Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Stoler nå på ingen bil lengre, rekkeviddeangst kan man få uansett drivstoff. E39-en har slutta å pumpe over drivstoff fra venstre til høyre side i tanken, så alt under 30 L er danger zone. Må kjøre litt aktivt for å skvulpe over til høyre side der pumpa sitter. Samboeren ble nå ikke direkte imponert da bilen kutta og vi måtte haike med noen til bensinstasjonen for å få kjøpt en jerrykanne og diesel. Stoppet heldigvis rett i en nødlomme, så slapp å lage kø på en vei med midtdeler. Jeg har for alltid blitt småskeptisk til å kjøre med under halv tank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en E46 med upålitelig tankmåler før. Den stoppa for meg 2 ganger med 8-10 mils "rekkevidde" igjen. Fyllte alltid i god tid etter det...

Første prioritert uansett drivmiddel må da være at man kan stole på at bilen gjør de oppgavene man trenger den til. Forsvinner godfølelsen er det bare å få det vekk og inn med noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkeviddeangst i dieselbil har jeg også kjent på. Jeg dundra igjennom natten på Autobahn i min 540d på vei mot Frankfurt. Begynte å få lite diesel men rekkevidden sa 95 km og avstanden til hotellet var 75 km. Med 95 km rekkevidde etter noen timer i 200 km/t betyr at jeg egentlig har greit med diesel igjen hvis jeg bare roer ned litt. Jeg fyller aldri på stasjonene langs Autobahn da de er mye dyrere, så jeg venter til jeg kommer forbi en stasjon inni Frankfurt tenkte jeg. Men så var plutselig A7 stengt og vi måtte kjøre en omvei ut på landsbygda. Nå sa navi 90 km til hotell og 85 km rekkevidde 😬 Ser på kartet at vi skal forbi flere bensinstasjoner på ruta, så det går bra. Trodde jeg, men i Tyskland stenger alle bensinstasjoner utenfor byene kl 21 00 og da slår de også av kortautomat pumpene. Rekkevidden bedret seg med rolig landeveis kjøring men med 50 km til hotellet og 50 km rekkevidde så ble det neilbitende. Kom meg inn mot Frankfurt og til en åpen stasjon med 10 km rekkevidde til rådighet… Da var jeg passe svett og lysene fra en åpen stasjon har vel aldri vært mer kjærkomment. Helt latterlig hvor sparsomt en sekser diesel kan kjøres hvis man virkelig går inn for det når nøden er stor, tror jeg hadde rett over 0,4 l per mil eller noe 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 2019 i3 120 amp fully charged juli i fjor, planen var å ha denne til jeg fikk i4 som hadde i bestilling. Som mange sier en ventepølse, samt også en god mulighet for å teste ren eldrift. I sommer med noenlunde stabilt vær og temp, følte jeg det gikk bra, rekkevidden var forutsigbar å god. 
Men når høsten og vinteren kom endret dette seg raskt. Korte turer er helt ok. Men ved lengre turer, blev det til tider vanskelig å være helt sikker på om man hadde nok. Alle vil ha litt buffer. Så jeg laddet nok en del ganger bare for å være sikker på dær var nok. 
På vestlandet ved stadt som jeg bor endrer årstidene flere ganger bare ved å kjøre fra kysten og innover landet. Rekkevidden endrer seg dær etter. Så er det ikke til å stikke under en stol, at når man skal ladde må man ladde opp litt. Så dær rykker fort en time++.. samt små justeringen på varmeapparet for bedre rekkevidde. Nei, det blir litt for dumt. 
i4 blev avbestilt, hva fryktelig gira i starten, men merket at gløden forsvant mer og mer. Spikeren i kista var avgiftshoppet ved nyttår. 
 

Jeg er sjømann jobber 4-4, kona som bruker mest bil. Ca. 28km t/r jobb. Så har kommet frem til at hybrid er pr i dag midt i blinken med vårt kjøre mønster. Tredje BMW hybrid vi har nå, å pr. Idag den beste syns jeg,  og med lengst rekkevidde. 
 

Det er veldig mye riktig og jeg kjenner meg igjen i som folk har skrevet ovenfor. tror nok mange har samme oppfatning og tanker også. 
 

Så skulle / kunne jeg, og sikkert mange andre også tenkt seg garasje oppsettet som @Saltkjelen nevner her oppe😅

Endret av Chris A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kjørte Arendal Kristiansand idag med I4 M50, -3 grader bort brukte den 2,1 Kw/mil, hjem +3 grader 1,9 Kw/mil. Synes det er veldig bra, med brubar batterikapasitet på over 80 Kwh så er jo rekkevidden på ca 40 mil, så tror jo da at ved sommertemp at rekkevidden nærmer seg 50 mil. hadde 22 grader instillt på temp.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en elbil, og som tidligere nevnt i tråden her er rekkeviddeangst noe man ofte kjenner på, spesielt nå om vinteren. Bilen er av typen Mazda MX30, helthetlig en ganske fin bil, god bakkeklaring og bra utstyrt, men kan kun brukes til småkjøring. Påstått 200km ved ideelle forhold, men dette er ljug fra ende til annen, med en gang bilen går under 45% blir nivået på høyspenningsbatteriet så lavt at herfra er det bare en vei, og det er nedover.

Jeg har dog også kjent på denne angsten med min fars BMW x1 25e, her igjen ganske grei bil med fine kjøreegenskaper, men å kalle dette en hybrid er bare tull. Batteriet tappes med en gang, og det føles så alt for lite ut. Ender med å kjøre fossilt 90% av tiden. Slike hybridbiler fascinerer meg litt, hvor batteriet er så lite at det å kalle det en hybrid blir tullete. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Vi har også en elbil, og som tidligere nevnt i tråden her er rekkeviddeangst noe man ofte kjenner på, spesielt nå om vinteren. Bilen er av typen Mazda MX30, helthetlig en ganske fin bil, god bakkeklaring og bra utstyrt, men kan kun brukes til småkjøring. Påstått 200km ved ideelle forhold, men dette er ljug fra ende til annen, med en gang bilen går under 45% blir nivået på høyspenningsbatteriet så lavt at herfra er det bare en vei, og det er nedover.

Jeg har dog også kjent på denne angsten med min fars BMW x1 25e, her igjen ganske grei bil med fine kjøreegenskaper, men å kalle dette en hybrid er bare tull. Batteriet tappes med en gang, og det føles så alt for lite ut. Ender med å kjøre fossilt 90% av tiden. Slike hybridbiler fascinerer meg litt, hvor batteriet er så lite at det å kalle det en hybrid blir tullete. 

 

Helt enig, @HakonLimseth Dem første hybridene, og bilen du nevner er en vits. Jeg mener du bør nærme deg 100km eller mer. Jeg sleit faktisk med den 40 liters bensintanken som var i G21 jeg hadde også, jeg syns den og blei litt liten når vi var på tur😅✌️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti "rekkeviddeangst" en gang med F10n, og det var vel da jeg lærte at selv en 2 liter dieselmotor tar til seg suppe når man virkelig pisker den. 

Fylte full tank på siste bensinstasjon mellom Tsjekkia og Tyskland, og de 70 literne holdt ikke til ferja i Rostock... Har aldri kjørt så hardt på Autobahn før, for hver eneste mulighet til å ligge på toppfarten ble brukt for hva det var verdt. Veksla mellom 130 og 230 konstant og snuste vel nærmere 250 en gang. Da er det ikke så rart at man går tom på under 500 km 😅

Var komisk å gå fra å ligge konstant på venstrefilen til å legge seg bak lastebiler. Hadde 60 km med diesel igjen, og siden dette var ute i ingenmannsland dukket ikke nærmeste bensinstasjon opp før nesten 30 km. 

Så siden det ble 30km i 90 km/t kom jeg ikke frem noe særlig raskere 😶

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig enig med alle her, uansett standpunkt. Man kjøper bil etter behov og interesse(og økonomi). Samtidig er det viktig å sette seg inn i hvilken bil en kjøper og ta bilen for det den er. Husker way back når F15 40e kom, folk klaget på rekkevidden og bilen var langt fra så økonomisk i drift som BMW påstod, var vel annen målemetode på eldrift også da. Så da har man svidd av "noen" høvdinger på et produkt man ikke vet hva er. Helt uforståelig for meg. De tidligste plug-in hybridene var ikke ment å komme seg lengst mulig på eldrift, det var en pakke med mye utstyr, greit med krefter, til en veldig gunstig pris den gang da. X1 25e har lengre rekkevidde en nevnte F15 40e, så om den er dårlig, så kan man jo tenkte hva 40e hadde :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt klar forutsetning for at ladbar hybrid skal funke er at man velger en nyere modell med god rekkevidde. Alt under 60 km er ikke godt nok fordi du skal også ha muligheten til å farte rundt som elbil på vinteren. Også må den lades hver gang du parkerer hjemme, ikke som med elbilen som kan gå noen dager før du lader den igjen. Har kjørt mye med Kuga PHEV som vi har i bilpoolen på jobb, den går 70 km ish på strøm. Lenger på sommertid og mindre vinterstid. Den bilen har jeg kjørt i ukesvis uten å bruke bensin, men da har kjøringen stort sett begrenset seg til kjøring innenfor Agder fylke. Med noen langturer så legger forbruket seg på 0,19 l per mil etter en sommer med denne bilen. Da har jeg til en hver tid 800 km pluss rekkevidde hvis jeg skulle finne på å stikke til København eller Tyskland, likevel går den som en elbil 99 prosent av tiden. 

Nå får hybridene også større bensintanker, samtidig som at rekkevidde kryper oppover mot 100 km og mer. Det er mulig "elbil tvangen" har gått for langt i Norge, men i Europa så tror jeg ladbare hybrider er en langt større del av fremtiden enn hva rene elbiler er. De er mer tilpasset europeiske kjøremønster, og de har langt på vei de samme fordelene og intensivene som elbiler i markedet. Det er synd man i Norge har bestemt seg for at ladbare hybrider skal likestilles med vanlige fossile biler. Disse bilene er like mye elbiler som de er fossilbiler, så en gylden middelvei burde man fått til. Som petrolhead så er også ladbare hybrider mitt håp for å også i fremtiden kunne kjøre nyere og bra bil. Jeg synes det er ett fint kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jeg er egentlig enig med alle her, uansett standpunkt. Man kjøper bil etter behov og interesse(og økonomi). Samtidig er det viktig å sette seg inn i hvilken bil en kjøper og ta bilen for det den er. Husker way back når F15 40e kom, folk klaget på rekkevidden og bilen var langt fra så økonomisk i drift som BMW påstod, var vel annen målemetode på eldrift også da. Så da har man svidd av "noen" høvdinger på et produkt man ikke vet hva er. Helt uforståelig for meg. De tidligste plug-in hybridene var ikke ment å komme seg lengst mulig på eldrift, det var en pakke med mye utstyr, greit med krefter, til en veldig gunstig pris den gang da. X1 25e har lengre rekkevidde en nevnte F15 40e, så om den er dårlig, så kan man jo tenkte hva 40e hadde :) 

Problemet med nevnte X1 25e er ikke nødvendigvis rekkevidden (møter meg selv litt i døren her), men det faktumet at når du først har fått ladet opp bilen til maks, så vil den av seg selv prøve å bruke hybrid-funksjonen mest mulig. Dette resulterer i at batteriet brukes fort opp, og det tar en evighet å lade det opp igjen ved kun kjøring, ergo 30 liters tanken med bensin brukes fort opp. Man kan selvfølgelig sette bilen i "Lademodus", hvor den av seg selv fokuserer kun på å lade batteriet opp, men savner at det ikke kan gjøres automatisk, da det ofte blir glemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Stoler nå på ingen bil lengre, rekkeviddeangst kan man få uansett drivstoff. E39-en har slutta å pumpe over drivstoff fra venstre til høyre side i tanken, så alt under 30 L er danger zone. Må kjøre litt aktivt for å skvulpe over til høyre side der pumpa sitter. Samboeren ble nå ikke direkte imponert da bilen kutta og vi måtte haike med noen til bensinstasjonen for å få kjøpt en jerrykanne og diesel. Stoppet heldigvis rett i en nødlomme, så slapp å lage kø på en vei med midtdeler. Jeg har for alltid blitt småskeptisk til å kjøre med under halv tank. 

på e39 diesel er det kun ei pumpe i tank, tuller den under 15liter så er  løftepumpa i tank defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Var på kick off på Geilo forrige uke, og på samtlige ladestasjoner (inkludert Tesla) før og etter Gol var det fire-elleve biler i kø. Temperaturen ute var forfriskende 27 minus og ladehastigheten var elendig.. Da var det helt greit å kjøre M550d. :)

Vi var på Gålå i forrige uke og selv om det kun var 14 minus der var det 23 minus på Vinstra der vi handlet. Vi kjørte også en kort tur sydover til Ringebu og da så vi flere elektriske biler sinke trafikken i 60-70 Km/t på den nye "motorveien". Jeg må si at det faktisk var helt OK å ha en dieselmotor akkurat da. Ingen problemer med varmen og ingen problemer med rekkevidden. Jeg tenker at det er en viktig grunn til at forsvaret kun vil konfiskere private dieselbiler (fortrinnsvis 4x4) i tilfelle krig/krisetider.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis har kjørt i3 noen år nå og har akkurat byttet til i4. Som han sier I Norge er det ikke noe problem men bare han passerer svenskegrensa så er saken en helt annen. Spesielt utenfor E18 og E6 kommer rekkeviddeangsten fort. 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...