Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, E.C. skrev:

Det er ikke noe særlig bedre måte å gjøre dette på og det har sannsynligvis aldri inntruffet at biler som er estimert til enten 1000kr eller 15% av listepris som ny hadde utløst noe formueskatt om de hadde blitt rapportert inn med markedspris. Det er klart en grov forenkling at biler mellom 9-17 år er alle sammen verdt max 15% av listepris som ny, men heller en forenkling i denne retningen enn andre veien. Jeg har sjekket begge mine biler som er fra 2006 og 15% av ny-pris er lavere enn hva de har kostet meg, men samtidig ikke så langt unna snittet for disse modellene. Nærmere 2013 så blir nok skivebommen høyere.

Forsikringsselskap kan helt sikkert finne på å foreslå erstatning etter denne modellen om det svinger i deres favør.

Dette gjelder en 13 modell, og de hadde regnet seg fram til 115k for en bil som (såvidt jeg vet) fortsatt går for noe over 300k 🤔 Så jeg endret det til rundt det, så får jeg satse på at det er "innafor" 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som tror det er gunstig å ha lavere verdi på selvangivelse for å spare skatt på både eiendom og kjøretøy, men i de fleste tilfeller er det omvendt. Syntetisk høy verdi hjelper veldig om uhellet er ute eller man skal låne mer penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2022 den 22.10, Daniel. skrev:

Okei 🤔 Hvis den beregnede formuesverdien skal ca. tilsvare hva bilen går for p.d.d så har de bommet med over 200k. 😅

De har ikke bommet - det er slik bilen skal verdsettes skattemessig. Formuesverdi og markedsverdi er to helt forskjellige ting. 

På 23.3.2022 den 22.11, Clarity skrev:

Da må du rette opp i det. Man selv er pliktig for å faktisk føre riktige opplysninger, utrolig nok 

Nei, man skal ikke justere til hva man tror er markedsverdi - man skal følge Skatteetatens angivelser hva gjelder verdsettelse av bil.

Det kun for det tilfelle markedsverdien er lavere enn den angitte formuesverdien (eller bilen er 30 år eller eldre) at man skal/kan avvike fra Skatteetatens beregning. 

Det er heller ikke slik at forsikringsselskapene legger til grunn bilens formuesverdi som oppgitt i skattemeldingen dersom uhellet skulle være ute. 

På 23.3.2022 den 22.14, Lars89 skrev:

Forklaring her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bil-bat-og-andre-kjoretoy/bil/slik-verdsettes-bil/

Jeg tolker dette som at man kun skal endre til markedsverdi hvis bilen er 30 år eller eldre.

Riktig. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Clarity skrev:

Tøff artikkel. Født i 2001 med F80 M3 LCI, jøsses navn. Makan til utvikling på ungdommen 😃

Inntekt stiger ikke nødvendigvis i takt med alder! Heldigvis

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

Inntekt stiger ikke nødvendigvis i takt med alder! Heldigvis

Tja, dumt å ikke ha noe å strekke seg etter i karrieren da, men er mange som tjener mye penger i ung alder. Spørsmålet jeg stiller meg er vel heller klarer de å komme inn på boligmarkedet. Nye dyre biler har av erfaring masse verditap, og med 15% egenandel for bolig så henger det ikke helt sammen med dyr bil og bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel skrapa sammen rundt 35% EK for M3en om du ser på heftelser. Kan være arvede penger, men for alt man vet så har han bare stått på og jobbet masse.

Jeg vil si at han ikke tilhører den samfunnsgruppen som man bør bekymre seg for om de greier å komme seg inn på boligmarkedet eller ikke. Det er klart at en dyr bil gjør innhugg i budsjettet, men hvis han bestemmer seg for å få seg bolig så er det bare å selge M3'en, kjøpe Yaris og spare i et par år, mulig kortere. Så på spørsmål om han "klarer" å komme inn er det vel et veldig enkelt ja, om han faktisk vil det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, E.C. skrev:

Han har vel skrapa sammen rundt 35% EK for M3en om du ser på heftelser. Kan være arvede penger, men for alt man vet så har han bare stått på og jobbet masse.

Jeg vil si at han ikke tilhører den samfunnsgruppen som man bør bekymre seg for om de greier å komme seg inn på boligmarkedet eller ikke. Det er klart at en dyr bil gjør innhugg i budsjettet, men hvis han bestemmer seg for å få seg bolig så er det bare å selge M3'en, kjøpe Yaris og spare i et par år, mulig kortere. Så på spørsmål om han "klarer" å komme inn er det vel et veldig enkelt ja, om han faktisk vil det. 

Min påstand er at det å kjøpe så dyre biler gjør at man fort taper mye i verditap som går på egenkapital, som igjen går utover hva man får kjøpt av bolig. Jeg skjønner at det er kult å trille rundt i dyr bil når man er ung, men om det er beste økonomiske valget sett litt frem i tid tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, E.C. said:

Han har vel skrapa sammen rundt 35% EK for M3en om du ser på heftelser. Kan være arvede penger, men for alt man vet så har han bare stått på og jobbet masse.

Jeg vil si at han ikke tilhører den samfunnsgruppen som man bør bekymre seg for om de greier å komme seg inn på boligmarkedet eller ikke. Det er klart at en dyr bil gjør innhugg i budsjettet, men hvis han bestemmer seg for å få seg bolig så er det bare å selge M3'en, kjøpe Yaris og spare i et par år, mulig kortere. Så på spørsmål om han "klarer" å komme inn er det vel et veldig enkelt ja, om han faktisk vil det. 

Helt enig. Sto vel også i artikkelen at han var en fisker? Mange av disse unge fiskerne tjener nok med cash og har egne båter. Kudos til de, de står virkelig på for penga sine og det er vel fortjent. De får nok til mer enn hva veldig mange av Oslo ungdommen får til på 15 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...