Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Hmmm... jeg har aldri eid en Tesla, men jeg har kjørt Model S og Model 3 noen ganger. Jeg er imponert, men ikke slått i bakken for å si det sånn. Bilene er langt fra perfekte, men til å være elektriske biler må jeg si at de er i toppen i dag.

Poenget her er at man ikke uten videre kan sammenligne f.eks Tesla med BMW (selv om mange interessant nok gjør akkurat dette). BMW har et enormt utviklings og produksjonsapparat i forhold til Tesla. De har også bygget biler siden 1930 tallet - nesten 100 år. Tesla har bygget regulære produksjonsmodeller siden 2012 eller knapt 8 år.

Tesla har kommet enormt langt på disse 8 årene og dette er faktisk en prestasjon uten sidestykke i bilhistorien. Det er en revolusjon vi er vitner til og som vi bør verdsette enten vi liker Tesla eller ikke. At man opplever slike kvantesprang i historien er sjelden og det kan sammenlignes med da noe så vanlig som da strøm ble alminnelig på begynnelsen av 1900 tallet. Tenk bare på at familier satt der om kvelden med stearinlys eller parafinlamper og plutselig fikk glødepærer som lyste ordentlig opp. Det må ha vært et mirakel og for ikke å snakke om alle elektriske maskiner og brune/hvitevarer som etterhvert dukket opp. Livet for familiene ble langt enklere og industrien ble kraftig effektivisert.

Tesla har gjort stort sett alt riktig så langt og selve mesterstykket er utbredelsen av ladenettverket (superchargere). Ingen andre bilprodusenter så dette komme og selv den største (altså VAG) har ennå ingen egentlig løsning på dette. Elon Musk så med andre ord ikke bare 10 år frem i tid, men 20 år frem i tid og dette er sannelig temmelig imponerende - igjen uansett hva man måtte mene om Tesla.

Jeg tenker at Tesla har tak i det lange strået og at utviklingen langsomt, men sikkert går mot elektriske biler. Ikke fordi stempelmotoren er dårlig (snarere tvert imot), men fordi elektriske motorer er så mye mer effektive. Alt handler derfor om batteriene, men selv de begynner etterhvert å bli temmelig bra. 500+ kilometer er ikke uvanlig på en lading og om et par år opplever vi helt sikkert 700+ kilometer. Slik er det med ny teknologi når det kan betale seg kommersielt og praktisk. Utviklingen går ekstremt hurtig fordi flaskehalsen ikke er teknologisk eller økonomisk, men tidsmessig. Jeg tenker derfor at den økonomiske resesjonen vi nå ser bare vil akselerere utviklingen av elektriske biler. Ikke nødvendigvis Tesla's modeller, men elektriske biler i alminnelighet. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo ikke akkurat neitakk til å kjøre rundt i denne en ellers grå lørdag 😀 Gamle BMWer har virkelig noe for seg som man ikke finner i moderene biler, her er det sjarm i bøtter og lass. Kjøreopplevelsen er så engasjerende, den responsen man får når man tømmer tredje gir og lar M30en få løpe fritt. Den har fortsatt plenty med power, nok til å gi en ny og hissig Golf som absolutt skulle forbi litt å jobbe med. For folk blir veldig entusiastiske når de ser en gammel BMW som dette med de respektable tallene 535 på bakluka 👍

A4B5A37E-70DC-4C19-9BB2-732664E80F27.thumb.jpeg.1018524710c720cd9a8d928700294d7c.jpeg

2574992D-F4D4-4FA4-B8BA-6E8DB725BE96.thumb.jpeg.61a8e4ea3be7bd296fd4299b256034f7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frderik90:

Gøy du likte å kjøre den og som jeg sa til deg ,kom og hent den og bruk den det du vil så ofte du kan.

Er bare glad den brukes .

Ja han var hissig på kappkjøring og godt du satt han på plass med den gamle 28en 😀.

Han prøvde seg jo hele veien på meg og men han roet seg .

Ja som du nevner ,på disse må man bruke kroppen når man kjører.😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2020 den 20.55, TRF skrev:

Du kjører ikke så langt du med andre ord ;)

Tja, det lengste jeg har kjørt vekk fra hjemme er 1350 km. Passet bra med en pause hver 2-3 timer for å strekke på beina og handle litt, og aldri fritt for ladere. Og alle ga 100+ kw, så de ca 3000 km'ene jeg nedla den uka gikk smertefritt. Det er SC ca hver 20. mil, noe som er godt innenfor den teoretiske rekkevidden på 53 mil på bilen.

På 3.4.2020 den 23.24, Fredrik 90 skrev:

Mange som kjører Tesla er jaggu en egen type mennesker, de mest ekstreme har en slags sekt liknende atferd. Elon Musk er ett geni, Tesla er bilen 2.0 og man trenger kun en diger skjerm til alt. Spar meg for all den bullshiten, det er bare en haug med hopes and dreams. Tar man en Chrysler Stratus fra 1996 og dytter i noen digre batterier så har man sånn ca en Tesla. Det er ingenting genialt med å bare dytte gigantiske batterier i en amerikansk sedan med shady byggekvalitet. Felles for de Tesla fans fleste er at de for 10 år siden ikke visste hverken frem eller bak på en bil, det er litt de samme folka som var først ute med iPhone når de kom. Plutselig så var det ikke "mobilen" lenger, da var det "iPhone’en". Nå har de fått en laptop på hjul, da er det plutselig stas med 0-100 på 4 sekunder...det var pussig nok ikke så viktig når de kjørte Passat TDI for fem år siden. Feige er de også, jekker seg rundt i sentrum med lyn akselerasjon ut av lys kryss og rundkjøringer. Men å være med på ett par gode drag på motorveien mot en godt optimert fossilbil, det er ikke noe stas. Da er ikke mr Model S 70D så høy i hatten..

Vi er sikkert noen skruer vi BMW entusiaster også, men jeg føler vel at de fleste av oss har litt gangsyn. Vi prater ikke hull i huet på kolleger om hvor fortreffelige bilene våre er. Vi går ikke rundt med mobildeksler med BMW CEO Harald Krüger på baksiden og vi kan vel tåle litt berettiget kritikk uten å gå helt av hengslene 😉 Ja så mener vi kanskje at alt med BMW var bedre før, der er Tesla fansa er stikk motsatt...de går å klør etter neste produkt de kan sette seg på 4 års venteliste for. Og til slutt, vær så grei å ikke dra den misunnelse greia. De aller fleste i Norges land kan skaffe seg en Tesla på samme måte som de fleste andre Tesla eiere. 10 år finans og 0,- i egenkapital...gled deg til den dagen den skal byttes ut 😂

Jeg vet ikke hvem du skyter mot her, så jeg lar bare alt mølet ditt ligge. Subjektiv raljing orker jeg ikke.
Og mener du at jeg er en fanboi, så leser du ikke hva jeg skriver - noe som egentlig hele innlegget ditt bærer preg av. Har du lest noe av det som står tidligere i tråden?

Dere Tesla-hatere er minst like intense som Tesla-fanboi'ene, og jeg forstår ikke hvorfor noen av dere skal være så innmari innbitte og intense. 
Jeg ble selv forsøkt drag-racet av en Tesla på motorveien da jeg kjørte BMW S1000RR. Jeg bare pekte på RR-merket og ristet på hodet - han burde vite at han ikke har nubb, og jeg orker ikke risikere lappen for å vise at han er en noldus.

På 4.4.2020 den 1.12, Fredrik skrev:

Hmmm... jeg har aldri eid en Tesla, men jeg har kjørt Model S og Model 3 noen ganger. Jeg er imponert, men ikke slått i bakken for å si det sånn. Bilene er langt fra perfekte, men til å være elektriske biler må jeg si at de er i toppen i dag.

Poenget her er at man ikke uten videre kan sammenligne f.eks Tesla med BMW (selv om mange interessant nok gjør akkurat dette). BMW har et enormt utviklings og produksjonsapparat i forhold til Tesla. De har også bygget biler siden 1930 tallet - nesten 100 år. Tesla har bygget regulære produksjonsmodeller siden 2012 eller knapt 8 år.

Tesla har kommet enormt langt på disse 8 årene og dette er faktisk en prestasjon uten sidestykke i bilhistorien. Det er en revolusjon vi er vitner til og som vi bør verdsette enten vi liker Tesla eller ikke. At man opplever slike kvantesprang i historien er sjelden og det kan sammenlignes med da noe så vanlig som da strøm ble alminnelig på begynnelsen av 1900 tallet. Tenk bare på at familier satt der om kvelden med stearinlys eller parafinlamper og plutselig fikk glødepærer som lyste ordentlig opp. Det må ha vært et mirakel og for ikke å snakke om alle elektriske maskiner og brune/hvitevarer som etterhvert dukket opp. Livet for familiene ble langt enklere og industrien ble kraftig effektivisert.

Tesla har gjort stort sett alt riktig så langt og selve mesterstykket er utbredelsen av ladenettverket (superchargere). Ingen andre bilprodusenter så dette komme og selv den største (altså VAG) har ennå ingen egentlig løsning på dette. Elon Musk så med andre ord ikke bare 10 år frem i tid, men 20 år frem i tid og dette er sannelig temmelig imponerende - igjen uansett hva man måtte mene om Tesla.

