mr.pingu Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 14 hours ago, Snagg30 said: Ja har allerede hatt mine tanker og spurt han hvor de kommer fra, og svaret var vell Polen om jeg husker riktig. er en annen kar på Finn som selger mye ratt fra både Porsche og BMW osv og jeg la sammen alle annonsene han hadde og det var astronomiske summer han hadde for salg, virker veldig rart. Er det han fra Hvittingfoss?
Yngvejos Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) Fruen ville ha bil med automatgir. Jeg bestemte meg for at en evt handicapbil måtte være av den komfortable typen og laget ett Finn søk i nærområdet med kriteriene BMW 5-serie og Land Rover (sistnevnte fordi E87 viser seg å være så stabil at jeg knapt trenger garasje) Jeg gikk glipp av en E61 530d som forsvant 15 min etter at annonsen ble lagt ut, så jeg ble gjerne revet litt med da det dukket opp en LR Disco 3 til spiselig pris dagen etter. Bilen ble kjøpt og dagen etter fant jeg ut at registerreim skulle blitt skiftet i 2022 grunnet alder. Jeg har skiftet denne, men kjølesystem feilet på vakuumtest pga lekkasje på "coolant manifold" med dårlig passform fra Autodoc. Hvis alt går etter planen, skal E87 få hvile i garasjen mens denne blir brukt i vinter. Dette er min første bil (utenom firmabiler) som ikke er BMW. Endret 21 timer siden av Yngvejos Ampera, Saltkjelen, sandersander og 6 andre reagerte på dette 9
GreenE36Cab Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) 5 timer siden, Yngvejos skrev: Fruen ville ha bil med automatgir. Jeg bestemte meg for at en evt handicapbil Er det det du kaller biler med automatgir? Jeg har selv alltid tidligere sagt jeg ikke skulle ha bil med automatgir. Men så bød sjansen seg, og nå har jeg utrolig nok en bil med nettopp det Har ikke angret på det kjøpet, og bilen er sykt god å kjøre (kjørte den på prøveskilter til verksted en gang) med en meget smooth girkasse. Trekker bra, og er egentlig bare en glede Så, biler med automatgir er ikke en nedtur. Det trodde/ tenkte jeg før, men etter å ha prøvd (og kjøpt) en selv, så kan jeg bare si én ting.. Og det er at jeg hadde aldri trodd dette ville være en ting jeg hadde skrevet og postet, for 2-3 år siden Endret 15 timer siden av GreenE36Cab
Fredrik 90 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Automat eller manuell? Jatakk begge deler sier jeg 👍 Det kommer helt an på bilen for min del, jeg er veldig glad for at min 2011 Chevy Camaro SS og E87 130i hadde manuell, det var artige biler å gire med. Men jeg er f eks helt komfortabel med at min nåværende Alpina B10 4,6 har automat. Kunne heller ikke sett for meg å skulle hatt manuell i min G05 X5…huff av meg egentlig 😅 Men i en tid hvor biler elektrifiseres og stadig færre unge tar lappen på manuell så er jeg litt sånn "Save the manuals“ type ja 😀 Når det gjelder Land Rover som @Yngvejos har anskaffet seg så har jeg en liten guilty pleasure for Range Rover TDV8 av L322 generasjon (2003-2012). Det er en bøs vogn som umiddelbart gir deg godseier følelse når du ratter…selv om Tesla Model Y’en forran deg koster det dobbelte 😂 Eystein Ose, Saltkjelen og Fredrik reagerte på dette 3
Lars89 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden I riktig bil er det helt herlig og riktig med manuell kasse. Kjørte for noen uker siden endel mil i en Lotus Elise S1 med Honda K20 motor og der var det helt magisk. Mens i en "handlevogn" med upresist girskift og liten motor gir det meg ingenting og da er det i mine øyne bedre med automat/elbil. papertiger reagerte på dette 1
Snagg30 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 8 timer siden, mr.pingu skrev: Er det han fra Hvittingfoss? Det stemmer han som selger felgene har de ikke i Norge, man må betale depositum også kommer de til Norge etter det. Nei takk
Fredrik 90 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Er ikke noen av dere som tilfeldigvis har en sånn liggende som dere ikke behøver? Utgått fra BMW denne luringen her 😅
Yngvejos Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 3 hours ago, GreenE36Cab said: Er det det du kaller biler med automatgir? Jeg har selv alltid tidligere sagt jeg ikke skulle ha bil med automatgir. Men så bød sjansen seg, og nå har jeg utrolig nok en bil med nettopp det Har ikke angret på det kjøpet, og bilen er sykt god å kjøre (kjørte den på prøveskilter til verksted en gang) med en meget smooth girkasse. Trekker bra, og er egentlig bare en glede Så, biler med automatgir er ikke en nedtur. Det trodde/ tenkte jeg før, men etter å ha prøvd (og kjøpt) en selv, så kan jeg bare si én ting.. Og det er at jeg hadde aldri trodd dette ville være en ting jeg hadde skrevet og postet, for 2-3 år siden Jeg har hatt noen biler med automatgir tidligere også. E39 530d, E61 525d og E90 320d. 5-seriene var ok med manuell, mens jeg føler at det ble helt feil kasse i en 3-serie. Når jeg kjører bil med automat, tenker jeg alltid på hvordan den kunne vært med manuell kasse. Jeg liker å kunne trø gassen helt i bunn uten at girkassen plutselig bestemmer seg for å gire ned 2 ganger. Ofte er jeg ikke helt enig med kassen om når den skal gire opp heller. På 525en måtte jeg legge inn xHP programvare på kassen for å kunne leve med den. Jeg ser for meg at M57 motoren ville passet veldig godt sammen med en manuell kasse. Nyere kasser med 8 trinn er litt kjekkere å ha med å gjøre, men jeg har enda til gode å prøve en automatkasse som er 100% enig med meg til en hver tid. @Fredrik 90, Jeg har også veldig sansen for L322, det er i mine øyne den peneste bilen Land Rover har produsert. Otis reagerte på dette 1
mcbanan Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 57 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Er ikke noen av dere som tilfeldigvis har en sånn liggende som dere ikke behøver? Utgått fra BMW denne luringen her 😅 Mulig desse med 12v fungerer anleis, men på M52TU som eg hadde kunne ein ihvertfall rense dei med bremserens og risting. Verdt eit forsøk om den uansett ikkje fungerer
Fredrik 90 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 1 time siden, mcbanan skrev: Mulig desse med 12v fungerer anleis, men på M52TU som eg hadde kunne ein ihvertfall rense dei med bremserens og risting. Verdt eit forsøk om den uansett ikkje fungerer Er det samme på denne, har rensa den og nå klikker det når jeg rister på den. Men dette gjorde vi for ca 5 år siden også, føler jeg gidder ikke dette hver femte år. Sitter ikke akkurat enkelt til på en M50. Har forsøkt å få tak i OEM, men eneste jeg finner er kinavare, og det er jeg skeptisk til
Haug530D Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) 9 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Er det samme på denne, har rensa den og nå klikker det når jeg rister på den. Men dette gjorde vi for ca 5 år siden også, føler jeg gidder ikke dette hver femte år. Sitter ikke akkurat enkelt til på en M50. Har forsøkt å få tak i OEM, men eneste jeg finner er kinavare, og det er jeg skeptisk til Er vel kjent problem at disse tomgangregulatorene tuller seg, hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje testet Kinavare, du kan bli overasket, det er jo en forholdsvis enkel funksjon på disse da btw ikke samme på M50 og M52TU Endret 9 timer siden av Haug530D
Fredrik Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) 9 hours ago, Yngvejos said: Nyere kasser med 8 trinn er litt kjekkere å ha med å gjøre, men jeg har enda til gode å prøve en automatkasse som er 100% enig med meg til en hver tid. @Fredrik 90, Jeg har også veldig sansen for L322, det er i mine øyne den peneste bilen Land Rover har produsert. Jeg har nå automatgear igjen for første gang på 34 år. Forrige gang var med en Mercedes-Benz W124. Selvfølgelig er det en verden til forskjell selv om en 2024 Citroën C4 ikke er en premium bil. Den har dog en 8-trinns automatkasse som Toyota (Aisin) i sin tid utviklet for Lexus og den er rimelig bra. Såpass bra at den lille tresylindrede motoren på 1,2 liter som utvikler 131 HK og 230 Nm faktisk er ganske artig å kjøre. Det som gjør forskjelen er at bilen kun veier rundt 1400 Kg og at motoren yter over 200 Nm fra lave ca. 1300 rpm (mellom ca. 1300 og 2800 rpm). Med hele 8 gear har man stort sett alltid maksimalt dreiemoment og det merkes. Allikevel opplever jeg av og til det samme som deg at jeg ikke er helt enig i valgene gearkassen gjør. Gearkassen har tre kjøreprogrammer og en mulighet er å velge sport, men utfordringen er at den holder gearene i for lang tid og det sinker faktisk aksellerasjonen med mindre hastigheten er relativt lav (f.eks trange fjellveier). En annen mulighet er å geare manuelt med hendlene. Dette fungerer egentlig helt ok, men gir definetivt ikke den samme følelsen som med stikke og clutch. Komfortmessig er det imidlertid ingen tvil om at jeg foretrekker moderne automatkasser 95% av tiden. Ellers er jeg også helt enig i at L322 er en av de bedre bilene Land Rover har konstruert. Alt er imidlertid relativt og avhengig av tid og situasjon. Går vi langt nok tilbake i tid vil jeg mene at Serie III var relativt bedre, men den er i dag gammel og for spesielt interesserte. Endret 2 timer siden av Fredrik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå