Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Folk er villig til å betale for premium og luksus - gitt at man faktisk også får det. Jeg er overbevist om at BMW fint kunne stått i det (se på Porsche), skrysset og stake ut en riktig kurs!

Jeg setter stort pris på engasjementet ditt og langt på vei ser vi i det store og det hele BMW i samme lys.

Litt irriterende med alle disse disiplene dine men 😉
Jeg er nok ikke like pessimistisk som deg, vedrørende hvor BMW er pr idag og hvor de er på vei.
Det er en balanse i alt.

Men kanskje jeg opplever konkurrentene i et mer helhetlig lys, for hvordan de fremstår - men også hvordan de faktisk er å kjøre, kundeopplevelsen og servicen er etter et kjøp.

Spør gjerne en Xpeng eier/kjøper hvordan kundeopplevelsen oppleves og om myriaden av opplevde problemer. (blinklys som kommer og går, dårlig og begrenset vifte osv osv) oppleves.

For det er en helhet, det er litt for lett å lese specsheet på en Kina model å la seg imponere.
Går man videre å utfordrer 500+ hk Kinabil på kjøreegenskaper faller dette også gjennom. 

Lada nivået klarer jeg heller ikke denne gangen å ta seriøs, kjipere kvalitet på enkelte modeller, ja - Lada er nada 😉
E60 er for meg en svak model, så G60 blir litt i samme gjørma for meg.

E39 og F10 er - for meg kvantesprang foran overnevnte. 

Jeg synes Alpina er fantastiske og jeg tror også dette fortsetter når BMW overtar.
Kanskje blir Alpina om mulig bedre, litt mer mainstream - men fremdeles en mer polert og gjennomført bil enn BMW kan frembringe.

Porsche er flaggskipet til VW og bærer det godt.
For meg så hører den hakket over BMW og det ser man på pris, service, prestisje.
Helt greit og det har jeg ingen problemer med, for meg personlig frister dem ikke.
BMW biter fremdeles godt fra seg, man har noen M touringer blandt alle FWD dritten og man kan få veldig mye annet, det er en stort portefølje.
Høydepunktet og glansårene er 90-2000 tallet for min del.

Jeg har opplevd BMW siden 70’ tallet og min første BMW var den legendariske 325i coupe.
Jeg henger nok rundt den blåhvite rundellen ennå noen år. La oss se hva som kommer rundt neste sving 😊

Skrevet

E60 var vågal og nyskapende, samtidig som den var tro mot identiteten. I tillegg var den helt på høyden i kvalitetsfølelse. Jeg liker også E39 og F10 bedre, men det er mest fordi de var ekstremt bra, og ikke at E60 var dårlig. G60 havner i en helt annen bås hos meg. Den ligner overhodet ikke på en BMW. Og den ser billig ut. 
Ikke smaker det fugl av NK heller så jeg deler langt på vei @Saltkjelen sin pessimisme, selv om jeg ikke er like påskrudd ift tech og detaljer. 

Men kanskje skjer det noe. EU begynner så smått å innse at det funker dårlig å bøtelegge «hjørnesteinsbedriftene» sine samtidig som kineserne subsidierer sine…

https://www.nettavisen.no/okonomi/europeisk-bilindustri-i-krise-eu-vurderer-dramatiske-grep/s/5-95-2269371

Skrevet

@Ron Jeremy Jeg forstår hva du mener og er i og for seg noe enig. BMW leverer totalt sett bra, og det er flere elementer enn hva jeg tar opp der som betyr mye. Problemet her er nok at vi vurderer og verdsetter BMW høyt, og da blir fallhøyden desto større når produktene ikke lever opp til forventningene. Selv er jeg nok for investert i BMW, så jeg kommer vel til det punktet at jeg svelger en kamel eller ti eller henter meg ut en 2027 G07 X7 og slenger på en 2020-front. Man kan selvsagt konvertere til Porsche, men nei. Det er nok ikke noe for meg (annet enn en potent 911 av noe slag) heller - den biten overleverer jeg til kollegaene mine som kjører Taycan og Cayenne alle mann.

Ellers er jeg helt uenig i at E60 er en svak modell. Snarere tvert i mot mener jeg dette muligens er den sterkeste 5-serien i moderne tid. Ikke nok med at bilen designmessig var 20 år forut sin tid, men teknologi og utstyrsmessig fremstår modellen som en stor revolusjon. Personlig har jeg nok aldri hatt en bedre bil - rent kjøremessig - enn en E60 med aktiv styring og dynamic drive. Modellen satte også en helt ny bransjestandard med betjening av infotainmentsystemer, LED-lys, head-up display, night vision, adaptive lys, soft close dører, stort panoramaglasstak som kunne åpnes og så videre. Alle etterfølgerne til E60 har i hovedsak levert evolusjon av hva E60 (og E65) brakte på banen.

Det er smått utrolig at dette designet er 25 år gammelt! Dette er så minimalistisk og stilrent, at dette kunne ha rullet ut fra fabrikken i går. For en bauta!

sRpdwDxvcG3iQPluv-MvVHm9cV0-1920.jpg

Avslutningsvis må jeg tilføye at jeg på ingen måte tror det er noen dans på røde roser hos de kinesiske merkene, men det er klart man gjør seg noen betenkeligheter når Kina-rollsen aka Hongqi E-SH9 har et interiør som ser ut til å gravlegge hele G60. 

E-HS9_interi_r_toppbilde_2000_833.jpg?&q

Skrevet

Såg Norge bak fasaden nå nylig, og mens fruen satt forskrekket og i sjokk over dødsenglene, klarte ikke jeg og ha fokus på annet enn hvilken utrolig lekker og påkostet bil dei satt inni. Viste seg det var en sånn Kina rolls😆

Skrevet
4 minutes ago, Skulebollen said:

Såg Norge bak fasaden nå nylig, og mens fruen satt forskrekket og i sjokk over dødsenglene, klarte ikke jeg og ha fokus på annet enn hvilken utrolig lekker og påkostet bil dei satt inni. Viste seg det var en sånn Kina rolls😆

Same same 🤭

Skrevet
12 timer siden, Saltkjelen skrev:

I motsetning til G6x, fremstår E-klassen som en erkeekte tysker med fokus på det tyskerne har vært gode på, og ikke en asiatisklignende FWD-look a like 5-serie med Lada-standard. Merkevaren til BMW er såpass svekket over de siste årene, at det på et eller annet tidspunkt må tas et grep før de går inn i historien som nåtidens Nokia. Rett og slett ufattelig trist.

Her setter du ord på eksakt det jeg mener 👍 E klasse er fortsatt en bil designet etter europeisk og tysk smak. Slik også 5-serie har hatt tradisjon for opp igjennom. 

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Jeg tok turen innom BMW her igår og fikk skikkelig godt inntrykk av 5-serie stasjonsvogn. Vel, den er kanskje ikke like luksusvogn som den nevnte E-klassen, men den er både kulere og tipper bedre å kjøre. Den oser iallefall sportslighet kontra E-klassen som ser ut som den kommer rett fra landstreffet for "vi over 90". Ikke for det, Mercedesen var nydelig og vassekte tysk ingeniørkunst som overgår det meste annet i klassen på markedet. Jeg har for sikkert 10-12år siden sagt at MB er mer bil for pengene kontra BMW, men likevel vil vi ha BMW. BMW har vel skjønt hvor de har rotet litt og har rettet opp bl.a. iX med en knalltøff LCI, de øker rekkevidde på i5 og iX. X3 kommer i 40d Link: BMW Press | Vårens modelloppdateringer

BMW har mye spennende prosjekter på si også. Neue Klasse satser vi på blir bra. Både iX3 og iX5. Men klart, fjerning av iDrivehjulet er ikke veien å gå. Vi får se.

Vel, tilbake til mitt besøk hos BMW. Jeg fikk skikkelig "vil ha"-følelse på i5 touring og jeg har også sett på mulighet for liten skaphenger bak i4. Tenker en 2022 i4 SC uten snev av innsparinger hadde vært en flott familiebil med en liten henger med lokk bak for langturer. Da M50, selv om den er for brutal for @Snagg30, men må ha noe som kompanserer. Nei, jeg satser vel på NK Sedan.

G61 i helsort inne på ett showroom gulv ser helt grei ut. Jeg skal vedgå at rent designmessig så vokser Touringen på meg, men det hjelper lite når resten av bilen er som den er. Og jeg vil heller være på landstreffet for "vi over 90" enn landstreffet for oss med "Kina bil med spylbart interiør" 😂

Noe positivt kan nevnes. Jeg har lagt bak meg en del mil i G60 nå, primært i5 40 og M60. Har til gode å teste ICE versjonen men det kommer en 550e til Bavaria til sommeren som jeg skal teste. G60 er en fantastisk god bil å kjøre, dette er for min del det eneste ved bilen hvor lista legges høyere enn forgjengeren. Styringen er den beste siden E60, flott feedback og nydelig presis. G60 maskerer sin vekt på en ypperlig måte, mye bedre enn i4 som faktisk er lettere men føles tyngre. Det M Adaptive understellet gjør en helt fantastisk jobb i så måte. 

Nye E klasse, også kalt W214 har jeg ikke testet ennå. Men jeg har nå lest sikkert ett titals tester hvor den sammenliknes med G60/61 i forskjellige versjoner. Samtidige har konkludert med at W214 kjører bedre enn G60/61. Det hevdes at dette er den første E klassen som er dynamisk å kjøre, den håndterer det å være komfortabel og sportslig samtidig. G60 er nok ett knepp mer sportslig, men det at E klassen kommer så nært på det sportslige samtidig som den også trumfer på komfort gjør at den i kategorien kjøreegensper tar poeng foran G60. For meg så kan det virke som BMW har sovet litt i timen eller rett og slett undervurdert sin mangeårige konkurrent fra Stuttgart. Nå har 5-serie dominert over E-klasse siden siden E34 kom i 1988, så BMW har kanskje med årene tatt for lett på sin konkurrent. Ikke vet jeg 😅

Er du virkelig villig til å kjøpe en bil som du må dra på en vinglete skaphenger med for å få med feriebagasjen? Det tror jeg er noe av det rareste jeg har hørt..😂😂 Hvorfor ikke kjøpe en stasjonsvogn? Eller X5? Tror du jeg hadde så veldig lyst på en SUV? Absolutt ikke, men man innser at det er en tid for alt så når man er i en småbarnsfase så passer det dårlig med sedan. Det var enten Ford S-Max eller X5, det ble X5 😅

56 minutter siden, *MrB* skrev:

E60 var vågal og nyskapende, samtidig som den var tro mot identiteten. I tillegg var den helt på høyden i kvalitetsfølelse. Jeg liker også E39 og F10 bedre, men det er mest fordi de var ekstremt bra, og ikke at E60 var dårlig. G60 havner i en helt annen bås hos meg. Den ligner overhodet ikke på en BMW. Og den ser billig ut. 
Ikke smaker det fugl av NK heller så jeg deler langt på vei @Saltkjelen sin pessimisme, selv om jeg ikke er like påskrudd ift tech og detaljer. 

Men kanskje skjer det noe. EU begynner så smått å innse at det funker dårlig å bøtelegge «hjørnesteinsbedriftene» sine samtidig som kineserne subsidierer sine…

https://www.nettavisen.no/okonomi/europeisk-bilindustri-i-krise-eu-vurderer-dramatiske-grep/s/5-95-2269371

Mange liker å sammenlikne E60 og G60, og jeg kan forstå det forsåvidt. E60 var sist gang 5-serien var kontroversiell, men den er heller ikke den eneste. Tilbake i 1988 så var E34 like kontroversiell, vekk med alt som hadde kjennetegnet BMW sitt designspråk siden 60 årene. Det var mange som var pissed off på BMW for dette på slutten av 80 tallet.

Men som du er inne på så var E60 i motsetning til G60 en bil som kom med en rekke innovasjoner. Designet tok ett tydelig standpunkt og hadde selvtillit, det var modig og fremtidsrettet. Så må vi huske på konkurrentene til E60 i 2003, du hadde E klasse W211 som ja…det var en trist bil. A6 av C5 generasjon hadde vært med noen år og led under å se ut som en påkostet Passat. E60 hadde baller, den fikk konkurrentene til å se 10 år eldre ut. Der Mercedes syslet med Airmatic luftfjæring kom E60 med Dynamic Drive som i følge AMS nærmest opphevet tyngdekraften. Der Mercedes var stolte av sin E400 CDI V8 diesel så kom E60 som 535d, som hadde færre hester, lavere forbruk, gikk bedre og veide 110 kg mindre. Head up dispaly, de sinnsyke komfortstolene, iDrive, Nigth Vision, Adaptive Cruise og hele verket som ble kronet med en M5 med V10 motor. E60 så skikkelig sint ut med sine oransje LED "øyenbryn", den kom med utstyr som la lista så høyt at det tok åresvis før konkurrentene klarte å hente seg inn. Og da kom F10 som flytta vannmerket enda høyere opp med sin fantastiske eleganse. Men så ble 5-serien innhentet til slutt og her sitter vi med tidenes dårligste 5-serie produkt. 

6 minutter siden, Skulebollen skrev:

Haha, da kan jeg si at jeg gjorde akkurat det samme selv. Undret meg over hva slags lekker bil de cruiser rundt i, før jeg til min store overraskelse så at det var en Hongqi 😅 Tenkte kanskje det var en GLS eller noe, men neida…Kina Rolls it is 😀 Men når de skulle til Strømstad for å buste han tjukken med pute og rosa trillekoffert så kjørte de en annen bil det ikke var noe tvil om at var noe simpelt kinaræl…MG 🤮

Skrevet (endret)

@Fredrik 90 ja det er jeg villig til. Jeg kjøper ikke bil for den éne turen i året. :) Til nå har det vært greie løsninger som fungerer langt og kort, men jeg så jo at med Model 3 så gikk det fint å skorte ned litt i størrelse, selv om det er veldig behagelig med plassen i Model Y. Jeg skal ned på bakken igjen, selv om dere her inne har fått meg til å like senket og brede SUVer som X5/X7. Derfor kunne i4 fungert meget godt og med M50 har jeg firehjulstrekk for å komme meg hjem, den tillater også en sleng eller to på veien før systemet kobler inn. Med eventuell henger så tenker jeg på en slik eller lignende:

IMG_5513.thumb.jpeg.e55b00535f50cb433093bbdf244b9cfa.jpeg

Men som jeg sa, jeg venter på NK Sedan som er ut ifra konseptbilen. Så får vi se hva det er for slags bil. Sikkert nye 3-serie? Vet ikke. :) 

Endret av Marius2002
Skrevet (endret)
4 hours ago, CHNilsen said:

En annen ting som påvirker lydopplevelsen som ikke nødvendigvis er målbart, er at på en fossil bil med bassen under sete bygg ned i karosseriet bruker sistnevnte som kasse for å gi en bedre opplevelse av bassen. En dør med et tynt dørtrekk kan ikke helt gjøre det samme etter min erfaring. Luft i bakkant og kasser høytalere er bygget inn i på high enda anlegg er ikke tilfeldig. Når det er sakt så er ikke en bil et ideelt sted å høre "god" lyd, men man ønsker jo det best mulig. 

Det er ikke bare din erfaring men fleste av de tingene du nevner nå, er faktisk målbart men de fleste ser over disse målinger og parametere. Fordi det blir fort veldig teknisk og veldig mye parametere. Men det betyr ikke at opplevelse er ikke målbart og det finnes parameter som kan si faktisk si noe fornuftig om lydopplevelsen. 

Tenkte opprinnelig å skrive akkurat om luftvolum i dør og kassen under sete. Men valgte å ikke gå enda mer i dypden men nå må jeg :P 

Dør kan typisk modelleres som 40L til 80L og den kassa under sete er 16L. Det trenger ikke bety noe som helst  men det krever visse egenskaper av elementer så de passer sammen med volumet av bakkassen de blir satt i og det akkurat gjør disse high-end høyttalere du snakker om. Kasse og selve elementet passer godt sammen. QTS er viktige parameter her.  På en bildør er volum gitt så det betyr at man må velge en element som passer til volumet. Problemet er at høyttaleren må passe flere modeller og dørvolum over flere modeller er ikke lik så du får aldri den matchingen som de kan nå med en highend kasse. I forhold til ørene og høre har lokasjon i dør eller på bakken lite betydning for lave frekvenser men plassering i dørene byr på andre problemer. Som du sier dørtrekket og døren er mindre massivt/stiv enn gulvet så den kommer til å resonnere fortere, så plassere store basselementer betyr at man må stive opp/ feste dørtrekket mer eller med mindre at det er akseptabelt at dørtrekket knirker og rister.  Jeg tror derfor har de gått ned til 6.5" høyttalere. Problemet er at fysiske lover sier at hvor lavere frekvensen er hvor mer luft man må flytte, da er rett og slett arealet på 6.5" en bregensning. Men BMW kunne ha valgt å prøve å få til en løsning som de har gjort med i3en hvor 8" elementer sitter i fotbrønn ;)  Eller finner på løsninger for å få 8" elementer i døra på en bra måte og da har volumet og selv plasseringen ingenting å si hvordan bassen oppleves. Men BMW har valgt ikke å finne på noen kreativ løsning men bare akseptert 6,5" elementer er det meste du får.
Jeg er 99% sikker om du setter måle mikrofon i begge biler vil det vises at bassen på EL-modellen mangler ganske mye SPL under 50hz ;) 

Hva derimot er subjektivt er hvordan bassen skal høre ut. Skal den være boomy eller kjapp og presis (tørr)?  Til og med kan bli fanget i tall. Men igjen i løsningen BMW har valgt mangler del av bassen, uavhengig hvordan den skal høre ut. Og den mangelende respons under 50hz er hørbart/opplevbart ;) Så selv om bare forholder oss til det tekniske og teoretiske kan jeg hvertfall med ganske høy sikkerhet si at opplevelsen blir dårligere og din faktiske opplevelse bekrefter det.

Endret av mr.pingu
Skrevet
3 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jeg kjøper ikke bil for den éne turen i året.

Stiller meg bak denne tanke gangen :) vi kunne sikkert klart oss med i3 som familiebil og heller leid en familiebil den sjelden gangen vi trenger det, noe vi stort sett aldri gjør. 

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Snagg30 skrev:

Stiller meg bak denne tanke gangen :) vi kunne sikkert klart oss med i3 som familiebil og heller leid en familiebil den sjelden gangen vi trenger det, noe vi stort sett aldri gjør. 

Ja, har tenkt tanken selv at en i3 hadde holdt. Og det gjør den jo! Men det er samtidig kjekt å ha plass til utstyr og litt mer, og være litt friere. Plutselig skal man pusse opp og vi skal jo ha med varene hjem samme dag som man finner på et stunt. Eller som sist vi var i Trondheim så hadde fruen vært å kjøpt 2 stoler(!) på egenhånd som skulle være med hjem, fordi "de var fin"… Så en gran coupe blir en fin middelvei. Sportslig anlagt, kult design og grei plass. Med hengsling i taket på bakluken så får man både plass til ganske mye og man får en enklere innlasting. :) 

Endret av Marius2002

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...