Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@LoKi jeg regnet med det ville komme et svar på dette. Jeg satte det nok litt på spissen slik jeg skrev det, for så mange som har gått mann av huse for å sikre seg et eksemplar av det være seg 3, S eller X, så kan ikke alle ta feil. Det må jo være fornøyde kunder der. Bestekompisen min bl.a., har hatt Model S og kunne ikke tenkt seg noe annet enn Tesla igjen. Ja, har prøvd TM3P og det var en veldig kjekk bil å kjøre, akselerasjonen er vanedannende og sikkert viktig for noen, men med mitt bruksmønster er ikke "0-100" en øvelse som blir brukt noe særlig, og da er det andre kvaliteter blir viktigere. Setekomfort, interiørkvalitet, brukervennlighet (infotainmentsystemer skjermer vs. knappestyring etc), opplevd kvalitet, kjøreegenskaper etc). 

Og ikke det at vår 4-serie har vært feilfri heller, på langt nær. Fukt i lykter både framme og bak, transferkasse og EGR-systemer som har gått dukken osv. men hvordan produsenten/forhandleren ordner opp betyr mye. Der har det aldri vært noe problem med BMW eller Mini hos meg. Det som plager meg med Tesla er deres egen kvalitetsstandard eller rettere sagt mangelen på den.

Ja, elbil er kommet for å bli og jeg kan ikke se annet enn at det blir den nye standarden om noen få tiår overalt, hvert fall i Europa. Ser for meg at vi ender opp med en i3 som bil nr 2 om få år når vi flytter en plass vi har lademulighet, det er den eneste elbilen som pr. i dag jeg ønsker å eie. Mest på grunn av konseptet i3, hvordan den er bygget teknologimessig, og grunnidéen bak den. Og eventuelt i4 dersom den lever opp til konseptet, for det var virkelig lekkert, uavhengig av drivlinje.

Dette er uansett som du sier en uendelig diskusjon som aldri tar slutt og har blitt tatt opp og lagt ned igjen her utallige ganger så blir nok aldri enige der :)

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd en Tesla eller studert produksjons-kvaliteten på de, men forspranget de har på rekkevidde og effektivitet fortsetter å imponere meg. Feks forskjellene i forbruk mellom Polestar og TM3 som kommer fra i artikkelen under:

https://www.tu.no/artikler/kan-polestar-2-hamle-opp-med-tesla-model-3/500221

Sammen med ladenettverket er det jo en uslåelig løsning for de som ofte har behov for å kjøre langt og samtidig vil kjøre elbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del - min hensikt var ikke å skape en betent elbildebatt, ei heller rakke ned på Tesla, og at vi derfor skal respektere hverandres synspunkter uten å komme med påstander og neglisjeringer i den ene eller andre retningen. For min del må jeg si at jeg ble såpass paff da jeg så alle disse feilene, men igjen så er jeg et over middels pirkete menneske hva gjelder detaljer og den siste lille finishen. Tenk hvor bra Tesla kunne blitt om de inngikk et samarbeid eller ble kjøpt opp en av de store tyske.. 😮 

Det fine med Tesla er at de utvilsomt har revolusjonert bilverdenen. De har fått en hel industri til å måtte omstille seg og tenke annerledes, og det står det virkelig respekt av. Jeg liker tanken om at dette i bunn og grunn er en iPhone på hjul, og ladenettverket er jo klasseledende. Jeg håper det blir et tidsspørsmål før Tesla åpner superladere for andre fabrikanter også, da jeg synes det er smått merkelig at det tillates særegne tankstasjoner for et bestemt merke. Se for deg om Shellstasjonene var forbeholdt biler over 400hk og at Esso var forbeholdt BMW, Mercedes og Audi. Det ville blitt et ramaskrik!

Ellers er jeg helt enig med LoKi; det å komme til en oppvarmet bil og bil med full tank om morgenen, er virkelig digg, og jeg er nok kommet dithen at jeg mener elbil er fremtiden (i mer eller mindre større grad), og at ICE-bilens dager i all hovedsak (dessverre) er talte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også man skal respektere hverandres bilvalg, men jeg stiller meg svært undrene til mange av valgene folk gjør. Og da stiller jeg spørsmål om man ikke er litt dum når man ikke er mer kritisk enn som så, men det er kanskje min uvitenhet? Jeg skjønner jo at det er artig å kunne kjøpe en bil med M3 ytelser for 500 000 kr, er dette så forferdelig viktig så er det bare å kjøre på. Jeg er veldig glad i sprek bil selv, men 0-100 er lite viktig for meg. Men toppfart og akselerasjon opp til toppfart er veldig viktig for meg, jeg kjører mye på Autobahn og må jeg ha noe som strekker godt på bena. Også må det lage lyd, hvis ikke så er det bortkastet for meg. Min nyinnkjøpte E60 545I går bittelitt dårligere enn min G30 540d, men den føles raskere og den føles mer riktig når du kjenner og hører at du har en V8er i fullt firsprang der fremme. Det oppleves som råere enn den mer stille og dempede sekssylindrede dieselmotorlyden. Men her er selvsagt folk forskjellige igjen, og det er jo ofte her vi stanger hodene i mot hverandre...personlige preferanser.

Jeg starter også hver dag i varm bil, jeg har isolert garasje og Webasto når jeg ikke står i garasje. Akkurat som med elbilene så kan jeg med app varme opp dieselbilen min, ikke mister jeg noe rekkevidde heller. Jeg har dessverre ikke muligheten til å starte hver morgen med "full tank", men det dere elbilister kaller full tank kaller jeg halv tank. Jeg kjører sjelden tanken noe lenger ned enn kvart, og i så måte starter jeg stort sett alltid med like mye eller mye mer rekkevidde enn dere elbilister. Også trenger jeg kun 3 minutter på å "lade opp", men det koster en del mer enn det dere elbilister gjør. Ingenting er perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke så rart at folk velger som de gjør. Hvis vi tar vekk de som må, eller "må" trekke hengere på over 2 tonn, kjøre til hytta uten strøm i -40 og bli der i 1 uke, kjøre 10 timer i strekk uten pause, etc. så har vi rundt 80-90% igjen av befolkningen som ikke har disse kravene. De aller fleste ser på bil som et nødvendig onde. Bilen skal kjøre fra A til B for veldig mange.

Da tar vi mitt eksempel med Model 3, som nå har kjørt i ett år og 20 000km. Bompenger = 640 kr, strøm 3750 kr. Jeg har rundt godt opp på strøm i forhold til hva som faktisk har blitt betalt. Dermed 4390 kr/år (20 000km). En dieselbil som hadde kjørt samme ruta ville ha brukt 5920 kr i bompenger og 18 900kr i diesel. Her tok jeg et dieselforbruk på 0,7L/mil og literpris på 13,5 kr/L. Årspris på 24820 kr. Altså nesten nøyaktig 1 kr/km lavere i løpende utgifter på Model 3. I løpet av garantiperioden på 5 år og 100k km er det altså 100k kr spart, minst. 

Tesla anbefaler å skifte bremsevæske og smøre opp bremser 2. hvert år og bytte kjølevann på batteri etter 6 år. La oss ta godt i og si at dette blir 15k kr. Så utvider vi tiden til 10 år og sier at elbilen har forventede service-kostnader på hele 30k kr. 

Så tar man en fossilbil over 10 år og 200k km. I tillegg til oljen bør man nok skifte den samme bremsevæsken, mulig kjølevæske, olje på girkassa, reimer + etc. Så kommer det en liste med bingo-deler som kan gå i stykker som ikke finnes på en elbil. Som: starter, drivstoffpumpe, turbo, coiler, glødeplugger, katalysator, DPF, dynamo + diverse annet. Ting som bremser og understell holder jeg utenom, da disse finnes på begge.

Model 3 uten selvkjøringstullet koster 490k. Dette med vinterhjul og hengerfeste for kjøring av søpla på dynga (900kg tror jeg). Model 3 har garanti på drivverk som er 8 år/192k km, som for de fleste er mer gunstig enn 5 år /200k km (igjen, husk 80-90% av befolkningen, ikke han ene som kjører 50k km per år).

Passat med 122 hk koster 461k, startpris. En 3-serie 320d koster 535k, også startpris. Så ja, jeg kunne ha gått for en skrapa 320d som ville være et slit å selge i etterkant pga. 0 utstyr. Denne ville etter 5 år med drift kostet minst 100k kr ekstra i drivstoff og bom. Er det et smartere valg å betale 150k kr ekstra over 5 år for å kjøre i en 3-serie som går dårligere og ikke har noe utstyr? Er vel neppe noe hifi-pakke eller forvarming der nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, E.C. skrev:

Tesla anbefaler å skifte bremsevæske og smøre opp bremser 2. hvert år og bytte kjølevann på batteri etter 6 år. La oss ta godt i og si at dette blir 15k kr. Så utvider vi tiden til 10 år og sier at elbilen har forventede service-kostnader på hele 30k kr. 


Du tenker at Teslasjåfører flest ligger på grusen hjemme og bytter bremseveske og tar service på bilen selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Kvasi said:


Du tenker at Teslasjåfører flest ligger på grusen hjemme og bytter bremseveske og tar service på bilen selv?

Nei, derfor har jeg regnet inn 30 000 NOK for 5 bremsevæskeskift (2.,4.,6.,8. og 10. året) og ett skift av kjølevæske i løpet av 10 år. Altså tatt meeeget godt i når det gjelder servicer som bør tas. Når det er sagt så mister man ikke garanti hos Tesla ved å la være å ta disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke noen service kostnader på min dieselbil, fikk med service avtale da jeg kjøpte bilen 😅 Videre så tror jeg ikke at jeg bruker noe særlig mer enn 500 kr i bom heller, så det skal jeg heller ikke klage på. Greit å bo i en landsdel uten bommer, samt ha en jobb som dekker mye av det.  Fyller diesel på 540en ca en gang i måneden, fyller for ca 750 kr. Da får jeg som regel rundt 1000 km rekkevidde. Det er rundt 9000 kr i året, eller ca 12 000 km. Men så har jeg vanligvis en del langturer med denne bilen, så jeg legger på 6000 kr til...men hvor mye hadde det kostet å hurtiglade elbil på disse langturene... ikke så veldig mye billigere etter hva jeg forstått. Så de 15 000 kr i året betaler jeg gladelig for å få den forutsigbarheten, tryggheten og muligheten til å reise hvor jeg vil når jeg vil. 

Hvordan vil en 10 år gammel Model 3 fungere? Med den kvaliteten disse har som nye så tenker jeg dette blir en langt dyrere affære enn å eie en 10 år gammel fossilbil. Vel er det flere ting som kan gå i stykker på fossilbilen, men hva tror du er billigst å bytte? Ett partikkelfilter eller en drivmotor? For all del, dere må bare kjøre elbiler og regne dere frem til de tallene som passer dere best...men ikke smink grisen for mye 😅 Jeg nyter hver mil i min seksylindrede dieselfemmer, eller hver dråpe bensin som renner igjennom V8eren i min nyanskaffede E60. 

Apropo 545en, jeg kjenner at jeg er godt vant med xDrive fra G30en. Eller E34en som er så dau at den aldri slipper bak. Var ute å kjørte i stad, og i kveld regner det...det var mildt sagt småskummelt å trøkke til. Selv i 70 km/t så blinker det gult i antispinn lampa når man trøkker til 😂 Herlig bil, rett og slett herlig bil 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Fredrik 90 said:

Jeg mener også man skal respektere hverandres bilvalg, men jeg stiller meg svært undrene til mange av valgene folk gjør. Og da stiller jeg spørsmål om man ikke er litt dum når man ikke er mer kritisk enn som så, men det er kanskje min uvitenhet? Jeg skjønner jo at det er artig å kunne kjøpe en bil med M3 ytelser for 500 000 kr, er dette så forferdelig viktig så er det bare å kjøre på. Jeg er veldig glad i sprek bil selv, men 0-100 er lite viktig for meg. Men toppfart og akselerasjon opp til toppfart er veldig viktig for meg, jeg kjører mye på Autobahn og må jeg ha noe som strekker godt på bena. Også må det lage lyd, hvis ikke så er det bortkastet for meg. Min nyinnkjøpte E60 545I går bittelitt dårligere enn min G30 540d, men den føles raskere og den føles mer riktig når du kjenner og hører at du har en V8er i fullt firsprang der fremme. Det oppleves som råere enn den mer stille og dempede sekssylindrede dieselmotorlyden. Men her er selvsagt folk forskjellige igjen, og det er jo ofte her vi stanger hodene i mot hverandre...personlige preferanser.

Jeg starter også hver dag i varm bil, jeg har isolert garasje og Webasto når jeg ikke står i garasje. Akkurat som med elbilene så kan jeg med app varme opp dieselbilen min, ikke mister jeg noe rekkevidde heller. Jeg har dessverre ikke muligheten til å starte hver morgen med "full tank", men det dere elbilister kaller full tank kaller jeg halv tank. Jeg kjører sjelden tanken noe lenger ned enn kvart, og i så måte starter jeg stort sett alltid med like mye eller mye mer rekkevidde enn dere elbilister. Også trenger jeg kun 3 minutter på å "lade opp", men det koster en del mer enn det dere elbilister gjør. Ingenting er perfekt :)

Dette er forskjellen på oss, Fredrik..

Når du argumenterer med alle grunnene til at du har bilene du har, så driter jeg i det. Det er meg revne likegyldig. Jeg sitter og ikke og kaller deg for dum bare fordi du har andre prioriteringer, ei heller rakker jeg ned på valgene dine.
Alle disse argumentene kan du sirlig printe ut i friske farger, brette sammen, og stappe inn i alle kroppsåpningene dine. Jeg ba ikke om å høre hvorfor du ikke er enig med meg, eller hva du heller vil legge i det. Fordi jeg, i motsetning til deg, har ikke et behov for å argumentere for at du er dummere enn meg fordi du ikke er enig i mine valg.

Velg hva du vil, jeg gir blanke faen. Men spar oss andre for fordommer basert på uvitenhet, og spesielt når du blander det med arroganse. Å sitte som SJÆF på et BMW-forum og se ned på andre fordi de ikke velger som deg er liksom en spesiell type patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 cm her hos meg. Veldig morsomt å se naboen med 530e stå fast på flatmark. Var vist ikke så bra framkommelighet med sommerdekk gitt 😂

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@LoKi

Å huffameg så sint du er 😅 Teslaentusiastenes beste forsvar er angrep...

Men det skal du ha, du er iallfall ikke vanskelig å trekke opp 👍

@LoKi Har tydeligvis truffet en nerve hos deg å @Fredrik 90 siden du ikke klarer å stoppe å svare han 😂 

Dere burde skaffe dere et rom å bli venner igjen 👨‍❤️‍💋‍👨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Model 3 Standard Range på lån fordi jeg hadde noe med Tesla å gjør i jobbsammenheng ei helg. Jeg fikk spørsmål om hva jeg synes og sa at jeg synes skjermen i midten tok bort litt av oppmerksomheten og at jeg var spørrende til materialvalg både på skinnet i setene og all hardplasten i en premiumbil. Eller god og tight å kjøre. Jeg kommenterte også at innlastingen i bagasjerommet var noe uvant og kronglete. Hun jeg hadde med å gjøre var supertrivelig og fikk dette til svar:


Det har jeg full forståelse for, det er mange som synes dette er uvandt. Noen blir fort vant til det mens andre ønsker å beholde displayet foran seg. Tredjeparter tilbyr head up-display til Model 3 også, og det kan hjelpe godt på 😊

Du er mer enn velkommen til å komme innom å prøve Model S og X også 😉 Model 3 er enklere bygd enn Model S og X. Det er kun S og X vi selger som premiumbiler faktisk, så her vil du nok merke forskjell. Du merker kjapt forskjell på blant annet den adaptive luftfjæringen, størrelsesforskjellen, lydanlegget og som du sier; materialene.

Model 3 er gøy å kjøre ja, det er jo som en gocart av typen bil. Men det er som du sier, bagasjeluken begrenser hva du får inn i bilen. Man får med seg det meste i en Model 3 også, sykkel på sykkelstativ og snowboard på takstativet, men jeg er helt med deg. Oppgraderingen til hatchback-luke på Model Y er en betydelig oppgradering i seg selv.

Absolutt alle bilene våre bort sett fra Model 3 Standard Range+ som du kjørte, har firhjulstrekk. Standard Range-bilen er også bygget på en enda enklere måten enn Model 3 Long Range, så du vil også merke enkelte «nedgraderinger» der, blant annet lydsystem, induktiv lading, interiørmatter, LED-tåkelys og ikke minst firhjuldrift.

Vi er på bedringens vei! Vi er fortsatt ganske så ny som bilprodusent, men forbedringstempoet har så langt vært stort og jeg har stortroen :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...