Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Noen som vet hvor stor andel høyrestyrte biler utgjør av det totale bilsalget globalt?

https://sea.mashable.com/culture/12128/65-percent-of-the-world-drives-on-the-right-but-why-do-some-countries-stick-to-the-left
Basert på artikkelen her er det 35% av verdens befolkning som kjører høyrestyrte biler, hadde selv ikke trodd det skulle være så høyt, men om du ser på kartet er en stor andel av det land med litt fattigere befolkning, så andelen med nybilsalget er kanskje igjen litt lavere🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Neinei, vi må ikke avskaffe RHD-biler (til tross for at de er idiotiske). RHD er fint å ha for å ettermontere elektrisk passasjersete, auto dim speil etc. 😂



 

Støttes ,ypperlige delebiler .

Eksemplet er på min e34 så er sportstolene fra en engelsk e32 .

Jeg har strøkent førersete uten noe slitasje i forhøyningene og polsteret 😊.

Så ja lenge leve høyrestyrte biler .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Werther skrev:

Throttle House har testet 2024 Mercedes AMG C63 S rundt omkring i Italia. Er nok ikke vits i å bytte inn BMWen din i det greiene her, virker rimelig kjipt. 

Jeg føler vi nå begynner å se konturene av det jeg vil kalle virkelig dårlige produkter fra store anerkjente produsenter. Se bare på den totalslakten som BMW XM har fått… Det er lenge siden produkter fra M eller AMG divisjonen har fått så dårlig kritikk. Vi kan mene hva vi vil om BMW sin situasjon nå, forferdelig design og skrantende kvalitet. Men herregud…se på Mercedes og AMG. Tenk dere om BMW hadde gjort M3 om til en to liters firer ladbar hybrid…det hadde blitt ramaskrik. Nye C63 AMG kommer til å floppe, det er jeg helt sikker på. Enten går kundene til M biler eller så går de til andre AMG produkter med ordentlig drivlinje. 

Jeg er for all del for ladbar hybrid teknologi, dette er redningen for forbrenningsmotoren i mer normale biler. Og BMW har med G30 545e vist at ladbare hybrider kan fungere som en bro mellom elektrifisering men også klassisk BMW. Men i dette segmentet her så skjønner jeg ikke hvorfor de skal presse på oss elektrifisering. Jeg mener, dette er jo nisjeprodukter som selges i svært lite antall i forhold de de vanlige modellene. Blir jo det samme med neste M5 som blir ladbar hybrid. Riktig nok beholder den V8ern, men hvorfor må de legge på den masse ekstra vekt i form av batterier og elmotorer? Enda mer dust blir det når G60 5-serie fortsatt skal selges som 520d og 520i…er jo disse modellene folk i Europa kommer til å kjøpe i fleng, det at den kommer som i5 vil jeg nesten mene kun har markedsføringsfordeler. I5 skal trekke tyskere og andre europeere inn hos forhandleren, men bilen de ender opp med å signere på er en 520d på gunstig leasing. Det er ikke i7 som selger mest selv om det kun er den vi hører om alle veier. Ett søk på mobile.de kan avsløre at langt over halvparten av alle G70 7-serie ligger ute med forbrenningsmotor.  Kan ikke bilprodusentene ha litt verdighet og stolthet til å i det minste holde nisjemodellene frie for elektrifisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mslello skrev:

Spørs om de må ha elektrifisering, for å få kraft nok i bunn til å henge på elbilene?

Tror ikke det er noe mål om å henge på elbilene. Målet er å tilby kjøredynamikk og kjøreglede som aldri en elbil vil være i nærheten av å kunne tilby. Derfor synes jeg, og mange andre at elektriske sportsbiler og superbiler aldri kommer til å bli en greie. De mangler så mye på viktige punker som fossile biler i dette segmentet innfrir på. Alt handler ikke om å gå raskest mulig rett frem, da har man misforstått 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fredrik 90 skrev:

Tror ikke det er noe mål om å henge på elbilene. Målet er å tilby kjøredynamikk og kjøreglede som aldri en elbil vil være i nærheten av å kunne tilby. Derfor synes jeg, og mange andre at elektriske sportsbiler og superbiler aldri kommer til å bli en greie. De mangler så mye på viktige punker som fossile biler i dette segmentet innfrir på. Alt handler ikke om å gå raskest mulig rett frem, da har man misforstått 😀

Ofte er jeg uenig med deg, men her treffer du veldig godt og er nok mange som kjenner seg igjen i dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Tror ikke det er noe mål om å henge på elbilene. Målet er å tilby kjøredynamikk og kjøreglede som aldri en elbil vil være i nærheten av å kunne tilby. Derfor synes jeg, og mange andre at elektriske sportsbiler og superbiler aldri kommer til å bli en greie. De mangler så mye på viktige punker som fossile biler i dette segmentet innfrir på. Alt handler ikke om å gå raskest mulig rett frem, da har man misforstått 😀

Hvis du ser slutten av videoen, så kan Rimac mer enn å kjøre rett fram. Men så koster den 2 millioner pund, så er nok lenge til det når M5 klassen. 

Var ute med en Corvette C6 Z06 i går. 500 hk og manuell. Det er jo ikke tvil om at det blir noe annet enn dagens elbiler. Kjenner at den er lettere og opplevelsen av manuell og V8 brøl er jo ganske fantastisk. Men jeg er likevel spent på hva framtiden bringer. Det kan jo ikke lages bare barnehagefraktere da heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Tror ikke det er noe mål om å henge på elbilene. Målet er å tilby kjøredynamikk og kjøreglede som aldri en elbil vil være i nærheten av å kunne tilby. Derfor synes jeg, og mange andre at elektriske sportsbiler og superbiler aldri kommer til å bli en greie. De mangler så mye på viktige punker som fossile biler i dette segmentet innfrir på. Alt handler ikke om å gå raskest mulig rett frem, da har man misforstått 😀

Ordene «kjøredynamikk og kjøreglede som en elbil aldri vil være i nærheten av»…

Er egentlig sett i lys av utviklingen av elbilen og dens korte utviklingstid - ganske absurde ord, spesielt siden det kommer fra en som jobber i bransjen. 

Hvis man ser på løsningen som BMW selv prøver i disse dager, men en elmotor pr hjul - er det vanskelig å se hvem fossilbil som ville fulgt den på en bane.

Vekt og følelser, se det er noe annet. 

Følelser er imidlertid subjektivt men allerede om et par års tid vil man begynne å se rekkevidden av utviklingen av elbilen og kjøredynamikk/glede.

Vanskelig å være bombastisk når utviklingen er såvidt rivende og ekspansiv som elbilen er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er vanskelig å diskutere "kjøredynamikk og følelser" hvis det er lenge siden man selv har eid en "entusiastbil". Like feilaktig trekkes Rimac og denne konsept BMWen med en motor per aksling frem hver gang noen trekker frem at elbiler ikke kan erstatte fossile entusiastbiler. Igjen så er det ikke om å gjøre å kjøre fortest, men hvordan man kjører fort. Hele poenget kan egentlig forsvares med mangel av lyd alene, mangel av lyd som gir deg feedback. Det handler om samspill mellom mann og maskin, girskift, vibrasjoner og lyd som gir deg motivasjon til å klemme ut alt turtall av motoren. Girskift, enten det er manuell eller padler…det er opp til deg hvor effektivt bilen skal kjøres. Også er det noe enormt fascinerende å tenke på hva som skjer under panseret når du trør pedalen ned i teppet 😅 

Elbiler kommer aldri til å utvikle seg til å kunne erstatte fossile sportsbiler, det er 100% sikkert. Til det er det alt for lite som skjer når man kjører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Ron Jeremy er inne på er jeg heller ikke skråsikker på at elbilene ikke kommer til å kunne tilby skikkelig kjøreglede med agile og involverende kjøreegenskaper. Manglende motor/eksoslyd er etter min mening den minste utfordringen i denne sammenhengen.

Der jeg imidlertid er helt enig med Fredrik er at dette helt klart ikke er situasjonen i dag og under ingen omstendigheter med "alminnelige" elektriske biler. Hva fremtiden bringer er en helt annen sak og alt er egentlig mulig. 

Det aller viktigste etter min mening er at vekten på elektriske biler må betydelig ned. Helst ned mot 1400-1500 Kg, men gjerne helt ned mot 1300 kg og samtidig med et batteri på minst 90 kWh (for tilstrekkelig kjørelengde) med mindre man samtidig utvikler betydelig mer effektive elektriske motorer. 

Vekten er med andre ord helt avgjørende for skikkelige kjøreegenskaper. Det er ikke uten grunn at f.eks en 2023 Porsche 911 GT3 kun veier 1418 Kg og selv den er i denne sammenhengen historisk tung (ikke til å forveksle med 911 Turbo S som er den hurtigste 911 modellen og veier 1640 Kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens bilen er på (nok en) garantijobb så fikk jeg en lånebil. Den var i så fæl stand at jeg bare gikk å trippet. Til slutt så sa fruen "hvis det klør så jævlig, så gå ut da..". Så nå er bilen i mye bedre forfatning enn da jeg hentet den. Holdt på i 3 timer utvendig og innvendig, kunne sikkert holdt på i 3 til :lol: Nå kan jeg iallefall levere den tilbake med god samvittighet og så slipper jeg at de kicker på noe jeg ikke har gjort. Bilder av forfatning og skader ble selvsagt tatt og sendt inn før jeg kjørte da, men likevel :) #miljøskadet

IMG_1440.thumb.jpeg.4a0f246ff18fc58090ebfa7d57da694f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...