GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen Är siden skrev jeg noen artikler i Fahrfreude om Alpina. Tekstene er hentet fra boka OAL-BB 50 The Alpina book (et must for alle Alpina-entusiaster), og nÄ nÄr grunnleggeren av Alpina har gÄtt bort tenkte at jeg det ville vÊre greit med en reprise og Ä samle artiklene her.

SĂ„ - "til glede for nye lesere" 😄

Historien om Alpina – begynnelsen

Alpina BĂŒromaschinen

Alpina sagt mein Chef...Der vollendete Typ Alpina

Historien om Alpina starter pĂ„ 1950-tallet. Dr. Otto Rudolf Bovensiepen produserte skrivemaskiner og annet kontorutstyr i Kaufbeuren i Bayern. Bedriften gikk greit og i 1956 ble det eksportert Alpina skrivemaskiner til 80 land. SĂžnnen Burkard Bovensiepen var ikke sĂŠrlig interessert i Ă„ arbeide med kontorutstyr eller arbeid sammen med faren i det hele tatt, og brukte all sin tid – og sine penger – pĂ„ handel med biler og aksjer. Burkard gikk konkurs i 1959, men fikk drive pĂ„ med sin lidenskap for bil i et uthus ved farens fabrikk.

IAA 1961 i Frankfurt ble en suksess; Tyskland hadde sterk Ăžkonomisk vekst og middelklassen hadde skaffet seg det de trengte og var klare for Ă„ bytte ut sine smĂ„biler med noe stĂžrre og bedre – en ny klasse biler; ein «Neue Klasse». PĂ„ IAA i 1961 ble det introdusert flere muligheter som middelklassen kunne bruke pengene sine pĂ„. Gjennomsnitt inntekten var 6 723 Deutsche Mark (DM). En Volkswagen 1500 til 6 400 DM, en Fiat 1500 til 7 350 DM eller kanskje en BMW 1500 for 8 500 DM?

bmw_1500_17.jpeg

BMW 1500 – bedre kjent som Neue Klasse (NK) - vakte (naturlig nok?) mest oppsikt med avansert tysk teknikk i et nydelig italiensk designet karosseri. Bilinteresserte Burkard Bovensiepen var selvfĂžlgelig tilstede i trengselen pĂ„ BMWs stand, og la straks merke til at motorrommet i BMWen var romslig, og at det var plass til bĂ„de doble forgassere og et skikkelig grenrĂžr. NĂ„r de fĂžrste NKene kom ut pĂ„ markedet utpĂ„ sommeren i 1962 viste det seg at bilene verken var like godt sammenskrudde, eller like raske som det man var vant til fra BMW, og Bovensiepen skjĂžnte at det ville vĂŠre et marked for motortrim til disse 1,5 liters mellomklassebilene.

Tidlig i 1963 kom Burkard med sitt «Kalkulationgrundlage fĂŒr die serienmĂ€ssige Herstellung von leistungssteigerenden Anlagen fĂŒr Mittelklassewagen 1,5 l/ 4 Zylinder». Han ville tilby «individualitet, uten hĂžye kostnader til spesialtilpassing» og dermed gjĂžre noe spesielt ut av en masseprodusert bil. Bovensiepen var sikker pĂ„ at den fĂžrste som kunne tilby trimsett i stor skala ville fĂ„ til nĂŠrmet monopol pĂ„ markedet, og det hastet derfor Ă„ fĂ„ utviklet dette. Burkard gjorde en avtale med Fiat-spesialisten Nardi om Ă„ fĂ„ montert en prototype av sitt trimsett i sin egen Fiat 1500 den 11 mars 1963.

FIAT – Fix it Again, Tony

Og her legges grunnlaget for Alpina og samarbeidet med BMW slik vi kjenner det i dag. Fiaten fikk 8hk ekstra, men etter bare 50 km havarerte motoren. Fiat hadde gammeldagse motor med vippearmer, stÞtstenger og en trelagret veievaksel som uten tvil hadde bidratt til havariet. BMWen hadde overliggende kam og femlagret veivaksel og sjansen for suksess ville vÊre mye stÞrre. Bovensiepen prÞvde seg med to doble Weber 40 DCOE og et Knecht luftfilter pÄ BMWen og Þkte effekten pÄ M115 motoren (som vi dag kjenner bedre som M10) med 10hk til totalt 90hk. BMW selv hadde ogsÄ fÄtt med seg kritikken om at deres 1500 var litt slÞv og hadde derfor BMW 1800 pÄ trappene til IAA 1963. Ryktene gikk om 90hk i den nye BMWen, og for 1500-eierne var ikke det sÄ gode nyheter. Men for Burkard Bovensiepen var dette en gylden anledning til Ä komme inn pÄ markedet, sÄ pÄ Äpningsdagen til IAA 1963 fikk alle BMW 1500 pÄ parkeringsplassen utenfor, en lapp pÄ ruta der de ble tilbudt «ytelse pÄ hÞyde med de raskeste standardbilene i Europa» ferdig montert og kontrollert for kun 980 DM. Under IAA fikk Burkard ogsÄ overtalt en nÞlende testredaktÞr i Auto Motor und Sport til Ä teste prototypen, og de ble «overrasket over dens utmerkede akselerasjon» og overbevist over potensialet til Alpinas trimsett.

Industrifamilen Vorwerk hadde kjÞpt opp 50% av Alpina fabrikken, og den nye styrelederen hadde heldigvis troen pÄ Burkards prosjekt. Det ble vedtatt Ä dekke utgifter for produksjon av 100 trimsett til BMW 1500.

alpina_bmw_1500.jpeg

I 1964 startet produksjonen av trimsettene, 10 sett i mĂ„neden ble produsert av Burkard og en mann til. De fikk imidlertid litt kritikk for at bensinforbruket var noe hĂžyt, men forgasserjustering og mulighet for en ultramoderne transistortenning lĂžste dette problemet. Bovensiepen besĂžkte BMW med en slik 1500, og Paul G Hahneman – salgssjef og styremedlem hos BMW – som hadde ertet pĂ„ seg 1500-eierne med introduksjonen av 1800’n, sĂ„ dette som en gylden anledning til Ă„ blidgjĂžre dem. Alpina-settet ble godkjent av Herr DirektĂžr Helmut Werner Bönch, og i BMW’s «Service Information nr 3» datert 8 juni 1964, konkluderte BMW at de ikke hadde «tekniske betenkeligheter» og at motor-, drivverk- og chassisgarantien fremdeles gjaldt for BMW 1500 med «ettermontert anlegg fra Alpina-Werk, Bovensiepen KG».

Burkard Bovensiepen ga seg – heldigvis – ikke med dette, og snart ble det trimsett tilgjengelig til BMW 1600, 1800 og 1800TI. I tillegg begynte Alpina Ă„ levere ekstrainstrument og felger. Det var god butikk i dette ogsĂ„, og produktspekteret Ăžkte fra mĂ„ned til mĂ„ned. Utviklingen gikk fort og nĂ„r Automobile Revue Ăžnsket Ă„ prĂžve en Alpina 1800TI syntes Burkard han mĂ„tte by pĂ„ litt ekstra. Dermed kom «TI Z» pĂ„ markedet; modifisert topp, 44 mm innsugsventiler, endret innsug, innkortet eksosmanifold og hĂžyere kompresjon ga 130 hk. I tillegg fikk den Koni dempere, Kleber Colombes V10 dekk, annen utveksling og andre bremseklosser. Etter Bovensiepens motto: «Gut ist nur, was gut aussieht» ble det ogsĂ„ montert en Alpina turteller, Recaro stoler og et Nardi ratt.

image.thumb.jpeg.4d5c640f467e61f6e2b61e86204bb73a.jpeg

Allerede i fÞrste produksjonsÄr Þkte etterspÞrselen sÄ mye at det ble lange leveringstider, og i januar 1965 ble firmaet «Burkard Bovensiepen KG» registrert med seks ansatte, 15000 DM egenkapital, 150 000 DM i gjeld og «masse optimisme». Alpina begynte ogsÄ Ä tilby komplette biler, blant annet BMW 1600 Alpina-GT, og BMW selv var tidlig ute og bestilte tre BMW 1800TI til Rallye Monte Carlo 1966.

Mer god PR kom etter at Auto Motor und Sport vant Martha Oil’s 1966 International Journalists’ Rally med en Alpina 2000TI; 150 hk, 5-trinns kasse, diff.sperre og 6’’ brede felger. Og dette i konkurranse med blant annet en «Works» Austin Healey 3000 (200 hk pĂ„ 900 kg!!), en Autodelta Alfa Romeo GTA, en «modifisert» Porsche 911, en TVR Griffith og andre eksotiske biler.

Alpina 02's | BMW 2002

Kleine Tiger

Alpina deltok i mange billĂžp i 1966-68, men resultatene var ikke alltid like gode, og til sesongen 1969 bestemte de seg for Ă„ lage sitt eget racing team. To BMW 2002 og to 1600-2 ble anskaffet og bygd opp. Og siden «the track is our showroom» sĂ„ bilene mĂ„tte vĂŠre strĂžkne og ikke minst, godt synlige; bilene fikk samme farger som en tiger - orange og matt svart – og representerte ogsĂ„ de samme egenskapene; kraftig og elegant, men likevel et sympatisk uttrykk. Men sympati vinner ingen lĂžp, seiere kommer pĂ„ den harde mĂ„ten. Med pole position i det fĂžrste European Touring Car Championship pĂ„ Monza markerte de seg fra fĂžrste stund. FĂžrste og andre plass i ETCC i Wien – med privat-team Alpina’er pĂ„ 4. og 5. plass – gjorde «tigrene» til publikumsfavoritter.

FÞr bakkelÞpet Schauinsland Hillclimb hadde faren til en fremadstormende 18-Äring gjort en avtale med Burkard om Ä fÄ lÄne en 2002TI i noen lÞp, slik at 18-Äringen kunne tjene opp noen poeng til sin internasjonale lÞpslisens. 18-Äringen kjÞrer som en gal, det gÄr sidelengs og svartstrek overalt, men det gÄr fort, og i bakkelÞpet i Auerberg tar den 18-Ärige Hans Joachim Stuck jr fÞrsteplassen. Det samme gjÞr han i to etterfÞlgende rundbanelÞp, og historien vil ha det til at det gikk sÄ sidelengs at fluene mÄtte vaskes av bÄde front- og sideruter.

bmw_02_series_46.jpeg

NÄr 69-sesongen er over er Alpina nr 2 i ETCC (etter BMW), de vant Deutsche Rallyemeistershaft (med god margin, og uten et eneste brutt lÞp), klasseseier i samtlige bakkelÞp i Deutsche Bergmeistershaft og seier i Deutsche Rundstreckenmeistershaft.

Suksessen fortsatte; i mai 1971 vant Hans-Joachim Stuck «Eifelrennen» foran langt kraftigere 3-liters BMWer og Ford Caprier. I juni samme Ă„r hadde Stuck raskeste treningstid til 24-timers lĂžpet pĂ„ NĂŒrburgring. Dessverre hadde han tynt motoren litt mye, og mĂ„tte bryte, men Alpinas andre 2000TI vant lĂžpet. BMW tok seieren samme Ă„r i Deutsche Rallyemeistershaft med en Alpina-preparert 2002, og gjentok bragden i 1972 med en Alpina 1602.

Skrevet

Alpina inside

bmw_3.0_csl_race_car_6.jpeg

Ford Capri, Opel Commodore, Rover 3500
 «Det ville vĂŠre dĂ„rlig reklame om BMW mĂ„tte kjĂžre etter disse «fransen-autos» pĂ„ racerbanen neste Ă„r». Burkard Bovensiepen og Gert Hack hadde valgt sine ord med omhu og brukt mottakerens favorittuttrykk «fransen-autos» i sitt brev til Paul G Hahnemann den 21 mai 1970. I brevet argumenterte de for at BMW burde begynne Ă„ tilby sin egen «tungvekter», BMW 2800 CS, i en «lett versjon, med noe mer effekt og eventuelt stĂžrre slagvolum». De to hadde klokelig ogsĂ„ fremmet det samme forslaget en dag tidligere til Bernhard Osswald, med en pĂ„fĂžlgende forespĂžrsel om Ă„ diskutere temaet med sine styre-kolleger. Og dermed sluttet Burkard Bovensiepen sirkelen som skulle lede til en av de mest spennende bilene fra BMW gjennom tidene; BMW 3.0 CSL.

bmw_3.0_csl_1.jpeg

Brevet til Osswald hadde allerede beskrevet de grunnleggende detaljene: «bruk av lettmetall-panser og -dĂžrer», vektbesparelse 50 kg; «akryl-glass (unntatt frontruta)», billigere og 30 kg vektbesparelse, «simplere interiĂžrutrustning», billigere og 40 kg vektbesparelse; «anvendelse av et lettere batteri», kostnadsbesparende og vektbesparende: 10 kg; «Utstyrt med 5-trinns gearkasse»: vektbesparelse 5 kg; videre «ville det vĂŠre Ăžnskelig» med en 3-liters forgassermotor, ventilerte skivebremser foran og bak med 7-toms lettmetallfelger. Dermed kunne man «uten vanskeligheter oppnĂ„ en vektbesparelse pĂ„ 120 til 130 kg». Til produksjonen av de 1000 eksemplarene som var nĂždvendig for homologiseringen, ble det konkludert med at «bare OsnabrĂŒck-firmaet Karmann var kvalifisert for jobben». 7 juli ble det avholdt et mĂžte hos BMW for Ă„ diskutere temaet. Neste samling ble holdt hos Karmann 15 september. Den 8. oktober 1970 slo Herr DirektĂžr Osswald fast at «den byrĂ„kratiske prosedyren for produksjonsforberedelsen ikke kunne foregĂ„ pĂ„ denne mĂ„ten» og etter en rĂ„dslagning med Hahnemann ble «den utviklingsmessige prosjektledelsen for lettvekts-coupeen» gitt til Alpina.

Allerede neste dag hadde Bovensiepen og Hahnemann signert en 4-siders avtale, der hele planen var reorganisert. Det var ikke mulig for BMW Ă„ levere 3-liters motorene fĂžr april 1971, og Karmann mĂ„tte ha like mye tid for Ă„ omstille seg til serieproduksjonen av «3000 CS». MĂ„l-datoen for homologiseringen kunne tidligst bli 1 juli 1971. Intensjonen var at pĂ„ det tidspunktet skulle lettvekts-coupeen – i likhet med Porsche – tilbys som en «standard versjon» med en «touring versjon» som alternativ.

Alpinas viktigste mÄlsetning var ikke Ä fÄ stÞrst mulig vektreduksjon, men Ä maksimere sjansen for at «lettvekts-coupeen» ble en salgssuksess. Og det ville jo vÊre i alles interesse. Bilen mÄtte ikke bare vÊre teknisk perfekt, men den mÄtte ogsÄ vÊre pen Ä se pÄ. Karmanns forslag om at panser, koffertlokk og skjermer skulle lages av plastikk, ble kjapt avskrevet da BB fikk se prototypene produsert av firmaet Hennerici en gang i november 1970. «Grovt, appelsinskall-aktig og ujevnt» var beskrivelsen han ga. Plastikk ville nok vÊrt lettere, men aluminium ble det foretrukne materialet. Aluminium hadde jo ogsÄ den fordelen at man kunne bruke de samme stanse-maskinene som for vanlige stÄldeler, noe som ville redusere kostnaden.

I mars 1971 var spesifikasjonene spikret. Listen med modifikasjoner var redusert fra 32 til 20 punkter, men den faktiske vektbesparelsen var mirakulĂžst nok steget fra 130 til 190 kg. To mĂ„neder senere overgikk Alpina forventningene igjen: i TÜV-godkjenningsprotokollen fra 6 mai 1971, ble DIN-tomvekten angitt til 1165 kg – hele 215 kg lettere enn standard versjonen.

Samtidig slet BMW med Ă„ posisjonere bilen i markedet, prisen ville havne pĂ„ ca 30 000 Deutsche Mark (DM). Tilsvarende ytelser kunne fĂ„s i Ford Capri Lightweight for bare 18 000 DM, og en Commodore GSE kostet snaut 17 000. BMW hadde tre alternative markedsfĂžringsforslag for den forelĂžpig ikke-navngitte «3000 CS Leichtbau-Coupé». Men de fryktet at en Â«Ăœber-BMW» - den sportsligste av de sportslige – kunne ha en negativ effekt pĂ„ merkenavnet BMW. PĂ„ den andre siden var en standardutgave ikke lenger gangbar, spesielt siden «lettvekteren» ville bli mye dyrere enn «luksus-utgaven». Det tredje og foretrukne forslaget var Ă„ posisjonere en ny og selvstendig modell, som om coupĂ©en ble en egen modellrekke. Modellnavnene «Secura» og «Miglia» ble foreslĂ„tt, men fornuften seiret, og bilen fikk det legendariske akronymet CSL, der L sto for leicht.

alpina_b3_%28bmw_3.0_csl%29_3.jpeg

CSL er en helt spesiell modell siden det er en BMW som bĂŠrer Alpinas signatur i bĂ„de design, utvikling og produksjon. I fĂžlge en bestilling fra BMW, datert 2. mars 1971, skulle Alpina levere 1000 «utstyrspakker» bestĂ„ende av ratt (med BMW logo), to sportsseter, fem lettmetallfelger (7’’ x 14’’), med svart senter og BMW logo, 20 hjulbolter i chrom, to fjĂŠrbein og to stĂžtdempere fra Bilstein med tilhĂžrende progressive fjĂŠrer. Alt dette til den nette sum av 1634,- DM. CSL kunne altsĂ„ gjerne hatt et merke med «Alpina inside».

Offisielt sett kom bare 13 av de 1265 produserte tilbake til Buchloe for Ă„ bli «alpinisert»; med Weber-forgassere eller Kugelfischer-innsprĂžyting og opptil 330 hk. En standard BMW 3.0 CSL ble egentlig bare et utgangspunkt for de seierrike racingversjonene fra de forskjellige tunerne – og Alpina selvfĂžlgelig.

bmw_333i_37.jpeg

PĂ„ bakgrunn av denne suksesshistorien, er det ikke overraskende at denne type samarbeid mellom BMW og Alpina fortsatte. Den andre «Alpina inside»-BMWen var den E30-baserte 333i. Fra oktober 1983 ble E30 produsert ogsĂ„ i SĂžr-Afrika. Teknisk direktĂžr hos BMW South Africa syntes at standard utgavene var litt tamme, og kunngjorde derfor overfor Bovensiepen at «BMW var grunnleggende interessert i den eksklusive produksjonen og salg av deres produkter i SĂžr-Afrika». Mannen som nĂžt sola og stillingen som teknisk direktĂžr var den ikke ukjente Berndt Pischetrieder. Det tok nesten et Ă„r fĂžr den offisielle bestillingen pĂ„ 200 utstyrspakker kom til Buchloe, og i mai 1985 var 333i klar for salg. Offisielt sett var det en BMW, men koblingen til Alpina var Ă„penbar med klassiske 7’’ x 16’’ Alpina-felger og Alpina logo pĂ„ instrumentene. Motoren – en 3,2-liter M30 – hadde Alpina skrift pĂ„ innsuget, og var modifisert slik at effekten ikke var Ăžkt, men dreiemomentskurven var «substansielt» forbedret. Motorfester, radiator, innsugsmanifold, luftfilterhus og eksosanlegg var tatt fra Alpina B6 2.8 som ogsĂ„ hadde en M30-basert motor. CAR magazine kalte den lille BMWen for «little missile». Beklageligvis tilsa den Ăžkonomiske situasjonen i SĂžr-Afrika at det bare ble produsert 200 biler (i fĂžlge The Alpina Book. Andre kilder oppgir 204 eller 210).

Alle gode ting er tre, og det tredje samarbeidsprosjektet startet i 2001. Suksessen Mercedes hadde med sin ML var den store snakkisen, og BMW var ikke bare seint ute med sin X5, men hadde heller ikke klar en konkurrent til den nylig presenterte ML 55 AMG. Med bare 286 hk ble BMW X5 4.4 bare smĂ„gutten mot ML 55 AMG som med 5,5 liter og 347 hk hadde 1,1 liter stĂžrre slagvolum og 61 hk mer enn X5. BMWs M-divisjon hadde motorer som hadde mer enn nok krefter, men de var ikke kompatible med automatgearkasser, sĂ„ BMW mĂ„tte stĂ„ og se pĂ„ at kundene forsvant til Mercedes. «Kunne ikke du tenke deg Ă„ lage en X5?» var spĂžrsmĂ„let fra Dr. Wolfgang Reitzle til Burkard Bovensiepen. Alpina hadde den rette motorlĂžsningen klar, B10 V8 4.6 og Switch-tronic, med akkurat samme effekt som ML 55 AMG. En prototype ble produsert i lĂžpet av noen uker, men den manglet en vesentlig detalj, et sett med passende Alpina-felger. BB var ikke spesielt begeistret for disse SUVene, og kunne ikke drĂžmme om at de klassiske, smekre 20 eikers felgene skulle passe til en sĂ„nn type bil, sĂ„ ett sett med «Dynamic design» felger ble laget spesielt til denne ene prototypen. I utgangspunktet skulle topputgaven av X5 markedsfĂžres som en luksusversjon, men fokus dreide etter hvert mot et sporty image og prototypen fikk et nytt sett med spoilere. Hjulbuene ble ogsĂ„ lakkert etter en kommentar fra BB; «mattsvart plast; det ser grusomt ut!». BMW kjĂžpte prototypen fra Alpina. Bilen ble tydeligvis godt likt av sjĂ„fĂžrene i MĂŒnchen, for etter at alle tester var utfĂžrt tjenestegjorde «Alpina X5» som trekkbil for BMW Mobile Tradition i 10 Ă„r.

bmw_x5_4.6is_90.jpeg

Produksjonsstart nĂŠrmet seg, og Dr. Reitzle ba om 2500 motorer for snarlig levering til fabrikken i Spartanburg, USA. Alpina hadde ikke produksjonskapasitet, men avtalen ble gjort, og mot et lisensgebyr fikk BMW tilgang til Alpinas motor-know-how. I 2002 kom BMW X5 4.6is pĂ„ markedet som den tredje BMW med «Alpina inside». «KompromisslĂžs» var tittelen i Auto Bild fĂžr de beskrev den 2200kg tunge kolossen som en «sportsbil blant off-roadere». Faktisk var SUVen raskere enn en Porsche Boxster fra 0-100km/t, og takket vĂŠre stramt understell og 20’’-felger var bladet overbevist om at «vĂ„r rĂžde djevel ikke sĂ„ lett ville gi tapt mot en Boxster i svingene ned mot Mojave-Ăžrkenen». Til tross for gode tilbakemeldinger, var ikke tiden inne for en Alpina SUV. Tvert imot faktisk, siden Burkard Bovensiepen hadde fĂžlgende Ă„ si om de store, tunge og uunngĂ„elig tĂžrste kjĂžretĂžyene; «Jeg fĂžler meg ikke komfortabel med dette, overhodet ikke».

Skrevet (endret)

Oljekrise og bilfrie sĂžndager

Ekteskapet mellom BMW og Alpina kom seg gjennom syvÄrskrisen uten problemer. Mellom 1965 og 1972 hadde omsetningen hos Alpina Þkt med mer enn 10-gangen til over 8 millioner Deutsche mark, og pressen skrÞt hemningslÞst av produktene fra Buchloe. Auto Motor und Sport uttalte at "CSL Alpina Coupe tilbyr optimal ytelse og kjÞreglede som selv italienske og engelske luksusbiler, som koster dobbelt sÄ mye, ikke er i nÊrheten av". CSL'en ga gode inntekter sommeren 1973, men i november ble det bom stopp. Oljekrisen traff Europa og rasjonering av drivstoff, nedsatt hastighet pÄ autobahn og bilfrie sÞndager gjorde at bilsalget falt dramatisk, og Burkard Bovensiepen mÄtte for fÞrste gang siden oppstarten redusere arbeidsstokken pÄ fabrikken. Alpina - og alle andre produsenter - gikk inn i 1974 med sterk tvil og stor usikkerhet i sin bransje. Endring i politikken og avgiftene gjorde at man mÄtte tenke annerledes enn tidligere, og til og med det harmoniske forholdet mellom BMW og Alpina ble satt pÄ prÞve.

Krisen startet med et tilsynelatende harmlĂžst brev fra BMWs juridiske avdeling den 27 februar 1973. Som en del av en "regulĂŠr undersĂžkelse av bruken av vĂ„r logo og bokstavene BMW" hadde juristene "kommet over deres bruk av merkenavnet BMW-Alpina". Dette var selvsagt ingen overraskende oppdagelse, men de ville likevel ha et mĂžte med Bovensiepen sĂ„ snart som overhodet mulig. SĂ„ tre uker senere - 19 mars - dro Burkard fra Buchloe til MĂŒnchen, og han var som vanlig godt forberedt og heller ikke redd for Ă„ si sin mening. "VĂ„rt selskap har i mange Ă„r, og spesielt i de siste, gjort mye som BMW har hatt fordel av. PĂ„ den andre siden mener vi at BMW har gjort mye som ikke har vĂŠrt til fordel for oss". Dette dreide seg om dĂ„rlige innkjĂžpsavtaler, utfordrende salgskanaler, returmuligheter pĂ„ deler som Alpina tok ut i forbindelse med ombygginger, bruk av merkenavn og stadige og store samarbeidsproblemer med BMWs Motorsport GmbH som ble etablert i 1972.

1973 European Touring Car Championship | primotipo...

Motorsport var et hett tema i forhandlingene, og Burkard Bovensiepen hadde ingen problemer med Ă„ ta bort "BMW-Alpina" fra brevhodet, noe som ble foreslĂ„tt for ham allerede i 1968. Langt mer problematisk og vanskelig Ă„ lĂžse, var forslaget om at kombinasjonen "BMW Alpina" - som allerede var legendarisk i motorsport - skulle fjernes helt og holdent. Det var ikke helt usannsynlig at det var en konspirasjon pĂ„ gang, initiert av Jochen Neerpasch, sjef for Motorsport GmbH, og hans gode venn Bob Lutz, salgssjef hos BMW. Bovensiepen og Neerpasch hadde et greit forhold fra starten av, men to "alfa-hanner" pĂ„ samme arena ble etterhvert sĂŠrdeles problematisk. Og da Neerpasch proklamerte at totalseieren i ETCC i 1973 var BMW sin og bare BMW sin, sĂ„ mistet Burkard fatningen; "Det hadde ikke skadet om Neerpasch hadde nevnt Alpina ogsĂ„!". Det var jo tross alt Alpina-biler som hadde vunnet 2 av de 3 24-timers lĂžpene pĂ„ NĂŒrburgring, og Alpina ville vunnet europamesterskapet selv uten fabrikkbilene fra BMW.

Neerpasch hadde en plan om Ä ta kontrollen over Alpina, som han i stor grad hadde gjort over de andre tunerne, og nekte Bovensiepen direkte adgang til fabrikken. Dette kan synes som en merkelig ting Ä gjÞre - BMW og Alpina hadde jo oppnÄdd gode resultater, men Motorsport GmbH var under sterkt Þkonomisk press og mÄtte jobbe for sitt eget eksistensgrunnlag. Nestkommanderende i Motorsport GmbH, Martin Braungart, lot fortvilelsen komme til uttrykk pÄ fÞlgende mÄte: "vi prÞvde Ä selge alt mulig, fra jakker til komplette F2-motorer".