Jeg tenker at Tesla har tak i det lange strået og at utviklingen langsomt, men sikkert går mot elektriske biler. Ikke fordi stempelmotoren er dårlig (snarere tvert imot), men fordi elektriske motorer er så mye mer effektive. Alt handler derfor om batteriene, men selv de begynner etterhvert å bli temmelig bra. 500+ kilometer er ikke uvanlig på en lading og om et par år opplever vi helt sikkert 700+ kilometer. Slik er det med ny teknologi når det kan betale seg kommersielt og praktisk. Utviklingen går ekstremt hurtig fordi flaskehalsen ikke er teknologisk eller økonomisk, men tidsmessig. Jeg tenker derfor at den økonomiske resesjonen vi nå ser bare vil akselerere utviklingen av elektriske biler. Ikke nødvendigvis Tesla's modeller, men elektriske biler i alminnelighet. 

Endelig litt reflektert kommentering. Synd det er så få av deg her inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen Tesla hater, men jeg synes enkelte som kjører Tesla er ganske kvalme. Som med BMW så er det ofte eierene som gir bilene dårlig rykte blant folk. Vi klager ofte over at det blir alltid nevnt i media "BMW tatt for råkjøring" mens med andre merker så påpekes det ikke hva slags bil det er snakk om. Har dere lagt merke til at det er akkurat det samme med Tesla? "Tesla stakk av fra politi kontroll", hadde det vært en Volvo så hadde det hett "bilfører stakk av fra politikontroll". Det er altså ofte de som kjører bilene som er skyld i at ett bilmerke har dårlig rykte. 

Men nå kan vi sikkert la den ballen ligge død 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Dere med G20, noen som har vurdert eller har byttet til "diamant-grillen"? Synes den er svært kledelig til G20, men usikker på hvordan den er IRL, så jeg spør av nysgjerrighet. :)

855FD31E-3BB3-4869-90C4-87D234992731.thumb.jpeg.2e64636f9b7897f52f87ef1a1cc9cdde.jpegC71D3C80-45E7-489D-9DC7-DAE5D2499F8A.thumb.jpeg.803d8cfeae52dae4f6f37af04cc5c16b.jpeg
 

Som med grillen med doble riller er det jo et ettermarked for dette på eldre modeller også. Men synes f.eks. ikke at F45 kler de heller ikke F11 i utgangspunktet, men tror farge på bil spiller mye inn. G30 kanskje siden grillen henger mer sammen, men usikker :) Stemmer fortsatt for enkle eller doble riller på F-serien :) 

5CA4EC03-581B-4ABD-BC34-0122AC9E1784.thumb.jpeg.22b74990fe9b8e12144442410a39ae79.jpeg
F1FAC3EE-9562-4BCA-B935-F9DDC567CD36.thumb.jpeg.201fbcc3d69a879840c5df4fd0f1957f.jpeg

DBF239E2-0EAE-41C7-B7E4-EC1B0C766FBA.thumb.jpeg.65928e586c6d890876907e37dfec3665.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Eg skulle hatt eit interiør frakta fra Glasgow eller Edinburgh til Norge. Det er snakk om en palle, og eg har mulighet til og få frakta den til nærmaste terminal, og evt. Hente på ein terminal i Norge. Noken med tips?
Har spurt DHL men dei skulle ha over 20.000 som var litt i overkant for en palle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skulebollen skrev:

Hei! 
Eg skulle hatt eit interiør frakta fra Glasgow eller Edinburgh til Norge. Det er snakk om en palle, og eg har mulighet til og få frakta den til nærmaste terminal, og evt. Hente på ein terminal i Norge. Noken med tips?
Har spurt DHL men dei skulle ha over 20.000 som var litt i overkant for en palle...

TNT eller Schenker er de jeg har best erfaring med når det kommer til transport i Europa til Norge. 20k er det vi betaler for 4-5 paller i frakt så her har du fått en dårlig pris. Hør med Schenker om de kan ordne med frakt og du kan hente på næremeste terminal. De har terminaler i hele landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Shattered said:

980655019_Screenshot_20200408-060958_SamsungInternet.thumb.jpg.e87ed5ac4b646c5ad5873f4d877ed3f4.jpg

:lol: Rapporterte naturligvis. Hva i all verden? 

 

2 hours ago, kimhas said:

Jeg fikk samme melding fra en MiyaHamilton

 

2 hours ago, scoot said:

MeghanFK her 😂

 

2 hours ago, flobben said:

Tyder på at noe er hacket, fikk samme selv.

 

55 minutes ago, ahj said:

Tydeligvis ikke den eneste her inne som har fått tilbud 😂

image.png.1aa1bd4539e398d12905e3719165d76e.png

 

Har informert admins, anbefaler dere som får slike meldinger om bare å slette. Må jo få stengt disse ute, samt oppdatere rutine for nye kontoer. 

-Kjennern-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...