Gå til innhold

Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?


 Share

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Krisfje skrev:

Foretrekker faktisk Gyeon sin jeg, men har ikke følt jeg har hatt behov for den før jeg kjøpte for å teste😅 

Hehe. Ser den. Synes også den er veldig god og effektiv. Men for min del er cluet å holde kostnadene nede siden jeg har en del kundebiler inne hos meg i løpet av året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene tatt på fergen, på vei hjem fra Fredrikstad i går.
Var lei Oslofjord tunnelen og tok likså godt Moss - Horten fergen,  og kjørte kun veier utenom motorvei fra Horten og  opp til Drammen hvor jeg bor.

6-serien er IKKE(!) en bil for smale, kjappe, svingete veier. Der har  vi  3 (event. 4) serien til. Og da selvsagt med manuell ''kasse''. Automatkassa ødelegger moroa, hvis man vet å mestre en  med manuell. Å som jeg savner manuell girkasse. og ren bakhjulsdrift, som var kjennetegn og gjorde BMW populær i sin tid.
6-serien er en klassisk GT - Kontinent tourer for brede, slake svingete veier.  
Det passer meg som er blitt  ''gammel gubbe''.
Jeg har hatt og har fortsatt motorsykkel fra tiden det var lovlig for meg å kjøre tung MC. Du vet; ''ta brodden av farts-abstinens igjennom svingete veier''. 😉

Men, ... jeg ''putret'' av gårde i det vakre været fra Horten og koste meg for det på de smale veier.
Anbefales, og vil kjøres samme vei med MC når været tillater det.. .mange ganger ;-)

Ps. noen på Forumet som vet hvorfor 6-serien IKKE har en haifinne for GPS?
Bilmodellen som er parkert  foran ,har kopiert haifinnen til BMW.



 

IMG_0570.JPG

IMG_0569.JPG

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2022 den 20.49, Fredrik 90 skrev:

Hallo der…😂😂

CA149ECD-182F-4992-B119-EB8587372DE0.jpeg.0789684a4d7f2835beb420b0da0ece3e.jpeg

7C3CFD6B-26BA-46FA-B7F8-B2F491EF2B4A.jpeg.d53dfaf23e4e16c4adc50431d5fe0249.jpeg

Må få meg en ordentlig banebil kjenner jeg, ikke noe å si på selve effekten i G30en men å kjøre original 5-serie på bane er som å løpe maraton i sandaler 😂 Men det er artig likevel 👍

I vertfall en med manuell girkasse, @Fredrik 90;-)
Regner med at du vet å mestre det?

Fatter ikke at noen våger seg på ringen'' med automatgir. Å som jeg savner manuelt gir og ren bakhjulsdrift. Da får man en bil som ''kommuniser'' med fører, kontra ''livsfarlige'' 4-hjulstrekket.
Bare så se på YouTube alle de underlige skrenser fører får med automat gir.

Ps. fine bilder'a gitt 😁

 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mr. Erling skrev:

I vertfall en med manuell girkasse, @Fredrik 90;-)
Regner med at du vet å mestre det?

Fatter ikke at noen våger seg på ringen'' med automatgir. Å som jeg savner manuelt gir og ren bakhjulsdrift. Da får man en bil som ''kommuniser'' med fører, kontra ''livsfarlige'' 4-hjulstrekket.
Bare så se på YouTube alle de underlige skrenser fører får med automat gir.

Ps. fine bilder'a gitt 😁

 

Nå er zf 8hp som både du og fredrik har mye raskere en noen vil klare å gire med ei manuell kasse! 
 

denne girkassen finner dere også i nye m5 og m3

Denne er også finn å gire i manuell

legger du inn xhp sin programvare for du også 100% manuell når du setter den i sport+, altså den girer ikke opp av seg selv uansett turtall

 

så at man må ha manuell for å kjøre raskt rundt ei bane er forlengst utgått på dato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mr. Erling skrev:

I vertfall en med manuell girkasse, @Fredrik 90;-)
Regner med at du vet å mestre det?

Fatter ikke at noen våger seg på ringen'' med automatgir. Å som jeg savner manuelt gir og ren bakhjulsdrift. Da får man en bil som ''kommuniser'' med fører, kontra ''livsfarlige'' 4-hjulstrekket.
Bare så se på YouTube alle de underlige skrenser fører får med automat gir.

