Saltkjelen Skrevet Februar 20 Share Skrevet Februar 20 8 minutter siden, RNJ skrev: Takk! Ikke helt lett å bli klok på. Tror jeg får sjekke igjen om bakhjulene faktisk rører på seg. Det samme gjelder min G11 som også har 2VH, "Integral Active Front Steering". Her har jeg trodd at den styrer med bakhjulene, men jeg har aldri sett det med egne øyne. Bakhjulene på G05 styrer vel ikke mer enn inntil 3 grader eller noe slikt, så det er veldig begrenset hvor mye du vil se det. Den enkleste måten å se om den svinger på bakhjulene er å stille speilene ned så du ser bakhjulene og ratte til venstre og høyre kraftig frem og tilbake i en 20-30 km/t. Da vil du se utslag på bakhjulsstyringen. Alternativt bør det finnes en innstilling i iDrive som låser bakhjulene for kjettingmodus (er i alle fall dette på F01). RNJ og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///FredriK.S Skrevet Februar 20 Share Skrevet Februar 20 Dere som har erfaring med 45e. Hva er reell rekkevidde på vinterstid ? Klarer den 4mil i typ 5minus med forvarming ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Februar 20 Share Skrevet Februar 20 Tydelig at Oxide Grey gjør godt for de ellers lite fremtredende linjene på G60. Ron Jeremy, Ampera, Saltkjelen og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Februar 20 Share Skrevet Februar 20 1 time siden, RNJ skrev: Takk! Ikke helt lett å bli klok på. Tror jeg får sjekke igjen om bakhjulene faktisk rører på seg. Det samme gjelder min G11 som også har 2VH, "Integral Active Front Steering". Her har jeg trodd at den styrer med bakhjulene, men jeg har aldri sett det med egne øyne. Min g11 syner det meget godt på når jeg kjører med sommerhjula som er flush i buen. Ble faktisk overrasket over hvor tydelig man ser det svinger RNJ reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 20 Share Skrevet Februar 20 13 timer siden, RNJ skrev: Om jeg hadde vært i din situasjon så hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg hadde valgt 45e av de grunner du selv nevner. Når du om noen år er forbi barnevognstadiet så er du tilbake på track med 5xxD Touring. Da jeg hadde mindre barn så var løsningen VW Sharan og i det lyset er 45e et fantastisk valg. Jeg har forøvrig ved flere (4?) anledninger leid 7-serie hos Sixt rett på den tyske side av grensen til Danmark. Den gang var F01 helt ny og kunnes leies forbausende rimelig uten kilometerbegrensning. Leide da i 2-3 uker og leverte bilen tilbake med 6-7000 flere kilometer på telleren. Jeg tenker også at det kan være greit med en litt praktisk familiebil akkurat nå. Jeg har som sagt de andre kjøretøyene mine når jeg vil ragge rundt å sløse bensin. Jeg tenker at neste nyere bruksbil jeg kjøper blir den siste nyere bilen jeg kommer til å kjøpe, altså etter den bilen jeg skal til å kjøpe nå. Da tenker jeg i rettning 2023 Alpina G31 D5S, så ny som mulig M3 Touring, MB E450d eller noe annet skikkelig fossilt som jeg kan eie resten av livet. Jeg kommer stadig tilbake til han gubben på 89 år jeg møtte på Biltema som stadig kjørte sin Volvo 740 GLE som han kjøpte ny i 1984. "Siste ekte Volvoen" var hans ord, han gubben der skal jeg bli bare med fossilbil 👍 Sixt har jeg godt erfaring med, men jeg har pleid å ta det på flyplassen i Hamburg da jeg flyr ned. Har kjørt ned og parkert på flyplassen noen ganger også, som regel da med E34en da jeg ikke orker 150 hester på Autobahn 😂 Men de har ofte oppgradert meg og det er sjelden jeg får noe annet enn det jeg ber om. Ikke som Herzt på Gardermoen hvor jeg bukka SUV i klassen BMW X1 eller liknende og spesifisert fossilbil. Klokka er 00:00 og jeg vil bare raskest mulig hjem til Arendal, det er -15 og tørt på veien…ser for meg godt snittfart nedover firefelten hjemover og i seng. Men de har overbukka så ho oppgraderer meg til en Audi e-tron…takk skal du faen meg