Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, ogee1 skrev:

Da er det nok slutt på å kjøpe BMW for vår del. iX3 var vel den eneste interessante modellen for oss, men å kjøpe den uten firehjulstrekk er ikke aktuelt.

Jeg er dessverre av samme oppfatning.

ironisk var jeg hos en stor forhandler når brevet fra BMW Norge ble sendt ut at IX3 skulle få drift på alle 4, endelig var det bekreftet! Det var god stemning, nå blir det bare trist.

I4 kommer med 2 batteri pakker, inext med 3. Sannsynligvis vil IX3 også få noen ulike konfigurasjoner med ulik batteri og drivlinje løsning, men kanskje da med RWD først, bilen er uansett forsinket og vil tidligst være her Q3 2020. 
Tysk bilindustri står til knes i søle, ser ut til at det tar flere år før de er i nærheten å ta igjen Tesla. 


Men når man først skal sammenlikne, ikke sammenlikne forbruket mellom en sedan vs SUV. Men for all del, Tesla er mye mer effektive enn alle konkurrenter, synd kvaliteten og servicen er så polarisert og under pari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det mulig å få til uten å tape for masse. Men alt er en sum av kompromisser. Vekt, ytelse, rekkevidde, og ikke minst pris. 2 motorer på  hhv 100 og 200hk  blir dyrere og mindre effektiv en en enkelt en på 300hk. 

 

eTron er ikke spesielt effektiv, forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, papertiger skrev:

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52766 

...og der var den floppen et faktum... :) 

Jeg kan ikke annet enn å le. Dette er rett og slett pinlig for BMWs del. Jeg vil tro modellen kommer med xDrive og andre batteristørrelser etter hvert, men en SUV er overhodet ikke bilen å lansere sDrive på. Husker da jeg jobbet i BMW-systemet med X1 sDrive. Disse bilene ble tatt i innbytte hos forhandlere på 100-150.000kr som relativt nye (tilsvarende bil lå da til 300-400.000kr til sammenlikning). Absolutt ingen ville ha bilen, og kundene som kjøpte bilen med sDrive hadde ikke peiling og trodde SUV betydde firehjulsdrift.

En annen gladnyhet er dog at BMW dropper "sommerfugl-grillene" og går for separate griller slik vi kjenner dem. Med andre ord vil ingen ny BMW-modell få grill lik iNEXT, Vision iNext (i4) eller iX3. Argumentasjonen har tidligere vært at grillene måtte smeltes sammen på grunn av sensorer. Ironisk nok er tilbakemeldingene nå at de har investert i andre sensorer som leser gjennom chromen/støtfangeren/you-name-it. BMW kan hvis de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men helt ærlig, hvor mange som kjøper en slik bil i verden trenger 4X4?

Er det noen som husker for noen få år siden som Nissan solgte Qaskai som hakka møkk. Høy bil som så ut som den hadde firehjulstrekk men flesteparten som ble solgt, selv i Norge; hadde jo kun tohjulsdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rune-K skrev:

Men helt ærlig, hvor mange som kjøper en slik bil i verden trenger 4X4?

Er det noen som husker for noen få år siden som Nissan solgte Qaskai som hakka møkk. Høy bil som så ut som den hadde firehjulstrekk men flesteparten som ble solgt, selv i Norge; hadde jo kun tohjulsdrift.

Image kommer ofte foran behov, og på et premiummerke som BMW betyr image mye.
Qashqai favner om litt flere pga prissjiktet vil jeg si, selv om den også er definert som en SUV.
Hvor mange XC60 driveE (som kun kom med FWD) tror du Volvo solgte? Jeg vet ikke svaret, men jeg kan tenke meg det var forsvinnende lavt. 

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rune-K skrev:

Men helt ærlig, hvor mange som kjøper en slik bil i verden trenger 4X4?

Er det noen som husker for noen få år siden som Nissan solgte Qaskai som hakka møkk. Høy bil som så ut som den hadde firehjulstrekk men flesteparten som ble solgt, selv i Norge; hadde jo kun tohjulsdrift.

Det har mye med forventninger å gjøre også. Firehjulstrekk er veldig kjekt for å gjøre bilkjøringen et lite hakk mer bekymringsfri på vinterhalvåret og ellers alt med snø. Sjøsetter man båt så er firehjulstrekker også kjekt, da rampen hvor man sjøsetter er i ymse vinkler og den er ofte sleip(for de som ikke har traktor til dette). Sett mange biler spunnet og styrt på for å komme seg opp igjen. Så har man de som drar henger, det går svært fint med både for og bakhjulstrekk, men man får et helt annet drag med firehjulstrekk selv om moment har mest å si. Hytteveger med så-som-så veg kan en firehjulstrekker gjøre nytten ved vått vær. Tja, sikkert en del flere eksempler jeg ikke kom på i farten.
Men klart, det er jo bare en brøkdel av markedet som virkelig har behov. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt før at jeg kun trenger firehjulstrekk et par ganger i året, men da er det til gjengjeld veldig godt å ha.

Jeg vet at mange mener at en god sjåfør kommer frem like godt med bakhjulsdrift, men så god er ikke jeg.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del synes jeg folks iver etter 4wd generelt har gått helt over styr. De aller færreste trenger det. (Irriterer meg tidvis over hvor vanskelig det er å finne en fin og rett utstyrt F30 eller F10 uten xDrive).

Men når det gjelder SUV må jeg si at jeg ikke hadde vurdert å kjøpe uten. Det har nok mye med image og forventninger å gjøre ja. En bil som ser ut som den har 4wd bør også ha det. Eller noe sånt. Spesielt om den koster litt.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Det har mye med forventninger å gjøre også. Firehjulstrekk er veldig kjekt for å gjøre bilkjøringen et lite hakk mer bekymringsfri på vinterhalvåret og ellers alt med snø. Sjøsetter man båt så er firehjulstrekker også kjekt, da rampen hvor man sjøsetter er i ymse vinkler og den er ofte sleip(for de som ikke har traktor til dette). Sett mange biler spunnet og styrt på for å komme seg opp igjen. Så har man de som drar henger, det går svært fint med både for og bakhjulstrekk, men man får et helt annet drag med firehjulstrekk selv om moment har mest å si. Hytteveger med så-som-så veg kan en firehjulstrekker gjøre nytten ved vått vær. Tja, sikkert en del flere eksempler jeg ikke kom på i farten.
Men klart, det er jo bare en brøkdel av markedet som virkelig har behov. :) 

Men alt du nevner her gjelder jo stort sett i Norge og noen få andre land. Ellers i verden så kjøper man en SUV stort og se tøff ut og sitte litt høyt.

For min del ville jeg aldri vurdert en SUV uansett.

Husker jeg snakket med en selger for en BMW forhandler i Oslo for noen år siden. Han trodde at trenden med 4X4 måtte snu snart. Dette for at det ble alt for mye dødvekt og dra på når utslippene måtte gå ned.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Husker jeg snakket med en selger for en BMW forhandler i Oslo for noen år siden. Han trodde at trenden med 4X4 måtte snu snart. Dette for at det ble alt for mye dødvekt og dra på når utslippene måtte gå ned.

og han tok vel både rett og feil her. 4x4 er populært i Norge som aldri før, samtidig selges biler som f.eks 330e med kun RWD i stor skala, av en modell der alle tidligere kun skulle ha stasjonsvogn, diesel eller bensin og xDrive. 320i sedan RWD hadde vel aldri vært aktuelle for denne kjøpergruppen, men når det er batterier og en strømledning med på kjøpet går en overraskende lett på kompromiss med disse kravene :) . Og ja, mange finner nok ut at de klarer seg med sedan og bakhjulstrekk, men du trenger ikke å være rakettforsker for å tenke deg til salgsfordelingen på 530e xdrive og sdrive :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune-K skrev:

Men alt du nevner her gjelder jo stort sett i Norge og noen få andre land. Ellers i verden så kjøper man en SUV stort og se tøff ut og sitte litt høyt.

For min del ville jeg aldri vurdert en SUV uansett.

Husker jeg snakket med en selger for en BMW forhandler i Oslo for noen år siden. Han trodde at trenden med 4X4 måtte snu snart. Dette for at det ble alt for mye dødvekt og dra på når utslippene måtte gå ned.

Jepp, jeg sa det var en brøkdel :) Men man kan heller se på 4x4 som utstyr og ikke modell. Folk er villig til å ofre panoramatak og HUD til fordel for 4x4 og motsatt :) Klart man normalt sikkert ikke trenger 4x4 midt i eksempelvis Oslo sentrum, men en SUV skal være en mer praktisk bil som man forbinder med høy bakkeklaring og gode kjøreegenskaper på ulendt terreng, altså trenger man 4x4 i SUV. Hvorvidt folk ikke liker SUV er en annen sak. Jeg liker å sette meg ned i en bil og føle bakken under meg og M-sportsetet omfavne meg(haha), men jeg liker også å stige inn i en bil og ha god oversikt i trafikken, se over hekker og ikke ha bekymring for en fortauskant og kan tørre å kjøre på en traktorvei uten at frontfangeren ligger igjen eller at undersiden får seg en trøkk. Hvor er det traktorvei? Til de fleste turstier i omegn her iallefall. :) Så jeg tenker et fåtallet(alltids noen) som kjøper eksempelvis X5 gjør det for status, mens de fleste kjøper X5 for fordelene det gir her. Jeg må prate for her jeg bor, hva som angår Oslo kan ikke jeg svare på. Men klart, man må se på eget bruk. Har man ikke tenkt å benytte seg av mulighetene her som krever litt annet enn en standard lav bil så trenger man heller ikke kjøpe det :) Jeg snakker fortsatt om her hvor jeg bor og omegn.

Men en artig historie som fant sted her tidlig forrige uke. En ny G30 530e lå bak meg lenge. Fin bil forøvrig, jeg vet hvem eieren er, derfor vet jeg at det var en 530e. Hang fint på helt til vi skulle starte stigningen på de bratte bakkene til øvre bydel hvor bl.a. jeg bor. Han ble lengre og lengre borte i bakspeilet og jeg bremset litt opp, da ser jeg han sliter og spinner seg nesten fast. Han klarer såvidt å karre seg fremover. Jeg kjører avgårde igjen uten at det var antydning til å kjøre seg fast. Det skal sies at det var underkjølt regn og svært svært glatt denne dagen, men slike dager er 4x4 overlegen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...