Gå til innhold

TRFs e70 X5 m50d


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

veldig rart når ustyrskoden kun påvirker sideruter iform av sota ruter fra B stolpe og bakover, sjekket nå delekatalog og der har det heller ingenting med frontrute å gjøre.

har samme utstyrskode på min x5 også.

har klimakomfårrute på x5'n min som er det ypperste du kunne få, her virker det helt fint.

 

Beklager, blandet 761 med 358 (S358A Climate comfort windscreen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daniel. - fant ikke så mye på dragkulan, ser mest ut som Westfalia forhandler? Når det gjelder N57 så er nok ikke 30d noe bedre enn alle de andre variantene.

@Fredrik 90 - finnes ikke så mange av disse, men jeg synes de er über kule. Men det er såpass at det var litt vrient å finne "riktig" bil også i Tyskland.

@Ingvaldsen - takker for tips. Ny CIC må vel sikkert programmeres inn - hvilke andre ting må jeg sjekke her så ikke jeg ender opp med en løsning som ikke fungerer som originalt? Jeg har bla apps på min CIC? I klartekst så ønsker jeg at bilen på alle måter, også under oppdatering, skal fungere som i dag, men med DAB+. (nå hører det med at jeg ikke stresser fælt all den tid denne har velfungerende BT audio etc)

 

@E.C. - hvor finner dere disse tallene på antall reg biler? Høres jo ganske ekstremt ut med 59 x6 m50d :S Kan knapt huske å sett noen av disse.

Når det gjelder CP4 og regkjede; enn så lenge har jeg enhver intensjon om bare å kjøre ;)

 

 

Men altså ingen her som har greie på CIC og klima? Dere som er vant til CCC bør være kjent med hva jeg mener (helt fri inidividuell justering av luftstrøm opp, ned, senter)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, TRF skrev:

@Daniel. - fant ikke så mye på dragkulan, ser mest ut som Westfalia forhandler? Når det gjelder N57 så er nok ikke 30d noe bedre enn alle de andre variantene.

De pleier å ha en del annonser på Finn der de tilbyr ettermontering. Kan være det er Westfalia de bruker.

https://www.finn.no/57937251

Nei, når det kommer til kjede og CP4 så står den nok ganske likt med resten, men disse lager havariene har jeg fått inntrykk av at det er mest 35d/40d og 50d som står for 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, TRF skrev:

@Ingvaldsen - takker for tips. Ny CIC må vel sikkert programmeres inn - hvilke andre ting må jeg sjekke her så ikke jeg ender opp med en løsning som ikke fungerer som originalt? Jeg har bla apps på min CIC? I klartekst så ønsker jeg at bilen på alle måter, også under oppdatering, skal fungere som i dag, men med DAB+. (nå hører det med at jeg ikke stresser fælt all den tid denne har velfungerende BT audio etc)

Det vil bli akkurat som du har det idag, bare at du har dab som alternativ i radiomenyen.

må selvsagt kode den nye cic modulen opp mot bilen

bmw apps som du har er kun snAkk om noe koding på en bil som ikke har det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med tøff E70, @TRF (velger å være forsiktig i ordbruken om E70 her nå i frykt for å bli tilegnet påstander om at dette er verdens beste bil :D)! M50d ble solgt ny i Norge, men det ble nok ikke altfor mange salg ettersom modellen ble introdusert på tampen av E70s levetid. Kjenner jeg godt kunne tenkt meg en E70 X5 M50d selv, og med din frisering må jo dette bli riktig så hyggelig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjempefin e70 TRF .😊

Dette så ut som en flott bil du har anskaffet deg her ,ikke minst en som ikke er hverdagskost.

Dette karroseriet her holder ja,men tidens tann godt .

Forresten morro å se du lager egen tråd😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med finfin E70 TRF. Det var en fin utstyrskombinasjon på denne, uvanlig med alcantara i senter av setene. @Ingvaldsen har du noe mer inngående info angående Webasto på disse nyere BMWene? Etter en del lesing her har jeg tenkt at det er noe som bare går i stykker/stopper å virke, men det kan virke som at de nyere utgavene faktisk holder bedre?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Prøver meg på en oppdatering.

Det ble gjort en innledende vedlikeholdsrunde første året med bytte av oljer (motor, differ, fordelingskasse) og filtre. I tillegg er jo dette en e70 som alle andre så det var bare å bestille inn nye "skillevegger" til motorrom og rengjøre:

large.20220807_114923.jpg.123135c96a87bbdc0721965b2ee3a13e.jpglarge.20220807_114625.jpg.559ccff0e7dca393582fe2c2ed3df857.jpglarge.20220807_114621.jpg.d5957ca9b30c90be99708d11f08aa9b9.jpglarge.20220807_122434.jpg.c6d66216a60b6a712d592d380c267b86.jpg

large.20220807_123127.jpg.1f5a0700969f0c79e377924a1ac66913.jpg

 

Litt spennende å flytte over "Individual" klistremerket, men gikk tålelig greit.

Fikk også tak i skvettlapper. Overraksende nok hjelper disse ikke så mye som jeg hadde håpet mtp slitasje på kanalskjørt og skjermbreddere bak. Tror de egentlig burde vært enda lavere. Får se om jeg modifiserer en dag.

large.20220804_145755.jpg.a83e4f5be18dea9dea89c25859f66032.jpg

I denne tiden endte jeg også opp med å kjøpe enda e70 til kona etter at hun var litt uheldig med sin e61. En 2010 X5 30d LCI, Msport, adaptivt understell, aktiv styring , 360kamera, 3,5t hengervekt etc. Denne trengte nye bremser, og jeg hadde jo nesten nye foran på m50d. Hva gjør man da? F85 bremser naturligvis. M50d har forvørig gode og relativt store bremser. 30d har knapt ok.

 

large.20230709_181811.jpg.ca33ce50ad21d96ad55a2960cffedf68.jpglarge.20230709_205350.jpg.f75c9ba65423f13ffb210900e9124c86.jpg

large.20230729_165008.jpg.5f10c6f14fe7d13e13c41ede5eef820e.jpglarge.20230729_164958.jpg.f9f155b43b85c85625f03d571b53741e.jpg

Siste bildet er... ikke utenfor mitt hus :) Har familie i det aktuell nabolaget og stod tilfeldigvis parkert der den gang.

WIP.... jobber med å oppdatere dette innlegget, det vokser undervegs her..

Så var det 2024 med litt større vedlikeholdsbehov på ca 175k km.

Gjøremålslista denne gangen ble:

- Bilen inn til Sulland for bytte av airbag og EGR. Resulterte i at de sprakk termostathuset (uten å si ifra), og har måka egren i radiatoren når de har demontert. Ikke lekkajse så ok, men unødvendig å ikke si ifra eller fikse. De kunne under tvil dekke ny termostat etter at kona stod langs vegen med lite kjølevæske, jeg måtte plukke fra hverandre "halve bilen" for å finne ut hva som var feil. Jeg burde jo skjønt at noen hadde klunsa og begynt å lete der. Favorittsitatet mitt fra merkeverksted denne gang er "jeg vet ikke hvor mange EGRer du har demontert men".... I det de mente at de trenge bilen en hel dag for disse to gjøremålene, fordi "boltene pleier å knekke".

Deretter:

  • Fjærer foran, ene hadde et brudd helt i bunn, gikk for Sachs som ser ut til å være originalleverandør på disse.
  • Casterstag, oppgraderes til X5M. Foringene var myke på de som stod på
  • Bærearmer - jeg gidder ikke å plukke fra hverandre forstillinga igjen de neste 2 årene
  • Øvre A-armer fra X5M (de som stod på helt iorden)
  • Hjullager - jeg hørte "kanskje en lyd" fra det ene. Begge var nok helt ok. SKF. Se bilder lengre nede
  • Montering av F85 bremser bak også, med nytt hbr og nye bremseskjold.
  • Powerflex innsatser i traversforinger - X5M foringene "finnes ikke". Bestiller du X5M i dag får du akkurat de samme som alle andre har
  • Luftbelger - fikk en lekkajse. Gikk for Sachs. Disse er veldig like Arnott sine, men begge er helt ulike de originale.
  • Oljeservice + kjølevæske og bremsevæske.

 

large.20240913_200018.jpg.12d9cf8f41d893dcb599be7bb90d2adf.jpglarge.20240913_200042.jpg.45ac6c1d42ec535f4eadef0fc201ac0a.jpglarge.20240913_200024.jpg.f6f8038109a2bffce1b0b30cfeea20ce.jpglarge.20241011_191204.jpg.e421cebf902e8608b0f5164afaf1ead7.jpglarge.20241012_185456.jpg.778128f5bb8d0d32e2e88e2c40336b3b.jpglarge.20241214_184408.jpg.180d3e9acd61745107de26a23273762e.jpglarge.20241214_184422.jpg.cb389b8eaa4b729067d326a4912743d6.jpglarge.20241214_223726.jpg.d5f3508e50f02ffac6a2023f3832a48c.jpg

 

Så litt info, som kan være greit for andre når man skal bestillle deler:

  • Casterstag. Anbefaler jo minimum X5M da de originale er alt for myke i foring. Klok av skade ser jeg at man nok kan bruke F85 som har enda hardere foring. Jeg får nok ikke testa disse med det første da jeg nå satte nye X5M stag på begge mine biler.
  • Hjullager. De originale er veldig bra, og veldig dyre. FAG og SKF er vel de eneste uoriginale jeg stoler på. SKF som jeg kjøpte denne gang har derimot gjort noe rart med anleggsflate: large.20240911_185350.jpg.8dc1f9605a589c17be76fcf303747bc3.jpg
  • Som du ser vil man her ikke ha fult anlegg. Dette går nok normalt helt fint, de fleste smører jo denne flata. Men ifølge BMW skal den ikke smøres, og det er nok for å sikre god kraftoverføring fra bremseskiver.
  • Fjærer, dette var et eventyr. M50d har egne fjærer, ikke like 30d/40d M sport. Men her er det en nummerfeil hos BMW tror jeg, da det ikke er merket noen overgang. Jeg bestilte Sachs som treffer på riktig bmw originalnummer. Da kom det noen som er nesten like, men ikke helt som dere ser over. Tenkte ja vel, bestilte originale - eksakt samme delenummer som stod på bilen. Disse er like de nye sachs fjærene, men ikke like de som stod på bilen. Det er ikke en forskjell av betydning, bare litt irriterende under montering. Når jeg da sjekker Sachs sitt nummer mot deres egen katalog står denne som tilhørende "vanlige" m-sport. Mao tror jeg feilen i nummer kommer fra BMW, og at det er Sachs som faktisk produserer disse.
  • Luftbelger: her står "de vanlige " 30d/40d M sport som et mulig delenummer fra bmw, utover de egne m50d. For å unngå en reprise av eventyre med fjærer gikk jeg her bare for alternativ del. Problemet er at Sachs, Arnott etc er likt på "alle" modeller, også x5m. Umulig å si noe om fjærraten også da de har helt forskjellig design.

F85 bremser:

Du trenger bremseskjold, og det er fint med nye slanger foran. Jeg har ikke byttet disse da de var restet når jeg bygde om. Går uten, men kan ikke bruke original holder på spindelen til bremseslange. Videre tror jeg man skal være obs på problemet når man kjører dette uten riktige x5m lager / nav mtp overføringskapasitet. For å bøte noe på dette kjører jeg derfor helt uten smøring på flatene. Vær obs på særdeles kostbare klosser til f85 foran, dog ser de ut til å holde lenge. Du trenger også 2 stk nye monteringsbolter til skivene foran, til x5m / M bil.

X5 m50d bremser på vanlig x5: Bolt on, egentlig ikke noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...