Ps. fine bilder'a gitt 😁

 

Du skal være ganske god for å kjøre kjapt eller bra på bane med manuell. Fort gjort å bomgire og gjøre ett såkalt ‘’money shift’’ så ryker hele motoren.  Litt kjapt ut med clutchen ved nedgiring så får du ubalanse i bilen og rompa kan komme og da har du det gående. Så hvordan du har fått for deg at autolat skaper skrens skjønner ikke jeg. 
Men jeg er helt enig med deg. Manuell og skikkelig bakhjulstrekk er helt klart å foretrekke!

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mr. Erling skrev:

I vertfall en med manuell girkasse, @Fredrik 90;-)
Regner med at du vet å mestre det?

Fatter ikke at noen våger seg på ringen'' med automatgir. Å som jeg savner manuelt gir og ren bakhjulsdrift. Da får man en bil som ''kommuniser'' med fører, kontra ''livsfarlige'' 4-hjulstrekket.
Bare så se på YouTube alle de underlige skrenser fører får med automat gir.

Ps. fine bilder'a gitt 😁

 

Jeg har bil med manuell kasse jeg, det er helt klart veldig morsomt og engasjerende å kjøre. Men jeg er veldig glad for at jeg har både firehjulstrekk og automat på min 540d, en manuell dieselbil med så mye moment hadde ikke vært mye effektiv å kjøre uten firehjulstrekk eller automat. Så jeg føler meg mye tryggere å ta denne ut på en bane kontra en bil uten dette, særlig grepet man får med firehjulstrekk ved pådrag ut av sving. Mye bedre enn å kaste bort masse grep og moro med ett antispinnsystem som jobber på høygir med å tøyle kreftene slik at bakhjulene ikke spinner. 

Men i en M bil eller annen sportsbil så ville jeg nok foretrukket manuell, bare for moro skyld. Samme gjelder nok også for en eldre BMW, det er litt forskjell på en E30 med 170 hk kontra dagens BMWer med flere hundre hester. Men for å kjøre effektivt så vil aldri, og jeg gjentar aldri en manuell kasse komme i nærheten av en moderne automat :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men jeg er veldig glad for at jeg har både firehjulstrekk og automat på min 540d, en manuell dieselbil med så mye moment hadde ikke vært mye effektiv å kjøre uten firehjulstrekk eller automat. Så jeg føler meg mye tryggere å ta denne ut på en bane kontra en bil uten dette, særlig grepet man får med firehjulstrekk ved pådrag ut av sving. Mye bedre enn å kaste bort masse grep og moro med ett antispinnsystem som jobber på høygir med å tøyle kreftene slik at bakhjulene ikke spinner.

At 4-hjulsdrift har noe å si for å kjøre fort på bane er bare basert på følelserer, ikke fakta

4hjulsdrift er kun unødvendig vekt

verdens raskeste gatebil rundt en sving er gt2rs med drift bak, og den har 6-700 turbohester . Tror dine uslige 3-400hk skal kunne kontroleres helt greit

 

kun i rally 4wd er en fordel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

At 4-hjulsdrift har noe å si for å kjøre fort på bane er bare basert på følelserer, ikke fakta

4hjulsdrift er kun unødvendig vekt

verdens raskeste gatebil rundt en sving er gt2rs med drift bak, og den har 6-700 turbohester . Tror dine uslige 3-400hk skal kunne kontroleres helt greit

 

kun i rally 4wd er en fordel

Ja dette er basert på følelser, derfor står det i mitt innlegg som du faktisk siterer.."Så jeg føler meg mye tryggere med å ta denne ut på en bane kontra en bil uten dette" Altså firehjulstrekk…

Det er stor forskjell på en banebil som en GT2 RS på Cup dekk og en diesel 5-serie. Så når man som "amatør" tar sistnevnte ut på en bane som Nurburgring bare for kødd så er det kjekt med firehjulstrekk og litt ekstra grep ut av svingen. Mine tidligere E90 og F10 slet alltid med å få grep, særlig på fuktig asfalt…Xdrive er her en drøm i forhold. Og hvis du ser på de litt mer "normale" bilene som har runde rekorder på Nurburgring så har de firehjulstrekk alle sammen 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...