Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Kan Chris harris like dette, er det nok mange surmaga «petrolheads» som etterhvert må spise sine egne ord.

Enig med deg her, og jeg skal ærlig innrømme jeg er en av de selv utnevnte «petrolheads’a» som er meget positiv til dette her! Jeg trodde ikke jeg skulle være det, men etter alle testene jeg har lest samt tilbakemeldingene fremstår dette som noe svært positivt retta mot å beholde kjøreglede med litt mer sjel en kun gass/brems. Nå ville en Huyndai N aldri blitt så bra den hadde erstatta min E46 M3, men jeg liker hva de har gjort og følger spent med på veien videre :) Tror og vi har noen år igjen med fossil glede fortsatt men det går bare en vei noe det har gjort en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Rune-K skrev:

Nesten morsomt at du sier det men akkurat på samme måte opplevde jeg min E34 525Ix i de årene jeg kjørte den. En fantastisk bil på mange måter men litt tung og treg. Det er en bil jeg fortsatt savner litt men jeg savner ikke deleprisen på de delene som var spesifikke for Ix modellen. Synd den ikke tålte den østlandske vinteren med mye saltlake.

Såvidt jeg forstår veide din bil omtrent det samme som MB'en (+/- 50 Kg) så at den virket litt tung og satt er ikke så merkelig. M50 motorene var jo også ganske spisse i karakteren og hadde ikke det største dreiemomentet lavt i turtallsregisteret. Treliteren i MB'en var litt bedre i denne sammenhengen, men ikke så mye som man kanskje skulle tro mhp det større slagvolumet.

En annen ting med disse gamle motorene var at de hadde et relativt tungt svinghjul og ganske mye intern friksjon. Dette hjalp ikke på følelsen av at bilene virket litt trege i avsatsen tiltross for at motorene ellers hadde ganske mye effekt. Rett under 200 HK var absolutt respektabelt også på 90-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Det er mye M i denne N’en.
Den viser hvor Hyundai er i disse dager, en teknisk meget kapabel pakke kontra mange konkurrenter.

Og det viser også hvor EV nå begynner å modnes til en mer komplett pakke.

Begge deler er imponerende.

Det viser også hvor M er på vei og at konkurransen til den etablerte klassen, hardner til fra mer ukjente merker.
Som igjen betyr at de gamle klasselederne må ta seg sammen.

Kan Chris harris like dette, er det nok mange surmaga «petrolheads» som etterhvert må spise sine egne ord.

Disse bilene vil bruke eksisterende superbiler som rundingsbøyer innen kort tid.

Denne bilen er helt klart ett steg i riktig retning for å gi elbiler mer kjøreglede, helt klart. Men vi den kunne erstatte den kjøreglede og følelsen en tilsvarende ICE bil gir? selvsagt ikke. Dette er en bil som har fått mye skryt og det er velfortjent og det er flott at Chris Harris liker bilen, han har uttalt seg kritisk til elbiler men det er jo ikke sånn at han leder ett anti EV fakkeltog.

Men tror du Chis hadde tatt Hyundaien over en M2 Comp eller en 911 GT3? Han driver å sammenlikner den med en tung og dvorsk RS6, en modell som ikke har vært på høyden på mange år.

Også igjen er dere elbilnisser i gang med å skulle kjøre i ring rundt superbiler og kjøre 0-100 på 2 sekunder. Veldig viktig for en gruppe folk som det mest hårete av ICE biler de har vært borti er en 177 hesters 520d….fulleffekt utgaven 😅 Før dere skal begynne å kjøre i ring rundt noe som helst av superbil så må ett problem løses og det er vekt…vekt…vekt og atter vekt. Vi kommer hele 37 sekunder inn i videoen hvor vekta på 2,2 tonn avsløres og jeg kjenner umiddelbart at jeg egentlig ikke trenger å se mer (men gjør det likevel).

Jeg ønsker kjøreglade elbiler velkommen, jo bredere utvalg man kan få jo bedre. Jeg tror det skal være plass til alle i fremtiden. Men tro ikke, ikke en gang for ett lite sekund at en elbil kan erstatte en skikkelig ICE når det kommer til kjøreglede, følelser og involvering. Dette er ikke elbilens paradegren og skal heller ikke være det, det blir litt som med X5M. Joda, den kommer i M versjon og kan kjøres sportslig til å være en stor SUV. Men den blir aldri noen sportsbil og dens paradegren vil alltid være med en dieselmotor (eller elmotor etterhvert). Jeg er åpenbart han surmaga petrolheaden som du referer til men jeg føler ikke helt jeg må spise mine ord. Når elbilene kan levere kjøreglede fra det øyeblikket man trykker på startknappen, når du som fører kan føle på mestringsfølelsen for effektiv kjøring, når de kan banke runder rundt Nurburgring hele ettermiddagen, når de får deg til å tømme girene ut på motorveien kun fordi du elsker kombinasjonen av skyvet i ryggen og lyden bilen leverer. Når de kan alt dette samtidig som de går 0-100 på 3,5 sek og veier ett godt stykke under to tonn så skal vi snakkes igjen. Inntil det spises det ingen ord herfra 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2024 den 18.15, Fredrik 90 skrev:

Dette var jaggu ikke i går 😅

IMG_0691.thumb.jpeg.672f916563ba05c32225bfd0b10a6beb.jpeg

IMG_0692.thumb.jpeg.bc49ed541373077d7c78fd60bc8f25ad.jpeg

Litt info på den Schulz’n

den ble nesten knust på en hugger men ble heldigvis reddet. Havnet i sverige så etter en opprydding på et dødsbo?! Ble det meste sendt på skrot. 
 

hvor den er nå er jeg usikker på

IMG_7425.jpeg.70258f40843235219c1e05694a3ee1fd.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg med noen spørsmål ang X5 45e her.

Kan man forvarme kupe uten at bensinmotor starter? Må den i såfall være koblet til strøm.

Er det dyrt og en stor jobb å ettermontere krystall kontroller? @Saltkjelen

Har jeg forstått det rett at Sky lounge ikke er det samme som Panorama tak. Man kan altså få panorama tak og panorama tak med skylounge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg prøver meg med noen spørsmål ang X5 45e her.

Kan man forvarme kupe uten at bensinmotor starter? Må den i såfall være koblet til strøm.

Er det dyrt og en stor jobb å ettermontere krystall kontroller? @Saltkjelen

Har jeg forstått det rett at Sky lounge ikke er det samme som Panorama tak. Man kan altså få panorama tak og panorama tak med skylounge?

Stykker opp svarene dine punktvis:

1. Forvarming (varme/nedkjøle kupé) skjer elektrisk. Så lenge du har strøm på batteriet vil du kunne forvarme.
2. Krystallelementer er en relativt smal sak å ordne. Om du vil ha originale krystallelementer, har jeg et komplett sett fra X7 liggende som jeg ikke får bruk for (siden min i4 kom med den nye girknotten).
3. Sky Lounge og panoramatak er to forskjellige ting. Førstnevnte er "stjernehimmel" i glasstaket.

3604_3_l.jpg&w=1920&q=75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Jeg prøver meg med noen spørsmål ang X5 45e her.

Kan man forvarme kupe uten at bensinmotor starter? Må den i såfall være koblet til strøm.

Forvarming og -kjøling er uavhengig av tilkoblet strøm. En helt genial funksjon som vi bruker både sommer og vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Stykker opp svarene dine punktvis:

1. Forvarming (varme/nedkjøle kupé) skjer elektrisk. Så lenge du har strøm på batteriet vil du kunne forvarme.
2. Krystallelementer er en relativt smal sak å ordne. Om du vil ha originale krystallelementer, har jeg et komplett sett fra X7 liggende som jeg ikke får bruk for (siden min i4 kom med den nye girknotten).
3. Sky Lounge og panoramatak er to forskjellige ting. Førstnevnte er "stjernehimmel" i glasstaket.

3604_3_l.jpg&w=1920&q=75

 

49 minutter siden, RNJ skrev:

Forvarming og -kjøling er uavhengig av tilkoblet strøm. En helt genial funksjon som vi bruker både sommer og vinter. 

Takker for gode svar 👍 Det er selvsagt sånn at denne forvarmingen kan man kjøre før selv korte kjøreturer. Med Webasto er jo ikke dette helt heldig.

@RNJ

Du har jo kjørt litt på Autobahn med din X5 45e. Hvordan er stabiliteten på denne vogna når man passerer 160 km/t? Gjør luftfjæringen noe her for å gjøre bilen mer stabil. Dette er det jeg er mest skeptisk til ved en sånn bil. G30en nærmest limte seg til asfalten og var usedvanlig stabil nord for 200 km/t. 

Blir det en slik bil på meg så må toppfart sperra på 235 km/t fjernes, muligens også tune den noe. 389 hester er mye men de har også mye vekt å jobbe med. Jeg ser den enkelt kan skremmes opp til ca 450 hester og 700 nm, og det er iallfall der den må være for å matche biler som Ford Explorer (457 hk) og XC90 T8 (455 hester). Jeg vil også ha muligheten til å kunne nå 250 km/t iallfall. Har testa 250 km/t i Ford Explorer og det gikk veldig bra…stabil og fin helt til du toucha bremsepedalen. Da gikk den alle veier så det var bedre å bare løfte av gasspedalen og la vindmotstanden være dine bremser. Men bremser kan jo være praktisk å ha hvis noe våger å komme i veien for deg i de hastigheter 😂 Jeg ser i utlandet at erfaringene er gode ved å tune disse hybrid sekserne kontra hybrid firere. Hjelper jo på at den allerede legendariske og skuddsikre B58 motoren sitter under panseret 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Fredrik 90 said:

 

Takker for gode svar 👍 Det er selvsagt sånn at denne forvarmingen kan man kjøre før selv korte kjøreturer. Med Webasto er jo ikke dette helt heldig.

@RNJ

Du har jo kjørt litt på Autobahn med din X5 45e. Hvordan er stabiliteten på denne vogna når man passerer 160 km/t? Gjør luftfjæringen noe her for å gjøre bilen mer stabil. Dette er det jeg er mest skeptisk til ved en sånn bil. G30en nærmest limte seg til asfalten og var usedvanlig stabil nord for 200 km/t. 

Blir det en slik bil på meg så må toppfart sperra på 235 km/t fjernes, muligens også tune den noe. 389 hester er mye men de har også mye vekt å jobbe med. Jeg ser den enkelt kan skremmes opp til ca 450 hester og 700 nm, og det er iallfall der den må være for å matche biler som Ford Explorer (457 hk) og XC90 T8 (455 hester). Jeg vil også ha muligheten til å kunne nå 250 km/t iallfall. Har testa 250 km/t i Ford Explorer og det gikk veldig bra…stabil og fin helt til du toucha bremsepedalen. Da gikk den alle veier så det var bedre å bare løfte av gasspedalen og la vindmotstanden være dine bremser. Men bremser kan jo være praktisk å ha hvis noe våger å komme i veien for deg i de hastigheter 😂 Jeg ser i utlandet at erfaringene er gode ved å tune disse hybrid sekserne kontra hybrid firere. Hjelper jo på at den allerede legendariske og skuddsikre B58 motoren sitter under panseret 👍

Har kjørt to ganger til Malaga i Spania og retur. Første gang var i januar og bilen hadde vinterdekk som var begrenset til 170 km/h. Andre gang var om sommeren hvor kun bilen begrenset farten. Imidlertid var det kun få ganger jeg kunne kjøre fritt grunnet stau og/eller baustelle. Mitt inntrykk var at dette ikke er noen 250km/h racer. Jeg syns den var vinglete når man kom noe over 200 og tror ikke jeg var over 225 på det meste. Fristet ikke veldig med 250. Det skal sies at det var en del sidevind som sikkert ikke har gjort det bedre. Kontrasten til min G11 750D er stor. Denne kjører på skinner helt til speedometeret viser 260 og effekten begrenses - sikkert akkurat som 540D'en du nettopp solgte. Din 130i er også helt klart også mer stabil i 250 enn 45e er i 225 - som jeg husker det.

45e er en fantastisk (familie)bil og min kone elsker den. Den fungerer glimrende både i hverdagen og med familien på europatur. For guttetur med fri fart på Autobahn så tror jeg imidlertid at du fra før har bedre egnet redskaper i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, laffe skrev:

@Fredrik 90 Er du ikke skeptisk til tuning av disse mtp. garanti og maskinskadeforsikring?  Eller finnes det godkjent-tuning til disse?

Det måtte i såfall ha blitt når garantien har gått ut 😀

15 minutter siden, RNJ skrev:

Har kjørt to ganger til Malaga i Spania og retur. Første gang var i januar og bilen hadde vinterdekk som var begrenset til 170 km/h. Andre gang var om sommeren hvor kun bilen begrenset farten. Imidlertid var det kun få ganger jeg kunne kjøre fritt grunnet stau og/eller baustelle. Mitt inntrykk var at dette ikke er noen 250km/h racer. Jeg syns den var vinglete når man kom noe over 200 og tror ikke jeg var over 225 på det meste. Fristet ikke veldig med 250. Det skal sies at det var en del sidevind som sikkert ikke har gjort det bedre. Kontrasten til min G11 750D er stor. Denne kjører på skinner helt til speedometeret viser 260 og effekten begrenses - sikkert akkurat som 540D'en du nettopp solgte. Din 130i er også helt klart også mer stabil i 250 enn 45e er i 225 - som jeg husker det.

45e er en fantastisk (familie)bil og min kone elsker den. Den fungerer glimrende både i hverdagen og med familien på europatur. For guttetur med fri fart på Autobahn så tror jeg imidlertid at du fra før har bedre egnet redskaper i garasjen.

