Skulebollen Skrevet Oktober 28 Share Skrevet Oktober 28 Kryr jo av verktøynerder her, men er det noen som har tips/erfaringer ang. Oljeoppsamler? Er lei av at det alltid blir gris når jeg skal bytte olje😅 Har derfor bestemt meg for og gå for en oljeoppsamler på hjul med en trakt med litt størrelse på, slik som verksteder har. Jeg skal ha den i min pinlig lille ( 50m2 ) garasje, så den trenger derfor ikke vere spesielt stor. Har sett på denne hos Thansen https://www.thansen.no/bil/bilverktoy/hjelpeverktoy/mobil-oljeoppsamler-30l-hoydejusterbar/n469/pn1115058/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw7Py4BhCbARIsAMMx-_JiiX4cv5pNx2G4VjkwNS5EGlgvorL3zj0LJlSuAfWWpyp2_hS5dmsaAkzxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Men den ser så hinsides jalla ut på bilder 🙈 Biltema har en type men den blir fryktelig stor igjen med sin 90 liters tank. Blir sjelden mer enn 2-3 oljeskift i året jeg foretar selv. Tips anyone😁? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 28 Share Skrevet Oktober 28 Vel, da har jeg kjørt elektrisk shitbox i 2,5 år. Først nesten to år i en Tesla 3 LR AWD og nå på niende måneden i en Tesla Y Performance. Jeg skulle aldri ha en Tesla, men utrolig nok huker disse drittbilene av på veldig mange punkter, så mange at jeg plutselig var i målgruppen. Tydeligvis halve Norge også. Jeg synes 3ern er bedre å kjøre, men både lav nyttelast og krøkete innlasting gjør den mindre praktisk enn en Y, men vi fikk en familiebil ut av 3ern vi. Jeg er veldig fornøyd med Tesla YP, den er kvikk og rommer mye. Og med fraværende fjøring så er den ganske stiv også. Stiv bil liker jeg - ikke passasjerene. Den har vært på en langtur i sommer og flere halvlange(30-40mil) og den sluker kilometer etter kilometer helt uanstrengt. Vel, det er ikke helt sant, den er jo utstyrt med fantombremsing - så noe anstrengelser blir det. Og ja, autoinnstillingen på viskeren tror stadig det regner fra klar himmel, mulig et værfenomen borti US&A. Skal jeg ha Tesla igjen? Hvem vet. Planen er å ha denne i enda 3-4 år og hoppe tilbake til BMW. BMW i4 M50 er den bilen idag som tiltaler meg mest, men det blir for dumt å bytte nå. Men linjene på den bilen får meg til å sikle hver gang jeg ser en. Jeg har også virkelig sansen for Neue Klasse, og så vil jeg helt ned på bakken igjen. Så om den sedanen BMW har lansert konseptbil av blir realitet så er det ikke umulig at den blir neste. Den gir meg E30-vibber. Jeg var skeptisk til elektrisk bil i starten, men etter å ha satt meg over gjennomsnittet inn i dette og kjørt omtrent hele Norge på langs noen ganger, så har det aldri noen sinne vært en gang hvor jeg har hatt rekkeviddeangst eller at mangel på lading har satt en stopper. Økonomien spilte i starten en del, men vel viten om at fordelene blir mindre og mindre betyr ikke dette noe lengre. Selv om ladingen er omtrent gratis fortsatt. Den sømløse hverdagen er det som veier tyngst. Jeg ser også at på bare 2,5 år så har antall hurtigladestasjoner langs veiene økt i et hindes tempo Dette er bare en liten refleksjon over bilholdet siste tiden. Man skal alltid kjøpe bil etter egen interesse og behov-> men rekkviddeangst, mangel på frihet og error i kulde er for lengs en saga blott når det kommer til elektrisk bil. BMW satser stort om dagen og har på få år gått fra å ligge bakpå til å virkelig være frempå. Jeg heier på BMW om dagen om vi ser på alt de foretar seg, så kan heller designet på noen av bilene være diskuterbart. Så har jeg alltid synes Tesla ser kårny ut, X som strandet hval, Y som en padde og 3 som en Donald-bil. Det gjør jeg forsåvidt enda, men det er utrolig hva som vokser på en. Så jeg liker shitboxen min. 🤷♂️ Saltkjelen, Ron Jeremy, sveigis og 13 andre reagerte på dette 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 28 Share Skrevet Oktober 28 @Skulebollen Skal du kjøpe en sånn type dunk så hadde ikke jeg gått for den BRIO-greia de har på Thansen. Virker ganske ustabil og dessuten ser det ut som at du må tømme den "manuelt" som en kanne, altså helle over for hånd på spylervæskekanner eller gamle oljekanner (hva enn du leverer inn). Sikkert overkill med type 90L fra Biltema, men se etter de som har slange for tømming vha. trykkluft. Kjøpe en sånn "proff" oljeoppsamler uten en slik funksjon føler jeg blir bortkastet. Kvasi og Skulebollen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Oktober 28 Share Skrevet Oktober 28 @Marius2002 "men rekkviddeangst, mangel på frihet og error i kulde er for lengs en saga blott når det kommer til elektrisk bil." Fra en stolt elbileier til en annen; TULL😬 Når man stortsett uten unntak ligger i 100-110 i 80 soner og trives best med 23-24 grader på varmeapp. Så er rekkevidde på elbil fryktelig skuffende og dårlig vinterstid. Om man attpåtil ferdes på veger der det er ferger så tisser og spiser man der, evt. I en grøft en plass😅 Skal man feks. på flytur parkerer man gjerne på Gardermoen, og ønsker hverken og bruke tid på lading før eller etter flyturen. Men kjøre direkte til og fra ( for min del rundt 50 mil ) Sist jeg hadde dieselbil kjørte jeg hjem på nøyaktig 5 timer. Jeg har full forståelse for at det er supert med elbil til daglig bruk for 95% av befolkningen. Men for noen av oss så er det absolutt verdt den Påståtte kostnaden med fossilbil. Om man kjører 14.000km i året blir vel reknestykket som følger. 1400 mil x 0,6 ( blandet kjøring ) per mil = 840 liter. 840*20= 16800 kr i drivstoff. Koster en del og lade ute, men særdeles billig hjemme. Men kanskje rundt 4-6000 i året om man reiser litt utav bygda? M.a.o ca. 10.000kr mer i drivstoff i året. Servicekostnader er også høyere, men er det så stor forskjell på en forholdsvis ny Bmw med serviceavtale? Uansett, kanskje det da koster 15.000 mer i året med fossilbil vs el? Dette er m.a.o Ingenting iforhold til verditapet. Den sømløsheten kjenner jeg heller ikke til. Og sliter litt med og forstå? Det var for min del nøyaktig like fint og starte webastoen via appen på 7serien som og starte varmepumpen på i3en. Joda, småkjøring tar livet av dieselbiler, men ikke for dem som selger bilene før di har passert 100k ( som gjelder flesteparten av elbil eiere? ) Det som dog var jævlig sømløst med 7eren var at man slapp koble til ladekontakt daglig i all slags vær og vind😁😉 For deretter ta en vurdering på om man kan lade samtidig som man lager middag og vasker klær, for og unngå di høye strømtoppene og få lavere nettleie ( satt på spissen med glimt i øyet😇 ) BMWE39turbo, Fredrik 90, Marius2002 og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eystein Ose Skrevet Oktober 28 Share Skrevet Oktober 28 @Skulebollen Jeg er meget fornøyd med denne løsningen her. Er laget slik det er lett å tømme det videre til f.eks en 10l dunk Reef89, Skulebollen, fupsaker og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 29 Share Skrevet Oktober 29 (endret) @Skulebollen Haha Vel, dette var bare en refleksjon fra mitt ståsted og erfaringer etter noen år. Husk at jeg var heller ikke klar for el og skulle iallefall ikke ha Tesla, men her er jeg. At du velger å parkere/lade Taycanen utendørs kan ikke jeg svare for . Stolt er jeg ikke før det står en BMW i garasjen, men jeg er fornøyd med situasjonen. Jeg skal ikke si deg imot, for om du har et bedre bilhold med fossilbil så er jo det din realitet og det er mye gode biler og motorer der ute. Det skulle bare mangle, jeg er jo ikke fanatiker. Likevel, jeg tror den Taycanen blir i eie litt lengre enn til våren - det er tross alt en kjempeflott bil - noe du vil oppdage Les dette og erfaringen min med glimt i øyet du også. Jeg har jo tross alt, ref. et utsagn fra en i en annen tråd, en shitbox elbil Endret Oktober 29 av Marius2002 Ron Jeremy, uglefossen, Skulebollen og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 29 Share Skrevet Oktober 29 @Marius2002 Det jeg synes er deilig med elbil er hverdagsbekvemmeligheten hvor man virkelig får nyte godt av fordelene med en elektrisk drivlinje. Da kan man lade bilen hjemme og alltid ha temperert kupe selv på korte turer, sistnevnte kan man ikke med Webasto. Også er det deilig å kunne gi full gass kort tid etter oppstart samt ha den aksen til å effektivt komme seg rundt i trafikken. Så langt så bra! Der elbilen begynner å falle fra hverandre for min del er når man begynner å sette den litt på prøve... Da begynner forutsigbarheten å rakne for min del, og det handler ikke om å kjøre 800 km non stopp med 3 tonn henger i -20. Men forutsigbarheten om at bilen har så mye å gå på at du kan gjøre dette hvis du vil, ergo det er en faktor du ikke trenger å tenke på. Som alt for travel småbarns forelder med lite søvn og 10 minutter fritid i døgnet så er jeg blitt ekstremt opptatt av ting som gjør hverdagen enklere, ny teknologi som gjør at jeg kan tenke litt mindre og ha mer tid til andre ting. Det er fantastisk å få gressplenen klippet av seg selv og ha en liten støvsuger som surrer rundt på egenhånd og tar "det værste". Og det er fantastisk å ha en bil med over 100 år gammel teknologi som er forutsigbar, f eks når vi bruker den på tur så trenger vi ikke å tenke på når bilen må ha pause. Vi trenger ikke å tenke på fart og utetemperatur, det har ikke noe betydning for hvordan bilen presterer for å ta oss dit vi vil. Uansett hvor rosenrødt man kan male elbil eierskap så vil man ganske fort havne i situasjoner hvor en fossilbil ville prestert bedre. Og det henger som regel..ja beklager å måtte si det men det har fortsatt med rekkevidde og ladetid å gjøre. Det er bare så fordømt upraktisk.. Nå har jeg ikke tatt med aspektet kjøreglede og følelse, da det i det store bildet er litt urelevant i denne diskusjonen. Men for meg så spiller også dette en stor rolle, men jeg forstår at for andre så blir den litt tynn å bruke som argument. Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 29 Share Skrevet Oktober 29 (endret) Endelig en fin og saklig diskusjon! Hadde jeg bodd der jeg vokste opp, aka ei bygd av den typen @Skulebollen bor i nå, hadde jeg garantert forfektet fossilbilens fortreffelighet. Men selv om jeg nå bor i sentrale strok, der avstander forsåvidt ikke er noe problem, ser jeg fremdeles fossilbilens fortreffelighet. Arguementene til både Skulebollen og @Fredrik 90 med at til denne typen kjøring (ref. langkjøring og turkjøring) er fossilbilen et bedre verktøy, stiller jeg meg fullt bak. Er det noe jeg ikke orker når jeg er på tur, så er det å måtte planlegge på bilens premisser hvor vi må stoppe for å ta oss en matbit eller strekke på beina. Det stoppet skal være på våre premisser. For meg og vårt behov er den perfekte miks: En elbil til småkjøring - der er den, som beskrevet over her, glimrende. i3'en vi nå har fungerer perfekt til å farte rundt i nærområdet. Og en diesel/bensin/hybrid til tur og langkjøring. Der er den 5-serien vi har nå perfekt. Ikke så perfekt til småkjøring som i3en, men den takler det helt fint. Til langkjøring, helgeturer innover Ryfylke og sommerferier derimot; uslåelig. Da har vi dekket alle våre behov, og vi har reduserte kostnader i husstanden ved å ha byttet ut en av dieselbilene med en elbil. PS: kona skulle lade i3en inne i byen, med bare noen km igjen på tanken. Et styr med apper - småbarnsforeldre med dårlig tid og avtaler som skal nås, hurtigladere som var opptatt og saktelader som ikke fungerte, stoppet like fort som den startet. Dere kan jo tenke dere hvilke ord som ble utvekslet om elbilens fortreffelighet i den telefonsamtalen Endret Oktober 29 av papertiger fupsaker, Marius2002, Saltkjelen og 2 andre reagerte på dette 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Oktober 29 Share Skrevet Oktober 29 Jøss en El bil diskusjon her uten tilløp til krig ? Fantastisk 😅. Men jeg har ingen problem med å skjønne dere som kjøper det en plass ,for det er jo perfekt til sitt bruk det støtter jeg helt . Jeg kunne med den største letthet hatt en I3 her i huset og hadde passet fint til min kones bruk frem og tilbake til jobb som er fire mil om dagen . Nå skal sant sies at når hun bruker de to dieselaggregatene som vi har ,så har vi ikke de største utgiftene likevel så tror jeg nok det hadde lønt seg på sikt .😊 Det sagt så måtte jeg hvertfall hatt en bil med vanlig drivstoff for å føle at jeg faktisk har bil ,men det er meg igjen . Men over til noe helt annet her . De fleste her inne på forumet syntes jo originale TRX felg til Bmw er motbydelig stygge (Jeg er ikke en av de ). Tar min bil med nevnte felg som et eksempel : Men du himmelske jord hvor tøffe de er når man bygger de om til 17 og kant : Var jo sånn de skulle kommet ut fra fabrikk på lik linje som BBS RS du fikk til disse .😊😊 fupsaker, StigJ, ///M-ini95 og 6 andre reagerte på dette 9 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 29 Share Skrevet Oktober 29 @sveigis At dere ikke kjøper en i3 egentlig, dere har jo en bruk som hadde passet ypperlig til en mindre elbil. Så kjører fruen til jobb med den samt at dere har en bil til å kjøre ærend med lokalt. Jeg ser bare hvor mye vi sparer i drivstoff utgifter på lokalkjøring etter vi fikk X5en, gikk fra å fylle for 1200,- i måneden til å bruke strøm for ca 250,-. Så har man verdens beste samvittighet overfor motor også som ikke lider under småkjøring. fupsaker, Ron Jeremy og sveigis reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Oktober 29 Share Skrevet Oktober 29 51 minutter siden, Fredrik 90 skrev: @sveigis At dere ikke kjøper en i3 egentlig, dere har jo en bruk som hadde passet ypperlig til en mindre elbil. Så kjører fruen til jobb med den samt at dere har en bil til å kjøre ærend med lokalt. Jeg ser bare hvor mye vi sparer i drivstoff utgifter på lokalkjøring etter vi fikk X5en, gikk fra å fylle for 1200,- i måneden til å bruke strøm for ca 250,-. Så har man verdens beste samvittighet overfor motor også som ikke lider under småkjøring. Jo vi prater om det her mer og mer faktisk Fredrik så det kan se sånn ut . Ja se her ja det er litt det ja ,hadde vært kjekt det med en sånn bil ja . Huff er vi her nå at man må begynne å sette seg inn i el bil som jeg har gjort på M30 biler og e61 ?😅 Det håper jeg at jeg slipper .😩😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Oktober 29 Share Skrevet Oktober 29 Det helsikes regnestykket går i el favør for meg også. Bor veldig greit til Innlandet, så har oslo-gardemoen-hamar-charlottenberg-Trysil i maks 10 mil radius. Jeg kjører nesten aldri lenger enn dette. Kanskje en og annen gang ned til Larvik i forbindelse med jobb sistnevnte er da 18 mil og har da lademuligheter der. Jeg kunne overlevd på el, har ca 3,5 mil hver vei til jobb. Litt av problemet er at jeg personlig må ha en bil som jeg verdsetter designet på. Da faller en haug av elbiler ut. I4 snuser jeg på, men makan den holder seg godt i pris. Den hadde passet meg perfekt. Pdd så bruker jeg grovt regnet 3300-3500kr i måneden på diesel. Jeg hadde ladet hjemme hver natt, og som nevnt over så er jeg aldri utenfor radius på 10 mil hjemmefra uten at fly er involvert. Har titta litt på ix3 også, men må si ix1 ser mye mer gjennomført ut. Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Oktober 29 Share Skrevet Oktober 29 1200 i måneden på drivstoff høres helt utopisk ut for min del. Bruker minst 4000 selv. Og vesentlig mer på sommeren. Får trøste meg med 4 år med i3 med null i strømutgifter. Det viktigste er at man kjøper riktig bil til sitt bruk. Dette kan virke åpenbart, men alikevel er det solgt alt for mange dieselbiler til pensjonister som bare småkjører og elbiler til folk med uten lademulighet hjemme. For veldig mange vil bensinmotor være det mest riktige (eller ihvertfall det enkleste å forholde seg til) , men den blir fort glemt i jaget på å bruke minst mulig kroner ved pumpa. Ron Jeremy, papertiger, fupsaker og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 29 Share Skrevet Oktober 29 Men en ting som jeg har bitt meg merke i jeg som ferdes en del utenfor Norges grenser er hvordan man omtaler elbil vs fossile biler. I Norge så omtaler folk flest fossile biler som noe vi skal slutte med, noe som man skal bort ifra. Mens f eks i Tyskland så er det ingen som snakker om at fossilbilene skal noen vei, joda elbilene har kommet og de er fine dem som ett grønt alternativ. Men det er litt merkelig for oss nordmenn som blir foret med det stikk motsatte å oppleve. Biler som Audi A4, VW Passat, Tiguan, Superb, MB C-klasse og E-klasse og mange flere er veldig vanlige biler i Europa. Dette var også veldig vanlige biler i Norge for inntil noen år siden. Nå laseres de en etter en i nye modeller og stadig uten ett elektrisk alternativ. Det er liksom "business as usual" i bilmarkedet så fort man kommer litt ned på kontinentet. Man går inn i en BMW forhandler i Tyskland og der står det 520d, 320i, X1 18d, X3 30d, X5 30d og kanskje en 330e…i ett hjørne står det kanskje en i4 M50 og en iX med ett lite støvlag over seg. Men før du kommer til dem så må du passere en M3 Touring og en X7 M60i som står lenger frem i lokalet. Slik var det iallfall å besøke BMW Niederlassung i Frankfurt i sommer. På baksiden hadde de sikkert 25 nye G60 5-serier på lager, nesten samtlige 520d med unntak av en håndfull 530e og 550e. Jeg talte tre i5… Det er sykt store kontraster ute å går for tiden, og min tilnærming til bil er nok litt mer ut fra en tysk forbruket sitt ståsted enn en norsk bilforbruker. 3 timer siden, Lars89 skrev: 1200 i måneden på drivstoff høres helt utopisk ut for min del. Bruker minst 4000 selv. Og vesentlig mer på sommeren. 1200,- i måneden var kun på 540d’en jeg hadde som ble byttet ut med X5 45e. Den totale drivstoff regninga mi lå på rundt 4500,- når jeg hadde fire helt fossile biler. Nå ligger jeg på rundt 3000-3500,- i måneden uavhengig av hvor mye jeg kjører de andre bilene. Alpina drar veldig mye bensin på lokalkjøring, og 130i’en jeg hadde var ikke snau den heller. E34en er også tørst men den kjøres minst og har størst tank så den fyller jeg ikke hver måned. Men for å være ærlig så synes jeg faktisk at det er verd hver kr. Det gir meg så mye å kjøre litt eldre BMW med fin motorisering også i hverdagen. Jeg ser frem mot å få skilt på E61 545i’en sånn at den kan gå inn i rollen som nr 2 bil hos oss. Den erstatter på en måte 130i’en som jeg synes først og fremst var for fin til å være bruksbil. Jeg er ikke interessert i noen elbil som nr 2 eller nr 3 bil. Ikke så lenge vi har X5en som går 80 km på ren strøm 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Oktober 31 Share Skrevet Oktober 31 Noen som har prøvd å flytte på støpt betongplate? Har en 6m2 plate som jeg angrer på plassering. Støpt med armert betong. Mulig å grave seg under med traktor og pallegafler mon tro? Sikkert ikke vanlig praksis, men kunne godt tenkt meg en garasje til 🫣 kan sikkert støpe ut også, men vil begynne på «nytt». Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå