BrokeBoi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Noen her som har erfaringer med Audi e-tron GT? Tenker da på Pro utgaven. Vet at det er enkelte her inne som ikke er fornøyd med Taycan, som er basert på samme plattform.
papertiger Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 25 minutes ago, BrokeBoi said: Noen her som har erfaringer med Audi e-tron GT? Tenker da på Pro utgaven. Vet at det er enkelte her inne som ikke er fornøyd med Taycan, som er basert på samme plattform. Tipper @///M-ini95 er rette å spørre her, som jobber med de? Firmabilen til sjefen i firmaet her jeg jobber ble nettopp solgt, ligger til salgs her. https://www.finn.no/mobility/item/436619588 De har falt merkverdig mye i pris. Virker ikke som han har vært annet enn fornøyd med sin Pro-utgave. Har også en annen bekjent som har en tilsvarende som også virker å være fornøyd med sin. Men mulig Mini over her har andre erfaringer på mer kvanitativt datagrunnlag. BrokeBoi reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden BMW-brillene til side; Audi e-tron GT er en knalltøff bil og mye kulere enn Taycan. Kjør på om det er i den retningen man tenker seg! BrokeBoi og fupsaker reagerte på dette 2
ahj Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 1 time siden, BrokeBoi skrev: Noen her som har erfaringer med Audi e-tron GT? Tenker da på Pro utgaven. Vet at det er enkelte her inne som ikke er fornøyd med Taycan, som er basert på samme plattform. Bekjent av meg har en en slik i RS. Han er veldig fornøyd med dem. Forhåpentligvis er dem bedre skrudd sammen en Taycan. Eneste jeg hadde vært litt skeptisk til er verdifallet på dem. Lars89, Saltkjelen, fupsaker og 1 annen reagerte på dette 4
BrokeBoi Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) @Saltkjelen Ja, det står enten mellom den eller i4 hvis det i det hele tatt blir overgang til elbil, og jeg lener meg nok mer mot e-tron GT for å være ærlig. Det går vel 10 Taycaner for hver e-tron GT også, og jeg er ikke en person som ønsker å måtte se på reg.nr for å finne igjen bilen min på parkeringsplassen, ref eiere av hvit model 3. @ahj Ja, og det er nettopp prisfallet som gjør at disse i det hele tatt frister. RS modellen er omtrent halvert i pris på 2022/2023 modellene, og jeg tror nok det største verditapet er tatt allerede, selv om jeg ikke har like god kontroll på elbilmarkedet vs fossilbilmarkedet. Endret 6 timer siden av BrokeBoi fupsaker reagerte på dette 1
fupsaker Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 55 minutter siden, BrokeBoi skrev: @Saltkjelen Ja, det står enten mellom den eller i4 hvis det i det hele tatt blir overgang til elbil, og jeg lener meg nok mer mot e-tron GT for å være ærlig. Det går vel 10 Taycaner for hver e-tron GT også, og jeg er ikke en person som ønsker å måtte se på reg.nr for å finne igjen bilen min på parkeringsplassen, ref eiere av hvit model 3. @ahj Ja, og det er nettopp prisfallet som gjør at disse i det hele tatt frister. RS modellen er omtrent halvert i pris på 2022/2023 modellene, og jeg tror nok det største verditapet er tatt allerede, selv om jeg ikke har like god kontroll på elbilmarkedet vs fossilbilmarkedet. Tipper du spør fordi du så han som spurte i i4-forumet på FB om noen ville bytte en i4 mot en særdeles godt utstyrt GT? Som @Saltkjelen skriver så er eTron GT langt penere enn Taycan sedan, og kanskje den jeg ville sett mot om du skal ha en sedan/kombicoupe. Det som er synd er at den ikke har samme luke som i4, men er ganske sikker på den er større enn på Taycan sedan? RS-modellen har vel også beveget seg ned på og under 7-tallet, begynner bli ganske bra. eTron GT kom også ett år senere enn Taycan, så de har nok luket ut endel av utfordringene Taycan hadde i starten. GT'en har også 530hk, så den ligger sånn sett midt i mellom en Taycan 4 og 4S i ytelse.
BrokeBoi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden @fupsaker Faktisk ikke, jeg er ikke aktiv på FB i det hele tatt så dette visste jeg ikke om. Har du link til innlegget?
///M-ini95 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 2 timer siden, papertiger skrev: Tipper @///M-ini95 er rette å spørre her, som jobber med de? Jobber med dem ja, på godt og vondt 😅 Som flere har påpekt, så er jeg veldig enig i at GT er en mer estetisk velykket bil. Synes også MMI infotainment systemet er mer intuitivt enn hva enn slags system Porsche bruker. Skal dog sies at jeg har veldig begrenset erfaring med Taycan, så det må taes til betraktning. Har ingen førstehåndserfaring med Taycan annet enn et par kjøreturer, men tipper de deler mye av de samme utfordringene. De eldste bilene (GT) har ganske feit aksjonsliste til bare å være noen år gamle. Noe er SW tilbakekallinger, og andre ting er fysiske komponentbytter. Er sikkert noen som husker at det ble stor mediesak for noen år siden da flere GT eiere måtte ha bilen stående på verksted over flere måneder pga delemangel. Tror dette gjaldt Taycan også. Kort fortalt var det PTC varmeren som tok kvelden. Dette har i senere tid blitt en aksjon på, så PTC varmere produsert før 18.02.2023 ( om jeg husker 100% rett) skal skiftes ut. En felles feil med Taycan er disse viftene som sitter altfor utsatt til. En av dem er for å kjøle ned AC kondensatoren, og andre er for kjølevæsken. Dessverre ingen tilbakekalling på dette, så man burde sjekke dette opp ved kjøp. Feil merkes ved dårlig ladeeffekt grunnet begrenset varmestyring, evnt at AC anlegget er noe begrenset ved varme dager. Om man svinger hjulet maks til en av sidene, er det akkurat plass nok til å sette en lang skrutrekker inn via locariskjermen og kjenne etter om viftene sitter fast. De skal kunne beveges med veldig lite kraft. Betjeningsenhet for klima går det en del av. Denne delen er klin lik den du finner på Q4 (kjent feil der også), og merkes ved at minst en av knappene plutselig slutter å funke. Kjipt om det skulle være knappen for å justere temperaturen, men dette kan løses midlertidig ved å "sende" ønsket temp via appen. Mye demonteringer for å bytte den dessverre, skikkelig drittjobb etter min mening da alt av interiørpaneler sitter fast som om de er limt på. Bra for opplevd kvalitet, elendig for de som skal skru på dem. De tidligste GT bilene har også begynt å få problemer med vindushevermekanismen. Kjennetegnes ved at det knirker og lager lyd ved varmt vær, før det til slutt bare gir opp. Som regel får du kjørt ruten ned, og så er den stuck der pga wiren krøller seg. De ruster dessverre ganske bra og når ruten er i nederste posisjon, gjør det jobben med å demontere 10 ganger verre... Frontlykter er kjent for å sprekke opp i øvre del, rett bak forskjermene. Kjennetegnes av fuktdannelse. De fleste GT RS bilene er godt utstyrte, så typisk havner vel lampebytte foran på minst 100 tusen per lykt om man har laserlykter. Opplevd noen biler med knirk fra fra foring/bærekule i nedre bærearm. Merkes best ved varmt vær, og ved fult rattutslag under rygging. Spesielt om det er litt helling så bilens understell står i spenn. Du ser at dette er en Porsche i grunn, for understellet er ulikt hvilken som helst Audi. MMI som står og "loader" i evigheter er kjent feil med kjent løsning. Løsning er å slette alt av kartdata og oppdatere til nyeste SW. Vi pleier å ha bilen stående hel dag for dette, da det fort tar minst halv arbeidsdag om alt går som det skal. Motor/drivverk vil jeg påstå er ganske solide. De fleste er jo kjent med motorfeilene på E tron SUV. GT har ikke dette problemet, og jeg tror faktisk jeg kun har sett 1 stk GT med motorskift hos oss til nå. Mulig det er mer enn en, men det er iallefall ytterst få. Hva HV batteriet gjelder har det vært tilbakekallinger for kontroll av battericellene. Uten at jeg har tall på det, vil jeg påstå at biler som er OK etter sjekk ligger over 95%. Som regel har de bilene som har måttet skifte batterimoduler som "preventivt" arbeid, allerede vært flagget fra Audi med mistanke om at noe er feil før de kom til oss. Kunden har i disse tilfellene ikke merket noe på forhånd, så det er snakk om små marginer med feil her. Bilene er tydeligvis mer glad i spise bremser bak enn fremme, da jeg har til gode å se noen av oss skifte bremser foran. Mener å huske prisen på bremser foran faktisk var dyrere enn Taycan utifra innlegg som @Skulebollen la ut for en stund siden. Det skilte noen få tusenlapper i favør Taycan. Da snakker vi om Carbid bremsene. Defekt høytsittende bremselys er veldig vanlig feil. Kommer irr i ledning som i utgangspunktet går via bakruten. Rep.løsning før var å skifte hele bakruten frem til en glup tekniker hos oss foreslo å heller legge "Y" ledning til en annen stikker. Så