Hmm, dette ser det ut som jeg må tenke nøye igjennom. Takk for nyttig og utfyllende svar 😀

På gutte tur så er det helt klart andre biler jeg heller ville tatt, skal nedover med Alpina og jeg frister på å la 130en få besøke Alpene. Den bilen der, med motoren og manuell kassa opp svingte fjellpass…jatakk 😍 Men av og til så har jeg meg en tur alene, en kjapp "ned og opp" tur f eks til Techno Classica eller hvis jeg bare føler for å komme meg ut av Norge og vekk fra elbiler, masete unger og 50 soner for noen dager. Da har jeg satt umåtelig pris på 540en sin effektivitet. Det som derimot lokker med G05 45e er jo helt klart egenskapene her hjemme, prisen og det at man føler man oppgraderer seg fra en 5-serie uten at det koster skjorta. Nå har jeg testa G05 og jeg må si at det er ett trivelig sted å oppholde seg. Testet også en 2020 Cayenne hybrid, ikke bare var den trangere inni men jeg synes faktisk at den føltes mer spartansk innvendig. Totalpakka X5 45e tilbyr er helt enestående synes jeg, derfor må jeg vurdere den sterkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg er helt enig i totalpakken f.eks X5 45e tilbyr. Dette er jo generelt en BMW spesialitet som er unik. Jeg har iallefall verdsatt dette siden 80-tallet og også i relasjon til Porsche. Det jeg imidlertid tenker er at en SUV har helt andre egenskaper enn en spesialisert Autobahn cruiser som en 5-serie med stor motor tross alt er. Tyngdepunktet er høyere og du sitter høyere i en X5. Opplevelsen bak rattet blir en annen og bilen vil aldri kunne gi deg den samme solide veifølelsen som en potent 5-serie kan. 

Jeg tenker også at en Cayenne i denne konteksten er et bedre kompromiss og plasserer seg kjøredynamisk mer mellom nettopp X5 og en 5-serie. Det er dette Porsche kan best hvis vi ikke snakker om de rene sportsbilene som selvfølgelig tilbyr enda bedre kjøredynamikk enn en 5-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Jeg er helt enig i totalpakken f.eks X5 45e tilbyr. Dette er jo generelt en BMW spesialitet som er unik. Jeg har iallefall verdsatt dette siden 80-tallet og også i relasjon til Porsche. Det jeg imidlertid tenker er at en SUV har helt andre egenskaper enn en spesialisert Autobahn cruiser som en 5-serie med stor motor tross alt er. Tyngdepunktet er høyere og du sitter høyere i en X5. Opplevelsen bak rattet blir en annen og bilen vil aldri kunne gi deg den samme solide veifølelsen som en potent 5-serie kan. 

Jeg tenker også at en Cayenne i denne konteksten er et bedre kompromiss og plasserer seg kjøredynamisk mer mellom nettopp X5 og en 5-serie. Det er dette Porsche kan best hvis vi ikke snakker om de rene sportsbilene som selvfølgelig tilbyr enda bedre kjøredynamikk enn en 5-serie.

Det er helt klart at ingenting slår en lav sedan/stasjonsvogn når det kommer til Autobahn egenskaper. Det er jo egentlig helt banalt å vektlegge dette såpass mye for en bil som skal brukes primært i Norge. Men dere og andre som kjenner meg vet at det går unna noen tusen kilometer i året på Autobahn så jeg er nødt til å ta det med i betraktningen. Eneste årsaken til at X5 45e vurderes er pga totalpakke, jeg har aldri sett meg selv i noen SUV. Men når den koster 100 000 mindre enn å bruktimportere en tilsvarende G31 540d LCI, er billigere å bruke her hjemme, tilbyr bedre plass, norsk bil med resterende nybilgaranti og den føles som en bra oppgradering så må den vurderes. Så fort vi snakker X5 med diesel så er det ikke interessant lenger for min del, da er det 5-serie som gjelder. Jeg har sagt før at hadde 545e kommet som Touring så hadde jeg hatt en sånn for lengst…tror faktisk at jeg hadde spandert på meg å kjøpe en helt ny til og med.

Porsche Cayenne er nok en mer kapabel SUV på Autobahn, den er også kvikkere med sine 462 hester og toppfart på 262 km/t. Men en elektrisk rekkevidde på 45 km (25 km vintertid) og ett blandet bensinforbruk på litern holder ikke mål for en ladbar hybrid slik jeg ser det. Det at jeg også opplevde bilen som simplere inni, altså simplere som i mer spartansk og ikke noe å si på kvaliteten. X5en er mer flashy innvendig og det på en bra måte. Det var også merkbart mindre bagasjekapasitet på Cayenna. Jeg var nede i Hamburg å henta hjem en Ford Explorer PHEV og denne opplevde jeg som helt grei å kjøre fort med på Autobahn helt til man måtte foreta en oppbremsing og bilen ble ustabil. Den var heller ikke glad i 200 km/t pluss i svake kurver. Men bevares som den sparker med 457 hk og hele 825 nm 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...