Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
2 hours ago, Rune-K said:

Det er jo ikke så mye forskjell på hvordan det var før. Innstegsmodellen av første generasjon 7 serie hadde ca. 170 hk og veide ca. 1500 kg.

En bil som veide rundt 1500 Kg i 1977 var mye. Jeg husker at Porsche 928 i 1978 (1450 Kg) fikk massiv kritikk for å være altfor tung. Porsche 928 var en GT og ikke en stor sedan, men ca 1500 Kg var uansett på den tiden virkelig tungt for en bil (ihvertfall en europeisk bil). 

BMW E12 (den første 5-serien) veide i letteste utgave under 1250 Kg og ditto E21 (den første 3-serien) rundt 1000 Kg.

Selv 10 år senere i 1987 kan jeg huske at E23 stadig var en temmelig stor bil. Det var f.eks vanskelig å finne store nok parkeringsplasser og den ruvet i trafikken. På Autobahn hadde den helt klart "flytt deg lille mann" fremtoningen når du så den i bakspeilet.

Endret av Fredrik
Skrevet
35 minutter siden, Fredrik skrev:

En bil som veide rundt 1500 Kg i 1977 var mye.

Ja, har en 1978 Audi 100 GL5E i garasjen (dessverre ikke vært på veien siden 90-tallet, men det kommer nok en dag). Den har egenvekt på kun 1200 kg, og er ganske lik E34 i størrelse (som kom på markedet 10 år etter Audi 100 C2). Noe som sier meg at man egentlig ikke vil sitte i en slik bil i en frontkollisjon med en moderne bil. E34 520i veier ca 1500 kg, og er nok helt sikkert mye sikrere :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...