ehaugsnes Skrevet Onsdag kl. 21:55 Skrevet Onsdag kl. 21:55 Noen som blir med til england? kan få kjøre e65 dit, jeg vil sitte baki og swipe tinder til vi kommer frem😀 Otis, Marius2002, teerex og 3 andre reagerte på dette 6
Eystein Ose Skrevet Onsdag kl. 22:07 Skrevet Onsdag kl. 22:07 9 minutter siden, ehaugsnes skrev: Noen som blir med til england? kan få kjøre e65 dit, jeg vil sitte baki og swipe tinder til vi kommer frem😀 En god kompis (og forsovidt en felles en) swipet høyre hele Gudbrandsdalen med Tinder-tommelen for en del år siden. Jeg spurte om han ikke skulle se på bildene en gang. "Alle he ei fine venninde" kom kjapt tilbake papertiger, Saltkjelen, Ingvaldsen og 2 andre reagerte på dette 1 4
Fredrik Skrevet Onsdag kl. 22:41 Skrevet Onsdag kl. 22:41 52 minutes ago, papertiger said: @Fredrik det er mange av verdens store byer som sliter med rus på høylys dag. Jeg la merke til det samme når jeg var på Stord for noen uker siden. At folk ruser seg i parker er ikke noe nytt. Folk ruset seg i slottsparken i Oslo også for 40-50 år siden. Det nye er mengden av folk som gjør det og at man i f.eks Berlin ser prostituerte på arbeide bak annenhver større busk. Slikt er ikke noe hyggelig hvis man f.eks skal krysse Volkspark Humboldthain for å se ruinene av WW2 flaktårnet på toppen av parken. Eller hvis man ikke kan komme frem på fortauet under broene nærmere sentrum av Berlin der togene og T-banen går for uteliggere som har bygget provisoriske boliger der. Barn har de også. Myndighetene bør kunne hjelpe disse menneskene bedre synes jeg, men jeg antar at mengden av mennesker er overveldende. papertiger reagerte på dette 1
tennbrikket Skrevet Torsdag kl. 09:09 Skrevet Torsdag kl. 09:09 https://itavisen.no/2026/07/16/carplay-video-ios-27/?fbclid=IwdGRleATFfWdwZG9mA2ZkaWQWUKoDHLiVx4QYwRoK6aTzsIbkTqIGkGV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkCjY2Mjg1NjgzNzkAAR6DG-ZeZqHzIUBZmwG1LOMrmkqNas10T0ZBtsR0U19LHu8Tn-w6Lx0fhY3dAQ_aem_phRLcfPR0QoEBhdhKgcglQ vi får håpe BMW gjør det skikkelig Saltkjelen reagerte på dette 1
awt Skrevet Torsdag kl. 09:17 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 09:17 På 14.7.2026 den 23.15, Fredrik 90 skrev: Etter å ha kjørt England opp og ned samt på kryss og tvers i 10 dager nå så kan jeg jo dele noen artige erfaringer. Sier meg enig i mye av dette. Vi har "alltid" klaget over veier i Norge, og stort sett har vi hatt gode grunner til det, men sammenlignet med England er hver eneste kjerrevei i Norge som Autobahn å regne. Det er et interessant land å kjøre i på godt og vondt, men det er nok også det landet som skiller seg desidert mest ut sammenlignet med resten av Europa kjøremessig. Fredrik 90 og Fredrik reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden På 16.7.2026 den 0.41, Fredrik skrev: At folk ruser seg i parker er ikke noe nytt. Folk ruset seg i slottsparken i Oslo også for 40-50 år siden. Det nye er mengden av folk som gjør det og at man i f.eks Berlin ser prostituerte på arbeide bak annenhver større busk. Slikt er ikke noe hyggelig hvis man f.eks skal krysse Volkspark Humboldthain for å se ruinene av WW2 flaktårnet på toppen av parken. Eller hvis man ikke kan komme frem på fortauet under broene nærmere sentrum av Berlin der togene og T-banen går for uteliggere som har bygget provisoriske boliger der. Barn har de også. Myndighetene bør kunne hjelpe disse menneskene bedre synes jeg, men jeg antar at mengden av mennesker er overveldende. En ting er mengden rusmisbrukere som henger rundt i europeiske storbyer noe annet er alle immigrantene fra Afrika og Midtøsten som bare er tatt inn til landet uten noen videre plan. Byer som London, Berlin, Paris, Frankfurt og Brussel er nå rett og slett blitt overbefolket av lovlige og ulovlige immigranter. Dette er en utvikling som jeg selv har vært vitne til på alle mine år som ferierende med bil rundt om i Europa. Andelen tiggere, aggressive suvenirselgere og lommetyver har eksplodert. Søpla flyter, det er avføring i parkene og en hver trapp ned til enten ett parkeringshus eller t-bane stinker av piss. Å bevege seg ute i gatene etter kl 21 føles dirkete utrygt, det er grupper og ansamlinger av immigranter i gatebildet som gjør stemningen utrygg og trykkende. Det er roping og hoing, det er afrikanere i ninjakostyme og bobblejakke på elsparkesyker som suser rundt ørene på deg på jakt etter en mobiltelefon å snappe til seg. Bare det å finne ett parkeringshus i London hvor ingen hadde rapportert om innbrudd i bilen var vanskelig. I Frankfurt vasser man i søppel i gatene, det rene og ryddige Tyskland jeg reiste til som barn ville aldri akseptert dette. Det Europa jeg husker som barn hadde ikke avføring liggende oppe i dagen gatelangs eller T-banestasjoner stinkende av piss. Og folk er luta lei, det er en grunn til at høyrebølgen skylder over Europa. Høyre orienterte influensere har millioner av følgere, folk ser nå mer enn noen gang at dette går ikke lenger. Å være for innvandringsstopp og reimmigrasjon er ikke rasisme lenger spør du meg. Snagg30, ehaugsnes, Ron Jeremy og 5 andre reagerte på dette 7 1
ehaugsnes Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 26 minutter siden, Fredrik 90 skrev: En ting er mengden rusmisbrukere som henger rundt i europeiske storbyer noe annet er alle immigrantene fra Afrika og Midtøsten som bare er tatt inn til landet uten noen videre plan. Byer som London, Berlin, Paris, Frankfurt og Brussel er nå rett og slett blitt overbefolket av lovlige og ulovlige immigranter. Dette er en utvikling som jeg selv har vært vitne til på alle mine år som ferierende med bil rundt om i Europa. Andelen tiggere, aggressive suvenirselgere og lommetyver har eksplodert. Søpla flyter, det er avføring i parkene og en hver trapp ned til enten ett parkeringshus eller t-bane stinker av piss. Å bevege seg ute i gatene etter kl 21 føles dirkete utrygt, det er grupper og ansamlinger av immigranter i gatebildet som gjør stemningen utrygg og trykkende. Det er roping og hoing, det er afrikanere i ninjakostyme og bobblejakke på elsparkesyker som suser rundt ørene på deg på jakt etter en mobiltelefon å snappe til seg. Bare det å finne ett parkeringshus i London hvor ingen hadde rapportert om innbrudd i bilen var vanskelig. I Frankfurt vasser man i søppel i gatene, det rene og ryddige Tyskland jeg reiste til som barn ville aldri akseptert dette. Det Europa jeg husker som barn hadde ikke avføring liggende oppe i dagen gatelangs eller T-banestasjoner stinkende av piss. Og folk er luta lei, det er en grunn til at høyrebølgen skylder over Europa. Høyre orienterte influensere har millioner av følgere, folk ser nå mer enn noen gang at dette går ikke lenger. Å være for innvandringsstopp og reimmigrasjon er ikke rasisme lenger spør du meg. Word! Kunne ikke sagt det bedre selv. Saltkjelen, Ron Jeremy, BMWE39turbo og 1 annen reagerte på dette 4
Fredrik Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) @Fredrik 90 Poenget med at det gjør vondt å tenke tilbake i tid mhp hvordan mange europeiske byer ser ut i dag er bare trist. Jeg har den samme erfaringen som deg når det gjelder spesielt Tyskland. Landet er i så måte ikke til å kjenne igjen i forhold til hvordan situasjonen var på midten av 80-tallet da jeg begynte å besøke Tyskland. Det har vært en enorm forandring. Utfordringen er selvfølgelig at unge mennesker ikke har den samme erfaringen og at det generelle bildet er likt overalt. Utviklingen