Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Veldig enkelt det. De satans produsenten må sette trafikksikkerhet først og ikke at alt skal være så jævla fancy med skjermer for dit og datt. Og menyer med undermenyer for å komme til helt basic funksjoner som spyling av frontruta og betjening av klima, hallo i luken liksom! Hvem kom på den genistreken. 
Jeg har aldri kjent mer på ‘’sette seg inn i  en leiebil’’ følelsen enn med dagens biler.  Du aner jo ikke hvor noen ting er annet enn ratt og pedaler.

Dette er en trend bilprodusentene ene og alene er skyld i for å ikke stille noe dårligere enn konkurrenten. 
Selv hadde jeg aldri verden valgt en bil med ‘’ipad’’ som skjerm for alt mulig rart. Mye bedre med faste knapper vi har klart oss med i 30 år og betjeningshjul.

Ja ting var faktisk bedre før….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, papertiger skrev:

Reagerte for treigt faktisk :lol: Jeg er redd noen skal peise i meg bakfra for at bilen reagerer for kjapt(fantombremsing)… Helt skandale cruisecontrol på Tesla, så at uhell skjer, DET forstår jeg. Og det er gjerne på grunn av bilens system som drar bilen hit og dit og gasser og bremser av seg selv i tide og utide. At mange elbiler har ganske høy effekt kan også være en medvirkende årsak, men det er jo førerens skyld, uerfaren sådan. Samtidig har Musk gjort slik at vindusviskeren på hans biler står på auto når bilen er i cruise, og den kan ikke skrus av lengre(nylig oppdatering). Så det er mange rullende eksempler på biler som har viskeren på full guffe på en solskinnsdag fordi bilen mistolker ett eller annet. Det har vært noen tilfeller med i4M50 også som har kræsjet, klart at det med over 500hk og nesten 800nm som er der fra 0, så kan marginene være små. Så har vi skjermen(e), som ja er store iPader, med femten menyer og enda fler undermenyer som betjenes med touch under kjøring. Fokus blir iallefall borte fra veien. Men, stemmestyring fungerer utmerket, og jeg blir flinkere for hver dag å bruke dette. Og det er kanskje nøkkelen og tanken bak å bruke systemet. Må bare lære meg alle kommandoene, men den er veldig smart. Synes BMW har gjort mye rett med å beholde iDrive-hjulet på både iX3, iX og i4 og den viktigste betjeningen er fortsatt fysiske knapper. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at dette har noe med elbiler generelt å gjøre selv om artikkelen i TU.no gir inntrykk av det. Dette er ett problem uavhengig av drivlinje, men faktum er at i Norge er de fleste nyere bilene elbiler eller elektrifiserte på en eller annen måte så da kan man tolke statistikken slik.  

Ellers så er jo dette ganske enkelt, bilene får i større grad betjening som krever mer av førerens oppmerksomhet. Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være ulovlig å trykke på en mobiltelefon samtidig som å trykke på en skjerm i dashbordet på bilen skal være helt innafor. I løpet av en kjøretur har man langt oftere behov for å benytte seg av bilens betjeninger enn å trykke på mobilen. Når man må inn i en meny for å justere på klimaanlegg, eller som på nye i7 for å justere avstanden til den adaptive cruisekontrollen så har man gått helt feil vei. At en knapp som før befant seg rett ved fører sin tommel på rattet nå skal inn i en undermeny i dashbordet er for meg helt, helt på trynet og ett stort steg i feil retning. Her må lovverk og myndigheter på banen å stille like strenge krav til bilprodusentene som de gjør når det handler om utslipp. Men det er klart..å stille krav til utslipp er jo en usedvanlig god butikk for EU som drar inn milliarder i bøter. Menneskeliv kommer alltid i andre rekke når ting skal prioriteres..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Veldig enkelt det. De satans produsenten må sette trafikksikkerhet først og ikke at alt skal være så jævla fancy med skjermer for dit og datt. Og menyer med undermenyer for å komme til helt basic funksjoner som spyling av frontruta og betjening av klima, hallo i luken liksom! Hvem kom på den genistreken. 
Jeg har aldri kjent mer på ‘’sette seg inn i  en leiebil’’ følelsen enn med dagens biler.  Du aner jo ikke hvor noen ting er annet enn ratt og pedaler.

