Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Evopower skrev:

Vannmengdetall på høyttrykkspyler er en maksverdi. 

Mange kobler til på 1/2" hageslange som igjen er koblet til en 12mm kobberrør som er avgrenet på et 15mm rør i garasjen. Da får maskinen te tøft med å holde oppgitte liter. 

3/4" slange og minimum 18mm kobber eller 22mm pex gjør susen. 

De fleste utekraner er halvtoms så om man investerer i en industriutekran (3/4") så blir det en annen verden :)

Som rørlegger synes jeg det er merkelig at halvtoms er standarden på utekraner i hus. Spesielt i en tid hvor bassenger og avansert vask av bil har blitt så populært. 

Utekranen som stod her tidligere var en såkalt frostsikker FMMattsson, har en 25 meter lang 19mm hageslange men det var heller lite futt i den. Det viste seg å være det klassiske fenomenet at kranen blir skrudd for hardt igjen og dermed bøyes staget som går inn til ventilhuset. Fikk bytta den til en FMMattsson med varmt og kaldt og da ble det god gang i hageslangen også. I perioden jeg holdt på med dette satt jeg og googla endel for å se hvor mye vann man kan forvente i en kran og det var svært varierende hva folk hadde rundt omkring. Jeg målte selv kranen i vaskerom som jeg har AVA spyleren tilkoblet og den ga ca 36 liter i minuttet når jeg tok ut silen så den passerer 2000 liter i timen.  Den gamle defekte utekranen var så dårlig at selv Karcheren måtte ha en pause innimellom så den var nok godt under 10 liter i minuttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbel utekran altså med varmt og kaldt er veldig lurt. Da har man mer mengde. Veldig smart, da får du mer temperert vann når du vasker bil :) jeg har imidlertid lurt på hvorfor man ikke får en termostatventil så man kan klikke på mellom kranen og hageslangen. En som er forhåndsinnstilt på det man ønsker, f. Eks 30 grader. De doble utekranene er fine men det krever en fintfølende hånd om man skal vri begge nøklene til et punkt så man har et passe lunkent vann inn på spyleren.

Den nevnte termostatventilen hadde kurert det, man hadde bare åpnet begge nøklene på fullt. Jeg har lyst å prøve å lage til noe der for meg selv som er ingen problem sånn sett. Men det blir stort å klumpete og dyrt for de som må kjøpe gkennon påslagspriser fra rørlegger. Kunne tenkt meg å funnet opp noe der som kunne vært lettvindt, billig og for salg til folk. Med tanke på alle som driver med salg av vaskeprodukter så kan jeg ikke huske å ha sett noen som selger dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Evopower skrev:

Dobbel utekran altså med varmt og kaldt er veldig lurt. Da har man mer mengde. Veldig smart, da får du mer temperert vann når du vasker bil :) jeg har imidlertid lurt på hvorfor man ikke får en termostatventil så man kan klikke på mellom kranen og hageslangen. En som er forhåndsinnstilt på det man ønsker, f. Eks 30 grader. De doble utekranene er fine men det krever en fintfølende hånd om man skal vri begge nøklene til et punkt så man har et passe lunkent vann inn på spyleren.

Den nevnte termostatventilen hadde kurert det, man hadde bare åpnet begge nøklene på fullt. Jeg har lyst å prøve å lage til noe der for meg selv som er ingen problem sånn sett. Men det blir stort å klumpete og dyrt for de som må kjøpe gkennon påslagspriser fra rørlegger. Kunne tenkt meg å funnet opp noe der som kunne vært lettvindt, billig og for salg til folk. Med tanke på alle som driver med salg av vaskeprodukter så kan jeg ikke huske å ha sett noen som selger dette. 

Det hadde vært genialt, jeg bruker denne kranen bl.a til å spyle hunden når han er skitten for å slippe å dra han inn i dusjen og det blir mye justering som du sier for å finne riktig temp., med 25 meter slange så tar det jo en evighet fra man justerer til man får vite resultatet 😊

Klarer du å finne opp en slik termostat er jeg sikker på at du hadde fått mange kunder inkludert meg selv 👍

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dags for ett nytt spørsmål innad hus kategorien. Kanskje jeg heller burde henvendt meg til kvinneguiden, men sitter mye smarting her inne også. Fått de siste tegningene fra arkitekten. Har valgt åpen kjøkken og stue løsning, dog så kunne jeg tenkt meg en "luftig vegg" som deler stue og kjøkken hvis dere forstår hva jeg mener. Jeg ønsker å ha sofaen med ryggen inn mot kjøkken, og da helst mot en vegg. Jeg syns en "skillevegg" blir litt for stengt. Har diskutert litt løst men folk, og eneste "forslaget" som jeg anser som "verdig" er å kanskje bygge en "bokhylle vegg" Slipper igjennom litt "luft/lys mellom stue og kjøkken, men samtidig har man noe å sett f.eks en sofa inntil.  Mulig dette kanskje blir lettere å finne en løsning på etterhvert som man ser litt mer helhet i huset. Som tidligere diskutert her angående hjemmekinoanlegg, så hadde det vært lettere å ha en plass til å ha surround høyttalere og ikke minst så har man ryggen til sofaen inntil her. Syns personlig ikke det er sånn veldig fint å se rett inn i stativer, ledninger og ryggen til sofaen fra f.eks  kjøkken/spisestue. Har man en form for "vegg" så får man skjult mye av dette greiene. Mulig jeg overkompliserer dette meget, men håper det går fort til jeg skal begynne å innrede. Målet er at det aller meste skal være ferdig innen året er ferdig.  

Eller kanskje jeg faktisk er helt på bærtur, og bare burde la det være slik det er nå :P

 

Hva tenker folket? 

 

 

utkast.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tennbrikket skrev:

Dags for ett nytt spørsmål innad hus kategorien. Kanskje jeg heller burde henvendt meg til kvinneguiden, men sitter mye smarting her inne også. Fått de siste tegningene fra arkitekten. Har valgt åpen kjøkken og stue løsning, dog så kunne jeg tenkt meg en "luftig vegg" som deler stue og kjøkken hvis dere forstår hva jeg mener. Jeg ønsker å ha sofaen med ryggen inn mot kjøkken, og da helst mot en vegg. Jeg syns en "skillevegg" blir litt for stengt. Har diskutert litt løst men folk, og eneste "forslaget" som jeg anser som "verdig" er å kanskje bygge en "bokhylle vegg" Slipper igjennom litt "luft/lys mellom stue og kjøkken, men samtidig har man noe å sett f.eks en sofa inntil.  Mulig dette kanskje blir lettere å finne en løsning på etterhvert som man ser litt mer helhet i huset. Som tidligere diskutert her angående hjemmekinoanlegg, så hadde det vært lettere å ha en plass til å ha surround høyttalere og ikke minst så har man ryggen til sofaen inntil her. Syns personlig ikke det er sånn veldig fint å se rett inn i stativer, ledninger og ryggen til sofaen fra f.eks  kjøkken/spisestue. Har man en form for "vegg" så får man skjult mye av dette greiene. Mulig jeg overkompliserer dette meget, men håper det går fort til jeg skal begynne å innrede. Målet er at det aller meste skal være ferdig innen året er ferdig.  

Eller kanskje jeg faktisk er helt på bærtur, og bare burde la det være slik det er nå :P

 

Hva tenker folket? 

 

 

 


En variant av noe sånt kanskje, avhengig av hvordan du tenker å innrede?

heltre-spilevegg-fbp1.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tennbrikket skrev:

tja, slipper igjennom både lys og lyd den der, men hvis man lager ett design ut av den, så  er den ikke heelt dum vil jeg si. 

Lager man den selv er det jo ingen begrensning på funksjon og utseende

https://www.google.com/search?q=spilevegg&safe=off&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi4h4WHvMzxAhXmkIsKHSPtC0wQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1536&bih=778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser for meg at jeg enten ville ha halvert høyden på den eller og ha laget "bokhylle" design fra midten og oppover. Jo mer jeg "fantaserer" desto mer mening gir den faktisk. Jaggu ikke dumt tips. Som du sier, fins jo ikke begrensing på verken funksjon eller design.  Jeg har noen sterke meninger om felger og biler, men akkurat når det kommer til interiør så er jeg rimelig grønn. Jeg setter jo for så vidt pris på en estetisk pen innredning, men jeg er nok ikke riktig mann til å klare å utføre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg huset som det er, blir jo ikke bærevegg uansett. Så tester du ut med noen hyller som du evt. bygger på/ modifiserer selv for å få til ønsket utseende. Da har du noe ikke permanent å starte med og får litt mer kontroll over hva du liker og ikke. For alt du vet så beholder du ting som det er, uten vegg. 

Enkelte putter de bakre surround-høyttalere i taket, du har jo unik mulighet til det når alt skal bygges fra scratch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tennbrikket skrev:

Dags for ett nytt spørsmål innad hus kategorien. Kanskje jeg heller burde henvendt meg til kvinneguiden, men sitter mye smarting her inne også. Fått de siste tegningene fra arkitekten. Har valgt åpen kjøkken og stue løsning, dog så kunne jeg tenkt meg en "luftig vegg" som deler stue og kjøkken hvis dere forstår hva jeg mener. Jeg ønsker å ha sofaen med ryggen inn mot kjøkken, og da helst mot en vegg. Jeg syns en "skillevegg" blir litt for stengt. Har diskutert litt løst men folk, og eneste "forslaget" som jeg anser som "verdig" er å kanskje bygge en "bokhylle vegg" Slipper igjennom litt "luft/lys mellom stue og kjøkken, men samtidig har man noe å sett f.eks en sofa inntil.  Mulig dette kanskje blir lettere å finne en løsning på etterhvert som man ser litt mer helhet i huset. Som tidligere diskutert her angående hjemmekinoanlegg, så hadde det vært lettere å ha en plass til å ha surround høyttalere og ikke minst så har man ryggen til sofaen inntil her. Syns personlig ikke det er sånn veldig fint å se rett inn i stativer, ledninger og ryggen til sofaen fra f.eks  kjøkken/spisestue. Har man en form for "vegg" så får man skjult mye av dette greiene. Mulig jeg overkompliserer dette meget, men håper det går fort til jeg skal begynne å innrede. Målet er at det aller meste skal være ferdig innen året er ferdig.  

Eller kanskje jeg faktisk er helt på bærtur, og bare burde la det være slik det er nå :P

 

Hva tenker folket? 

 

 

utkast.png

Vi har noe sånt på jobben, fungerer veldig bra som romdeler. Synes det også ser veldig pent ut.

278A9DB2-4DB7-4492-A371-95015F7D84A7.thumb.jpeg.0e67d997e1bab87ef99cf40434527814.jpeg

67F67557-35FB-4C2B-B446-18D54F46351C.thumb.jpeg.31d0dda2fcbc74b460a28dfe15137f0d.jpeg

 

2 timer siden, E.C. skrev:

Enkelte putter de bakre surround-høyttalere i taket, du har jo unik mulighet til det når alt skal bygges fra scratch.

Jeg har mine bakre i taket, skulle jeg bygget på nytt igjen ville jeg vurdert å ha dem i veggen. Kan jo fint sette sånt i vegg også. Har nok mest å gjøre med avstand og hvor de ble plassert i taket vårt.
 

Har flere i taket på kjøkken og bad, det er veldig populært hjemme. Enkelt å sette på Spotify eller radio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bygge huset slik det er med tanke på veggen :) En spilevegg er easy å sette opp i ettertid. Eller så har du jo så enkelt som Kallax-serien til IKEA som blir brukt som romdeler rundt om, innredes etter ønske med hyller og skuffer og kan flyttes på etter ønske

https://www.ikea.com/no/no/p/kallax-hylle-hvit-30275861/

52624624-00CC-493D-BC06-38F0BF2E53BD.thumb.jpeg.8a924daaa07bfeffa5c1a727a1d7f1f7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi er inne på noe nå. Haster som sagt ikke enda, men liker å ha en liten plan i bakhode.  Planlegging er visst en stor nøkkel på ett prosjekt som dette har jeg erfart.  Håper byggsøknaden blir sendt denne uken, og kanskje til og med godkjent. Ivrig etter å starte. 

Tanken om høyttalere i taket har slått meg, dog har jeg aldri "opplevd" ett sånt system "live" så er litt skeptisk. Tror nok det blir å ha de bak.  Personlig nå så tror jeg det å slå sammen bokhyllen @Marius2002 sendte sammen en sånn spilevegg på et vis kunne ha gjort seg. Hjelper vel å få sett litt helheten når ting er mer klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt å legge opp til 4 høytalere i taket uansett, for å utnytte atmos 100%

men da i tillegg til 5 i ørehøyde

før man lager slike permanente løsninger er det greit å sette seg inn i dolby sine anbefalinger om plasseringer og vinkler.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...