grusomhet. Det er bare å grue seg til at hele modellporteføljen får dette forferdelige uttrykket. Så sterk er aversjonen at jeg må beklage overfor de som liker designet. ;) På bildet under har noen gjort seg lystig over det som kanskje er en av tidenes designtabbe fra konsernet. BMW fremstår mer og mer som den peneste jenta med så dårlig selvtillit at hun ikke skjønner hva hun har, som tar plastiske operasjoner for å ligne sine mindre pene venninner.

attachment.php?attachmentid=1970122&stc=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G20/G21 ser jo tålig bra ut. Ikke like bra som F30/31, men godkjent ut fra hva som ellers er pumpet ut fra Munchen i det siste.

Men.... Det er jo egentlig en 5-serie. Ikke bare i fysiske mål, men hele designet. Den ser for "tung" ut til å være en 3-serie. Sånn sett lå veien åpen for at 1-serien skulle ta over det gamle 3-seriehegemoniet, men det var før F40 kom. En lav X2 med fwd.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...