Dette er en trend bilprodusentene ene og alene er skyld i for å ikke stille noe dårligere enn konkurrenten. 
Selv hadde jeg aldri verden valgt en bil med ‘’ipad’’ som skjerm for alt mulig rart. Mye bedre med faste knapper vi har klart oss med i 30 år og betjeningshjul.

Ja ting var faktisk bedre før….

Kost er grunnen, tenk hvor mye billigere det er å programmere noen funksjoner/knapper på en skjerm kontra å ha fysiske knapper. Mindre kabler, ikke flere valg på antall knapper osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Slavearbeider'n said:

Veldig enkelt det. De satans produsenten må sette trafikksikkerhet først og ikke at alt skal være så jævla fancy med skjermer for dit og datt. Og menyer med undermenyer for å komme til helt basic funksjoner som spyling av frontruta og betjening av klima, hallo i luken liksom! Hvem kom på den genistreken. 
Jeg har aldri kjent mer på ‘’sette seg inn i  en leiebil’’ følelsen enn med dagens biler.  Du aner jo ikke hvor noen ting er annet enn ratt og pedaler.

Dette er en trend bilprodusentene ene og alene er skyld i for å ikke stille noe dårligere enn konkurrenten. 
Selv hadde jeg aldri verden valgt en bil med ‘’ipad’’ som skjerm for alt mulig rart. Mye bedre med faste knapper vi har klart oss med i 30 år og betjeningshjul.

Ja ting var faktisk bedre før….

Kunne faktisk ikke vært så mye mer enig. Kommer nok til å ende opp med en skjermbil selv etterhvert, men jeg er overraskende glad for å kunne sette meg inn i bilen og trykke på fysiske knapper som gir en deilig, solid tilbakemelding i fingeren når de trykkes inn. Jeg kan heller ikke si at jeg er veldig begeistret for alle disse systemene som styrer bilen selv, og det er ikke et fiber i meg som skulle ønske at jeg hadde en selvkjørende bil. Tror det har noe med det faktum at jeg liker å kjøre bil og alt det som følger med kontra å bli kjørt.

Det var en som så fint sa det her i en annen tråd da EX90 ble lansert, at det var skremmende hvor lite innsats det ble lagt i å designe et skikkelig dashboard for tiden. Det er en skjerm og noen luftedyser, that’s it. Når det er sagt digger jeg iX-interiøret og den nøkterne-luksus-filosofien, men på samme måte synes jeg G05 og G11 og G31 interiøret er sobert og luksuriøst på sin måte. F-serieinteriørene til BMW er jeg stor fan av - de holder seg moderne men er samtidig ikke så moderne at brukervennligheten har blitt ofret på alteret.

14 hours ago, Marius2002 said:

Reagerte for treigt faktisk :lol: Jeg er redd noen skal peise i meg bakfra for at bilen reagerer for kjapt(fantombremsing)… Helt skandale cruisecontrol på Tesla, så at uhell skjer, DET forstår jeg. Og det er gjerne på grunn av bilens system som drar bilen hit og dit og gasser og bremser av seg selv i tide og utide. At mange elbiler har ganske høy effekt kan også være en medvirkende årsak, men det er jo førerens skyld, uerfaren sådan. Samtidig har Musk gjort slik at vindusviskeren på hans biler står på auto når bilen er i cruise, og den kan ikke skrus av lengre(nylig oppdatering). Så det er mange rullende eksempler på biler som har viskeren på full guffe på en solskinnsdag fordi bilen mistolker ett eller annet. Det har vært noen tilfeller med i4M50 også som har kræsjet, klart at det med over 500hk og nesten 800nm som er der fra 0, så kan marginene være små. Så har vi skjermen(e), som ja er store iPader, med femten menyer og enda fler undermenyer som betjenes med touch under kjøring. Fokus blir iallefall borte fra veien. Men, stemmestyring fungerer utmerket, og jeg blir flinkere for hver dag å bruke dette. Og det er kanskje nøkkelen og tanken bak å bruke systemet. Må bare lære meg alle kommandoene, men den er veldig smart. Synes BMW har gjort mye rett med å beholde iDrive-hjulet på både iX3, iX og i4 og den viktigste betjeningen er fortsatt fysiske knapper. :) 