nå er det heldigvis en rep.løsning som er mye mindre kostbart. Feilmelding på hekkspoiler er relativt utbredt. Husker ikke datoen i hodet, men det er en utbedret spoilermotor som monteres og som allerede er montert på 23 modeller tror jeg. Ledningsbrudd i bakluke er vanlig på tidlige modeller, som skal være utbedret via tilbakekalling. Tilbakekallingen går utpå å montere beskyttelse rundt ledningsnettet og flytte det noen cm slik at ikke de ligger konstant i spenn. Skadete ledninger skal i utgangspunktet repareres under aksjonen, men du kan risikere at noen har oversett en liten skade som blir verre over tid. Typiske kjennetegn er feil på ryggekamera, spylervæske som renner i bagasjerommet, eller diverse feilmeldinger på komponenter i bakluken. Knall bil å kjøre, kanontøff å se på. Får man senket litt på lufta og foliere en liten del av frontfangeren i bilens farge slik at "grillen" minskes med 40%, så har man en killer elbil etter min mening. Dessverre så har prisene gått ned like fort som disse akselererer, og de kan være tungsolgte når den dag kommer. Ingen PAW å hjelpe til her hvis man ikke har garanti, så en solid forsikring er å anbefale. Når ting først ryker, så sørger dyre delepriser for at man kjenner det i lommeboka... Men husk, ikke ta mitt innlegg som en dyster spådom. Man blir farget av å jobbe på merkeverksted. Så at man ser 10 biler av 1000 med den samme feilen trenger ikke bety at alle er dritt Snagg30, GtiGtr, Dusy og 16 andre reagerte på dette 13 6
Snagg30 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 5 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Jobber med dem ja, på godt og vondt 😅 Som flere har påpekt, så er jeg veldig enig i at GT er en mer estetisk velykket bil. Synes også MMI infotainment systemet er mer intuitivt enn hva enn slags system Porsche bruker. Skal dog sies at jeg har veldig begrenset erfaring med Taycan, så det må taes til betraktning. Har ingen førstehåndserfaring med Taycan annet enn et par kjøreturer, men tipper de deler mye av de samme utfordringene. De eldste bilene (GT) har ganske feit aksjonsliste til bare å være noen år gamle. Noe er SW tilbakekallinger, og andre ting er fysiske komponentbytter. Er sikkert noen som husker at det ble stor mediesak for noen år siden da flere GT eiere måtte ha bilen stående på verksted over flere måneder pga delemangel. Tror dette gjaldt Taycan også. Kort fortalt var det PTC varmeren som tok kvelden. Dette har i senere tid blitt en aksjon på, så PTC varmere produsert før 18.02.2023 ( om jeg husker 100% rett) skal skiftes ut. En felles feil med Taycan er disse viftene som sitter altfor utsatt til. En av dem er for å kjøle ned AC kondensatoren, og andre er for kjølevæsken. Dessverre ingen tilbakekalling på dette, så man burde sjekke dette opp ved kjøp. Feil merkes ved dårlig ladeeffekt grunnet begrenset varmestyring, evnt at AC anlegget er noe begrenset ved varme dager. Om man svinger hjulet maks til en av sidene, er det akkurat plass nok til å sette en lang skrutrekker inn via locariskjermen og kjenne etter om viftene sitter fast. De skal kunne beveges med veldig lite kraft. Betjeningsenhet for klima går det en del av. Denne delen er klin lik den du finner på Q4 (kjent feil der også), og merkes ved at minst en av knappene plutselig slutter å funke. Kjipt om det skulle være knappen for å justere temperaturen, men dette kan løses midlertidig ved å "sende" ønsket temp via appen. Mye demonteringer for å bytte den dessverre, skikkelig drittjobb etter min mening da alt av interiørpaneler sitter fast som om de er limt på. Bra for opplevd kvalitet, elendig for de som skal skru på dem. De tidligste GT bilene har også begynt å få problemer med vindushevermekanismen. Kjennetegnes ved at det knirker og lager lyd ved varmt vær, før det til slutt bare gir opp. Som regel får du kjørt ruten ned, og så er den stuck der pga wiren krøller seg. De ruster dessverre ganske bra og når ruten er i nederste posisjon, gjør det jobben med å demontere 10 ganger verre... Frontlykter er kjent for å sprekke opp i øvre del, rett bak forskjermene. Kjennetegnes av fuktdannelse. De fleste GT RS bilene er godt utstyrte, så typisk havner vel lampebytte foran på minst 100 tusen per lykt om man har laserlykter. Opplevd noen biler med knirk fra fra foring/bærekule i nedre bærearm. Merkes best ved varmt vær, og ved fult rattutslag under rygging. Spesielt om det er litt helling så bilens understell står i spenn. Du ser at dette er en Porsche i grunn, for understellet er ulikt hvilken som helst Audi. MMI som står og "loader" i evigheter er kjent feil med kjent løsning. Løsning er å slette alt av kartdata og oppdatere til nyeste SW. Vi pleier å ha bilen stående hel dag for dette, da det fort tar minst halv arbeidsdag om alt går som det skal. Motor/drivverk vil jeg påstå er ganske solide. De fleste er jo kjent med motorfeilene på E tron SUV. GT har ikke dette problemet, og jeg tror faktisk jeg kun har sett 1 stk GT med motorskift hos oss til nå. Mulig det er mer enn en, men det er iallefall ytterst få. Hva HV batteriet gjelder har det vært tilbakekallinger for kontroll av battericellene. Uten at jeg har tall på det, vil jeg påstå at biler som er OK etter sjekk ligger over 95%. Som regel har de bilene som har måttet skifte batterimoduler som "preventivt" arbeid, allerede vært flagget fra Audi med mistanke om at noe er feil før de kom til oss. Kunden har i disse tilfellene ikke merket noe på forhånd, så det er snakk om små marginer med feil her. Bilene er tydeligvis mer glad i spise bremser bak enn fremme, da jeg har til gode å se noen av oss skifte bremser foran. Mener å huske prisen på bremser foran faktisk var dyrere enn Taycan utifra innlegg som @Skulebollen la ut for en stund siden. Det skilte noen få tusenlapper i favør Taycan. Da snakker vi om Carbid bremsene. Defekt høytsittende bremselys er veldig vanlig feil. Kommer irr i ledning som i utgangspunktet går via bakruten. Rep.løsning før var å skifte hele bakruten frem til en glup tekniker hos oss foreslo å heller legge "Y" ledning til en annen stikker. Så nå er det heldigvis en rep.løsning som er mye mindre kostbart. Feilmelding på hekkspoiler er relativt utbredt. Husker ikke datoen i hodet, men det er en utbedret spoilermotor som monteres og som allerede er montert på 23 modeller tror jeg. Ledningsbrudd i bakluke er vanlig på tidlige modeller, som skal være utbedret via tilbakekalling. Tilbakekallingen går utpå å montere beskyttelse rundt ledningsnettet og flytte det noen cm slik at ikke de ligger konstant i spenn. Skadete ledninger skal i utgangspunktet repareres under aksjonen, men du kan risikere at noen har oversett en liten skade som blir verre over tid. Typiske kjennetegn er feil på ryggekamera, spylervæske som renner i bagasjerommet, eller diverse feilmeldinger på komponenter i bakluken. Knall bil å kjøre, kanontøff å se på. Får man senket litt på lufta og foliere en liten del av frontfangeren i bilens farge slik at "grillen" minskes med 40%, så har man en killer elbil etter min mening. Dessverre så har prisene gått ned like fort som disse akselererer, og de kan være tungsolgte når den dag kommer. Ingen PAW å hjelpe til her hvis man ikke har garanti, så en solid forsikring er å anbefale. Når ting først ryker, så sørger dyre delepriser for at man kjenner det i lommeboka... Men husk, ikke ta mitt innlegg som en dyster spådom. Man blir farget av å jobbe på merkeverksted. Så at man ser 10 biler av 1000 med den samme feilen trenger ikke bety at alle er dritt Applauderer deg for å gidde dette! Ikke først gang du har gjort og helt sikkert ikke siste, elsker å lise slike innlegg. De lange meldingene du sendte meg når jeg var på jakt etter ny bil og R8 var et tema er og noe som burde vært i dagens lys. blir aldri R8 på meg etter den samtalen 😅 Eystein Ose, ///M-ini95, Marius2002 og 2 andre reagerte på dette 4 1
BrokeBoi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Slenger meg på kommentaren til @Snagg30 og takker for omfattende innlegg,@///M-ini95👍 Må ærlig innrømme at du har snakket meg fullstendig vekk fra å kjøpe e-tron GT med kort eller ingen garanti, for denne listen var lang. Sjekket nettopp også forsikringen på e-tron GT, og der ender jeg faktisk opp med å betale 1k mer i måneden sammenlignet med F90en, så da forsvinner jo også noe av gevinsten fra å gå fra bensin til el. Angående det med grillen er jeg helt enig, for bilen ser mer ut som en normal Audi når man gjør denne lille endringen: Ser at @Snagg30 nevner at han har blitt snakket ut av å kjøpe R8 etter diverse meldinger fra deg. Jeg skulle gjerne sett denne listen over feil selv, så om du hadde giddet å copy/paste den på PM til meg hadde jeg satt stor pris på det, for jeg har selv vært innom tanken på R8 som sommerbil. Regner med at feilene her også inkluderer Huracan? Endret 4 timer siden av BrokeBoi ///M-ini95 reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 28 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Ingen PAW å hjelpe til her hvis man ikke har garanti, så en solid forsikring er å anbefale. Spørs jo også hvor vanskelige porsche blir da når ola nordmann kommer inn med 5-8 år gammel fattigmannsporsche med irriterende og dyre småfeil, om ting løser seg enkelt med paw.
Snagg30 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 4 minutter siden, Ingvaldsen skrev: Spørs jo også hvor vanskelige porsche blir da når ola nordmann kommer inn med 5-8 år gammel fattigmannsporsche med irriterende og dyre småfeil, om ting løser seg enkelt med paw. Det gjør det opp til bilen er 15 år gammel eller 200.000km. Min erfaring hvert fall, alt er tatt stort og smått @BrokeBoi skal sende deg jeg BrokeBoi og Ingvaldsen reagerte på dette 1 1
Kvasi Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 17 timer siden, Kvasi skrev: Min erfaring med Gjensidige, i to ganske forskjellige saker er at du bør spare alt du kan i stedet for å kjøpe vin. For skjer det noe får du ikke ei krone. Uansett hva du bringer til bordet av dokumentasjon og bevis .. Og som om ikke det er nok har jeg skriftlig fra Finansklagenemnda at bedrifter ikke kan holdes ansvarlig for hva de selv reklamerer for og lover i avtaler.. Dette (bl.a) sier finansklagenembda i en sak der bilen min ble herpa av løse husdeler for etpar år siden og Gjensidige ikke føler for å dekke skadene: Når det gjelder anførslene om at foretaket på sine hjemmesider reklamerer for at denne typen skadetilfeller omfattes av forsikringen, bemerkes kort at det skal svært mye til for at foretaket kan pålegges ansvar for de opplysninger som gis på egne nettsider sml. Noen her inne som syns at det er sånn det bør være her i landet? Marius2002 og uglefossen reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 22 minutter siden, Kvasi skrev: Dette (bl.a) sier finansklagenembda i en sak der bilen min ble herpa av løse husdeler for etpar år siden og Gjensidige ikke føler for å dekke skadene: Når det gjelder anførslene om at foretaket på sine hjemmesider reklamerer for at denne typen skadetilfeller omfattes av forsikringen, bemerkes kort at det skal svært mye til for at foretaket kan pålegges ansvar for de opplysninger som gis på egne nettsider sml. Noen her inne som syns at det er sånn det bør være her i landet? Det er jo helt nydelig. Da er det bare å konkludere motsatt, da; "vi dekker ikke biler med trimming", vel - flott! "Når det gjelder anførslene om at foretaket på sine hjemmesider reklamerer for at biler med trimming ikke omfattes av forsikringen, bemerkes kort at det skal svært mye til for at foretaket kan pålegges ansvar for de opplysninger som gis på egne nettsider sml." om en legger uttalelse fra finkl. til grunn. Det er galskap at Finansklagenemnda kommer til den konklusjon at man ikke kan stole på opplysningene forsikringsselskapene selv presenterer. Det er allerede en maktubalanse mellom forsikringsselskap og forsikringstaker, noe som i utgangspunktet skulle tilsi skjerpende omstendigheter for forsikringsselskapets del. E.C. og Ron Jeremy reagerte på dette 2
Kvasi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 23 minutter siden, Saltkjelen skrev: "Når det gjelder anførslene om at foretaket på sine hjemmesider reklamerer for at biler med trimming ikke omfattes av forsikringen, bemerkes kort at det skal svært mye til for at foretaket kan pålegges ansvar for de opplysninger som gis på egne nettsider sml." Hehe ja der har du et poeng! I min konkrete sak ble bilen min truffet av deler av et tak mens den var parkert på sin faste plass i et borettslag som var forsikret hos Gjensidige, som på sin hjemmeside gjorde et nummer av at en sånn forsikring dekket skader på private eiendeler som ble skadet, som feks biler som ble truffet av takras.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå