Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

Thorsen bruker vel Tectyl, og ikke Mercasol, men det er to merkevarer som dekker et ganske lignende produkt. Det eneste disse midlene gjør bedre enn sauefett, er at de holder mye bedre der man får direkte sprut. Sauefett er forøvrig det som virkelig er noe griseri.

Sandblås og mercasol/tectyl/dinitrolbehandling etterpå kan fort koste 15000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye slurv i understellsmasse-bransjen. Men skjønner at det blir sånn når man jobber med flytende masser.

Mercasol virker som bra greier ja. Men viktig å ta det før rusta tar tak. Å kle inne rust er lite vits og gjør det vanskelig å bedømme faktisk tilstand på understell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde folk berre påkosta rustbehandling fra bilen var ny kunne man sikkert hatt gamle bmwer som bruksbil også idag.. å kjøpe bil til flere hundre tusen og utstyr er ikke noe stress. Men rustbeskyttelse for 5-10k og litt ppf til 10-20k nei der går grensa 🙃   og når ble litt griseri verre enn rust?

Eg har nok et litt sært forhold til mine biler kontra folk flest, men syns generelt folk er ræva på bilhold hehe..

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, BMWE39turbo skrev:

Hadde folk berre påkosta rustbehandling fra bilen var ny kunne man sikkert hatt gamle bmwer som bruksbil også idag.. å kjøpe bil til flere hundre tusen og utstyr er ikke noe stress. Men rustbeskyttelse for 5-10k og litt ppf til 10-20k nei der går grensa 🙃   og når ble litt griseri verre enn rust?

Eg har nok et litt sært forhold til mine biler kontra folk flest, men syns generelt folk er ræva på bilhold hehe..

Men hvorfor gidde og rustbehandle sin nye bil man skal ha i maks 3 år? 🤔 Er jo en kostnad man aldri får igjen for.. I tillegg om man kjører litt er jo bilen "utslitt" lenge før det er rustet hull under. ( foruten visse elendige konstruksjoner som forekommer i ny og ne, som travers på e8-9x

 

Jeg vurderte og rustbehandle Transporteren min, da jeg har planer om og ha den lenge siden det blir verre og verre med dieselbil.. Men fant ut at bilen generelt er utslitt lenge før rusten tar knekken på den. ( kjører 30k i året ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det koster så lite totalt sett å kan gi bilene et lengre liv. Ekstra viktig i disse såkalte miljøtider.  Men joda eg veit korleis det fungere med at folk må ha ny bil heile tida og at folk stortsett er gnetne på bilvedlikeholdet å helst skal kun betale for det absolutte mest nødvendige . 

Men som eg sa, bil for meg er hobby og har et sært forhold til og med til billige bruksbiler, og akkurat på bil har eg ocd, steinsprut kan gi meg søvnløse netter. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2023 den 8.46, danskiii skrev:

Spent på litt konkurranse her:

Finn.no Alpina D5

Landets andre D5 for salg for rundt 100 000 mer, men alltids fint om prisen blir drevet opp :)

Godt gjort å ta inn en svart alpina, den skulle jo aller helst vært alpina grønn eller blå

mangler diffbrems denne å ser det ut for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri understells behandlet mine biler og jeg kommer heller aldri til å gjøre det. Det jeg derimot har funnet ut at er løsningen er godt vedlikehold. Nå skal jeg til på min femte vinter med G30en og under ser den fortsatt ny ut, den ser ut under som de bilene jeg har importert fra Florida. Så at alt ruster i stykker uten understellsmasse det kjøper jeg bare ikke. Det handler om vedlikehold og hvor mye man gidder å legge i det. 

Jeg er nok litt sjuk i huet men jeg håndvasker bilen under når jeg legger om til sommerdekk og når vinterdekkene skal på. Demonterer litt deksler for å komme til, men det er sjelden nødvendig da BMW har gjort en god jobb med å ikke lage rustfeller på nyere modeller. Jeg har chassi spyler til høytrykken samt en dyse til å ta hjulbuene som brukes flittig vinteren igjennom. 

Unntaket er på de eldre BMWene som E34en der rusten har begynt, nå kjøres ikke denne om vinteren men kanaler og  områder med begynnende rust behandles med sauefett for å holde det i sjakk. Traversen bak på E87en er veldig fin, men den er bitte litt brun noen steder så traversen og kun denne behandles med sauefett.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercasol/Dinitrol/Tectyl er brunt gull for undersiden av bilen! 

For 10 år siden kjøpte fadern en 08' Legacy. Det første han gjorde var å få den sandblåst og Mercasolbehandlet. Da de sandblåste påfyllingsrøret, sa de at det allerede (5 år gammel bil) var gravrusta og fryktet at det ville bli hull ved sandblåsing. Det gikk heldigvis bra og holder tett enda etter 10 år! (Legacyen er nå min bruksbil).

Selvsagt er det noe svineri å skru når alt er dekket i understellsmasse, men jeg foretrekker heller det enn rusthull. 

Den lokale Mercasolbehandleren fikk nettopp inn et "barnfind", 60-talls Kadett. Denne var behandlet med tectyl i sin tid og er rustfri å strøken under..😃👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Skulebollen skrev:

Men hvorfor gidde og rustbehandle sin nye bil man skal ha i maks 3 år? 🤔 Er jo en kostnad man aldri får igjen for.. I tillegg om man kjører litt er jo bilen "utslitt" lenge før det er rustet hull under. ( foruten visse elendige konstruksjoner som forekommer i ny og ne, som travers på e8-9x

 

Jeg vurderte og rustbehandle Transporteren min, da jeg har planer om og ha den lenge siden det blir verre og verre med dieselbil.. Men fant ut at bilen generelt er utslitt lenge før rusten tar knekken på den. ( kjører 30k i året ) 

Tenker man slik så burde jo man ikke gidde noen ting. Ser man på to like 10 år gamle biler er jo 15k ekstra ingenting å betale for en som har vert behandlet og trolig rustfri. En ting er jo om rusta knekker bilen, men når det begynner å boble opp i alle ender så er jo det ikke akkurat noe det er så gøy å farte rundt i, ivertfall ikke om man har litt bilinteresse.

Det er jo fortsatt en del t5 igjen med 5'rn men mange har jo ikke vert behandlet og det er jo rett og slett søppel pga rusten. Det blir nok en nyere bruksbil i tilegg til e39n om noen år type 1-2 år gammel og det er ivertfall for min del totalt uaktuelt å kjøpe noe som ikke har vert understellsmassebehandlet. Der jeg jobber kjøpte akkurat en crafter og en caddy, første turen gikk rett til Mercasol. Det er jo uansett snakk om småpenger.

Det hjelper klart å vaske, men rusta koser seg der man ikke ser det. Mercasol og trolig de fleste andre tilsvarende behandlinger er jo som noen kanskje ikke vet 2 stegs behandlinger, der man bruker tynnstoff først som trenger inn å både stopper rust, og kanskje like viktig kapsler inn rusta slik den ikke kan trenge fukt og lagre det. Tykkstoff legges som beskyttelse. På de fleste biler er jo det problemer med dette med at vann kommer inn, men ikke ut, og spesielt der kommer hulromsbeskyttelse til sitt selv mot vanlig vann/fukt uten salt.

Nå begynner jo det å komme mer og mer løsninger som ikke ruster ( i3 f.eks ) men problemet er at rust ligger å gjemmer seg i mange år, så plutslig eksploderer det. Se bildene i e39 tråden min før og etter vask under, det gikk jo fra å se ut som litt rust til armageddon på 10 minutter med steam. Den gjemmer seg under halvløs lakk slik alt ser fint ut for ett utrent øye, men dropper man bakstillinga og går nøyere til verks er jo det krise. Det er ikke salt som er problemet i Norge, for det er slik det er. Problemet er at folk ikke bryr seg, eller har forståelse for hvor mye mer robust karroseriteknisk en bil blir med rett konservering. Igjen til tidligere man gjør det til billigere og bedre blir det. Skal man gjøre noe med en 10 år gammal bil så må jo man faktisk ribbe bilen helt oppunder + blåsing osv skal det bli bra, og selv da blir jo det aldri like bra som om det hadde vert gjort når det er nytt.

Den bilen i tråden var meget overkill behandlet, men igjen ivertfall Mercasol er allerede ett par dager etter behandling berøringstørr, og etter ett halvt års bruk er det mer som god gammeldags understellsmasse al.a e30, e36 o.l. Jeg skjønner ikke argumentene til de som mener at saudefett er mindre grisete utenom at det er mangel på praktisk erfaring. Jeg har for del del ivertfall 5l stående fra ett parti jeg kjøpte for mange år siden akkurat når fluid film kom, men etter mine tester og erfaringer så er det klart bedre enn ingenting, men en vits iforhold til å faktisk gjøre jobben skikkelig. Hadde folk hatt mer kunnskap tidligere hadde det vert langt mer folkelige priser på bmw klassikere her til lands i dag. Har vell kanskje ett litt strengt syn på ting, men man blir vell kanskje litt sånn av å kuke på mer timer på en gammal e39 diesel enn mange legger i e30 o.l. 😂 men jeg syns det er egentlig like gøy å passe på den som M3n selv om det klart er to helt forskjellige retninger, men igjen - det er fint å ha avusblau metallic med 3 strøk klarlakk under, men det har ingenting for seg på norsk vinterføre, der må man til med tyngre skyts skal ivertfall jeg sove godt om natta.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=318664907

rustsveiset kanaler. Nesten ikke hørt om på e46. Min som er ett par år eldre og har den nette summen av 3,4* km standen har jo "strøkne" kanaler. alt av kanalskjørt ble demontert og behandlet med mecasol for nesten 9 år siden. En kamerat av meg har også e46 320d, 04 modell og jeg har 02. Begge er import i 07. Min ble mecasol behandlet tidlig, hans ble aldri gjort noe med. Den er brunt og fæl under, vi kjører mer eller mindre de akkurat samme veiene, og vasker omtrent like mye. Min har ikke halvparten så mye rust i kriker og kroker som hans, og min er enda 2 år eldre.  Sier ikke at min er strøken under, men sammenlignet med identisk bil med samme km stand og samme klima/veier, så er det natt og dag forskjell. Han har vært hos meg og skrudd litt, og aldri tenkt over at det er mer klin på min enn hans.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Larsen4 said:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=320474814
Trenger litt hjelp her, er denne bra eller er det bare å styre unna med tanke på km stand? 
Edit:

har også vurdert denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=312242283

 

B47 motoren har jo vist seg å være ganske så pålitelig, det er en utrolig fin kombo med den + xdrive + ZF HP8 girkassen, har samme kombo i min 4-serie som nå har gått 140000km. Verdt å få et BMW-verksted til å ta en sjekk på den? Om det ikke er byttet enda er det kanskje modent for både opphengsarmer, foringer og slikt? Får du den under 200 og dersom den er godt vedlikeholdt så ser jeg ikke de store problemene.

Så har du bruksområdet. En bensindrevet 1-serie er en del smidigere og bedre i bytrafikk, og bedre mtp småkjøring. @Geir Anders som startet denne tråden vurderte den blå, les her eller spør han så kanskje du får et inntrykk før du drar å ser på:

https://bimmers.no/forums/topic/827236-kjøp-av-1-serie-eller-noe-annet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...