har også gått gradvis så man kan egentlig ikke konkretisere når det gikk galt i Tyskland, men selvfølgelig historiske begivenheter som f.eks innvandring som en følge av migrantkrisen i 2014-2016 er viktig i denne sammenhengen. Ca. 1,5 milloner mennesker fra mellomøsten fikk asyl i Tyskland som en følge av krisen der tidligere bundeskansler Merkel sogar suspenderte EU's generelle asylregler og innførte en temmelig bemerkelseverdig "Willkommenskultur" ("åpen dør") politikk uten bl.a parlamentarisk debatt for å hjelpe menneskene. Tyskerne ble ganske enkelt tatt på sengen av både asylsøkerne og Merkel. Konsekvensene har vært dramatiske med byer (store og små) som praktisk talt ble nedrent av asylsøker. En voldsom stigning av alvorlig kriminalitet (bl.a voldtekter, knivangrep og terrorisme). En stor stigning i parallelsamfunn med manglende integrasjon som følge. Mangel på tyskopplæring og et offentlig byrokrati som ikke var rigget for oppgaven. Oppgaven med å integrere 1,5 millioner mennesker fra mellomøsten var ganske enkelt for stor for tyskerne selv om Merkel i denne sammenhengen selvsikkert sa "Wir schaffen das" (vi håndterer dette). Utgiftene har vært enorme og bl.a infrastrukturen (veier og tog) måtte nedprioriteres som en følge av migrantkrisen. Forsvaret ble også nedprioritert, men dette endret seg med krigen i Ukraina og Trump's kritikk av NATO. I dag er tonen helt annerledes i Tyskland og Merkel holder klokelig en lav profil. Forbundskansler Friedrich Merz erkjenner at problemene er massive som en følge av innvandringen og Merkel's "Willkommenskultur" er definitivt en avsluttet æra. Utfordringen er naturligvis at det vil gå lang tid (om noen gang) før situasjonen i Tyskland er under kontroll. Krigen i Ukraina, uroen i Hormuzstredet og ikke minst krisen blandt de tyske bilprodusentene gjør ikke saken bedre. Endret 17 timer siden av Fredrik Ron Jeremy og RNJ reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Jeg er iallfall veldig glad for at jeg bor i Norge og at Norge ikke er ett fullverdig EU land. Og jeg er veldig glad for at vi hadde borgerlig regjering da asylkrisen herjet som værst for ca 10 år siden. Her rakk vi å få på bremsene før det gikk for langt og ut av kontroll, Sverige klarte ikke det og resultatet har vi jo sett som ellers i Europa. Og heldigvis får man si at Arbeiderpartiet har adoptert deler av innvandrings politikken til borgerlig side og fører nå er innvandringspolitikk som ville vært helt uhørt av AP for 15-20 år siden. Oslo opplever jeg som en langt tryggere by å bevege seg rundt i etter mørkets frembrudd, vi har uromomenter her også men ikke i nærheten av hva som er hverdagen i f eks Paris eller Frankfurt. Vi må absolutt hjelpe folk i nød, men da må vi faktisk evne å hjelpe de vi skal hjelpe. Ikke kjøre Merkel sin linje med at "få dem hit så finner vi vel på noe". Også må vi ta inn over oss at noen kulturer er lite integrerbare i vårt samfunn så da må vi hjelpe dem der de er. Å ta dem alle sammen hit skaper uro, utenforskap, frustrasjon og kaos…som vi ser ute i Europa. Litt stygt sagt kanskje, men vi har ikke hatt mye trøbbel med de ti tusenvis av ukrainere som har kommet hit i snart 5 år. Her mener jeg det var riktig å hente dem hit, og det har ikke med hudfarge å gjøre. Dette handler om kultur samt at det er lettere å integrere folk som tror på samme gud som oss. Men pengestøtten til Ukraina bør settes under en hver kritikk. Send dem gjerne våpen, kjøp gjerne utstyr til dem…men send nå for faen ikke titalls milliarder kroner ned til ett av verdens mest korrupte land. Der har vi naiv rødgrønn politikk i ett nøtteskall 🤪 Fredrik, Ron Jeremy og BMWE39turbo reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå