Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 hours ago, BMWE39turbo said:

Er 30kg i felg og dekk en merkbar besparelse på en vanlig bruksbil med xdrive? Tenker iforhold til slitasje på drivverk og hjullager over tid, er vel neppe merkbart på forbruk eller akselerasjon?

Ja det vil jeg si. Nå er dette en noe mer motorsvak bil, men min lettere friserte 116i ble merkbart kvikkere med lette 16" vinterhjul på kontra tunge 19" hjul fra F30. Det var ca 5kg lettere felg per hjørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrik 90 said:

Jeg vet om en som klarte å helle spylerveske på Adblue tanken. Det var visst ikke noe problem sa verkstedet da stoffet brukes til å rengjøre avgass. Jeg vil vel tro at det er noe kjemi inni bildet her som gjør at man skal bruke kun adblue og ikke urin eller spylerveske..

Det er sannsynligvis ikke noe problem for bilen og vil ikke føre til skade, men avgassen blir nok ikke den samme nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, E.C. skrev:

Det er sannsynligvis ikke noe problem for bilen og vil ikke føre til skade

Sensoren i Adbluetanken skal egentlig trigge feilkoder på at det er feil væske. Anlegget går sikkert ikke istykker, men tanken må tømmes-renses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@540is spørs om den måler på konduktivitet eller noe annet og hva produsenten har ansett for å være den mest sannsynlige forvekslingen og hvor ille det er om en forveksling faktisk skjer. Jeg tror ikke at blir noe større skade på bilen, men jeg stusset også på at verkstedet ikke kom med et tilbud om å rense systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. F11.

Er det litt å gå baklengs inn i fremtiden å kjøpe en av de siste modellene av denne nå? Tenker F11 530xd LCI med lav km. stand, men utenfor garanti. 

Må fort betale 100 laks mer for en to år nyere, tilsvarende utstyrt G31 520xd, som også er utenfor garantitid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Det kommer nok an på øyet som ser, men en tidlig G31 bringer ikke mye nytt på bordet enn det du allerede får i en F11 LCI, så her vil det nok mer gå på hva man foretrekker. Personlig ville jeg nok heller valgt en motorsterk F11 LCI enn innstegsmodell av G31, men dette skyldes nok først og fremst at jeg ikke helt blir venn med interiøret (design, plastikk etc.) i G3x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener en pen F11 vil være et bedre/morsommere kjøp enn kanskje en småkjip G31. Dette ser man igrunn også om man sammenligner tidligere modeller. Jeg synes f.eks. en 2009-2010 e61 530d fremstår som et bedre kjøp enn en 2011 F11 520d, og en pen 2002-2003 e39 530d fremstår som et bedre kjøp enn en 2004 e60 520i.

@andreaskarm var nettopp i dette dilemmaet, og endte opp med nettopp en veldig pen F11 530d LCI. Han kikket også såvidt på G30/G31. Prismessig er man da på de litt kjipere bilene, og felles for de alle er at et eller annet "vesentlig" mangler.

Nå har jeg derimot gått litt motsatt vei av denne teorien selv med tanke på Z4, men der føler jeg det er ganske stor forskjell mellom e89 og e85. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, awt skrev:

Nå har jeg derimot gått litt motsatt vei av denne teorien selv med tanke på Z4, men der føler jeg det er ganske stor forskjell mellom e89 og e85. 😛

 

Ja du har jo fått nesten 200kg mer for pengene med å velge E89 :lol: Neida, det er jo to vidt forskjellige biler. Er mye mer komfort i en E89. 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært drømmen lenge en slik F11 med sekser og tiden begynner å renne ut i forhold til alder på bilene. 520d'ene av disse ligger såpass høyt i pris at det akkurat nå er litt for liten forskjell, og kona kunne tenkt seg noe kraftigere motor - en 520d har - i vår 4-serie fungerer den bra, men litt lite trøkk når den står i en tyngre 5-serie. Regner jo med at kvaliteten på 2017 (sen 2016) modellene av F11 er noenlunde OK? M550d utgår pga mye biler med høy km stand og en generelt mye mer kompleks konstruksjon som jeg ser for meg er dyrere å eie. 530xd blir liksom sweetspoten. 

Så har du 528ix også, men ser for meg forbruket på denne er rimelig høyt, og motor lite inspirerende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, papertiger skrev:

Ang. F11.

Er det litt å gå baklengs inn i fremtiden å kjøpe en av de siste modellene av denne nå? Tenker F11 530xd LCI med lav km. stand, men utenfor garanti. 

Må fort betale 100 laks mer for en to år nyere, tilsvarende utstyrt G31 520xd, som også er utenfor garantitid nå.

Jeg mener at i dette tilfellet så trumfer motor nyere bil og modell. F11 begynner å føles litt gammel nå selv om designet fortsatt står seg meget bra. Men jeg sliter med å anbefale en to liters firer diesel mot en tre liters sekser diesel, firer diesel er så utrolig lite givende å kjøre. Hadde vi snakket G31 530d så er jo ikke dette noe å lure på, men her er det en vesentlig prisforskjell ute å går. 

Hvilken modell som er best er øyet som ser, jeg mener at G30/31 er en fin oppgradering fra F10/11. Det meste er likt men gjort litt bedre og nyere, ellers er det ingen store overraskelser. For min del så fremstår G30/31 som en bil med litt høyere kvalitet og som er bitte litt bedre sammenskrudd. Grunnlaget for denne vurderingen er 4 år og 70 000 km med en F10 530d og til nå 3 år og 60 000 km med en G30 540d Xdrive. Supre biler begge to, N57 i F10/11 530d er jo en meget bra motor og B47 i G30/31 520d har også vist seg å være god. Denne ser ut til å ha styrt klar av registerproblemene som N47 var plaget med. 

Gå for F11 530d LCI med M-Sport, Adaptive LED og en fin fargekombinasjon så har du en veldig sober og flott bil 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, StigJ skrev:

 

Ja du har jo fått nesten 200kg mer for pengene med å velge E89 :lol: Neida, det er jo to vidt forskjellige biler. Er mye mer komfort i en E89. 

Jada, jada, jada. 🥺

e85 er nok en mer inspirerende bil å kjøre på flere måter (litt for mange år siden jeg har kjørt en), men jeg synes 2003-2004-modeller ble for gamle rett og slett. Facelift-modellene er i stort mindretall i Norge, og de få som er er stort sett 20i. Finner man en med grei motorisering koster det fort deretter igjen.

33 minutter siden, papertiger skrev:

Har vært drømmen lenge en slik F11 med sekser og tiden begynner å renne ut i forhold til alder på bilene. 520d'ene av disse ligger såpass høyt i pris at det akkurat nå er litt for liten forskjell, og kona kunne tenkt seg noe kraftigere motor - en 520d har - i vår 4-serie fungerer den bra, men litt lite trøkk når den står i en tyngre 5-serie. Regner jo med at kvaliteten på 2017 (sen 2016) modellene av F11 er noenlunde OK? M550d utgår pga mye biler med høy km stand og en generelt mye mer kompleks konstruksjon som jeg ser for meg er dyrere å eie. 530xd blir liksom sweetspoten. 

Så har du 528ix også, men ser for meg forbruket på denne er rimelig høyt, og motor lite inspirerende? 

M550d tror jeg ikke jeg hadde våget meg på. Helt sikkert fantastiske biler, men har inntrykk av at mange er brukt hardt. Er redd for at kostnadene med å holde en slik vedlike fort kan ødelegge gleden ved å eie en. Når det er nevnt virker det jo som om @Saltkjelen er fornøyd med sin, men virker også ut som om det var et meget bra resultat.

528ix tror jeg faller litt mellom to stoler, og jeg er redd den kommer til kort mot 530d.

16 minutter siden, Geir Anders skrev:

Kjenner litt på at for første gang i livet, så melder merkebytte seg

https://www.tu.no/artikler/nei-da-stasjonsvogna-er-ikke-dod-her-er-helelektriske-audi-a6-avant-i-norge/519393

Fantastisk lekker bil, men er redd produksjonsutgaven ikke blir like spennende. På en annen side så er jo e-tron GT veldig vellykket, så man kan jo håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...