Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Den koster altså mer enn Mustang Mach-e som er fullstappa med utstyr, AWD og 600 km rekkevidde. Eller bittelitt mindre enn Jaguar I pace, Polestar og e-tron som alle har samme rekkevidde og firehjulstrekk 😂 

BMW er best på fossile biler ser jeg...elbil har de ikke noe troa på ser der ut som. Iallfall ikke når det er dette de klarer å komme opp med etter så mange års utvikling. Jaguar har klart det, Audi har klart det, Mercedes har klart det....mens BMW kommer med en halvhjertet elbil bassert på en fossil plattform. 

Eller at Ix3 som vi er enige om, burde kostet 150k mindre, og mye mulig marginene på bunnlinje tilsvarer en slik sum også. Men at bmw heller velger å melke kjøperne, ved å sette opp prisen, bare fordi de kan. Slik som Volvo har gjort. Jeg mener at bmw fint kunne solgt Ix3 til startpris på 400k. For om de taper litt der, så har de sikkert stor nok totalfortjeneste på alle modellene de selger. 

Jeg er av rwd typen på bmw, således passer Ix3 og i4 ypperlig, men først når i5 kommer (da jeg er 5 seriemann) får vi virkelig se. Jeg mener at bmw lager like gode elbiler som bensin/diesel. At de velger å prise seg bort er en annen sak. Jeg er nok redd at innen den tid i5 kommer er elbil blitt overpriset i Norge. Man ser det jo allerede med Ix3. Ingen avgifter, men likevel så dyr. Ikke at jeg vil ha elbil, men tvangen om å kjøre det kommer nok snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke om man trenger firehjulstrekk eller ikke. Jeg kunne godt klart meg uten, selv om jeg har xDrive på G30en. 540d fås ikke uten xDrive, derfor har jeg dette. Men utfordringen for iX3 er at konkurrentene tilbys med firehjulstrekk, for ca samme prisen. Du får til og med alternativer med lenger rekkevidde og firehjulstrekk som er billigere enn denne, tenker da på Mustang Mach-e og Model Y.

Noe annet som er ett tankekors her er at den havner jo egentelig ikke så langt unna X3 30e PHEV. Denne koster fra 650 000 kr og har xDrive, man skal bo i en storby eller være tjukk i huet om man velger iX3 foran denne. Den kan kjøres som en elbil i det daglige, på langtur slipper man ladekø og rekkeviddeangst. Hva er det å ikke like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor klages det på pris egentlig? Skal BMW konkurrere i samme segment som Hyundai nå, bare fordi dette er en elbil? 400k har vel aldri vært realistisk, men heller en drømmescenario for noen til å knabbe en BMW til under kostpris. En 10 år gammel BMW med rekkesekser for 150-200k er sikkert akseptabelt for mange her, men vil jo være galskap for folk som kjøper "billigmerker", så jeg skjønner ikke at folk er plutselig har blitt opphengt i at en helt ny elektrisk BMW til ca. 600k er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, E.C. skrev:

Hvorfor klages det på pris egentlig? Skal BMW konkurrere i samme segment som Hyundai nå, bare fordi dette er en elbil?

Problemet er vel mer at tidligere så har BMW sett mye bedre ut og mer eksklusive enn Hyundai og kan prise seg deretter. Nå vet jeg jammen ikke hva jeg ville valgt (vet at Tucson ikke er en elbil, men bruker bare bildet for å illustrere). Og det er da problemet oppstår. Før var det milevis forskjell på designet til BMW og f.eks. Hyundai, det er det ikke lengre. Nå er det bare trist. 

iX3.jpeg

tucson.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Solberg93 skrev:

Det er vel milevis forskjell rent kvalitetsmessig på disse to merkene?

Antakelig, men nå har jeg ikke prøvd Hyundai siden 2012 og ei heller nye iX3. Når man skal selge et produkt så er det fint at det er forskjell kvalitetsmessig, men det må også se ut som det er kvalitetsforskjell. Bare se hvor totalt annerledes X3 M40i fremstår. Noe slikt burde BMW kunne klare med el-modellene sine også. 

x3 m40i.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mangel på firehjulstrekk som plager meg isolert sett, men at en SUV ikke har det når det 1) er skapt en forventning om at denne biltypen har det og 2) når alle sammenlignbare konkurrenter har det. Man kan mene mye, men en SUV med tohjulstrekk er feil. Jeg synes ikke prisen isolert sett er ille, men når produktet er vesentlig dårligere (Les: manglende firehjulstrekk og vesentlig mindre motor) enn konkurrentene sine, så er prisen for høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Ingvaldsen said:

har det noen gang blitt laget noe tøffere av 3-serie touring ? 

Nei. Du kan jo sjekke ut Rob van Loock sin, den har en enda finere rødfarge, en farge jeg tradisjonelt forbinder med pensjonistbiler ble plutselig utrolig lekker. 
image.thumb.jpeg.5f871b685a52ac286fbcfea9c7050aca.jpeg

hentet fra https://www.thealpinaregister.com/photo/D3/Bi-Turbo/estate/254/01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående firehjulstrekk, så er Audis elektriske firehjulstrekk i utgangspunktet bakhjulsdrift. Framhjulene blir koblet inn etter behov, omtrent som iDrive. Kjøreopplevelsen blir noe helt annet enn tradisjonell understyrt Quattro. Så sånn sett er det ikke sikkert at iX3 er så mye morsommere å kjøre fordi den har bakhjulsdrift.

Etter akkurat å ha sett lanseringen av Audis Q4 Sportback Concept synes jeg iX3 ser litt gammeldags ut. Siden vi er i markedet for den type bil har jeg prøvd og prøvd å finne argumenter for å handle iX3, men får det ikke til.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Solberg93 said:

Det er vel milevis forskjell rent kvalitetsmessig på disse to merkene?

Ja, i Hyundai sin favør vil jeg tro. Skulle jeg kjøpt bil utelukkende etter kvalitet kommer Hyundai-KIA rimelig høyt oppe på lista. Opplevd kvalitet er derimot en annen sak, men heller ikke der er BMW milevis foran lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående pris på iX3 versus konkurrentene: Ser det står skrevet at de forskjellige utgavene skal være godt utstyrte/ferdig utstyrte. Om det stemmer hjelper det jo litt, for inntrykket er jo at folk betaler alt fra 700k og oppover til nesten 1mill for godt utstyrte E-tron, I-pace og Eqc. Men likevel blir SUV uten 4x4 feil. Synes prisen hadde stått seg bedre om det var en elektrisk 3-serie touring med kun RWD det var snakk om. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laffe skrev:

Men likevel blir SUV uten 4x4 feil. Synes prisen hadde stått seg bedre om det var en elektrisk 3-serie touring med kun RWD det var snakk om. 

Nemlig, det er nok dette folk reagerer på. En SUV/SAV(BMW omtaler IX3 som begge deler rundt om) skal ha 4x4, ellers er liksom poenget borte. Vi venter på forsøk nr. 2 fra BMW :) 

Ellers fikk jeg tankene igang idag ang. elbil, var ute til lønsj og gikk forbi en ladestasjon. Der stod det en barnefamilie med en fullpakket Leaf foran en ladestasjon som ikke ville fungere og de andre stasjonene var opptatt. Frustrasjonen på de var i høysetet og de så passe stresset ut. Forståelig, tenk å være på tur, tom for strøm og en stasjon som ikke ville lade.. Regner med de fikk ta over en av de andre plassene etterhvert, men likevel. Jeg liker elbiler altså og regner med dette tilhører sjeldenhetene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Walkabout skrev:

Antakelig, men nå har jeg ikke prøvd Hyundai siden 2012 og ei heller nye iX3. Når man skal selge et produkt så er det fint at det er forskjell kvalitetsmessig, men det må også se ut som det er kvalitetsforskjell. Bare se hvor totalt annerledes X3 M40i fremstår. Noe slikt burde BMW kunne klare med el-modellene sine også. 

x3 m40i.jpg

Det er utrolig hvor små detaljer som skal til før en modell ser skikkelig ut. Jeg synes X3 i normal utgave, med og uten M-sport ser litt sånn halvveis ut. Men M40i utgaven har det bittelille ekstra som gjør at bilen ser bra ut. For X3 M40i ser jo unektelig kul ut på det bildet der 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...