Situasjonen eskalerte og tok merkelige vendinger. Den 7 august 1974 annonserte BMWs juridiske avdeling at "en direkte forbindelse mellom firmanavnet Alpina og BMW ikke kan tillates lengre. BMW deler og biler som er modifisert av Alpina mÄ i fremtiden ha egen merking i tillegg til, men ikke direkte sammen med BMWs egen merking". Som ikke dette var nok, sÄ sa BMW samtidig at de ikke ville ha noe imot at Alpina brukte formuleringen "tuning av BMW biler" i markedsfÞringen sin!! Bovensiepen gav etter for disse kravene, og 15 oktober fikk selskapet nytt navn "ALPINA Burkard Bovensiepen KG", og en mÄned etterpÄ skulle alle biler og deler og all markedsfÞring kun bruke Alpina-navnet. Likevel kritiserte Burkard BMW for mÄten de hadde oppfÞrt seg pÄ som "med en policy med konfrontasjon, som under visse omstendigheter kan fÞre til at Alpina ikke lengre blir BMWs samarbeidspartner pÄ lang sikt", og videre; "Etter ti-Är med godt samarbeid med BMW, er jeg dypt bekymret over Alpinas fremtid".

Eberhard von Kuenheim hadde ikke blitt BMWs Þverstkommanderende uten grunn. Han var klar over faren ved at en spiss-albue kultur hadde begynt Ä spre seg i en suksessfull organisasjon, og han forsto at lÞsningen ikke kunne tres ned over hodene pÄ de ansatte, men at det mÄtte lÞses i den enkelte avdeling. Von Kuenheims ledelsesmÄte fÞrte etterhvert til en ny tone i kommunikasjonen, som etter Bob Lutz' avgang, hadde blitt vennligere, men som ogsÄ fÞrte til noen forslag som ikke nÞdvendigvis kunne kalles fornuftige. PÄ et tidspunkt presenterte faktisk BMWs juridiske avdeling flere forslag til brevhode (logo), som alle ble hÞflig, men bestemt avvist av Burkard. I mars 1975, flere mÄneder etter at forhandlingene hadde startet, ble et utkast til kontrakt oversendt fra BMW, og Burkard ble bedt om Ä gjÞre seg kjent med det. Utkastet var fÞrt i pennen helt og holdent av BMW, og var tydeligvis en fornÊrmelse mot Burkard som skrev et skarpt svar; "Jeg fÄr bare halvveis oversikt over avtaleutkastet dere har sendt, siden jeg mÄ gÄ ut fra at den andre halvparten mangler. Den fÞrste delen, som vi har mottatt, beskriver bare hva Alpina mÄ gjÞre, hva Alpina burde gjÞre, hva Alpina ikke burde gjÞre og hva Alpina ikke fÄr lov til Ä gjÞre. Den delen som beskriver hva BMW vil gjÞre for Alpina har Äpenbart gÄtt tapt. Jeg ber respektfullt om at ogsÄ denne delen blir oversendt".


Alpina Unterlagen zu A4 Motor - page 2 - Allgemeines - BMW 02 Club e.V. -  Forum

Bovensiepens brev datert 7 mars 1975 er viktig av to grunner. For det fÞrste besto brevhodet av den blÄ og grÞnne stripen kjent fra det nylig presenterte Deko-set'et og den fete Alpina skriften og ikke spor av BMW-logoen. For det andre hadde brevet pÄ side to, informasjon som ikke kom frem til offentlighetens lys fÞr til 50-Ärs jubileet i 2015. "Hva om Alpina ikke begrenset sine tjenester til bare BMW, men tilbÞd dem ogsÄ til for eksempel Opel?" Rundt 1975 forberedte Opel sin nye modell-offensiv, som startet Opels gyldne periode med nye Senator og Monza i 1977. Opels design pÄ den tiden var top-notch, og de hadde stor suksess i motorsport, blant annet i rally med Walter Rörhl i en Ascona. Alpinas erfaring og kompetanse var av stor interesse for Opel, og som del av verdens stÞrste bilprodusent og Tysklands bestselgende merke i 1973 var et samarbeid svÊrt interessant ogsÄ for Alpina som hadde behov for jobb til sine 60 ansatte. Det ble avholdt noen fÄ mÞter som hadde som formÄl Ä legge til rette for et nÊrmere samarbeid.

opel_monza.jpg

Opel-Alpina-Opel... Bovensiepen lot meldingen synke inn hos BMW en ukes tid fÞr han pÄ nytt tok kontakt. I et brev til Bob Lutz' etterfÞlger, en Mr Schönbeck, foreslo Burkard at alt "skulle forbli som fÞr" med "basis i et rettferdig partnerskap". Etter en tid med mÞrke skyer i horisonten og et truende Opel-lyn, senket freden seg mellom BMW og Alpina igjen. Eller, mer presist er det nok Ä si at en ny positiv energi kom inn og brakte selskapene bort fra den nylige olje-krisen og inn i turbo-Êraen. Alpinas 4-siders avtaleforslag med tittelen "Retningslinjer og muligheter for samarbeid mellom en stor-volum bilprodusent (heretter benevnt X) og Alpina" ble heldigvis liggende i Bovensiepens skrivebordsskuff.

3 oktober 1975 ble det signert en ny avtale med BMW, med fĂžlgende innledning: "Begge parter vil sikte mot, i tillitsfullt samarbeid, Ă„ tilfredsstille BMWs og Alpinas kunders behov pĂ„ alle mĂ„ter". Bovensiepen fikk kjapt sin sans for humor tilbake, og informerte JĂŒrgen Rapp, en journalist i Sport Auto, som hadde kalt ham en tuner "minst ti ganger", om at han aldri ville gi et intervju, og langt mindre lĂ„ne ham en bil dersom han brukte den nedlatende tittelen igjen. "Alpina er en produsent av sporty og eksklusive biler basert pĂ„ BMWs serieproduserte biler". Det er slik det har vĂŠrt og fremdeles er i dag - og bilene er derfor, ogsĂ„ pĂ„ BMWs anmodning - fremdeles kalt BMW ALPINA.

 

Endret av Orjan
Skrevet

Stars & stripes

alpina_historie_E24_B9_35.jpg

«Jeg ville aldri ha vurdert en BMW ALPINA uten de stripene». Det er hva Burkard Bovensiepen sa rett ut til en kunde pĂ„ tidlig 1980-tall. I motsatt ende, syntes Auto Motor und Sport i 1982 at den sĂžlvfargete «krigsmalingen» pĂ„ en knall-rĂžd B9 var prangende og – avhengig av smak – til og med irriterende. 80-tallet var, alt tatt i betraktning, en ganske ambivalent ĂŠra nĂ„r det gjelder design. PĂ„ den ene siden feiret man den lysende digitale estetikken, og pĂ„ den andre siden var den «vanlige» innbyggeren pĂ„ leting etter klassisk eleganse. Han foretrakk bĂ„de antrekk og vin fra Italia, og begge mĂ„tte passe perfekt til enhver anledning. En gentleman lente seg pĂ„ enten skinn eller grĂ„ flanell, omgitt av et fjell av polert valnĂžttre. SĂžlv og gull detaljer ga inntrykk av at hverdagslivet ble forhĂžyet til «ambassadĂžrens cocktailmottakelse». Og nĂ„r det skulles bestemmes farge pĂ„ bilen, var valget enkelt; mĂžrk grĂ„ elller svart – de kuleste fargene pĂ„ 80-tallet.

Alpina hadde allerede oppdaget hvor skinnende svart kunne vĂŠre noe tidligere. Sent i 1974 presenterte Alpina et nydelig par; en 2002 Tii og en 3.0 CSL, to stjerner med perfekt tilpassede striper. CSL’en begeistret spesielt med skarp kontrast mellom blank svart lakk og de dynamiske doble stripene. Designet pĂ„ racing-lakkeringene pĂ„ 1970-tallet, fikk kult-status og enkelte karakteriserte det som «nesten kunst». Racing-stripene hos Alpina hadde vĂŠrt med en stund, men det var fĂžrst pĂ„ slutten av 60-tallet og tidlig pĂ„ 70-tallet nĂ„r de store sponsorene kom pĂ„ banen, at det virkelig ble grafisk kunst. Gulf Oil sin «tangerine red» spilte perfekt sammen med «powder blue», og Martini Racing sine ikoniske rĂžd-blĂ„ striper ble ekstremt populĂŠre. For Ă„ bli lagt ekstra godt merke til – og kanskje vise litt klasse – spurte BMW kunstneren Alexander Calder om Ă„ male en CSL i 1975: den fĂžrste i en lang rekke med «Art Cars».

Alexander Calder's BMW 3.0 CSL Art Car Artist's Proof will Debut in Berlin

Alpina sine striper har ogsĂ„ en kunstnerisk kvalitet over seg; rytmisk flytende, fler-fargede kombinasjoner – blĂ„-grĂžnn pĂ„ 1974 CSL’en og rĂžd-oransje pĂ„ Tii’en – er faktisk ganske nĂŠrt opptil noe kunstnerne Victor Vasarely eller Marcello Morandini kunne ha laget. Men Alpina-stripene kommer fra Burkard Bovensiepen selv, og er sterkt inspirert av grafikken pĂ„ Fischer C4 slalĂ„mski.

Fischer Ski: C4 Competition – Original Ski Posters.com

Det blĂ„-grĂžnne rute-stripe motivet ble tatt i bruk for Ă„ vise «ALPINA Burkard Bovensiepen KG» sin nye selskapsidentitet som klart markerte en viss avstand fra BMWs paraplyorganisasjon. 28 mai 1975 var Alpina pĂ„ Brno med en svart 2002 ikledd de nĂ„ sĂ„ klassiske blĂ„-grĂžnne stripene. Mot slutten av 1975 kunne stripene bestilles pĂ„ ettermarkedet til utsmykning av vanlige biler, i form av fem forskjellige Deko-set; for komplette biler (med eller uten spoiler), for spoiler og bakplate (mellom lyktene), og separat for frontspoiler eller bakplate. Den siste ble spesielt populĂŠr pĂ„ den nylig introduserte 3-serien (E21). Deko-set’ene kostet, avhengig av monteringstid, mellom 25 og 215 Deutsche mark, uansett hvilken kombinasjon av sĂžlv, blĂ„ og grĂžnn kunden mĂ„tte velge.

ALPINA CLASSIC Deco-Set | Deco-Sets | ALPINA PARTS | ALPINA SHOP

Til tross for betgnelsen Deko-set, mĂ„tte stripene ses pĂ„ som noe mer enn bare dekorasjon; «De avslĂžrer ikke bare bilens identitet, men de fremhever linjefĂžringen og gir den en sporty eleganse». At stripene var pĂ„ ALPINAs vellykkede DTM-biler bare forsterket Bovensiepens filosofi om at de «gav en relativt stor mulighet til individuell degisn, som gjĂžr at man glede kan forlate det grĂ„ som finnes pĂ„ vĂ„re veier i dag». Hvordan fungerte i praksis kom frem pĂ„ en tabell i 1977 som viste «spesielt vellykkede fargekombinasjoner». De tre fargene i Deko-set’ene – som nĂ„ hadde fĂ„tt navnene Köningsblau, LeuchtgrĂŒn og Silber – sammen med BMWs fargepalett ga «over 100 mulige fargekombinasjoner og tilstrekkelig rom for individuell smak». Prikken over i’en var Ă„ fĂ„ Deko-set’et innrammet av en 3mm bred gullstripe. Tabellen viste ogsĂ„ Bovensiepens favorittfarger, gul, oransje og pastelltoner, selv om disse fargene ikke var helt optimale for den ideelle Alpina-look’en. Hensikten var uansett at dekoren skulle vĂŠre markant nok til at men uten tvil kunne skille en BMW ALPINA fra en BMW.

alpina_bmw_5_series_31_003900000e940a6a.jpg

Denne strategien viste seg Ă„ vĂŠre spot-on nĂ„r Alpina fikk produsent-status og laget komplette biler som pĂ„ overflaten var nesten identiske med vanlige BMW’er, men som mĂ„tte skille seg ut ved fĂžrste Ăžyekast. Tanken var Ă„ sikre at en BMW ALPINA pĂ„ forsiden av et bilblad, skulle promotere Alpina og ikke BMW. RedaktĂžrene i Auto Motor und Sport som omtalte B9 som «prangende og irriterende» mente kombinasjonen rĂžd bil og sĂžlv dekor var noe som bare falt i smak hos Alpina-sjefen selv. Året etterpĂ„, i 1983, forklarte Burkard Bovensiepen at «vĂ„re dekorstriper gir en visuell finishing touch til BMW ALPINA bilene. I tillegg har de nĂ„ blitt et kjennetegn for oss». SpĂžrsmĂ„let om smak sto fremdeles ubesvart. Det hadde jo tross alt vĂŠrt mulig Ă„ betille en BMW ALPINA uten deko-set, selv om det – som Bovensiepen noe spisst uttalte – «ikke ville gjĂžre bilen noe billigere».

Selv om Burkard Bovensiepens design knapt har endret seg frem til i dag, sĂ„ mĂ„tte Alpina forholde seg til Bangle’s revolusjonĂŠre design. SĂŠrlig siden stripene, som hadde passet de rene linjene fra Paul Bracq og Claus Luthe, og hadde bidratt til at den massive Alpina-frontspoileren virket litt smekrere, knapt var kompatible med Chris Bangle’s «flame surfaces». De nyere BMW’ene hadde ingen linjer eller overflater der et Deko-set naturlig ville passe inn. PĂ„ grunn av dette har Alpina’s Deko-set etter hvert blitt betraktelig smekrere og elegant, og passer nĂ„ harmonisk med de elegante linjene pĂ„ BMW’ene som har kommet pĂ„ markedet etter at Adrian von Hooydonk ble designsjef. Det er fremdeles helt opp til kundens smak om man fĂ„r sin nye BMW ALPINA med Deko-set eller ikke. 100% av de japanske kundene bestiller sin bil med Deko-set, i skarp kontrast til britiske kunder, der andelen er tett inntil 0%. PĂ„ de Ăžvrige markedene er kundene mer ubestemt pĂ„ om en BMW ALPINA skal ha Deko-set eller ikke, og andelen er 50/50. Personlig er jeg pĂ„ linje med Burkard Bovensiepen, og mener at Deko-set er et must.  

alpina_b4_bi-turbo_cabrio_18_02ae01e007c005da.jpg

Skrevet

Fantastisk at du har tatt deg tid til Ä dele denne historien med brukerne her pÄ Bimmers.no :) Boken OAL-BB 50 om Alpina sin historie stÄr selvsagt i min bokhylle, men det er ikke alle som har fÄtt tak i den og denne kan jeg virkelig anbefale for alle som har interesse for Alpina.

Det er uten tvil en interessant historie om dette eksklusive og lille firmaet som virkelig skapte seg ett merkenavn.  

Skrevet

Dette var historikk med respekt Ørjan 😊

Nydelig lesing dette og lĂŠrte mye nytt jeg faktisk ikke var klar over .

 

Skrevet

Tall skal dere ha. Jeg ser for meg Ä fylle pÄ med mer Alpina-stoff fra boka i denne trÄden etterhvert. 

Om noe nskulle ha interesse av Ä kjÞpe boka, sÄ er den tilgjengelig fra Koed eller direkte fra Alpina; OAL-BB 50 - The ALPINA Book | Books | ACCESSORIES | ALPINA SHOP (alpina-automobiles.com)

OAL-BB 50 - The ALPINA Book

For half a century, Buchloe has been the place where true experts create automobiles for true connoisseurs. The name ALPINA not only stands for performance, individuality and craftsmanship, it is also synonymous with a family business‘ unique success story. All this is described in great detail in this company chronicle titled OAL-BB 50 – THE ALPINA BOOK.
On 464 pages, this “bible” for all ALPINA enthusiasts, owners and fans is dedicated to all facets of the company – from its inception to legendary success in motorsports in the 1970s and the world’s fastest saloons all the way to the latest product developments. More than 200 photographs, some of which have never been published before, are featured in this opulent coffee-table book.

Skrevet

Tusen takk for jobben du gjĂžr @OrjanÂ đŸ€©

Selv var jeg ikke klar over ALPINA fĂžr jeg ville ha M6 GC med xDrive i 2019 ,

og irriterte meg over at det ikke var mulig.

Etter denne vekkelsen har det ikke vért tvil om hvor jeg hþrer til 🙂

NĂ„ 4 Ă„r etter sĂ„ har jeg to og datteren min hadde D3 klar til 18 Ă„rs dagen , nesten helt uten pĂ„virkning fra meg 😄

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...