ha. Hvilke andre alternativer har du spurte jeg, jo de hadde kun en bil til og det var en VW Golf e-TSI. Takk den tar jeg, og hjem kom jeg på bittelitt over 3 timer 😂 8 timer siden, Saltkjelen skrev: Kjør på med G05, @Fredrik 90! G05 pre-LCI er en av de siste skikkelige nyere BMWene å få tak i. Det er jeg også enig i, dette er helt klart en av de siste finere BMWene. Blir det G05 uten krystall kontroller så går vi ta en prat om det tror jeg. Føler det gjør hele interiøret 👍 Jeg kommer nok ikke til å jage etter en bil med veldig mye utstyr, finner jeg en bil med nevnte krystall effekter, panorama, Laserlys, 360 kamera, el krok, komfort seter i alt annet enn sort skinn, minimum H&K anlegg og ACC så er jeg stort sett fornøyd. Blir det G05 X5 så skal det være ett fornufts kjøp, følger ikke hjertet i så tilfelle. 5 timer siden, Skulebollen skrev: For oss rikmannsfolk, ser at 60% av g05 x5 har kjipt skinn/lookalike skinn på dashen. Er der noen utstyrskode som forklarer hvilken type skinn som er på dash osv.? Det er akkurat sånn jeg vil ha, kunst skinn på dasjbordet. Ser helt greit ut med sømmer og sånn…men det er slitesterkt med tanke på skader eller påvirkning av sol. Det har vært tilfeller hvor skinn har trukket seg sammen og da er det er helvete å få noen til å ville ta jobben med å rette på det. Mener @awt hadde litt styr med dette på sin Z4. sveigis, fupsaker og RNJ reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Februar 20 Share Skrevet Februar 20 Det skal vel sies at det kan være vrient å oppdage, da bakhjulene har noen få grader sving og ikke fullt rattutslag. Har bakaselstyring på Taycanen, ser det såvidt i speilet ved rygging av hjulvinkel endrer seg noe. Vanskelig å se ved kjøring. RNJ reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Februar 21 Share Skrevet Februar 21 9 hours ago, ///FredriK.S said: Dere som har erfaring med 45e. Hva er reell rekkevidde på vinterstid ? Klarer den 4mil i typ 5minus med forvarming ? Om forvarmingen skjer med strøm tilkoblet så tror jeg det skal gå. Om du forvarmer fra batteri er det nok mer tvilsomt. Det er naturligvis avgjørende hvilken hastighet de 4 milene gjennomføres med. Med 120 km/h på motorvei så er rekkevidden lavere. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Februar 21 Share Skrevet Februar 21 Kanskje dette kan være noe for deg @Fredrik 90 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=340885685 Over 4 års garanti igjen og med masse utstyr Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///FredriK.S Skrevet Februar 21 Share Skrevet Februar 21 19 minutter siden, RNJ skrev: Om forvarmingen skjer med strøm tilkoblet så tror jeg det skal gå. Om du forvarmer fra batteri er det nok mer tvilsomt. Det er naturligvis avgjørende hvilken hastighet de 4 milene gjennomføres med. Med 120 km/h på motorvei så er rekkevidden lavere. Mhm. Har ca 7mil til jobb hver vei. Er i 80sone, litt kulvert med fjell og slikt. klarer nå på vinteren tur/retur med i3s 120 med ca 7mil til overs (med forvarming og lader innkoblet hjemme). Siden kjerringa har fått seg ny jobb med like lang reisevei, så tenker jeg at det kan være fornuftig å skifte ut nåverende x1, med noe som kan gå på elektrisk nesten hele veien (vil ikke ha to rene el.biler som bruksbiler). Føler der at en 45e kan være ganske genial mtp elektrisk rekkevidde til jobb, og ellers som en stor og trygg familiebil. fupsaker reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Februar 21 Share Skrevet Februar 21 Min erfaring med plug-in hybrid, riktignok med lavere elektrisk rekkevidde enn 45e, er at man må se litt vekk fra den elektriske rekkevidden og heller ta den som en bonus. Fokuserer man på bilen og hva man får så var det for min del mye bedre. Lest rundt om(ikke nødvendigvis her og ikke merke/modellspesifikt) at folk er skuffet over bilen fordi den ikke leverer en ønsket elektrisk rekkevidde. En plugg-inn hybrid har ofte mer utstyr og bare den elektriske forvarmingen (og må ikke glemme avkjølingen i solsteiken) er dens store fordel. Man har behagelig bil året rundt, ingen problem med varming i uisolert garasje og man kan pusle litt elektrisk i bysentrum eller der det passer seg. Er man skuffet over elektrisk rekkevidde, vel gå helelektrisk da 🤷🏼♂️ fupsaker, Ron Jeremy og Fredrik reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 21 Share Skrevet Februar 21 2 timer siden, RNJ skrev: Om forvarmingen skjer med strøm tilkoblet så tror jeg det skal gå. Om du forvarmer fra batteri er det nok mer tvilsomt. Det er naturligvis avgjørende hvilken hastighet de 4 milene gjennomføres med. Med 120 km/h på motorvei så er rekkevidden lavere. Men kan man forvarme bilen hvis man har kjørt den tom for strøm? Den er jo aldri helt tom for strøm, men nå rekkevidden står på 0 km? Som regel lader man hjemme eller på jobben, ofte så er man jo på tur og da prioriterer man ikke å lade en hybrid. Jeg har kjørt en del med Ford Kuga PHEV og den forvarmer elektrisk så lenge det er strøm på batteri eller den står koblet til strøm. Hvis den er tom for strøm så starter den bensinmotoren, synes dette fungerte veldig greit. 2 timer siden, ahj skrev: Kanskje dette kan være noe for deg @Fredrik 90 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=340885685 Over 4 års garanti igjen og med masse utstyr Den er nok alt for mye over budsjett for min del. Dessuten så synes jeg at den rett og slett så litt harry ut med den stylingen 😅 2 timer siden, Marius2002 skrev: Min erfaring med plug-in hybrid, riktignok med lavere elektrisk rekkevidde enn 45e, er at man må se litt vekk fra den elektriske rekkevidden og heller ta den som en bonus. Er man skuffet over elektrisk rekkevidde, vel gå helelektrisk da 🤷🏼♂️ Så vidt jeg vet så er din erfaring med en 225e og det er en bil med tidlig hybrid teknologi fra 2015, selv om din var av en nyere årsmodell. Denne blir lite relevant som sammenlikningsgrunnlag når vi snakker om ladbare hybrider fra 2020 og frem. Nyere hybrider kommer vesentlig nærmere oppgitt rekkevidde en tidligere, min erfaring begrenser seg til noen få modeller. X5 45e kjørte jeg 72 km mot oppgitt 75, dette var i ca 7 varmegrader. Men folk i familien sier at sommerstid kan de kjøre over 80 km på strøm med sin 45e. Ford Kuga PHEV kjørte jeg 55 km med på høsten mot oppgitt 64 km. Ford Explorer kjørte jeg 50 km mot oppgitt 42 km på sommeren i 25 varme. Toyota RAV4 kjørte jeg 75 km mot oppgitt 75 km på en varm vårdag og G30 545e kjørte jeg 47 km mot oppgitt 57 km en høst dag. Vi er helt klart kommet dit at ladbare hybrider gir mening, akkurat som den enorme utviklingen dieselmotorene gikk igjennom på en ti års periode. Fra å være noen treige, illeluktende bråkebøtter til å bli effektive, raske og stillegående. Det føles langt mellom BMW sin M51 og M57 motor. Nå ser vi ladbare hybrider som går inntil 130 km elektrisk, nye Range Rover 110 km og E klasse, 5-serie, Nye Passaten og Tiguan alle har de elrekkevidde på rundt 100 km. Da vil jeg kalle dette "elbil ligth"! Og sånn det ser ut i Europa nå så ser det ut som at i stede for å være en "overgangsløsning" så vil ladbare hybrider være en del av fremtiden. Du sier bare kjøp batteribil hvis rekkevidden er for kort på hybrid, men med 130 km rekkevidde på en MB GLC 300e hvorfor skulle en tysker da betale mer for en EQC? Hvorfor skulle Fritz und Helga betale mer for en iD4 når de får en Tiguan PHEV som går 100 km elektrisk? Å innføre elbiler i Norge er lett når man har ett avgiftsregime å herje med, men ellers i den virkelige verden så er det ikke så enkelt. Ikke kan land i Europa legge avgift på fossilbilene heller, da skader de arbeidsplasser og sender bilkundene rett i åpne kinesiske armer. ahj, RNJ og fupsaker reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Februar 21 Share Skrevet Februar 21 56 minutes ago, Fredrik 90 said: Men kan man forvarme bilen hvis man har kjørt den tom for strøm? Den er jo aldri helt tom for strøm, men nå rekkevidden står på 0 km? Som regel lader man hjemme eller på jobben, ofte så er man jo på tur og da prioriterer man ikke å lade en hybrid. Jeg vet faktisk ikke om den bruker bensinmotoren til forvarmning om batteriet er tomt og man ikke er tilkoblet strømnettet. Skulle jeg gjette så ville jeg tro at svaret er nei. Om batteriet er på vei til å bli tomt og vi ikke er på vei hjem eller til et annet sted med lader så sørger jeg for at det alltid er 20-30% kapasitet tilbake. Bilen har en egen funksjon hvor du kan sikre at det ikke går under X%. Marius2002 og Fredrik 90 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Februar 21 Share Skrevet Februar 21 Du misset poenget mitt Se på rekkevidden som en bonus og fokuser på andre kvaliteter. En kan selvsagt ikke sammenligne en 225xe og X5 45e direkte. Det ville være hodeløst. Likevel er rekkevidden et tema hos mange enda, før var den på 2-4 mil og da var det noen som kom seg til jobb og henting i barnehage, og nå når hybriden en større målgruppe med 7-10 mil. Jeg står fortsatt for at man skal fokusere på andre kvaliteter enn elektrisk rekkevidde på hybrider, se på det som en bonus på en ellers flott bil. Kan ikke forvarme/avkjøle kabinen når batteriet viser under 10%(mener det var 10%), fikk varsel i My BMW at dette ikke er tilgjengelig grunnet lavt batteri. Samtidig er det ikke alltid på kalde dager en kan gå rett i el-drift, derfor anbefales det å være tilkoblet lader på vegg slik at forvarming av kupe og batteri skjer via veggkontakt. Ron Jeremy, Fredrik og fupsaker reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 21 Share Skrevet Februar 21 Fokuset med bl.a PHEV er et annet i Tyskland og f.eks Danmark enn i Norge. Konseptet bygger på at man stort sett kun bruker strøm så lenge man kjører i byene. Utenfor og ikke minst mellom byene på f.eks Autobahn kjører man som normalt. Det har egentlig aldri vært tanken at man skal kjøre elektrisk på Autobahn mellom f.eks Hamburg og Hannover. Til det er hastigheten for høy og avstanden for lang (ca 150 Km). Millioner av mennesker pendler daglig på denne måten i Tyskland og f.eks Danmark. Målet med bl.a PHEV har derfor vært å få redusert avgassene internt i byene. Jeg tenker derfor at det norske avgiftssystemet kanskje har skapt litt uklarhet i hva det primære formålet med disse bilene er siden de blir premiert i avgiftssystemet. Folk kjøper naturligvis disse bilene fordi de er billigere kombinert med relativt mye samlet effekt (altså relativt til sammenlignbare rene fossilbiler). Som en naturlig konsekvens forventer man at de kan brukes til all mulig kjøring på elektrisk fremdrift, men det har faktisk aldri vært formålet. Werther og Marius2002 reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Februar 21 Share Skrevet Februar 21 14 timer siden, Fredrik 90 skrev: Det er akkurat sånn jeg vil ha, kunst skinn på dasjbordet. Ser helt greit ut med sømmer og sånn…men det er slitesterkt med tanke på skader eller påvirkning av sol. Det har vært tilfeller hvor skinn har trukket seg sammen og da er det er helvete å få noen til å ville ta jobben med å rette på det. Mener @awt hadde litt styr med dette på sin Z4. da kan du ikke regne med å få skikkelig skinnpakke, for da følger dash i ekte skinn med på kjøpet. med mindre du bor i afrika eller i mexico så er ikke skinndash et problem med mindre du søler noe på det, sett tilfeller av ødelagt dashbord etter å satt vekk bil på soting der de har sølet såpevann og ikke tørket det opp før den ble kjørt ut i sola. Marius2002 og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå