Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 27.10.2021 den 22.37, papertiger skrev:

Enden på denne visa ble at jeg holdt 4-serien utenfor Bavaria, da jeg uansett ikke ville ha nullstilt i iDrive pga serviceavtale (dette er mellomskift) - den går da inn til NAF for oljeskift til 50% lavere pris enn hva Bavaria ville matche pga kampanje hos NAF - ca 1000kr for olje- og filterskift.

1-serien går inn til Bavaria med prismatch på NAF sine vanlige priser (ca 1500kr) + ca 1200kr for bremsevæskebytte. I utgangspunktet ville de heller ikke på denne registrere oljeskift i iDrive for denne prisen (de mente at NAF ikke gjorde dette til den prisen, så da skulle ikke de heller gjøre det), men de godtok til slutt å registrere det siden jeg påpekte at de uansett måtte inn å registrere bremsevæskebyttet i iDrive. 

De gjorde seg egentlig ganske vanskelige og det var mye om og men, men jeg gav meg av prinsipp ikke før jeg hadde fått det ca slik jeg ville - når de har prismatch så har de prismatch.

Hadde nettopp min F82 inne hos Bavaria for mellomoljeskift og her skulle de også være vanskelige.

Først så sa de at de ikke kunne matche pristilbudet jeg hadde fått fordi jeg ikke hadde fått tilbud på en "service", kun oljeskift. I Bavaria sin "service" sjekket de blant annet skinnene til takluke (som jeg ikke har) og feilmeldinger (som jeg ikke har), samt at de måtte bytte en skrue til 97 kroner som ikke var med i mitt pristilbud. Derfor kunne de heller ikke registrere det som en service i bilens digitale servicebok (noe de uansett ikke kunne med et mellomskift mente de).

Etter å ha fyrt meg rimelig greit opp der inne ble enden på visa at de 1) matchet pristilbudet mitt og 2) plutselig klarte å legge det inn i bilens digitale serviceheftet som en service. Mot at jeg betalte de 97 kronene for skruen, som jeg selvsagt var villig til hele veien. Rart det der, gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tror nok man må se litt på hva slags bilkjøpere de har spurt i denne undersøkelsen. Hadde man spurt premiumbil kjøpere så hadde helt klart flere ønsket seg HUD, men den gjevne Toyota kjøper bryr seg nok fint lite om dette. Synes også det er rart at Ventilering i seter kommer så høyt opp, det kunne iallfall jeg klart meg uten mens HUD må jeg ha.

Ellers så er det jo fantastisk at journalisten skriver at VW kom med Gesture Controll for to år siden. Særlig nå det var BMW som brakte dette til markedet i 2016 med G11 7-serie. Norske biljournalister i ett nøtteskall...

Står vel at VW kom med det , ikke at de var først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Skulebollen skrev:

Navigasjon i HUD er jo helt fantastisk! Spesielt når man kjører på motorvei med mange filer osv. 

Hvordan folk kan mene hud er unyttig blant alt dill man får på en bil idag forstår jeg ikke. 

Noe jeg var sikker på at jeg ville mislike var gesture control, men tar meg selv ofte i å justere lyden opp eller ned med fingeren

Har en kollega som har en hund som man kan styre med gesture control, peke med finger så legger den seg ned akkurat der, men reiser seg og følger etter når eier går:)Viser man han håndflaten så blir han liggende til han får beskjed om noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Walkabout

Akkurat det sa de til meg også - at jeg kun hadde fått tilbud på oljeskift, ikke «oljeservice», så de kunne ikke registrere det inn i iDrive, som om de hadde foretatt en service, til den prisen. Hvilket betyr at de regner med å ta seg betalt 1400kr for å bruke 2min på å registrere oljeskift :)Akkurat det brydde jeg meg egentlig ikke om på 4-serien, da det var mellomskift uansett og det ville ha ødelagt for serviceavtaleintervallet. Men de sa det samme for 1-serien som skulle inn for bremsevæskebytte, en service jeg skulle betale normalpris for i utgangspunktet. Når jeg så spurte tilbake hvorfor de ikke kunne registrere oljeskift samtidig som de allikevel var inne i systemet og registrerte bremsevæskebytte var det plutselig greit med utnulling av oljeskift på den også. 

Forstå det den som kan. 

@Fredrik 90 det er Bavaria Stavanger det er snakk om her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, E.C. skrev:

Det har faktisk vært forsket på i USA og hvite biler hadde i snitt rundt 3% lavere forbruk pga. mindre belastning på AC. Ikke like relevant i Norge, men helt humbug er det faktisk ikke.

Den kan jo dras andre veien på vinter hvor det er sol. Svarte biler vil da være varmere og bilen bruker mindre energi på oppvarming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er per definisjon riktig, men erfaringsmessig for min egen del så drar man på jobb når det er mørkt og drar hjem når det er mørkt. Det er dog ingen tvil om at en svart bil kan bli bra varm i sola, selv på vinteren.

Jeg mener at den studien jeg leste konkluderte med nettopp det med hvite biler, da stakk vel ikke svarte biler seg ut på samme måte. Mye av dette druknes av folks kjørestil og hvilken bil de har kjøpt, men om man skulle spare på absolutt alt kunne sikkert sånne tips være av interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 jeg leser det med ironi, men for å brette det litt utover likevel :) At man i sør-østen har flest hvite biler er fakta, uavhengig av drivstoff. Men det var sikkert ikke dette du siktet til. Elbil. Jeg tenker de aller fleste kjører elbilen sin akkurat som de ville gjort med en fossilbil, det kan være gøy å pushe rekkevidde for en periode for å se. Men ingen jeg kjenner eller vet om som har elbil kjører i eco pluss eller hva bilens mest økonomiske innstilling heter. Det gir lite kjøreglede, det gir lite respons, ingen vil kjøre bil og fryse. Og hva er vits med kjipe ned kjøreopplevelsen for å spare noen kilometer? Normalt sett er den daglige bruken slik at en kan lade hjemme eller på jobb, gjerne ved flere dagers mellomrom før behovet melder seg. Ergo sløser man akkurat like mye uavhengig av drivlinje :)  

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...