Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Denne saken har det gått prestisje i for Danske myndigheter, de ville aldri la seg tape ansikt ved å grave dypere i denne saken. Han har møtt null vilje til å gå igjennom beviser og vitneutsagn på nytt med nye øyne.

Det du egentlig sier (uten å kanskje forstå det) er at Danmark ikke er en rettsstat.

Domstolene er imidlertid uavhengige og kan ikke påvirkes av myndighetene. Det er dette som kalles tredeling av makten i et vestlig demokrati. Poenget er at domstolene er uavhengige både den utøvende makten (regjeringen) og den lovgivende makten (parlamentet). Regjeringen og/eller parlamentet kan med andre ord ikke instruere domstolene i et vestlig demokrati.

For å sikre at domstolene dømmer slik lovmakerne (parlamentet) har bestemt har vi Høyestrett. Høyesterett behandler imidlertid aldri skyldspørsmål. Dette blir avgjort i de lavere rettsinstansene. For å sikre at Høyestrett ikke behandler saker som juridisk er avgjort korrekt i lavere retssinstanser (f.eks lovanvendelsen - altså at domsstolene har dømt etter parlamentets intensjoner) har vi ankeutvalget i Høyesterett.

Avviser ankeutvalget en anke betyr dette at f.eks lovanvendelsen er korrekt og dommen er rettskraftig. Aksepterer ankeutvalget en anke betyr dette at det kan være tvil om f.eks lovanvendelsen er korrekt og Høyesterett vil vurdere saken, men som sagt ikke skyldspørsmålet. Dette gjøres ved f.eks å studere lovtekstene og tidligere rettspraksis på området. Mener Høyesterett at f.eks lovanvendelsen ikke er korrekt kan dette bety at saken skal tas opp igjen i en lavere rettsinstans.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har finn.no begynt å slette-slette annonser man har i favorittlistene? Før lå i alle fall egen kommentar/notat igjen, slik at man greide å koble sammen at noe var slettet når man ikke lengre fant igjen annonsen, men nå blir det helt borte? Prøver de å få finn til å bli like dårlig som blocket på sikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2024 den 19.13, E.C. skrev:

Har finn.no begynt å slette-slette annonser man har i favorittlistene? Før lå i alle fall egen kommentar/notat igjen, slik at man greide å koble sammen at noe var slettet når man ikke lengre fant igjen annonsen, men nå blir det helt borte? Prøver de å få finn til å bli like dårlig som blocket på sikt?

For meg er det motsatt.

Nå er plutselig mange av annonsene som tidligere var utilgjengelig/slettet plutselig dukket opp igjen 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg betalte under 2000 på tilbud for en Stanley 50L hos Jula for 2,5 år siden, men nå har prisene på alt flydd opp. Ikke sånn superdeal vil jeg si. Søk den opp på nett hos Jula, når du kjøper som medlem så får du mulighet til å vurdere ting. På anmeldelsene kommer det ofte fort fram hva man bør kjøpe og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, E.C. skrev:

Mener jeg betalte under 2000 på tilbud for en Stanley 50L hos Jula for 2,5 år siden, men nå har prisene på alt flydd opp. Ikke sånn superdeal vil jeg si. Søk den opp på nett hos Jula, når du kjøper som medlem så får du mulighet til å vurdere ting. På anmeldelsene kommer det ofte fort fram hva man bør kjøpe og ikke.

https://bondekompaniet.no/stanley-kompressor-2-sylindret-50-liter-3-0-hk-fatmax-98016182959?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAopuvBhBCEiwAm8jaMbgyFoybx64PtWSBqkOPFEGnkL6XaO4Vw7L7X_oQ4R_7Z66XzDNk7hoCRsQQAvD_BwE
 

sånn en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn med én sylinder og den virker å være litt mer solid en Meec sin, uten at den i seg selv er noen højdare. Sånn helt grei. For 2,5k hadde jeg nok heller tatt sistnevnte ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av kompressorene i det lavere prissjiktet er ofte lisensprodukter. Altså en produsent betaler for å få sette et merkenavn på varen. Man kan ofte finne igjen samme produkt med annet merke og farge i norske butikker.

Et konkret eksempel jeg vet er Europris solgte Black & Decker høytrykkspyler for mange år siden, en jeg vet om som kjøpte denne spyleren henvendte seg til Stanley Black & Decker Norge for å skaffe en reservedel. Det kunne de ikke skaffe for de har aldri solgt høytrykkspylere. "Ja, men jeg står jo med en spyler mes B&D logo på" - "jepp, lisensprodukt, ikke vårt". Idag, 2024, har derimot SBD spyler i sortiment.

Så en skal være litt obs. Med det sagt, en kompressor er simpel i så måte. Peis på og en gjør sjeldent feil her. Men en kan finne en Meec, Gebe eller Biltema som er prikk lik - uten å ha sjekket - men rent teoretisk. Man finner ikke kompressor på Stanley sine hjemmesider :) Det er FNA som produserer under lisens: https://www.fnacompressors.com/en/

 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2024 den 19.13, E.C. skrev:

Har finn.no begynt å slette-slette annonser man har i favorittlistene? Før lå i alle fall egen kommentar/notat igjen, slik at man greide å koble sammen at noe var slettet når man ikke lengre fant igjen annonsen, men nå blir det helt borte? Prøver de å få finn til å bli like dårlig som blocket på sikt?

Finn blir utfordret av både bil- og eiendomsbransjen om dagen, så antar det skjer noen panikkgrep hos Finn.no etter hvert. Bilbransjen har laget egen annonseportal for biler (drive.no), mens eiendomsbransjen kommer nå med egen annonseplattform for eiendom (hjem.no). Dette er startet som en protest mot Finn.nos markedsmonopol der de stadig gjør produktene dårligere og øker prisene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ampera skrev:

Har du nok penger gjør du dette! Dette hadde vært noe!
 

 

Det der hadde aldri gått i ett land som Norge med så mye sosialisme og surmuling. Uansett hvor langt unna folk du hadde bygd dette så er det noen som hadde klaget over støy eller trafikk. Også har du lokale naturvern grupper som ville lagt seg foran gravemaskinene for å forhindre ødeleggelse av natur. Tenk å ødelegge natur for å lage en motorsport bane. Men å ødelegge natur for å anlegge vindmølleparker…det går fint.

8 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Finn blir utfordret av både bil- og eiendomsbransjen om dagen, så antar det skjer noen panikkgrep hos Finn.no etter hvert. Bilbransjen har laget egen annonseportal for biler (drive.no), mens eiendomsbransjen kommer nå med egen annonseplattform for eiendom (hjem.no). Dette er startet som en protest mot Finn.nos markedsmonopol der de stadig gjør produktene dårligere og øker prisene. 

Så fra å ha alt samlet på ett sted så får vi nå masse forskjellige annonseportaler? Flott fremsteg 👎

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Saltkjelen said:

Finn blir utfordret av både bil- og eiendomsbransjen om dagen, så antar det skjer noen panikkgrep hos Finn.no etter hvert. Bilbransjen har laget egen annonseportal for biler (drive.no), mens eiendomsbransjen kommer nå med egen annonseplattform for eiendom (hjem.no). Dette er startet som en protest mot Finn.nos markedsmonopol der de stadig gjør produktene dårligere og øker prisene. 

Aha, finn har jo vært veldig fint på mange områder, men jeg synes at det har tapt seg litt her og der. Størrelsesforskjeller på annonsene på boligdelen er ikke noe fint, kun en måte å melke penger på. Kartsøket likte jeg også bedre før, med det gamle kartet. Så har de hatt noen omrokkeringer på plassering av bilder/tekst som jeg mener har vært rotete. En del småting er tydelig laget kun for å dra inn penger. 

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Så fra å ha alt samlet på ett sted så får vi nå masse forskjellige annonseportaler? Flott fremsteg 👎

Alternativt så må kanskje finn skjerpe seg litt og lempe litt på prisene og øke på opplevelsen for å beholde brukerne. Det er klart en fordel med monopol at alt er på ett sted, men når brukere ikke har noen reelle alternativer og monopolet har en eier som mest av alt ønsker å tjene penger og ikke drive med veldedighet så blir fort tilbudet kuttet og prisene skrudd opp, så det funker egentlig ikke i lengden det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Så fra å ha alt samlet på ett sted så får vi nå masse forskjellige annonseportaler? Flott fremsteg 👎

Sett i lys av at finn.no har blitt monopolist, skrudd opp annonseprisene betraktelig og gjort produktene dårligere (bevisst for å dra deg over i en "bedre annonsepakke" og derav betydelig høyere annonsekostnad), er nok bransjenes protest et godt og nødvendig grep. Det er naturligvis kjedelig med flere plattformer, men det er bedre at noe skjer enn at ikke noe skjer. Ideelt sett skulle man hatt en komplett annonseplattform tilsvarende finn, som en konkurrent til finn, så der har du jo et godt forretningsforslag. :P 

10 timer siden, E.C. skrev:

Aha, finn har jo vært veldig fint på mange områder, men jeg synes at det har tapt seg litt her og der. Størrelsesforskjeller på annonsene på boligdelen er ikke noe fint, kun en måte å melke penger på. Kartsøket likte jeg også bedre før, med det gamle kartet. Så har de hatt noen omrokkeringer på plassering av bilder/tekst som jeg mener har vært rotete. En del småting er tydelig laget kun for å dra inn penger. 

Alternativt så må kanskje finn skjerpe seg litt og lempe litt på prisene og øke på opplevelsen for å beholde brukerne. Det er klart en fordel med monopol at alt er på ett sted, men når brukere ikke har noen reelle alternativer og monopolet har en eier som mest av alt ønsker å tjene penger og ikke drive med veldedighet så blir fort tilbudet kuttet og prisene skrudd opp, så det funker egentlig ikke i lengden det heller.

Ja, spesielt boligannonsene har de snudd om på hodet. Det finn gjorde her var å endre boligsektoren til en "liten", "medium" og "stor" annonse, der de de gjorde "liten" (samme visningsstørrelse som før, men som nå drukner blant "medium" og "store") til en svært enkel og begrenset annonse til gammel annonsepris, mens den "store" var den gamle annonsen med stort forsidebilde til en skyhøy annonsepris. Rent tap for forbruker, da man blir tvunget over i den dyreste annonseringen for å ha synlighet. Jeg liker finn, men forhåpentligvis bidrar dette til at det blir sunn konkurranse med riktige priser og godt innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Sett i lys av at finn.no har blitt monopolist, skrudd opp annonseprisene betraktelig og gjort produktene dårligere (bevisst for å dra deg over i en "bedre annonsepakke" og derav betydelig høyere annonsekostnad), er nok bransjenes protest et godt og nødvendig grep. Det er naturligvis kjedelig med flere plattformer, men det er bedre at noe skjer enn at ikke noe skjer. Ideelt sett skulle man hatt en komplett annonseplattform tilsvarende finn, som en konkurrent til finn, så der har du jo et godt forretningsforslag. :P 

 

Det er en god forretningsidé, bare synd at det kreves enormt med kapital og vilje til å konkurrere med Schibsted . :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...