Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, fupsaker skrev:

Du mener vel langt færre skadelige partikler, og ikke at de er helt borte? :) 

Det har dem senere årene kommer mange tester som har vist at en moderne fossilbil har så lite partikkel utslipp at luften som går inn i motoren er renere når den kommer ut av eksosrøret bak. Så for den generelle byluften så vil en ny fossilbil ikke være noen ulempe den heller.

Med den strøm miksen som er i Europa så er det først på det totale miljø avtrykket elbilen kommer dårlig ut. Så da er jo spørsmålet hvor de skal hente all den ekstra strømmen ifra når 300 millioner biler skal gå på strøm? Uten å måtte ty til mer bruk av fossile energi kilder...alle og enhver skjønner at dette er utopi. Jeg mener at 2035 kravet er symbolpolitikk for å skremme bilprodusenter og bilkjøpere over på elbiler, for det "løser" jo alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, *MrB* skrev:

Det er jo en del av problemet Europa har laget for seg selv: Energiavhengighet til Russland, hvilket gjør de svært sårbare. (Mye av gassen i disse grafene kommer jo fra nettopp Russland, og har gjort det lenge). Men det kommer bare på toppen av at de store landene i stor grad faser ned/ut kull og kjernekraft, som de forsøker å erstatte med sol og vind. (Hvilket de ikke er i nærheten av å klare). Jeg er på ingen måte kullentusiast, men de grønne skylappene skal være rimelig trang om man ikke ser at dette opplegget fungerer dårlig. Budskapet mitt var at Europa var helt på pottekanten mtp strømproduksjon lenge før Putin gikk til aksjon, så når Støre & co står og snakker om krigen i Ukraina i strømdebatter, så er det bare vissvass og bortforklaringer i denne sammenhengen. Selvsagt hjelper ikke akkurat krigen på, men det er ikke der problemet ligger mtp Europas energisituasjon.

Man begynner imidlertid så smått å innse at det kanskje ikke var så dumt med kjernekraft nedover i Europa likevel, men det er litt sent å begynne (gjenopp)byggingen der nå. Vedr Norge, så har vi ikke overflod, vi heller. Kan bla. vanskelig se for meg en nær fremtid uten kjernekraft for vår del, men enn så lenge så er vi på plussiden så lenge det ikke renner ukontrollert gjennom kablene sørover...

 

ACER er jeg ikke prinsipielt imot. Jeg er tvert imot egentlig en ganske markedsliberal type, men når markedet er så vanstyrt fra myndighetene i Europa/EU sin side, så er det bare å se etter første og beste vei ut av elendigheten.

Og DER var vi enige. ;) Det koker ned til infrastruktur og produksjon, det er enkelt for regjeringen å skylde på Ukraina-krigen osv. Men det jeg helst hadde sett var alternative brenselkilder og langt mer effektive motorer som kunne kuttet skadelige utslipp helt i stor skala. Som ikke var avhengig av å kaste milliarder inn i infrastruktur. Men det generelle elektriske forbruket går voldsomt opp, og da må det komme alternativer på banen raskt. Det er viktig for Norge å være en del av Europa og EØS, men du har rett i at EU styrer for mye også for oss her oppe, fordi vi har en voldsom energieksport som kunne vært tilgodesett oss. Men da hadde vi fortsatt vært det ene, lille pottitlandet som skulle klare seg selv, uansett hva.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, awt skrev:

Jeg sliter med å komme meg under 5000kWh denne måneden (som jeg må, da strømstøtten ikke dekker forbruk over dette). Skal heldigvis bli bittelitt varmere nå fremover.

Kunne jo selvfølgelig skrudd av varmepumpen i garasjen, men føler liksom ikke helt for det heller.

Man lider jo ingen nød når man har varmepumpe i garasjen.. Her er vel kanskje litt av problemet til Norge AS? Man forventer og kunne nytte seg av alle godene man har hatt tidligere til det fulle..

( Sier ikke at akkurat Du forventer noe som helst, men "alle" klager og sliter ) 

 

Jeg skrudde v.pumpe i garasjen ned til 8+ ( frostvakt innstilling ) nå når det har vært 10- ute og strømmen har vert 5-6kr pr. Kwh. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90

Flytter webastoprat fra bildetråden. 
 

Vi gjør slik som @ahj beskriver, jeg er forbauset over hvor fort den store motoren når driftstemperatur. Så jeg er overbevist om at Webasto går også når motoren er startet uten at jeg har sjekket det. Synes den blir svært fort varm selv når ikke den startes i forkant. 

@E.C. Det er nok noe i dette med effekt. I følge newTIS virker det å være slik at 3/2-veisventilen åpner for motorkjølevæskekretsen etter start av motoren når den i forkant har isolert bort denne kretsen for å kjøre varme kun opp til varmeapparatregisteret. Det står ikke eksplisitt at den gjør det, men det står at den isolerer bort motorkretsen når Webasto aktiveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skulebollen skrev:

Har g11 med webasto. Varmer ikke Webasto opp motor i det hele tatt før oppstart? Hadde håpet dette kunne hjelpe litt for og spare motor for kaldstarter

Med mindre den er modifisert, så er svaret nei. Varmer kun kjølevannet i kretsen til kupé. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Man lider jo ingen nød når man har varmepumpe i garasjen.. Her er vel kanskje litt av problemet til Norge AS? Man forventer og kunne nytte seg av alle godene man har hatt tidligere til det fulle..

( Sier ikke at akkurat Du forventer noe som helst, men "alle" klager og sliter ) 

 

Jeg skrudde v.pumpe i garasjen ned til 8+ ( frostvakt innstilling ) nå når det har vært 10- ute og strømmen har vert 5-6kr pr. Kwh.

Hadde vi ikke hatt strømstøtte hadde den selvfølgelig vært av for lengst, men vi har soverom rett over garasjen, og det blir ganske kaldt der om den er av. Forsøkte det i fjor før strømstøtten var et faktum.

Jeg «klager» jo selvfølgelig over strømprisen som alle andre, men akkurat for vår del går det nå greit inntil videre.

Sånn utenom det er det vel dette som er den store strømslukeren hos oss. 😬

9FA7DB95-56AD-42A5-8455-4F148B276744.thumb.jpeg.bc9ed02260cfe4b28b0afc47479cf994.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Reef89 skrev:

De har iallfall pynta den til jul med julelys i fronten 😅 Har samme lyslenka rundt verandarekkverket her hjemme 👍

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Skulebollen skrev:

Har g11 med webasto. Varmer ikke Webasto opp motor i det hele tatt før oppstart? Hadde håpet dette kunne hjelpe litt for og spare motor for kaldstarter

Euro 6 diesel så varmer ikke webasto som kjørevarmer engang, kun parkvarme på registerkrets

 

mem det skal kunne kodes, tidlig f1x ble motor varmet som kjørevarmer.

mens euro6 så starter den ikke som kjørevarmer engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, papertiger skrev:

Vi gjør slik som @ahj beskriver, jeg er forbauset over hvor fort den store motoren når driftstemperatur. Så jeg er overbevist om at Webasto går også når motoren er startet uten at jeg har sjekket det. Synes den blir svært fort varm selv når ikke den startes i forkant. 

 

Har du 4 sona klima så har du el kolbe som hjelpevarmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Euro 6 diesel så varmer ikke webasto som kjørevarmer engang, kun parkvarme på registerkrets

 

mem det skal kunne kodes, tidlig f1x ble motor varmet som kjørevarmer.

mens euro6 så starter den ikke som kjørevarmer engang

Det er altså svaret på hvorfor jeg ikke føler at Webasto hjelper til med oppvarming av motor…kun Coupe hvis jeg velger det på forhånd. Bilen har nok elektrisk hjelpevarmer som skal gi fort varme i coupe, for klima begynner å blåse varmt før kjølevanns temp begynner å stige. Men jeg rekker å kjøre noen km før dette skjer med klima på Auto og 22 grader. Og da starter jeg fra en garasje med minimum 5 varmegrader, som regel rundt 8 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Euro 6 diesel så varmer ikke webasto som kjørevarmer engang, kun parkvarme på registerkrets

 

mem det skal kunne kodes, tidlig f1x ble motor varmet som kjørevarmer.

mens euro6 så starter den ikke som kjørevarmer engang

Klarer motor og holde seg driftsvarm da? Trodde nye dieselbiler var så effektive at dei ikke fikk driftsvarme uten ekstra varmer 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...