Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Huff…nei…dette ble feil 😂 Tysk kan noen ganger virke litt rart for oss nordmenn, oversatt betyr dette noe som "Ny BMW hit" 😂 AMS utgave fra 2004 om BMW sine planer om en 5-serie GT. Legg merke til de Tesla Model X aktige dørene. 

IMG_0856.thumb.jpeg.b3815181803fdf050a928b5b28b8a2a8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet en ny BMW iX40 i går, en lengre kjøretur enn tidligere. Av en eller annen grunn likte jeg den. Den var god å kjøre(åpenlyst, det er jo BMW) og hadde mye utstyr(FC ++). Jeg foretrekker rundt ratt og den kunne hatt bedre sidestøtte på setene, men der jeg trodde jeg ville savne de justerbare lårstøttene så var setene konstruert slik at dette ikke ble et savn. Har prøvd en tidlig 40 før, men det var en begrenset tur. Nå ble det skikkelig. Selv om iX40 er kvikk(omtrent som X5 45e), så mener jeg det er iX50 som har rett kraftpakke til denne. Rekkevidde og ladehastighet også. Det er klart en prisforskjell her, så en må jo ta det som passer enselv. Etter å ha fått en grundig gjennomgang av iX og testet alt den har å by på så kan jeg ikke annet enn å si "for en bil". En iX gjør mye, og helt klart et førstevalg foran bl.a. E-Tron, selv om designet er diskutabelt. Jeg har vært åpen på at jeg liker iX helt fra start, så selv om majoriteten ikke liker den, så ja 🤷🏼‍♂️ Jeg tror jeg fint kunne levd med en iX40, men som sagt det er 50 man vil ha med luft og 22" M-felger og sportspakke. Testbilen var utstyrt med 21" med 275 bredde rundt hele, det var 0 antydning til sporing. Det er riktignok en stor bil, med alt som følger med.

De 22" M-sportfelgene gjør at bilen skiller seg ut.

IMG_3488.thumb.jpeg.af380cf2d97db37fc42abc7526e09a93.jpegIMG_3487.jpeg.b685c3634a1e38abe5e23b7438fd3c39.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rundt spørsmål her:

Hva er sweetspot årgang og versjon av i3? Tenker et budsjett på opp mot 200 000 kr, med en km-stand så lav som mulig, men helst ikke over 70-80000.

  • Er LCI verdt prisen over pre-LCI, mtp. kvalitet, finesser, utstyr?
  • Er S verdt prisen over vanlig mtp. kjøreegenskaper, hurtighet osv?
  • Er det verdt steget opp fra 94Ah til 120Ah (2019) mtp rekkevidde, der vanlig 120Ah begynner pr. d.d. på ca 195 000kr? Bilen blir i 99% av kjøringen blir brukt rundt i nærområdet, men som kanskje en gang i blant blir brukt på lengre tur på 16-18 mil til sentralt beliggende hytte (med lademulighet).
  • Reell rekkevidde på 94Ah og 120Ah?
  • Utstyrsnivå - FC som gjelder? Som nr. 2 bil skal jeg kunne klare meg med basisutgave, men kjenner jeg meg selv rett blir jeg ikke fornøyd før det er en med H/K og navi pro som står der. Da ser det ut som FC stort sett kommer på kjøpet. Likte veldig godt interiørkvaliteten på den 2018 i3S FC vi prøvde.

Som tommelfingerregel ser jeg en nesten får en vanlig 2019 120Ah med litt restgaranti til prisen av en et år eldre 94Ah S. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vurdert noe annet enn i3s 120ah, evt med sportspakke.

Ser det ligger noen til under 200k.

Da får du/kan du få adaptive lykter, oppgradert antispinn, ok rekkevidde osv. 

2020 og nyere har utvendig lyd som noen kan finne sjenerende så 2019 blir sånn sett sweetspot.

Angående utstyrsnivå syns ville jeg gått for FC. Adaptiv cruise fungerer dårlig, men det andre utstyret bør man ha for å få den rette følelsen.

Lodge (lyst) interiør er lekkert men sjeldent. 

Standard stoff med liten skjerm og plastratt blir for simpelt. 

Jeg kjørte 94ah pre-lci i 4 år/80k km og trivdes med den, men ting som stabilitet og fjernlys var for dårlig.

 

@Saltkjelen kan svare mer utdypende på dette. 

 

 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i3S 2019 er sweetspot. Der har du alt utstyr på FC. Fra 2020 og nyere er ikke H/K og takluke med i FC-pakken. i3 LCI har en god del bedre traction, lykter ++ og en S-utgave er som en helt annen bil. Lavere og bredere sporvidde. Sommerhjul med bredere dekk bak. S har også sportsmodus, men vet ikke hvor ofte folk bruker den. Uansett vil en i3S være stabil og morsom der andre kan føle en standard i3 er litt sporete og nervøs. De edruelige priset i3S 120Ah med lav kilometerstand ryker omtrent med en gang, så man må være klar på avtrekkeren når det dukker opp en :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger

Jeg har jo hatt i3 60Ah, i3S 94Ah (+ i3 94Ah som firmabil) og i3S 120Ah, og ender nok opp på at i3S 120Ah er den beste versjonen. Av i3 og i3S ville jeg utelukkende gått for i3S (alternativt i3 med sportspakke), da denne er noe helt annet rent kjøremessig. Jeg ville derfor valgt en i3S 94Ah over en i3 120Ah om det var valget. Pre-LCI oppleves i mine øyne som gammel, så denne hadde jeg utelukket uansett hva. Prisdifferansen mellom de forskjellige årsmodellene er dessuten marginale, og det er sånn sett lite å spare på å velge billigste utgave her. i3 bytter årsmodell måned 11.

94Ah = -> 11/2017 (2017)
LCI 94Ah = 11/2017 (2018) ->
120Ah = 11/2018 (2019) ->

Nyheter 2018:
- LED-blinklys og nye hovedlys med fjernlys integrert ifm. LCI
- Nappaskinn med "kontrastskinn"
- i3S lanseres

Nyheter 2019:
- Adaptive LED med fjernlysassistent (ekstra, biler uten leveres med 2018-lyktene)
- USB-C i midtkonsoll
- Induksjonslader i midtarmlenet
- Ny type nappaskinn med ett mønster (kan minne litt om "veganskinn", men det skal angivelig være nappa)
- Roadstyle Edition beholdt det gamle skinnet
- Fully Charged har absolutt alt utstyr (kun Apple CarPlay som opsjon)
- Sportspakke lanseres

Nyheter 2020:
- Soltak og Harman/Kardon trukket ut av Fully Charged-pakken
- Utvendig fotgjengerlyd

I de påfølgende år etter 2020, ble det kun fjernet og tilført farger (samt Forever Unique-edition i 2022), samt noe bortfall av utstyr som følge av Covid.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kvasi said:

Noen som har erfaring og kan anbefale advokat som er god på kjøpsloven og reklamasjon? 

Du må slutte å kjøpe brukt BMW.  En billigere løsning enn allverdens advokater. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Werther skrev:

Du må slutte å kjøpe brukt BMW.  En billigere løsning enn allverdens advokater. 

 

 

Å? Jeg har kjøpt massevis av brukte BMW og aldri kommet i konflikt. Eneste gangen jeg fikk litt pes var med en Chevrolet som jeg solgte til ei som burde kjøpt en Nissan Leaf.

Rart med det, jeg må ha noe helt enormt flaks når det kommer til BMW. Ingen av stereotypene har slått til. Har vel hatt ti BMWer som alle har vært i alderen 1-30 år gamle, aldri hatt store problemer med noen av dem. Flere har faktisk vært feilfrie, deriblant en E60 av tidlig årgang. Er på min andre BMW V8er uten oljelekkasjer og trøbbel, det er jo umulig i følge etablerte sannheter. 

