papertiger Skrevet Mars 18, 2022 Share Skrevet Mars 18, 2022 8 hours ago, Fredrik 90 said: Ja der er du egentlig veldig nære en komplett bil. Den har ett lekkert design, grei plass…sikkert ikke dårligere enn 5-serie sedan i allfall. Jeg liker 4 Gran Coupe veldig godt, dette fire dørs coupekonseptet har alltid tiltalt meg. Det som gjør at den faller litt igjennom er at interiørkvaliteten ikke er på 5-serie nivå, enda bilen koster like mye som en 5-serie. Det er dette jeg sliter litt med på G26 M440i som jeg har vanvittig lyst på 😅 Du får finne deg en med individual-interiør med skinn overalt. Jeg ble i alle fall skikkelig imponert over G21'en jeg kjørte et par dager i Tyskland nettopp, og den hadde ikke noe spesielt over standard. Saltkjelen, Snagg30 og fupsaker reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mslello Skrevet Mars 18, 2022 Share Skrevet Mars 18, 2022 Dette forslaget så ikke så ille ut da. Rolls Royce har jo også sånn type panser🤔 men kamuflert det litt bedre. Walkabout, Marius2002, Pekka og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pekka Skrevet Mars 18, 2022 Share Skrevet Mars 18, 2022 Spennende diskusjoner om nye design! Jeg har i3 på listen med mulige by-biler til ungene. Da den kom i 2013 lurte jeg på hva i all verden BMW holdt på med, både mtp. utseende og de tynne hjulene. Fra å være motbydelig den gang ser den mye bedre ut nå. Slik har jeg reagert da BMW introduserte diesel, SUV, osv., men eier/har eid begge deler en god del år senere. Kontroversiell design og kontroversielle løsninger kan altså modnes med tiden, så får nettopp tiden vise hvilket design som var fremtidsrettet og hvilket som var BMWs svar på Fiat Multipla. Hva BMW-identiteten er varierer nok med hvem man spør. Hadde jeg vært bakstreversk og i tillegg ment jeg visste bedre hvordan BMW selger biler enn det BMW gjør selv så hadde jeg hevdet at deler av identiteten forsvant med shark nose. Da hadde jeg forsøkt å oppheve meg selv til en BMW connoisseur og forbannet amatørene i BMWs designavdeling samt ledelsen som godtok forvitringen. (Hai-snuten ble nok ofret for bedre aerodynamikk, og folk har fortsatt å kjøpe 5-serie også etter at E28 gikk ut av produksjon). Mer av identiteten forsvant i overgangen fra de stiliserte fire lyktene på G30 pre-LCI, som skulle minne om de fire lyktene jeg hadde på E12, til G30 LCI. Av det som blir publisert av renderings ser det ikke ut som om de stiliserte lyktene kommer tilbake heller. Likevel blir 5-serien bedre for hver generasjon, selv om det er noen generasjoner som forbedrer seg mer enn andre, og jeg ser frem til gleden ved å oppleve hvordan BMW har hevet listen ytterligere med G60. Det er andre markeder enn Norge der BMW selger mest, og designet på kommende modeller er derfor myntet på størst mulig salg i disse markedene. Man står naturligvis helt fritt til å mene akkurat hva man vil om BMW på et anonymt, norsk forum, men hvis «alt var bedre før» så står man i fare for etter hvert å bli en anakronisme -slik som pappas onkel som mente Mercedes ikke hadde laget skikkelige biler siden 1957 (?) da de gikk over til tynne plater i karosseriet. Kontinuerlig modernisering av design og løsninger er å forvente, men den dagen kjøreegenskapene og kvaliteten forsvinner så bytter jeg merke. Porsche er mest nærliggende, selv om de har begått akkurat de samme syndene som BMW med unntak av forhjulstrekk, og også de har lansert design som først ble dømt nord og ned slik som Panamera (og Cayenne, som frembrakte «åh, har du fått deg ny Skoda» i dårlig skjult misunnelse fra en kollega da han så en annen kollegas bil). ahj, Fredrik 90, Marius2002 og 5 andre reagerte på dette 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Mars 18, 2022 Share Skrevet Mars 18, 2022 (endret) Det er ikke noe galt i å komme opp med noe nytt. Men det er risikabelt. Og jo større omveltning man gjør, jo større risiko. BMW har fornyet seg kraftig før, men man har aldri kastet alt det gamle på båten samtidig, slik man gjør nå. Og ikke minst har man også tidligere klart å komme opp med noe nytt som faktisk sitter og treffer, både hos menighet og blant nye kunder. (Ok, Bangle snublet med noen modeller, men de fleste har tålt tidens tann bra, og selv der klarte de å bevare mye identitet bak all flame surfacingen). i3 er spesiell, men for sitt segment har jeg følt de traff blink fra dag 1. Det føler jeg definitivt ikke de gjør med det de lanserer i dag. At BMW selv har en såpass arrogant holdning til kritikken, gjør bare det hele enda verre. Selvsagt kan jeg bare la være å kjøpe modellene jeg ikke liker, men da er det faktisk blitt ganske smalt fra München. Og smalere skal det sannsynligvis bli. Som BMW-entusiast ønsker man jo at BMW-designet skal blåse alle av banen, uansett segment og uansett preferanser. At en BMW skal se bra ut, og at de skal se ut som de er minst like gode å gjøre som de faktisk er. At alle må medgi at BMW er en formidabel aktør på alle plan. Nå har jeg inidlertid inntrykk av at de fleste utenfor BMW-kretser ler. Og det har de god grunn til. Som jeg har sagt før: Sett bort fra Asia, så selger ikke BMW kjempebra om dagen, så de burde absolutt tatt kritikken mer seriøst. Endret Mars 18, 2022 av *MrB* fupsaker og Saltkjelen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 18, 2022 Share Skrevet Mars 18, 2022 Kloke ord @Pekka Selv hater jeg forandringer, jeg liker ting best sånn som det var før. Jeg føler BMW sin glansperiode gikk ut ved introduksjonen av Bangle bilene på begynnelsen av 2000 tallet, men jeg liker jo fortsatt disse bilene som kom etter dette. Alle merker har sine hardnakkede entusiaster, en bekjent av meg mener at den siste ekte Volvoen ble laget i 1998 da de faset ut 900 serien med bakhjulstrekk. Selv er jeg nok også litt sånn, for meg er ikke en BMW med el motor eller framhjulstrekk og motor på tvers noen ekte BMW. Det skal være sekser eller åtter på langs i ett bakhjulsdrevet chassis. Men det er meg. Jeg omfavner det gamle men jeg kan veldig godt like det nye, G11 LCI har vokst på meg. Det har hjulpet å se bilen live langs veien, er ett par tre direktører i byen her som kjører G11 LCI…tipper samtlige 745e. Rart med det, føler ikke at 7-serie er sånn utpreget direktørvogn lenger. Føler det mer var en 80 talls greie…any way så har den vokst på meg med riktige farger og specs. Jeg spurte lenger opp hvem andre som lager så mye bedre biler enn BMW, bortsett fra Porsche så kom det ikke opp så mange forslag. Det sier meg at på tross av alt det BMW gjør feil, så gjør de fortsatt en del riktig likevel sammenliknet med konkurrentene. For det vi irriterer oss over her det skjer hos andre merker også. Vi kan i det minste fortsatt gå i butikken å kjøpe oss en BMW som fortsatt føles som en BMW, det er da verd noe synes jeg 😀 En bekjent har kjørt Audi A6 som firmabil siden tidlig 2000 tall, han gikk til Audi og ville forhøre seg om nye A6en med ladbar hybrid. Men selgerne var mest opptatt av å pushe e-Tron på ham, en ubrukelig bil for en som kjører 40 000 km årlig over hele Skandinavia. De kunne motvillig bestille en A6 Allroad til 1,2 mill…han endte på G31 530e LCI. Onkel Arne har kjørt nye Volvo siden slutten av 70 tallet, 240, 740, 850 og V modellene i de siste årene…men noen diesel SUV ville de ikke selge ham lenger. Nå kjører han Ford da han her fant det han lette etter. Så det at BMW fortsatt er BMW er iallfall jeg veldig glad for, jeg ser frem mot G60 5-serie som BMW har lovet å holde tilbake designmessig. Vi ser på spionbildene at grillen er av mer normal karakter, dette er posetivt 😀 Pekka reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 18, 2022 Share Skrevet Mars 18, 2022 Det er vel ingen bombe at kommende 7’er også ville bli relativ progressiv, når man ser hva BMW har presentert i det siste. Hver generasjon har sin tid og smak ifht musikk og preferanser, og dagens BMW design er for mange forumbrukere blitt umusikalsk og outrert. Selv begynte jeg med E30 og syns den «gyldne æra» for BMW var med E38, E39 og E46 - men F11 og F12/13 fortjener også en plass her oppe. Dette er klassiske og konservativt designede modeller som har «folkelige» seksere, som skapte et sofistikert lydbilde og som gav en ekstra dimensjon i premium segmentet. Det er en kompleks og «rotete» tid vi lever i, en pandemi har skapt massiv deletrøbbel og råvaremangelen ser ut til å fortsette og forverre seg. Samtidig skal drivlinjen på kommersielle og private kjøretøy endre seg fundamentalt fra fossil til el på et tiår eller to. Det tredje som skal skje er jo autonomi, for BMW betyr det å fjerne seg fra kjerneverdier som kjøreglede og førerfokusert layout i bilen. Bilen skal være en lounge/arbeidssted til og fra to punkter. Det gjør differensiering og branding betydelig vanskeligere. Batteriene kommer fra Kina, plattformene brukes av VW og Ford f.eks og løsningene som BMW og andre kommer opp med minner om å trå vannet. For oss som liker bil, bilkjøring og er litt nerd, tror jeg det blir stadig vanskeligere å se hva som kommer fremover. Slik at hylekoret har vel såvidt begynt. Løsninger, design og selve meningen med bil ser ut til å bli endret voldsomt de neste 10-15 årene. Marius2002, ahj, fupsaker og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Mars 18, 2022 Share Skrevet Mars 18, 2022 Lest ca alle argumenter for og imot hva BMW holder på med for tiden i denne tråden. Smak kan man ikke diskutere men gjennomgående tema er at blir man bare vant til en stygg BMW så blir den fin til slutt. Jeg er uenig! For min del har det ikke vært så mange men E36 og E39 har åpenbare designsfeil, likte de ikke når de kom og sånn er det enda ganske mange år senere. Det BMW holder på med nå er bare grusomt på et helt nytt nivå av grusomhet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 19, 2022 Share Skrevet Mars 19, 2022 Leste nettopp at i7 skal få en rekkevidde på 580-610 km WLTP. Altså det er jo en bra rekkevidde men ikke akkurat banebrytende når Mercedes og Tesla kan levere over 700 km. Forøvrig samme rekkevidde som en Mach-e som koster fra 470 000,- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Mars 19, 2022 Share Skrevet Mars 19, 2022 (endret) Heldigvis er ikke rekkevidde alt og at i7 blir like plastikk som Mach-E har jeg liten tro på. En 540i xDrive Touring koster ca. 1,2 mill, mens en Skoda Kodiaq får du ny til kun 700’ med 4x4 og 200hk diesel. Tipper du kommer lengre pr. tank med Skodaen. Dette hørtes skikkelig teit ut, ikke sant? Det blir det samme å dra inn Ford og Tesla i samme rennet som BMW, samtidig som en sammenligner rekkevidde. Jepp, det mener jeg. 🤷🏼♂️ Endret Mars 19, 2022 av Marius2002 Touring Snagg30, Ron Jeremy, mslello og 6 andre reagerte på dette 9 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 19, 2022 Share Skrevet Mars 19, 2022 56 minutter siden, Marius2002 skrev: Heldigvis er ikke rekkevidde alt og at i7 blir like plastikk som Mach-E har jeg liten tro på. En 540i xDrive sedan koster ca. 1,2 mill, mens en Skoda Kodiaq får du ny til kun 700’ med 4x4 og 200hk diesel. Tipper du kommer lengre pr. tank med Skodaen. Dette hørtes skikkelig teit ut, ikke sant? Det blir det samme å dra inn Ford og Tesla i samme rennet som BMW, samtidig som en sammenligner rekkevidde. Jepp, det mener jeg. 🤷🏼♂️ Så er det en annet aspekt som BMW gjør annerledes enn spesielt Audi. Det dreier seg om holdning til tall og faktiske forhold. BMW toner ned akselerasjon, effekt og forbruk med sine fossilbiler, med elbiler så er de også mindre optimistiske med rekkevidde enn sine konkurrenter. Forholdet mellom sommer og vinterrekkevidde er også særdeles bra. Slik at å «bare» se på rekkevidden til mach e, eller e-tron vs noe fra BMW blir sterkt misvisende og feilaktig! Det blir som mye annet om dagen, amatørmessig, lettvint og ukorrekt! Lett å herje med BMW og design om dagen, men skal man velge noe annet, er det ikke slik at det heller er gull og grønne skoger. Porsche er nevnt, men det er til en helt annen pris, deler til Porsche er også betydelig dyrere enn til BMW. Samtidig - for meg, er ikke Porsche i nærheten av like unikt lenger, egenarten er på vikende front. Deler fra VAG gjør at prisen gir en bismak og de som kjører Porsche idag kontra tidligere… vel tidligere var det dedikerte sportsbilister, slikt er det ikke lenger. fupsaker og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 19, 2022 Share Skrevet Mars 19, 2022 2 timer siden, Marius2002 skrev: Heldigvis er ikke rekkevidde alt og at i7 blir like plastikk som Mach-E har jeg liten tro på. En 540i xDrive Touring koster ca. 1,2 mill, mens en Skoda Kodiaq får du ny til kun 700’ med 4x4 og 200hk diesel. Tipper du kommer lengre pr. tank med Skodaen. Dette hørtes skikkelig teit ut, ikke sant? Det blir det samme å dra inn Ford og Tesla i samme rennet som BMW, samtidig som en sammenligner rekkevidde. Jepp, det mener jeg. 🤷🏼♂️ Jeg skjønner at rekkevidde ikke er alt for en vestlending som ikke har en meter med motorvei. Men jeg vil påstå at rekkevidde stadig er ett av de viktigste kjøpsargumentene når folk skal velge seg elbil, iallfall når folk globalt etterhvert skal ut å kjøpe elektrisk luksusbil. Sammenlikningen med Mach-e var kun på rekkevidde, jeg regner med du skjønte at jeg ikke sammenliknet bilen i seg selv med en 7-serie? Det jeg bare reagerte på er at denne ikke bringer noe nytt til markedet. 7-serie har alltid vært BMW sitt utstillingsvindu for teknologi, og jeg håpet vel at når de laget så stort nummer ut av at 7-serien blir elektrisk at det skulle være noe mer…var dette alt liksom. 600 km rekkevidde er kjempe bra det, men f eks for en tysker som skal lokkes ut av sin 730d så betyr dette toppen 300 km rekkevidde. Med de hastighetene og den bilbruken denne kundegruppen gjerne har i de store markedene så er ikke dette nok tror jeg. 1 time siden, Ron Jeremy skrev: Så er det en annet aspekt som BMW gjør annerledes enn spesielt Audi. Det dreier seg om holdning til tall og faktiske forhold. BMW toner ned akselerasjon, effekt og forbruk med sine fossilbiler, med elbiler så er de også mindre optimistiske med rekkevidde enn sine konkurrenter. Forholdet mellom sommer og vinterrekkevidde er også særdeles bra. Slik at å «bare» se på rekkevidden til mach e, eller e-tron vs noe fra BMW blir sterkt misvisende og feilaktig! Det blir som mye annet om dagen, amatørmessig, lettvint og ukorrekt! Alt det du sier med at BMW er mer reelle med tallene er vel og bra, det stemmer helt sikkert. Men er det bare meg som lurer litt på hvor innovasjonene vi er vant til i dette segmentet blir av? En Mercedes EQS går helt sikkert ikke noe særlig lenger enn i7 selv om den oppgir 780 km rekkevidde. Men markedsføringsavdelingen har gjort en bedre jobb hos Mercedes til å få denne til å fremstå som meget innovativ, særlig med sin Hyperscreen og lange rekkevidde. Dette får bilen til å fremstå som en helrå elbil, og kundene strømmer til den i stede for den beskjedene BMWen. Tenk om BMW alt nå kunne sluppet i7 med faststoff batteri, 900 km rekkevidde og en lynrask lading. Men i stede kjører de på i samme løypa som Tesla tråkka opp i 2012…en svær sedan med ett digert og blytungt batteri som krever at bilen har 5-600 hester for å kunne karre seg under 5 sek til 100. Disse bilene her er stadig bilens pedant til VHS kassetten, og det synes jeg er for lettvint og amatørmessig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 19, 2022 Share Skrevet Mars 19, 2022 (endret) Porsche har alltid hatt deler og teknologi fra VAG. Den første Porschen, 356 fra 1948, var jo en slags spin-off på VW Boble som Ferdinand Porsche hadde konstruert for Adolf Hitler og hans Folkevogn konsept (en bil for alle - derfor navnet Volkswagen). Eksakt hvor mye VAG det er i hver enkelt modell fra Porsche varierer. Minst VAG er det i 911 og Boxster/Cayman (de egentlige sportsbilene fra Porsche i dag) og mest VAG er det trolig i Taycan. Macan deler VAG MLB plattform med bl.a Audi Q5. Cayenne deler VAG MLB plattform med bl.a Audi Q7. Panamera deler VAG MSB plattform med bl.a Bentley Continental GT. Motorer og drivverk er også stort sett det samme, men det finnes unntak. Det er imidlertid viktig å påpeke at teknologien selvfølgelig går begge veier. Porsche bidrar også med teknologi for VAG. Rent formelt er Porsche i dag eiet av VAG, men på den annen side er familien Porsche majoritetseier i VAG med 53,3% av de stemmeberettige aksjene. Vedr. premium bilmerker som f.eks BMW og Porsche er det selvfølgelig en inflasjonsfaktor. Temmelig mange har stor kjøpekraft og da vil alt som er premium være både populært og oppnåelig. Går vi tilbake til 70 og 80-tallet var det betydelig færre som hadde råd til slike ting. Det var en annen tid både på godt og vondt. Endret Mars 19, 2022 av Fredrik Marius2002 og Pekka reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pekka Skrevet Mars 22, 2022 Share Skrevet Mars 22, 2022 På 18.3.2022 den 19.00, Fredrik 90 skrev: Kloke ord @Pekka Selv hater jeg forandringer, jeg liker ting best sånn som det var før. Jeg føler BMW sin glansperiode gikk ut ved introduksjonen av Bangle bilene på begynnelsen av 2000 tallet, men jeg liker jo fortsatt disse bilene som kom etter dette. Alle merker har sine hardnakkede entusiaster, en bekjent av meg mener at den siste ekte Volvoen ble laget i 1998 da de faset ut 900 serien med bakhjulstrekk. På generell basis er endring noe mange (de fleste?) mennesker ikke liker, med unntak av åpenbare ting som å bli varm igjen etter å ha vært iskald. Man har det fint, hvorfor skal noe bli annerledes? Heldigvis er det noen som liker endring for endringens skyld, og finner opp ting som ved første øyekast kan se håpløst ut. Bob Lutz, som har sittet i toppen av GM, Ford og Chrysler og var høyt oppe i BMW, skrev en bok om forretningsutvikling der han er innom kundeundersøkelser: De fleste ville ha flere koppholdere, og alle sa ja takk til sikrere biler. Ingen av kundene kom med banebrytende ønsker, altså ting som ikke var oppfunnet enda. Bob pekte på Sony, som fant opp Walkman, Discman, osv. Sony fikk ikke ideene sine fra kundeundersøkelser, de klekket dem selv. Dette er forskjellen på å lede hesten eller gå bak den å dytte. Hvilken kategori i7 eller EQS faller i er usikkert, men minner om at iPhone i noen år ble beskyldt for å ikke bringe noe nytt til torgs. De var likevel en salgssuksess takket være design og markedsføring. Et annet eksempel Bob kom med var den første Ford Thunderbird vs. den andre: Den første var en nydelig toseter, den andre ble designmessig ødelagt fordi ledelsen i Ford mente de ville selge flere Thunderbirds hvis den hadde fire seter. Ledelsen fikk rett, den nye solgte 4x første generasjon. For entusiastene derimot var ikke gleden over det nye designet så stor. Akkurat her kan vel noen BMW-entusiaster kjenne seg igjen også, både i 2021 og bakover i historien? Hvorvidt BMWs beslutning om å kun ha grillen igjen som et nedarvet designelement blir en suksess eller ei får tiden vise, men hvis salget for tiden går dårligere foruten i Asia så er kanskje signalet fra markedet at dagens kurs medfører grunnstøting. Hvis, og bare hvis, toppledelsen i BMW har sett en nedadgående trend gjennom flere år uansett hva de har forsøkt innenfor gitte rammer så kan de ikke både fortsette å holde samme kurs og samtidig beholde jobbene sine. Da gjør i så fall styret i BMW ikke sin jobb. En uvitenskapelig observasjon er at man på et tidspunkt finner sitt favorittband/sin favorittartist og ikke klarer å bli like glad i nye band/artister/musikk fremover. Man stagnerer altså, og f.eks. Karpe selger neppe så mye musikk til pensjonister. Bakover i tråden her ser man at enkelte har stagnert på visse BMW-modeller, noe som naturligvis er helt opp til dem, samtidig som man må ta innover seg at det er et marked der ute hvor kundene tenker helt annerledes enn en selv: Jeg traff på en dame som hadde kjøpt ny bil og valgt akkurat den modellen fordi den hadde så fint dashbord - det var jo dashbordet hun så når hun var ute og kjørte. Den vinklingen tok det lang tid før jeg klarte å ta innover meg. Det ser ut til at livet som 5-serie entusiast er trygt noen år fremover mtp. design, mens flere av de andre seriene relativt nylig er kommet/kommer med oppsiktsvekkende design som engasjerer. Spennende tider for BMW og BMW-entusiaster mao., så håper jeg BMW har satset i riktig retning. Lars89, mslello, Fredrik 90 og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet Mars 22, 2022 Share Skrevet Mars 22, 2022 De som trodde det var slutt for forbrenningsmotoren, har BMW utviklet for Euro 7 normen. BMW: Vores motorer vil leve op til Euro 7-normen BMW er ikke bange for de kommende emissionskrav fra EU. I hvert fald har mærkets administerende direktør, Oliver Zipse, allerede sagt, at man vil have en hel række nye motorer klar. Både som diesel og benzin. Og de vil alle leve op til de kommende krav. BMW: Vores motorer vil leve op til Euro 7-normen (boosted.dk) Tony Soprano, BimmerFan!, Fredrik 90 og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Mars 22, 2022 Share Skrevet Mars 22, 2022 15 minutes ago, Ampera said: De som trodde det var slutt for forbrenningsmotoren, har BMW utviklet for Euro 7 normen. BMW: Vores motorer vil leve op til Euro 7-normen BMW er ikke bange for de kommende emissionskrav fra EU. I hvert fald har mærkets administerende direktør, Oliver Zipse, allerede sagt, at man vil have en hel række nye motorer klar. Både som diesel og benzin. Og de vil alle leve op til de kommende krav. BMW: Vores motorer vil leve op til Euro 7-normen (boosted.dk) Nå er vel ikke de endelige kravene i Euro 7 spikret 100%, men dette klarer neppe BMW (eller noen andre) uten å innføre hybride drivlinjer på alle modeller. Vil anta at det er det som ligger mellom linjene her også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå