*MrB* Skrevet Torsdag kl. 11:16 Skrevet Torsdag kl. 11:16 En elbil som klarer 1000km reelt på en lading* synes jeg er noe å skrive hjem om. Mesteparten av folks lading gjøres jo hjemme over natten, og jo oftere man må huske å plugge i kabelen, jo mer plunder i hverdagen. Konas I4 ligger an til årlig kjørelengde på rundt 20k km, og det må derfor lades irriterende ofte, synes jeg. (1-2 ganger i uken). Og «straffen» for å glemme å lade er jo litt kjedelig. (Og ja. Det glemmes - Diesel to the rescue). *Men de 1000km er vel ved bruk av 100% av batteriet da, og optimal kjørerute/hastighet. Med 80% og mer ugunstig kjørerute/hastighet snakker vi nok 700km. Bra tall det også, for all del. Men langtidseffekter (mer enn 5-6 år) av hyppig hurtiglading på 800v arkitektur (eller 400v for den saks skyld) finnes det praktisk talt ingen data på ennå. Inntil videre er jeg skeptisk. Ikke noe problem for bruk og kast-nordmenn som bare kjøper nytt, men betyr mye for den totale livssyklusen til en bil. Vi har hurtigladet I4’en 1 gang så langt på 12000km. fupsaker, Ron Jeremy og ///M-ini95 reagerte på dette 3
Jarod Skrevet Torsdag kl. 13:27 Skrevet Torsdag kl. 13:27 Ser ut som d er nye priser inkl 2026 moms på https://www.bmw.no/no/index.html F.eks. i4 M60 FC satt opp til 659k fra 599k og SC satt opp til 699k fra 659k.
Ron Jeremy Skrevet Torsdag kl. 14:37 Skrevet Torsdag kl. 14:37 3 timer siden, *MrB* skrev: En elbil som klarer 1000km reelt på en lading* synes jeg er noe å skrive hjem om. Mesteparten av folks lading gjøres jo hjemme over natten, og jo oftere man må huske å plugge i kabelen, jo mer plunder i hverdagen. Konas I4 ligger an til årlig kjørelengde på rundt 20k km, og det må derfor lades irriterende ofte, synes jeg. (1-2 ganger i uken). Og «straffen» for å glemme å lade er jo litt kjedelig. (Og ja. Det glemmes - Diesel to the rescue). *Men de 1000km er vel ved bruk av 100% av batteriet da, og optimal kjørerute/hastighet. Med 80% og mer ugunstig kjørerute/hastighet snakker vi nok 700km. Bra tall det også, for all del. Men langtidseffekter (mer enn 5-6 år) av hyppig hurtiglading på 800v arkitektur (eller 400v for den saks skyld) finnes det praktisk talt ingen data på ennå. Inntil videre er jeg skeptisk. Ikke noe problem for bruk og kast-nordmenn som bare kjøper nytt, men betyr mye for den totale livssyklusen til en bil. Vi har hurtigladet I4’en 1 gang så langt på 12000km. Lading er en del av elbil hverdagen. Lader selv hjemme ca 2 ganger pr uke, uten at det er noe stort problem. Selv kjører vi ca 20k pr år, hurtiglader 1-2 ganger i snitt i mnd. Hurtiglading vil naturlig nok stresse batteriet mer, men nå skal batteriene (avhengig av kjemi) tåle 2-4000 ladinger. Og da er vel det med en garanti for at de ikke forringes mer enn 20% av original effekt. I3’ene har en bra historikk med rest batterikapasitet. Men er jo typisk en bil som lades hovedsakelig hjemme. Mens andre produsenter sliter mer, VW er vel de som har hatt den verste (meg bekjent) batteri forringelsen? Jevnt over bør batterier med dagens tekniske og kjemiske sammensetning og et balansert ladehistorikk, tåle 20-40 års bruk. Slik at batteriene får et sekundærliv etter at bilen er skrotet. Slik at batteriene har forringet mindre enn fryktet, nå er jo vårt klima også særdeles gunstig på batterilevetiden. Så en elbil med høyere km stand, har - i teorien mindre problemer og utgifter enn sine fossile søsken. Ove67 og fupsaker reagerte på dette 2
540is Skrevet Torsdag kl. 16:44 Skrevet Torsdag kl. 16:44 1 time siden, Ron Jeremy skrev: Slik at batteriene har forringet mindre enn fryktet, nå er jo vårt klima også særdeles gunstig på batterilevetiden. Så en elbil med høyere km stand, har - i teorien mindre problemer og utgifter enn sine fossile søsken. At vårt klima er gunstig for selve kjemien i batteriene er positivt, men at vårt klima hvor det saltes ca 6 måneder i året er positivt for resten av systemene kjøper jeg ikke. Salt og aluminium går ikke ilag, og det korroderes etterhvert ganger ved bla delingene av komponenter hvor da vann kommer inn og gjør skade. Dette på kostbare komponenter som batteri pakke, drive unit, inverter og andre elektriske tilkoblinger. Jeg har selv hatt noen Tesla som er ca 10 år og nyere inne på verkstedet som gir en pekepinn på hva vi har i vente med andre merker når alderen kommer 🙈 Lars S og BMWE39turbo reagerte på dette 2
Ron Jeremy Skrevet Torsdag kl. 17:57 Skrevet Torsdag kl. 17:57 1 time siden, 540is skrev: At vårt klima er gunstig for selve kjemien i batteriene er positivt, men at vårt klima hvor det saltes ca 6 måneder i året er positivt for resten av systemene kjøper jeg ikke. Salt og aluminium går ikke ilag, og det korroderes etterhvert ganger ved bla delingene av komponenter hvor da vann kommer inn og gjør skade. Dette på kostbare komponenter som batteri pakke, drive unit, inverter og andre elektriske tilkoblinger. Jeg har selv hatt noen Tesla som er ca 10 år og nyere inne på verkstedet som gir en pekepinn på hva vi har i vente med andre merker når alderen kommer 🙈 Salt er utvilsomt dritt for alt, enten det være seg bil eller planter. Tenker primært på temperaturen i vårt langstrakte land, ifht batteri og levetid.
*MrB* Skrevet Torsdag kl. 18:02 Skrevet Torsdag kl. 18:02 (endret) Studier på 1000-4000 sykluser har jeg også sett, men det dreier seg om optimaliserte forhold, lav effekt og sjelden/aldri 0-100% (eller 10-80% for den saks skyld). Det ser ut til å være «hverdagslading» i en smalere prosent-range under optimale forhold. Med det sagt: Selv «kun» 1000 ladesykluser er 10 år eller mer, så de tallene vil jeg si er innenfor, isolert sett. Men jokeren er altså hurtiglading. Det er, som nevnt, svært begrensede data på hvordan batteriene tåler gjentatt hurtiglading når bilene passerer 5-6 år. Og jo grommere arkitektur, jo mindre data, naturlig nok. Dette er info jeg har letet mye etter, men ikke funnet. En dieselbil går også 100-120000km uten problemer selv om man bedriver utstrakt kaldkjøring og strekker oljeskiftene. Konsekvensene av å stresse drivlinjen kommer gjerne senere. Korrosjonsproblematikken som nevnes over har jeg ikke tatt stilling til, men det er ikke tvil om at det dreier seg om store og dyre komponenter med begrensede servicemuligheter. Tiden vil vise hvor stort dette problemet blir. Endret Torsdag kl. 18:03 av *MrB*
Kjennern Skrevet Torsdag kl. 18:21 Skrevet Torsdag kl. 18:21 Angående batteri kvalitet etter mye hurtiglading så har jo Tesla en del data på dette. Om denne artikkelen er av god kvalitet vet jeg ikke men om den stemmer skal ikke hurtiglading gi mye lavere batterikapasitet over tid? Om dette er overførbart til andre merker skal jeg ikke uttale meg om https://electrek.co/2023/08/29/tesla-battery-longevity-not-affected-frequent-supercharging-study/?fbclid=IwAR0DC2zIJtyVHKA8AYUrwo-Im_k0rA8itKn0AdAjbFWKDC2rWmvWYlXNSeM_aem_AVWKPB3LD8MWyhHpiGlPe09SLKKCYjoZK_YJbrSA9GqWjzW2Q-fiLZhZUqqweI1UNz4
Marius2002 Skrevet i går, 08:34 Skrevet i går, 08:34 (endret) https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0454624EN/bmw-alpina:-launch-of-the-new-exclusive-bmw-group-brand https://www.bmwalpina.com/index-en.html Endret i går, 08:35 av Marius2002 Saltkjelen reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet i går, 09:32 Skrevet i går, 09:32 Jeg er _veldig_ glad for å se at BMW ikke besudlet Alpina ved å bruke den første varemerkede logoen de holdt på med. En del kilder skal også ha det til at BMW også har besluttet å navngi modellene med tradisjonelle navn (XB7, B7), og ikke "X7 Alpina 100" etc. som også er varemerket. En positiv og lettet start på neste fase av Alpina. Marius2002, Orjan, Ron Jeremy og 2 andre reagerte på dette 4 1
Ron Jeremy Skrevet i går, 10:53 Skrevet i går, 10:53 1 time siden, Saltkjelen skrev: Jeg er _veldig_ glad for å se at BMW ikke besudlet Alpina ved å bruke den første varemerkede logoen de holdt på med. En del kilder skal også ha det til at BMW også har besluttet å navngi modellene med tradisjonelle navn (XB7, B7), og ikke "X7 Alpina 100" etc. som også er varemerket. En positiv og lettet start på neste fase av Alpina. Enig, enkelte ganger er glasset halvfullt og ikke halvtomt. Alpina har en flott historie, la oss håpe de kan blomstre videre under modermerke. Saltkjelen, fupsaker og Marius2002 reagerte på dette 3
Fredrik 90 Skrevet i går, 20:12 Skrevet i går, 20:12 Ja dette kan bli spennende, jeg stoler som sagt ikke på at BMW har de rette folka på plass til å forvalte arven fra Alpina riktig. Så her må de nok overbevise meg, og de tradisjonelle Alpina kundene. Men noe som er veldig…VELDIG positivt er at mest sannsynlig kommer B7 tilbake ved LCI av G70 senere i år. Og da med V8 motor på 600 hk pluss…dette gir meg et håp om at BMW vet hvordan de skal forvalte Alpina arven videre. Skulle ønske at de kunne jekket inn N73 V12’ern i B7, en motor BMW fortsatt produserer for Rolls Royce. Konkurrenten til B7 blir jo MB S680 Maybach og den har V12. Men dette blir å ønske seg i pose og sekk, jeg er happy med at de relanserer B7 med V8. Og helt uten påvirkning fra Buchloe blir ikke dette, "gamle" Alpina skal ha en "konsulent" rolle og hjelpe til med bla aerodynamikk. BMW har ikke veldig lang erfaring med å lage luksusbiler som går i over 300 km/t, noe Alpina derimot har holdt på med i 30 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå