Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Rune-K skrev:

Dere må huske på at det viktigste med en M bil ikke er kjøreegenskaper eller hvor stor motor den har. Det er at naboen skal se hvor mye penger du har brukt på en bil og da må den ha masse plastikk så den stikker seg ut. I mange land er slikt viktigere enn antall hestekrefter.

Vel, jeg håper vi ikke er helt der. Jeg er enig i at det er enkelte element på nye M5(spesielt den røde stripen på rattet) som vi burde vært foruten, men som alle andre BMW M, Audi RS og Mercedes AMG så kan hvermannsen ta disse for en helt ordinær bil. Det er ingenting som skriker ytelser foruten fire hull bak og litt brede hofter. Det er noe av det jeg liker med tyske familie-racere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Marius2002 said:

Vel, jeg håper vi ikke er helt der. Jeg er enig i at det er enkelte element på nye M5(spesielt den røde stripen på rattet) som vi burde vært foruten, men som alle andre BMW M, Audi RS og Mercedes AMG så kan hvermannsen ta disse for en helt ordinær bil. Det er ingenting som skriker ytelser foruten fire hull bak og litt brede hofter. Det er noe av det jeg liker med tyske familie-racere. :) 

I mitt hode er det ingenting av den nye M5'en som er diskret eller forsøker å skjule prestandaene. F90 M5 tja. F10 M5, ja. E60 M5 JA. E39 M5 JAAA. Men G90/91 M5? Det må være den mest vulgære M-bilen noensinne på siden av XM. Fullt på høyde med siste RS6, som heller ikke levner noen tvil om hva den kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Dere må huske på at det viktigste med en M bil ikke er kjøreegenskaper eller hvor stor motor den har. Det er at naboen skal se hvor mye penger du har brukt på en bil og da må den ha masse plastikk så den stikker seg ut. I mange land er slikt viktigere enn antall hestekrefter.

Jeg tror nok du har en del rett i akkurat dette. Videre så må vi også tenke på hvem som kjøper disse bilene i dag, det er jo ikke de samme menneskene som kjøpte E34 M5 ny...eller en eller annen 70 åring er det sikkert som har hatt alle M5ene opp igjennom men hoved tyngden av kundegruppen i dag ønsker noe annet. Hvis vi ser litt på kundegruppen til M biler og begynner i 1985 med E28 M5, så var dette folk hovedsakelig født på 1940 tallet og frem til 1950 tallet. Selv om det sikkert var noen unge japper i 20 årene (født på 1960 tallet) som kjøpte disse bilene så var nok hovedtyngden folk i 30-50 årene...den gang. Så skriver vi 2020 tallet og kjøpekraften blant yngre har eksplodert, antallet mangemillionærer under 35 år har eksplodert de siste 15 årene. Yngre mennesker har tjent seg søkkrike på bitcoin og utvikling av teknologi, mange av dem har tjent disse pengene fra gutterommet hjemme. Det er også i dag langt lettere for folk med mer moderat inntekt å finansiere dyr bil. Det vil da si at en stor del av kjøpergruppen til dagens M biler er født på 1980 og 1990 tallet, og da er det jo helt naturlig å tro at en som er født på 1990 tallet har helt andre tanker enn en som er født på 1940 taller og levde på 1980 tallet. Sosiale medier spiller en stor del av livene våre, det er viktigere enn noen gang å fremstå som perfekt og vellykket. Janteloven har stadig dårligere livsvilkår (heldigvis) og vi er mer bortskjemte med å kunne få i pose og sekk. Så dette vi ser her er jo egentlig helt normalt, bilene er vulgære og overdådige og skal være slik for å bli lagt merke til. Jeg for min del innser jo stadig at jeg er født i feil ti år (1990 tallet).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har nevnt det før men da vi var på klubbtur til Tyskland for snart 20 år siden så ble det sagt at det største markedet for M3 cab var i London. For den som kjenner trafikken der så skjønner du at da kjøper man ikke bilen for og brukes til det den er laget for, da kjøper du den for og vise deg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet mitt med G90/G99 M5 (foruten alle de andre elementene ved G60/G61) er at bilen virker pløsete og oppblåst. Det tyske, tunge og satte designet er borte, og man sitter igjen med hjul, linjeføring og proporsjoner som ikke henger sammen. For en gangs skyld har man faktisk gjort en M3 ved å bredde M5en, men de bommer totalt når siden, hjulbuer og linjeføring fremstår som en eller annen 2D-optikk fra 1999. Det virker i grunn ganske pløsete uten en tydelig og markert skulderlinje. Dessverre har nok designerne måtte gå akkord med budsjett ved å ikke få egne bakdører og en hjulbue som flyter ut i disse.

187880821_Skjermbilde2024-08-16kl_16_32_06.thumb.png.cb173030b665ffb39de418cc8e304a5c.png

Det fungerer helt annerledes med skarpe linjer og slankt design.
1965239245_Skjermbilde2024-08-16kl_16_37_30.thumb.png.4123d0703009619cf685db2fa6f2f8fe.png

Dessverre ender det hele opp med å bare se ut som dette.. Stor overkropp (karosseri med pløsete linjeføring) og slanke bein (små hjul).
1330669663_Skjermbilde2024-08-16kl_16_39_51.png.9f9e9edceedcb52dace5628136f0b681.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker mye det samme som deg @Saltkjelen, men til BMWns forsvar minner kanskje damen(?) på siste bilde mer om kina-SUVer med handlevogn hjul enn en 5-serie...425425029_Screenshot_20240816-1748012.thumb.png.f670cdd5bda6a601609731d8371c3829.png

 

Ellers er jeg forsiktig med å være for kritisk til designet på nye 5-serie da jeg vet at det er en eller annen psykologisk-effekt som gjør at jeg etter hvert venner meg til og får lyst på det meste fra BMW selv om det noen ganger tar meg noen år. Hatet E87 når den kom, nå er den på Cool-wall😅 Og ser jeg en iX med riktig hjul og farge tenker jeg noen ganger at det hadde vært en flott bil å ha (det er fram til jeg kommer på hvordan rattet ser ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste fæle BMW design har vokst på meg, særlig G11 LCI, G80/82 fronten og ikke minst mye av de mer eldre modellene som E65 og E60. Men akkurat iX og G70 7-serie vokser ikke på meg, de forblir like jævlige. Særlig iX er så fæl at jeg får lyst til å klore ut øynene mine. Synes oppriktig synd på de som kjører rundt i iX, de ser det ikke selv. Føler meg nesten litt slem når jeg parkerer min G05 X5 ved siden av en iX. 

G60 derimot begynner å vokse på meg, særlig G61 er nok ett design jeg kunne levd med. Her er det interiøret og materialkvalitet som er dealbreaker. Men proporsjonene stemmer ikke helt på G60/61, det blir liksom litt feil fra flere vinkler. Så vil mange si at E60/61 også var hatet av de fleste da den kom mens nå liker alle den. Men forskjellen på E60 og G60 er at på E60 så stemmer proporsjonene perfekt, slik det alltid gjør på 5-serie. E60 designet var riktig design til riktig tid, det kan man ikke si om G60. Videre så var E60 en tour de force på innovativ teknologi kontra E39 som den erstattet. E60 introduserte HUD, Nigth Vision, Verden beste multikontur komfortseter, lys teknologi, V10 i M5 og M5 Touring, iDrive og en hel haug annet utstyr for første gang i 5-serien. Slik det fremstår i dag så tilfører ikke G60 5-serien noe nytt, snarere tvert i mot så har de nedgradert modellen og fjernet masse utstyr som man fikk på G30. Å si at G60 er den nye E60 er en fornærmelse mot en fremragende bil som E60 er. 

Sett deg inn i en strøken E60 535d, skli inn i komfortsetet som støtter kroppen helt perfekt. Start bilen, rattet går ned og ut til det ligger perfekt i hendene dine…setet klemmer deg på plass i ryggen sånn at du sitter helt perfekt. Du har Head up display, Dynamic drive holder bilen flatt i svingene og ett lite trykk på pedalen sender deg uanstrengt opp i lovløse hastigheter. Så tenker du at dette er en 20 år gammel bil…20 år gammel!

IMG_2191.thumb.jpeg.ecde63c39a6808b2edac0d2ab07cb06a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

iX er så fæl at jeg får lyst til å klore ut øynene mine. Synes oppriktig synd på de som kjører rundt i iX, de ser det ikke selv. Føler meg nesten litt slem når jeg parkerer min G05 X5 ved siden av en iX. 

G60 derimot begynner å vokse på meg, særlig G61 er nok ett design jeg kunne levd med.

Morsomt det med perspektiver.
G05 er lekker og elegant, det er det lett å være enig i.

Men om jeg hadde parkert ved siden av en G05, men min (imaginære) iX50, hadde jeg syntes synd på X5’en.

For min del - mye pga den tekniske overlegenhet, men også den visuelle pondusen og utstrålingen som (jeg syns) iX har.

Men at G60/61 er en sub par 5 serie, tror jeg de fleste er enige om pr nå.
At ikke engang M5 kan redde den visuelt sier sitt. En pinlig model fra BMW sin stolte 5 serie historikk.

Det er et pågående paradigmeskifte på gang, som nå det er knyttet mer usikkerhet rundt.
Hvor fort skal ICE skiftes ut og når?

Det som er helt brennsikkert, er at BMW sin politikk om å satse på både ICE og elbiler (unntatt de dedikerte i3 og iX) under en felles plattform har vært en stor suksess. Der andre produsenter kjøper plattformer av andre leverandører og taper hundretusenvis pr solgte bil. Og elbilene til BMW er langt mer attraktive enn andre premiumprodusenter, spesielt MB har dårlige tall å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2024 den 23.38, Fredrik 90 skrev:

Ja den er helt klart rå, særlig i riktig farge. Men er det bare meg eller har styling og bodykit tatt litt av på moderne performance biler? Jeg synes det nå rett og slett blir litt for mye plast, karbon og vinger. 

Det var litt mer sjarm og gentlemans preg over den gangen performance biler var diskré. Den gangen da kun ett lite M5 emblem i grillen kunne avsløre at dette ikke var noen 520i. Den gangen slike biler var ulv i fåreklær og ikke ulv i ulveklær sånn som nå.

IMG_2187.thumb.webp.b0ad28435487afc9dfdec0d0da5fc09e.webp

Fy faen så mye bedre BMWer så ut før…

.. da er du fra før😉Alt var bedre før T-Shirt - 46førti AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en U11 iX1 på lån og har fått stiftet litt bekjentskap med denne i noen dager. Først og fremst må jeg si bilen overrasker meg positivt, men det er et par elementer jeg virkelig misliker og som dessverre er en generell trend hos BMW om dagen.

Det positive:
Bilen virker å ha en kvalitet og finish som står seg bra i forhold til modellklasse. Dessverre kommer man ikke utenom å sammenligne modellen med G60/G61 5-serie, noe som for få år siden ville vært helt utenkelig. 5-serie fremstår som en Isabel Raad på sterioder hva gjelder plastikkbruk, mens X1 nærmest fremstår som en liten baby-7er. Her får man skinn, sømmer og aluminiumsdetaljer/sølvdetaljer som gjør det hele nokså trivelig (igjen, relativt sett - klassemessig). Sportssetene (med massasje (!)) er også i retning av M-sportssetene som man finner i dagens 2-3-4-serie. Igjen - et nivå opp fra 5-serie. Rattet er rundt, tykt (langt tykkere enn M-rattet i 2-3-4/M2/M3/M4) og har ikke blitt infisert av rød elektrikertape midt på toppen. Nydelig!

Det negative:
BMWs evinnelige fokus på å minimalisere interiøret går dessverre stort utover brukervennligheten, og for første gang sliter jeg faktisk med å ha kontroll på funksjoner i en bil (BMW). Den enkle veien med å sjekke forbruk og andre småparametere via BC-knapp på hendelen er borte. Å aktivere fjernlysassistent fant jeg ikke ut hvordan man gjorde, for denne knappen er også borte. BMW har tatt til seg kritikken om at man ikke kan foreta seg et ekstra swipe over ruten mens regnsensor er aktivt, men det er ordnet med å dytte spaken forover. Dessverre fremstår dette som alt annet enn logisk, da denne manøveren på tidligere BMWer har aktivert bakrutevisker. Bilens aller største akilleshæl er imidlertid mangel på iDrive-kontroller. Jeg famlet hele tiden ned til midtkonsollen for å betjene ting, men her sitter det et ubrukelig stort volumhjul (why, BMW, why!?). Å rote rundt i menyen til iDrive 9 uten en kontroller er rett og slett et mareritt, og jeg sitter igjen med flere turer hvor jeg ikke kan huske kjøringen fordi jeg har vært for opptatt med å finne frem til ditten og datten som er gjemt her og der. Det hjelper heller ikke når sentrale funksjoner fra rattet er gjemt inne i menyene. Bilen fremstår faktisk som et realt mareritt når det gjelder alt annet enn å kjøre rett frem. Vraker BMW iDrive-kontrolleren, vraker de utvilsomt meg som en fremtidig BMW-kjøper (og sannsynligvis nybilkjøper), for det opplegget der takler jeg dessverre ikke. EU finner på mye rart, men å forby noe så idiotisk som touch-baserte systemer, greier de ikke. Det er bare å gratulere! :rolleyes:

Jeg liker faktisk bilen så godt at jeg kunne tenkt meg dette som en bruksbil, men mangelen på iDrive-kontroller gjør dessverre dette til en forferdelig opplevelse. Her er det lov å håpe at BMW snur i tide og ikke mister det (eneste) gjenværende konkurransefortrinnet de har.

IMG_0908.thumb.jpeg.a4d28924f9c00297c56aef4d90e79416.jpeg

IMG_0907.thumb.jpeg.86b5f26982d53f6d08326c0bcfcb1b98.jpeg

IMG_0909.thumb.jpeg.970adc09c8105138f26185f79863ef93.jpeg

IMG_0912.thumb.jpeg.d5e783f4eaa23e9556ec15529d28e630.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende betraktninger på en bil som jeg jo kan relatere til Lasse.

Jeg var også bekymret for mangel på i-drive hjulet - og det var et savn i begynnelsen.
Men etter en liten uke, så går det seg til litt etter litt.
Men det ser jo ut til at det bare blir 1/2 serien/X1 & X2 som foreløpig mister dette, så får man håpe det leveres i 3 serie og opp ennå litt til.

Men kjenner jeg deg rett, så kan du sikkert snekre til et fungerende i-drive hjul i iX1? 😉

For min del er det mer irriterende å måtte slå av «Lane departure warning» som griper inn i tide og utide.
Men EU har bestemt at dette skal slåes på hver gang man starter bilen. 
Slik at denne har kommer på mine snarveier. 


Ellers har du sett modellen på en bra måte, en balansert og relativ energieffektiv model med grei rekkevidde.

 

 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Jeg så akkurat testen til marek drives på x5, stemmer der at å justere avstand på cruisekontroll nå må gjøres fra menyen? 

Ja, på X5, X6 og X7 LCI har de dyttet dette inn i iDrive. På 2-serie, 3-serie og 4-serie LCI valgte de å beholde knappene på rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vurderte jeg faktisk iX1 med lån når det var på kampanje med fast-rente men jeg føler det var godt valg med med 2018 BMW som har fortsatt mye teknologi men samtidig en interiør som er klassisk. 2018 X1 er litt preget av innstegsmodell greier. Derfor vurderte jeg å velge iX1 siden den var mye mindre preget av det men nedside på den tiden var jo både økonomisk og at jeg har ikke lademulighet. 


Uansett begynner jeg å bli mer og mer skremt av nye biler (generelt sett men også bare BMW isolert sett). Jeg vil si at iDrive 6-perioden må være den beste balanse mellom modern teknologi og intuitivt betjening. Men også karroserie fra disse årene virker tidløs og til å vare.

Morsomt å se at IX har også sånn styggdeksel til låseknappen på passasjersiden. :P

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...