Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 timer siden, mr.Wreckless skrev:

Nydelig bil!

Aldri verden om jeg hadde bytta olje så sjeldent som hver 30k. Hadde bytta på starten av hver sesong om du tenker dette skal være sesongbil.

Takk, det samme tenkte jeg vedr. oljeskift. .. 30 tusen kilometere?
På motorsykkel er det skift 1 gang i året.
Kommer til og skifte hver høst før vinterlagring, så den har fersk olje vinteren igjennom.

 

11 timer siden, A.A skrev:

Gratulerer med flott bil! Har en eldre Z selv, veldig artig å kjøre cab.

Motoren er fantastisk, trekker bra uansett gir. Angående oljeskift, på min tidligere bil med B58 delte jeg første skiftet i 3, deretter delte jeg skiftene i 2, altså ca. 10, 10 og 10 så 15 og 15 osv... Synes 30 er litt mye.

Takk, ja det lille jeg kjørt med Roadster er super artig.
Super tips vedr. oljeskift.

Prøvde en 2022 Z4 med manuell i Skien i våres, før jeg bestemte meg for denne.
Hadde jeg likt girutvekslingen på den manuelle, ville jeg kjøpt den, men de er ikke som de gamle manuelle girkasser, hvor du kan ''ligge-på-giret''. I vertfall husker jeg det slik... 
Tror det kan komme av at dagens 2 gir makter hele 120 kmt.

 

10 timer siden, mr.Wreckless skrev:

Nydelig bil!

Aldri verden om jeg hadde bytta olje så sjeldent som hver 30k. Hadde bytta på starten av hver sesong om du tenker dette skal være sesongbil.

Blir oljeskift før vinterlagring, slik at det er fersk olje over hele vinteren. 
Lest noe om oksydering ....🤔

Skrevet
8 timer siden, Orjan skrev:

Gratulerer så mye med fantastisk flott bil! Herlig fargekombo, også så fint å se felger som ikke er svarte! Godt kjøpt 👍

Takk.
Z4 tilbys også svarte felger, men det passet ikke her.
Hvit bil passer fint med sorte felger
Legger ved et AI bilde Z4 med sorte felger. Blir litt trist, mener jeg. En Z4 bør ''poppe''😉
Legger ved link  til konfigurasjon - bygge en Z4, som jeg brukte før bestilling.
Vaklet fælt mht. farger.
image.thumb.png.6cfe371063698acccb49836db82fc769.png

Skrevet

Som annonsert i topic, var jeg hos Gasolin, Kreamer i Eidanger ved Porsgrunn på fredag, for å hente trekk til bilen.
Lagres i innendørs i Sameiet kalde, men svært godt ventilerte felles garasje.

Testet passformen.
'Skreddersøm' koster mer enn det smaker, men trekket passer fint det.
Det er støvtett og det puster slik at kondens ikke magasineres på bilen.  Du kan lese mer om trekkets egenskaper her.
Du kan kanskje se produsentens navn på et av bildene?

 

IMG_0227.JPG

IMG_0221.JPG

IMG_0222.JPG

  • 1 month later...
Skrevet (endret)

Z4 er parkert for vinteren med trekket fra 'Gasolin' ( egen kommentar om det rett over).
- Full tank med 98 oktan
- Batteri vedlikeholds lades hver måned!
- Avskiltet for ca. 6 mnd.

Et av de siste bilder tatt her i høst på Strømsø før den skal lagres.

IMG_0225.JPG

Endret av Mr. Erling
Skrevet (endret)

Oppdaget at jeg ikke har bilder av den med taket oppe🙄
Kan komme av at jeg ikke har kjørt mange meter med det.
Er  det ikke sånn da; ...har man kabriolet så er det kun regn som får opp taket?

Veldig bred og lav bil. 
Veldig komfortabel kupe.
Det at det ikke er vind trekk i kupeen, har jeg beskrevet i første innlegg på tråden.
Har alltid hatt sete på tidligere BMW biler i nederste posisjon mot dørken, men på denne måtte jeg heve sete for å kunne se over dashbordet og det laaaange panser! Jeg rager 185 cm over havet.
Mer romslig og bedre ergometrisk i førersete enn den store F13 jeg hadde før!

IMG_0239.JPG

Endret av Mr. Erling
Skrevet

Flere enn meg som stusser over de gigantiske digitale dashbord på nye el-biler?
 Bildet er av i5 ...Harry her mener det ser kjipt ut! 
Spesielt den sorte plastikk og ''girspak''?

Si meg, er ikke bruk av mobil telefon kriminelt å taste på under kjøring, men ikke skjerm bruk?🤔
Blir det ikke som å kreve en ''formue'' for plastpose-på-butikken, mens nærmest alt annet er pakket i plast?

Jeg bare spør.
Håper på motforestillinger på begge spørsmål.. .. 

En her inne etterlyste interiør bild(er) av Z4. Håper dette tilfredsstiller?
Aller først; denne har IKKE billig plast!
- Z4 av 2025 har BMWs iDrive 7 (dog touch screen som alt.).
- Z4 har også masser av gode gammeldagse ''knapper & hendler'' 
- Z4 Roadster har bakhjulsdrift og vektfordeling 50 / 50!

Takk for oppmerksomheten.
Hilsen Erling

IMG_0235.JPG

IMG_0233.JPG

IMG_0234.JPG

IMG_0237.JPG

IMG_0241.JPG

IMG_0240.JPG

Skrevet

Dobbelskjermen du refererer til er ikke noe som er forbeholdt elbiler, men er BMWs generelle nye dashbord-layout. I bunn og grunn er det egentlig ingen forskjell på din bil med iDrive 7 kontra de nye skjermene, annet enn at kombiinstrument og skjerm er separert med iDrive 7 og limt sammen til én enhet på iDrive 8, 8,5 og 9. Rent funksjonsmessig, viser din bil med separat kombiinstrument (Live Cockpit professional) og skjerm akkurat det samme som de med "planke". :) 

Personlig finner jeg touch som det aller største problemet, og ikke det at det nå er en felles skjermplanke. Heldigvis har iDrive 8 og 8.5 iDrive-kontroller (iDrive 9 med iDrive-kontroller på G45 X3), slik at de samme funksjonene som du har med din iDrive 7 og manuelle klimaknapper, kan gjøres uten bruk av touch (med unntak av temperaturjustering).

Hvilket design man liker er subjektivt. Jeg liker begge! :) 

Skrevet

Skjerm og iDrive versjon blekner litt i forhold til denne nydelige Z’en.

Smakfullt satt sammen og den blir behandlet som entusiaster kan nikke ærbødig til.

En fantastisk helhet som du så riktig sier, skal nytes med taket nede. 
Morsom anekdote vs 6 serien, at Z4 fungerer bedre og oppleves minst like bra. Betyr det da at F13 var noe trang eller at Z4’n er mer intuitiv og rett «satt opp»?!

Gled deg til våren, er ikke sååå lenge til.

Skrevet (endret)
På 12.11.2024 den 16.54, Ron Jeremy skrev:

Skjerm og iDrive versjon blekner litt i forhold til denne nydelige Z’en.

Smakfullt satt sammen og den blir behandlet som entusiaster kan nikke ærbødig til.

En fantastisk helhet som du så riktig sier, skal nytes med taket nede. 
Morsom anekdote vs 6 serien, at Z4 fungerer bedre og oppleves minst like bra. Betyr det da at F13 var noe trang eller at Z4’n er mer intuitiv og rett «satt opp»?!

Gled deg til våren, er ikke sååå lenge til.

.. prøver å fortrenge abstinensen ved å måtte la doningene står vinter parkert.
Har egentlig god trening i det å fortrenge, i og med jeg har kjørt i mange 10 år og kjører fortsatt MC, men denne Z4 gir meg virkelig ''suget'' 😉

Anekdote vedr. komfort i førersete.
Det er kanskje det som overrasket meg mest vedr. Z4, utenom at vinden ikke trekker ned i kupéen.
Romsligheten i fører sete!
Og hvor lettere det er å stige ut av en Z4 kontra en F13.
Jeg fikk alltid antydninger til krampe i høyre kne etter å ha kjørt F13 i mer enn 1 time! Spesielt ved motorvei og cruisekontroll.
Det skjer ikke med Z4.
Her måtte jeg for første gang heve sete for å kunne se over dashbordet og det lange panser. Alle andre BMWer har vert å sette sete helt ned.

Hva det kommer av at krampen i kneet?
Begge er brede biler! 
F13 chassis er vel bygd på et F10 chassis? Hadde en F10 før F13 med bakhjulsdrift, uten at det skapte noe utfordring for omtalte kne.
Z4 (bakhjulsdrift) og F13 (4hjulsdrift) er omtrent like brede foran, men Z4 er betydelig bredere bak!
Om dette har noe med utforming av plass for girkasse, som igjen kan resultere i litt med plass for fører, vet jeg ikke.

Noen som har synspunkter?
Takk for oppmerksomhet!
Erling

Ps
BMW kan(!) seter!
Z4 sitt Sports sete gir meg ikke noe ''tresmak''.
Lengste tur før vinter lagring, var på ca. 3 timer kontinuerlig kjøring.
 

 

 

466_855202550.jpg

IMG_0239.JPG

Endret av Mr. Erling
feile bilder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...