Fredrik 90 Skrevet Oktober 6 Share Skrevet Oktober 6 22 minutter siden, Ingvaldsen skrev: innbiller meg at jeg har tilbrakt noen mil i baksete på noe lignende bil som dette i barndommen, men er det flere biler med lik fasong med skyvedører dA? vist ikke så er det nok en slik jeg satt på i. Var vel noen amerikanske mini-vaner som hadde skyvedør på denne tiden. Dodge Caravan eller var det Voyager de het den gangen også. Renault Espace hadde vel vanlige dører. Vi hadde faktisk en lærer skolen som kjørte en sånn Prairie når jeg tenker meg om. Må ha vært rundt 2000, en skikkelig kommunist med slitte fotformsko og langt grått hår i ei tynn hestehale. Han kjørte bare gamle Japanske shitboxer og jeg mener han hadde en sånn bil som dette 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Oktober 7 Share Skrevet Oktober 7 Noe litt attåt mslello, Marius2002, BMWE39turbo og 9 andre reagerte på dette 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron788m Skrevet Oktober 7 Share Skrevet Oktober 7 Leser om statsbudsjettet her og der i dag, også kom det en artikkel på Broom om at en Møller-sjef reagerte på at det ikke var nok avgifter på fossil i år. Hvis det ikke ble mer avgifter på fossilt, så kom dem til å vurdere å finne frem fossile varianter av sine modeller og selge dem(!) Må vise at vi mener alvor, bla bla. Dårligste trusselen ever.. https://www.tv2.no/broom/apner-for-a-selge-bensin-og-dieselbiler-igjen/17063436/ MGunders og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 7 Share Skrevet Oktober 7 31 minutter siden, Ron788m skrev: Leser om statsbudsjettet her og der i dag, også kom det en artikkel på Broom om at en Møller-sjef reagerte på at det ikke var nok avgifter på fossil i år. Hvis det ikke ble mer avgifter på fossilt, så kom dem til å vurdere å finne frem fossile varianter av sine modeller og selge dem(!) Må vise at vi mener alvor, bla bla. Dårligste trusselen ever.. https://www.tv2.no/broom/apner-for-a-selge-bensin-og-dieselbiler-igjen/17063436/ Sjefen for Møller må da være en av de største idiotene i norsk bilbransje…iallfall ikke mye til forretningsmann. Hva er galt med å ha ICE og elbiler i lineupen samtidig? BMW Norge har jo dette og det er jo ikke sånn at alle hamstrer fossilbiler? Kan ikke folk få velge selv hva de vil kjøre? Sånn som Møller holder på så fjerner man valgmuligheter for norske bilkjøpere. Det er akkurat sånn vi har klart å få en kunstig høy elbilandel i Norge på kort tid. Jeg tror det er mange som fortsatt hadde valgt hybrid eller fossil om det hadde vært tilgjengelig. Det er jo ikke noen tvil om at hadde Møller hatt en iD3 til 380 000,- stående ved siden av en Golf GTE som nå går 130 km rent elektrisk til 430 000,- så hadde veldig mange valgt den Golfen. Og det er jo for galt at de VW modellene som faktisk er veldig bra skal holdes borte fra norske bilkjøpere. Jeg synes det er klokt av regjeringen å ikke røre engangsavgiften for fossile biler. Blir det regjeringsskifte i 2025, noe som det per nå ligger an til å ser jeg lysere på fremtiden for fossile biler i Norge. Ikke at vi alle skal kjøpe dieselbiler igjen, for det skjer ikke men at folk skal få ha muligheten til å velge fossilt uten at det blir urimelig dyrt. Ron788m reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Oktober 8 Share Skrevet Oktober 8 21 timer siden, Slavearbeider'n skrev: Noe litt attåt Bilen til Chris Harris for de som lurte fupsaker, sveigis og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 8 Share Skrevet Oktober 8 (endret) On 10/6/2024 at 7:03 PM, Werther said: @papertiger Du er en av få på Bimmers som har en fetish for halvgamle japser. Jeg har nettopp kjøpt inn årets vinterbil, en sjelden "godbit" man ikke ser langs veien lenger da de fleste ble vraket i perioden 1998-2003. Så dette eksemplaret er 20 år på overtid, men henger fortsatt med i trafikken. La meg presentere kanskje den styggeste bilen noensinne produsert: første generasjon Nissan Prairie! Dette eksemplaret er en 1987 modell 2.0 gasser med 5-trinns manuell og 4x4. Den ultimate shitbox? Tusen takk og gratulerer! På en dag hvor mindre interessante temaer som passiv brannbeskyttelse på offshore trykktanker og ladeanlegg for parkeringsplassen har tatt mye fokus så er dette et friskt pust! Nissan Prairie er en klassikershitbox. Mange husker nok også gen2 i denne klassiske 2-tone-fargen, litt på samme måte som i7 i dag 🤷♂️: Mens din utgave er også velkjent i min barndom, også med 4x4 og forsåvidt begge generasjoner som varebil. At den var uten B-stolpen visste jeg ikke! sånn på generell basis: hørt om Festival of the Unexceptional? jepp, det er akkurat det det er - en festival som viser fram de forglemmelige bilene. Som en Prairie. Siden jeg har vært på Festival of Speed på Goodwood er dette neste punkt på min bucketliste hva festivaler angår, en solid tur ned langs memory lane. https://www.hagerty.co.uk/official-events/hagerty-festival-of-the-unexceptional/ Endret Oktober 8 av papertiger sveigis, Werther, laffe og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 8 Share Skrevet Oktober 8 1 time siden, papertiger skrev: sånn på generell basis: hørt om Festival of the Unexceptional? jepp, det er akkurat det det er - en festival som viser fram de forglemmelige bilene. Som en Prairie. Siden jeg har vært på Festival of Speed på Goodwood er dette neste punkt på min bucketliste hva festivaler angår, en solid tur ned langs memory lane. https://www.hagerty.co.uk/official-events/hagerty-festival-of-the-unexceptional/ Festival of the unexceptional har jeg hørt om og jeg digger initiativet og hele konseptet. Jeg synes det er kjempeartig at noen setter lys på alle de helt vanlige bilene som egentlig ingen bryr seg om. For meg blir det også en tur ned memory lane da mye av disse bilene vekker minner fra barndommen. Jeg har alltid vært veldig observant på biler rundt meg, helt siden jeg var veldig liten. Ofte så husker jeg bilene og ikke folka. Jeg hadde full kontroll på hva alle i nabolaget kjørte, på hva lærerne på skolen kjørte, hva foreldre til klassekamerater hadde og hva alle i nær krets hadde av biler. Og det er da det er så morsomt med Festival of the unexceptional fordi det setter i gang minner. Nettopp som @Werther sin Prairie som minnet meg om en noe karismatisk lærer jeg hadde på barneskolen 😅 Jeg så en lyseblå Opel Vectra B her om dagen og den tok meg rett tilbake til hytteturene i barndommen med familien til en god venninne av meg som hadde en sånn bil. Og min mor som alltid likte den bilen fordi speilene var designet til å gå i ett med panseret. En merkelig detalj som hun synes var kul alltid pratet om på de bilene 😀 Akkurat min mors sin smak i biler tror jeg kan diskuteres, hun fikk tross alt overtalt min far til å bytte vår (høyt elsket fra min side) E39 520i i en ny Audi A6 2,4 i 2000. Argumentet fra muttern var at A6en var så sykt fin bakfra 😂 fupsaker, BimmerFan!, papertiger og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 8 Share Skrevet Oktober 8 Samme her! Jeg husket folkene på bilene, helt siden barneskolen. Alt fra rektor som fikk seg flett ny Golf 4 TDI 4Motion (4Motion!!) i gullfarge, med beige stoffinteriør. For en bil dette var rundt årtusenskiftet. Og familien til en kompis som stort sett kjørte Legacy. Og kjøpte ny grønn Legacy 2.0 Jubileum i årtusenskiftet. Som så mange andre bilfabrikanter på den tiden var det millenniumsutgaver. Familien til en annen kompis kjørte Xantia, og kjøpte sin andre Xantia i år 2000, også denne i Millenium-utgave i sort med sort skinn og den karakteristiske hydrauliske fjæringen som kunne senke og heve bilen utav det blå. Og lærerne mine på barneskolen; den ene kjørte Corolla, en kjørte Fiesta, en kjørte Clio (alle disse var 90-tallsbiler). Og vi hadde Pajero, kjøpte den tredje i 2002, slo på stortromma med en 99 modell 7-seters 2,8TD GLS fra Tyskland. Fremstår som en traktor i dag, men det var en dyr bil på den tiden. Dette var før jeg oppdaget BMW som sådan og det beste du kunne gi meg var en 90-talls japse med alt utstyr. Har fortsatt sin sjarm disse. Fredrik 90 og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Oktober 8 Share Skrevet Oktober 8 (endret) 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Jeg så en lyseblå Opel Vectra B Er det en bil jeg har et svakt hjerte for, så er det nøyaktig den der. Mye av barndommen, og ungdomstiden min var i en sånn. Først i baksete, så i førersete. I 2003 var vår 1985 Corolla moden for utskifting, og siden husbygging lå i planene, var ikke akkurat dyr bil prioritet #1. Husker fattern nevnte E46, men det ble heller Vectra B med lavere kilometerstand og mer utstyr istedenfor. Som barn tenkte jeg ikke så mye over det, men som ungdom kjente jeg litt på savnet etter bakhjulstrekker Vi hadde vel vår i 14 år, og bilen ble kjøpt med noe rundt 30 000 på tellerverket. Vraket så fort den passerte 200k. Foruten en bensinpumpe som takket for seg mot slutten av eierskapet, var det aldri noe tull med bilen. Kun slitedeler som måtte byttes når PKK stod for tur. Den bilen kjørte nedover Europa 4 år på rad i helsikkes varme, elendig asfalt og med bensinkvalitet man ikke fyller på gressklippere en gang. Aldri et eneste feilslag! Jeg hadde mine år som øvelseskjører, og ved fylte 18 ble bilen min. Da hadde den gått knappe 120 000 km. Sammenlignet med bilene kompisene mine kjørte på den tiden, var dette nesten nybil å regne... Av den grunn var den også relativt kvikk. Kamerat av meg kjørte en sliten E39 523iA med første gen girkassen (tiden før Steptronic) og Vectra'n hadde ingen problem med å frakjøre den mellom lyskryssene. På Autobahn hadde det nok sikkert vært et annet utfall 😅 Mot slutten ga jeg (som ungdom flest) ganske langt faen og. Jeg visste at bilen skulle vrakes og F10n hadde nettopp kommet inn i familien. Dermed overkjørte jeg registerreimintervallet med over 20 000 km da planen rett og slett var å bare kjøre bilen til EU godkjenningen gikk ut, for så å vrake den. Det brydde bilen seg svært lite av, og selv med den gamle reg.reima, putra motoren like happy videre som om alt var tipp topp. Clarkson kan mene hva han vil om disse bilene, men jeg sitter kun igjen med gode minner. Dette er bilen som har vært med meg igjennom en rekke milepæler ila livet og aldri skuffet. Den tålte herjing fra meg som ungdom uten å miste pusten en eneste gang. Selv kona mi har lært å øvelseskjøre sammen med min far i nøyaktig samme bil... Nei nå kjente jeg at jeg ble nostalgisk. En Vectra B i I500 format skulle jeg gjerne hatt i garasjen en dag... Som ungdom måtte det dessverre bli yalla versjonen istedenfor 😅 Tror ikke fattern var så glad i endringene som ble gjort mot slutten der Endret Oktober 8 av ///M-ini95 fupsaker, sveigis, Fredrik 90 og 7 andre reagerte på dette 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 9 Share Skrevet Oktober 9 2 timer siden, papertiger skrev: Samme her! Jeg husket folkene på bilene, helt siden barneskolen. Alt fra rektor som fikk seg flett ny Golf 4 TDI 4Motion (4Motion!!) i gullfarge, med beige stoffinteriør. For en bil dette var rundt årtusenskiftet. Og familien til en kompis som stort sett kjørte Legacy. Og kjøpte ny grønn Legacy 2.0 Jubileum i årtusenskiftet. Som så mange andre bilfabrikanter på den tiden var det millenniumsutgaver. Familien til en annen kompis kjørte Xantia, og kjøpte sin andre Xantia i år 2000, også denne i Millenium-utgave i sort med sort skinn og den karakteristiske hydrauliske fjæringen som kunne senke og heve bilen utav det blå. Og lærerne mine på barneskolen; den ene kjørte Corolla, en kjørte Fiesta, en kjørte Clio (alle disse var 90-tallsbiler). Og vi hadde Pajero, kjøpte den tredje i 2002, slo på stortromma med en 99 modell 7-seters 2,8TD GLS fra Tyskland. Fremstår som en traktor i dag, men det var en dyr bil på den tiden. Dette var før jeg oppdaget BMW som sådan og det beste du kunne gi meg var en 90-talls japse med alt utstyr. Har fortsatt sin sjarm disse. Så vittig at det ikke bare er meg som var sånn. Det var vel aller mest bilparken blant lærerne på skolen som var mest "unexceptional". Det gikk mye i 90 talls Japser og Volvo, særlig en lærer som hadde en Volvo 460 som dørlåsen ikke virka på. Den ble flytta på ofte kan du si, vi hoppa inn og satte den i fri og dytta den tvers over parkeringsplassen 😂 Eneste BMWen blant lærerne var skoleinspektøren som hadde en burgunder rød E39 523i. Han bor i dag ikke så langt unna meg og er nå midt i 80 åra, han har nettopp kjøpt seg flett ny X1…altså ikke iX1 som alle kjøper men bensinversjonen X1 20i. Også nevner du Citroën Xantia…selve Mot i brøstet bilen. Jeg hadde over en lenger periode en voldsom uenighet med en klassekamerat. Stridens kjerne var at faren hadde kjøpt en mintgrønn Citroën Xsara Picasso, som nevnte kamerat hardnakket påsto at var designet av Picasso selv. Dette var ikke jeg enig i for såpass viste jeg at selv i 1999 så hadde den berømte kunstneren vært død i over 30 år. Motargumentet var at Pininfarina satte navnet sitt på alle bilene han hadde designet så da gjalt også dette for Xsara Picasso. Jeg så meg etterhvert nødt til å innhente juridisk bistand fra en lærer til å oppklare saken 😂 Når man var barn så målte man også folks rikdom i hva slags bil folk kjørte. Feteste bilen var det faren til ei jente noen klasser under meg som hadde. Han kjørte Audi A8 4,2…de var steinrike i mine øyne…de hadde A8 og hus med søyler inngangspartiet. I ettertid har det vist seg at faren var elektriker dog med sitt eget enkeltmannsforetak. Jeg så på mine egne foreldre som greit velhavende også, men jeg viste jo egentlig at det ikke var tilfellet selv om de kjørte nesten ny E39. Muttern var ufør og pappa jobba i Nordsjøen. Men ei jente i parallell klassen min tenkte jeg at var fattige, de var en familie på fem som hadde en Golf 2 som familiebil. Det at de hadde en svær seilbåt og bodde ved vannet inngikk ikke i min vurdering av hvor de befant seg på den sosiale rangstige 😂 2 timer siden, ///M-ini95 skrev: Er det en bil jeg har et svakt hjerte for, så er det nøyaktig den der. Mye av barndommen, og ungdomstiden min var i en sånn. Først i baksete, så i førersete. I 2003 var vår 1985 Corolla moden for utskifting, og siden husbygging lå i planene, var ikke akkurat dyr bil prioritet #1. Husker fattern nevnte E46, men det ble heller Vectra B med lavere kilometerstand og mer utstyr istedenfor. Som barn tenkte jeg ikke så mye over det, men som ungdom kjente jeg litt på savnet etter bakhjulstrekker Vi hadde vel vår i 14 år, og bilen ble kjøpt med noe rundt 30 000 på tellerverket. Vraket så fort den passerte 200k. Foruten en bensinpumpe som takket for seg mot slutten av eierskapet, var det aldri noe tull med bilen. Kun slitedeler som måtte byttes når PKK stod for tur. Den bilen kjørte nedover Europa 4 år på rad i helsikkes varme, elendig asfalt og med bensinkvalitet man ikke fyller på gressklippere en gang. Aldri et eneste feilslag! Jeg hadde mine år som øvelseskjører, og ved fylte 18 ble bilen min. Da hadde den gått knappe 120 000 km. Sammenlignet med bilene kompisene mine kjørte på den tiden, var dette nesten nybil å regne... Av den grunn var den også relativt kvikk. Kamerat av meg kjørte en sliten E39 523iA med første gen girkassen (tiden før Steptronic) og Vectra'n hadde ingen problem med å frakjøre den mellom lyskryssene. På Autobahn hadde det nok sikkert vært et annet utfall 😅 Mot slutten ga jeg (som ungdom flest) ganske langt faen og. Jeg visste at bilen skulle vrakes og F10n hadde nettopp kommet inn i familien. Dermed overkjørte jeg registerreimintervallet med over 20 000 km da planen rett og slett var å bare kjøre bilen til EU godkjenningen gikk ut, for så å vrake den. Det brydde bilen seg svært lite av, og selv med den gamle reg.reima, putra motoren like happy videre som om alt var tipp topp. Clarkson kan mene hva han vil om disse bilene, men jeg sitter kun igjen med gode minner. Dette er bilen som har vært med meg igjennom en rekke milepæler ila livet og aldri skuffet. Den tålte herjing fra meg som ungdom uten å miste pusten en eneste gang. Selv kona mi har lært å øvelseskjøre sammen med min far i nøyaktig samme bil... Nei nå kjente jeg at jeg ble nostalgisk. En Vectra B i I500 format skulle jeg gjerne hatt i garasjen en dag... Som ungdom måtte det dessverre bli yalla versjonen istedenfor 😅 Tror ikke fattern var så glad i endringene som ble gjort mot slutten der Det er ofte sånn at helt vanlige biler kan vinne hjertet til oss bilentusiaster også. Det kan det være mange grunner til, men ofte så tror jeg det handler om at de treffer noen punkter som overgår våre forventninger. Eller som i ditt tilfelle at bilen var en del av familien og som du overtok. Det er alltid noe spesielt med den første bilen, det tror jeg alle som er mer enn litt interessert i bil kan skeive under på. For min del var det min første bil og så min første BMW som var noe spesielt. ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Oktober 9 Share Skrevet Oktober 9 11 timer siden, ///M-ini95 skrev: Vectra B i I500 format skulle jeg gjerne hatt i garasjen en dag. En sånn en hentet en kompis av meg i sin tid ,denne var kompressormatet i tillegg ,den gikk voldsomt godt husker jeg 😊 Men alt det du ellers skriver er akkurat sånn jeg og opplevde tingene i barndommen . At jeg kom inn i Opel miljøet falt seg jo naturlig da alle i min familie stortsett kjørte det og selv om det er Bmw for alle pengene ,så banker hjertet like godt til Opel da modeller som var / er populære 😊 Ellers er det gøy å se at biler som man ikke likte før ,ellers dukker opp på treff eller trafikkbildet i ny og ne. Nå er man jo her at ser man en vanlig Toyota fra 80 tallet eller Nissan feks så snur man seg faktisk . Dette liker jeg veldig godt at folk også redder de vanlige bilene og ser gleden i det . Og som @Fredrik 90 sier så vil alltid den første bilen man eier være noe helt spesielt .😊 Daniel., papertiger og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Oktober 9 Share Skrevet Oktober 9 (endret) 1 time siden, sveigis skrev: Og som @Fredrik 90 sier så vil alltid den første bilen man eier være noe helt spesielt .😊 Kjenner meg helt ikke igjen i denne. Min første bil ble kjøpt inn i 2005 som 24åring og ble litt prakket på meg av mine foreldre da jeg fikk meg jobb som krevde bil. Så jeg fikk gleden av å kjøpe deres sennepsgule 1998 volvo v40 1.8l, mens de kjøpte en gul volvo s60 (2003), som jeg tok over et litt senere da de fikk tilbud om en v70 (2004). (V70n har min søster den dag i dag) . Den v40, har jeg lite/ingen følelser for, ikke noe nostalgi når jeg ser slike heller. s60en hadde jeg et par år før en kompis som solgte BMW overtalte meg til å hente ut en utstillings bil de hadde. En svart 318d lci i 2009 og der startet min til karriere med BMW. Tre stykk ble det, før man endte opp med en Audi e-tron i 2019 som jeg ennå har. pluss en haug med volvoer som sekundærbil ved siden av Endret Oktober 9 av flobben Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Oktober 9 Share Skrevet Oktober 9 Angående biler som en gang var et vanlig syn i trafikken som nå er "borte" så ser jeg fortsatt denne her av og til 😄 Har tydeligvis ikke brent den opp enda 😂 https://www.tv2.no/broom/jeg-lurer-rett-og-slett-pa-om-jeg-skal-brenne-den-opp/15584419/ Ellers så ser jeg av og til biler som i likhet med den overnevnte en gang var et vanlig syn på veiene, og syns egentlig det er litt morro, selv om bilen egentlig er helt uinteressant. For eksempel så har jeg nylig møtt på en Mitsubishi Carisma som så overraskende hel og pen ut, og en ansatt på et bilverksted i nærheten av der jeg jobber kjører rundt i en Toyota Carina E. Begge disse var svært vanlig syn her, men nå ser jeg nesten aldri slikt. papertiger, sveigis, Marius2002 og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 10 Share Skrevet Oktober 10 Noen som har fått priser på service på Bavaria i det siste? Min X5 45e er nå midt i 30 000 km intervallet og her pleier jeg å bare bytte olje og filter...4900,- skulle de ha for det. Var ikke det voldsomt eller er det den nye normalen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Oktober 10 Share Skrevet Oktober 10 2 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Noen som har fått priser på service på Bavaria i det siste? Min X5 45e er nå midt i 30 000 km intervallet og her pleier jeg å bare bytte olje og filter...4900,- skulle de ha for det. Var ikke det voldsomt eller er det den nye normalen. Koster 3200kr på en peugot partner så den prisen der på en X5 45e høres jo grei ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå