Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

On 10/13/2022 at 9:03 AM, Marius2002 said:

Tja, men hvilket annet bilmerke idag har bedre og finere biler enn BMW? Sett fra et helhetlig perspektiv. Jeg skal ikke være helt BMW-frelst, men jeg synes de gjør veldig mye bra tross litt uheldige designelementer og wish-tendenser på noen av M-Performance-detaljene. :) 

Det er et poeng at det generelt er veldig mye svakt design om dagen, så BMW er ikke alene om elendigheten. Porsche er nevnt, som selvskreven i toppsjiktet, men noen andre lyspunkter finnes også, selv om det ikke er biler som akkurat topper salgslistene her hjemme. Fellesnevneren er et design tro mot røttene, og som ikke roper til deg.

Som f.eks. Peugot 508:

image.png.30c5e013d1be13a921496772c6e8b44a.png

Volvo S/V 60/90:

image.png.eba60fd302855c8294e65f2ee6b28623.png

Polestar 2:

image.png.d97330b22eeafd82bc9c7b4fede179d2.png

AR Giulia:

image.png.951145a46c470c3ce1b9775d8e241c74.png

Kunne sikkert funnet flere, men det får være grenser for bildespamming med andre merker.

Avslutter med bilde av Audi A6 e-Tron concept, for å vise hva de tenker i Ingolstadt. Litt vel drøyt rundt bakfangeren, men vil påstå at dette designet feier gulvet med absolutt alt BMW har vist så langt på denne side av 2020, og den gjør det til gangs. (Passe blanding av tradisjon og futuristisk design. Og ikke minst STILRENT):

image.png.1ecffcbfdab21ef6bcd8ddd49395e75a.png

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den ser ut som den Kina bilen den er. Intetsigende design i ett stadig tettere elSUV marked. Biler har ikke noe identitet eller særpreg lenger, jeg tør påstå at Kina og deres marked ødelegger bildesignet. Det der kunne vært en Kia, Nio, BYD, Maxus, Pling Plong eller hva de heter alle sammen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2022 den 10.33, *MrB* skrev:

Det er et poeng at det generelt er veldig mye svakt design om dagen, så BMW er ikke alene om elendigheten. Porsche er nevnt, som selvskreven i toppsjiktet, men noen andre lyspunkter finnes også, selv om det ikke er biler som akkurat topper salgslistene her hjemme. Fellesnevneren er et design tro mot røttene, og som ikke roper til deg.

Spør du meg fortjener Mazda også mye skryt. Nå virker det riktignok som om de har litt gitt opp 6-ern, men de andre modellene de har lansert i nyere tid er generelt ganske vellykkede med tanke på design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Jeg lurer på hvilken idiot hos BMW som fant ut at splittede lykter og hovedlys langt nede i fronten var ne hot greie.

Det er vel for å sikre at BMWs biler ikke ender opp med intetsigende Kinadesign uten særpreg? Slipper å forveksle dem med Kia, Nio, BYD, Maxus, Pling Plong eller hva de heter alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ogee1 skrev:

Det er vel for å sikre at BMWs biler ikke ender opp med intetsigende Kinadesign uten særpreg? Slipper å forveksle dem med Kia, Nio, BYD, Maxus, Pling Plong eller hva de heter alle sammen.

Lykter nede er vel intetsigende Kinadesign? Alle franskemenn, japser, koreanere, Kinabiler etc. kjører jo rundt med monobryn (hel lyslist) og hovedlys langt nede i støtfangeren. Jeg ser i alle fall ikke hvor særpreget og identiteten kommer inn når man attpåtil fjerner velkjent lyssignatur og føyer seg i rekken med resten. Sett på parklysene på en X7 LCI, G70 7-serie etc., og du ville aldri tippet at det var en BMW man så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som jeg skrev, kinesisk smak ødelegger bildesignet. Disse kontroversielle BMW modellene har en veldig stor markedsandel i Kina/Asia. Så deres stemme blir hørt når BMW skal tegne bil. Da blir designet stygt og intetsigende, dette kunne vært hva som helst annet enn BMW. Smakløst og historieløst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Lykter nede er vel intetsigende Kinadesign? Alle franskemenn, japser, koreanere, Kinabiler etc. kjører jo rundt med monobryn (hel lyslist) og hovedlys langt nede i støtfangeren. Jeg ser i alle fall ikke hvor særpreget og identiteten kommer inn når man attpåtil fjerner velkjent lyssignatur og føyer seg i rekken med resten. Sett på parklysene på en X7 LCI, G70 7-serie etc., og du ville aldri tippet at det var en BMW man så.

Var vel et forsøk på ironi for å ytre min skuffelse over at BMW er godt plassert i bunken av bilmerker som leverer utrolig dårlig design for tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Saltkjelen skrev:

@ogee1 Ahh, ironi bak tastatur er ikke alltid like lett å få med seg. My bad! :) 

No problem. Frustrasjonen jeg føler som BMW-fan for tida gjør vel at innleggene ikke blir så gjennomtenkte heller. Savner tida da BMW leverte biler som jeg fikk så lyst på at jeg sjekket rentene på billån. Lenge siden sist, dessverre. Nå er vi fornøyde hvis bilene som lanseres ikke er fullt så ille som spionbildene.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror at Citroën C4 Picasso II anno 2013 var den første bilen med dette distinkte designelementet. Det var ganske nyskapende og interessant i begynnelsen, men i dag? Jeg er virkelig overrasket over at BMW har kastet seg på denne trenden som også med årene er kopiert av en rekke andre bilprodusenter.

Citroen%20C4%20Grand%20Picasso%20(2).jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

…men hovedkonkurrentene Audi og Mercedes holder seg til "vanlige" lykter. De selger jo bil i Kina de også, mener BMW virkelig at de har ett så mye større identitetsproblem enn sine konkurrenter at de må fomle så mye i blinde som de gjør her? 

Hvem er designsjef for nye 7-serien? Bor han for tiden i samme "safehouse" som Chris Bangle en gang bodde i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...