De som syter og klager over hvor dårlig brukt BMW er, husk det er ikke bilen som er problemet. Det er brukeren:

IMG_0888.thumb.jpeg.60d5dbede5e56d822357c1131d9aab0d.jpeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

husk det er ikke bilen som er problemet. Det er brukeren:

Det der er en sannhet med veldig store modifikasjoner Fredrik og det er du enig i .

Er vel mange som har kjøpt Bmw som virkelig er gode på å passe på tingene som har fått føle hvor stor mandagsbil disse og kan være .😩😩

Men ellers er jeg enig i det du nevner .

Har blitt mange BMW-er her i huset og foruten den forpulte e53 girkasse dritten har jeg vært strålende fornøyd med alle .

Og flere skal det bli ,ja faktisk så skal det aldri bli noe annet.
(Foruten en og annen Opel ).😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan velge seg bilmerker, modeller og enkelteksemplarer som statistisk sett vil være "safe bets", men det er ikke noe helgardering mot tingenes iboende faenskap og uflaks. Man kan også kjøpe masse dritt som bare funker og funker. Så kan man også ha noen gode eller dårlige opplevelser med bilen som fort putter den i kategorien "burde aldri ha solgt" eller "endelig kvitt drittbilen".

Kjøp nå ikke en bil som man ikke har råd til å vedlikeholde skikkelig, for alt som går rundt går sundt, eller sagt på en annen måte:

image.png.dd9afd00742fea3c7669bd04181be825.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Fredrik 90 said:

Å? Jeg har kjøpt massevis av brukte BMW og aldri kommet i konflikt. Eneste gangen jeg fikk litt pes var med en Chevrolet som jeg solgte til ei som burde kjøpt en Nissan Leaf.

Rart med det, jeg må ha noe helt enormt flaks når det kommer til BMW. Ingen av stereotypene har slått til. Har vel hatt ti BMWer som alle har vært i alderen 1-30 år gamle, aldri hatt store problemer med noen av dem. Flere har faktisk vært feilfrie, deriblant en E60 av tidlig årgang. Er på min andre BMW V8er uten oljelekkasjer og trøbbel, det er jo umulig i følge etablerte sannheter. 

De som syter og klager over hvor dårlig brukt BMW er, husk det er ikke bilen som er problemet. Det er brukeren:

 

I motsetning til deg så bruker jeg bilene mine mye og ganske hardt.. Og med km så merker man slitasje og høy påkost pr km.

Jeg kunne kjørt samme ruta som deg - kjørt minimalt med bilene mine, gjerne i et beskyttet miljø,  og skrytt hinsides på bimmers av hvor fantastisk de er (skulle bare bare mangle når du kun kjører 3000km pr år pr bil....).  Men disse bilene er og blir dyre i drift.

Du må gjerne fortsette å lyve til deg selv og alle andre i dette ekko-kammeret, men dine forsøk på å beskrive eldre BMW som Toyota Corolla funker ikke i lengden for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, E.C. skrev:

Man kan velge seg bilmerker, modeller og enkelteksemplarer som statistisk sett vil være "safe bets", men det er ikke noe helgardering mot tingenes iboende faenskap og uflaks. Man kan også kjøpe masse dritt som bare funker og funker. Så kan man også ha noen gode eller dårlige opplevelser med bilen som fort putter den i kategorien "burde aldri ha solgt" eller "endelig kvitt drittbilen".

Kjøp nå ikke en bil som man ikke har råd til å vedlikeholde skikkelig, for alt som går rundt går sundt, eller sagt på en annen måte:

image.png.dd9afd00742fea3c7669bd04181be825.png

den "memen" der er veldig relaterbar innenfor serviceelektroniker yrket. Jobbet 6 år med å reparere pcer på autorisert verksted for de største merkene. Alt var dritt, men Lenovo er minst dritt brukte jeg alltid å si :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   3 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...