Stemmestyring er uten tvil nøkkel her, og den har nok blitt bedre siden F-serie BMW, som egentlig ikke engang kan kalles stemmestyring, helt elendig. G20 var vel første BMW der med en skikkelig assistent som lærer. Uten tvil at touch skjermer tar bort fokuset fra veien, å påstå noe annet er tøys. Det er like trafikksikkert som å trykke på en touchskjerm på en mobil. Og ja, det kommer fra en som for litt siden fikk 7500 og 3 prikker i bot for mobilbruk, trillende inn mot et lyskryss for å sjekke Google Maps trafikkforholdene på vei til barnehagen, kun fordi jeg kjipet ut og skulle vente med å oppdatere RTTI i bilen til Black week for å spare noen sotradollars.

47 minutes ago, Fredrik 90 said:

Jeg tror ikke at dette har noe med elbiler generelt å gjøre selv om artikkelen i TU.no gir inntrykk av det. Dette er ett problem uavhengig av drivlinje, men faktum er at i Norge er de fleste nyere bilene elbiler eller elektrifiserte på en eller annen måte så da kan man tolke statistikken slik.  

Ellers så er jo dette ganske enkelt, bilene får i større grad betjening som krever mer av førerens oppmerksomhet. Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være ulovlig å trykke på en mobiltelefon samtidig som å trykke på en skjerm i dashbordet på bilen skal være helt innafor. I løpet av en kjøretur har man langt oftere behov for å benytte seg av bilens betjeninger enn å trykke på mobilen. Når man må inn i en meny for å justere på klimaanlegg, eller som på nye i7 for å justere avstanden til den adaptive cruisekontrollen så har man gått helt feil vei. At en knapp som før befant seg rett ved fører sin tommel på rattet nå skal inn i en undermeny i dashbordet er for meg helt, helt på trynet og ett stort steg i feil retning. Her må lovverk og myndigheter på banen å stille like strenge krav til bilprodusentene som de gjør når det handler om utslipp. Men det er klart..å stille krav til utslipp er jo en usedvanlig god butikk for EU som drar inn milliarder i bøter. Menneskeliv kommer alltid i andre rekke når ting skal prioriteres..  

Enig, det er jo et problem uavhengig av drivlinjer. Men mulig nyere elbiler har mer selvkjøringsegenskaper enn sine tilsvarende fossilbrødre? BMW var på sitt beste med kombinasjonen fysiske knapper i interiøret, iDrive skjerm med både iDrive-kontroller og touchskjerm (ved stillestående er jo dette langt mer intuitivt), i kombinasjon med HUD. Da snakker vi. Men vent, det er jo der Mazda er nå. Touchskjerm som ikke funker når bilen ruller, da funker kun hjulet i midtkonsollen. Genialt.

Nå har det jo kommet mange fine EU-krav som har bedret sikkerheten i biler sammenlignet med tidligere, med jeg ser absolutt poenget ditt. Dette med trafikksikkerhet i form av betjening av funksjoner i bilen har virkelig ikke fått den oppmerksomheten det fortjener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julehandel i trondheim ble testrute for egolfen som frøkna har kjøpt

klarte lesja - klett på en lading, det ble kjørt effektivt og fyret så det var komfårtabelt i tskjorte! 
 

Over dovrefjell var det 14-15 minus uten å fryse😎

ja den kommer nok til å bruke noe mer hjem igjen siden vi skal opp noen høydemeter! 
 

ble litt skuffet når klima ble slått av når den kom under 2 mil rekkevidde…

 

forresten en 2020mod golf med påstått 23mil rekkevidde

BAA27C6E-3AD1-4D1F-9204-F8D55E0E792E.jpeg

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Julehandel i trondheim ble testrute for egolfen som frøkna har kjøpt

klarte lesja - klett på en lading, det ble kjørt effektivt og fyret så det var komfårtabelt i tskjorte! 
 

Over dovrefjell var det 14-15 minus uten å fryse😎

ja den kommer nok til å bruke noe mer hjem igjen siden vi skal opp noen høydemeter! 
 

ble litt skuffet når klima ble slått av når den kom under 2 mil rekkevidde…

 

forresten en 202od golf med påstått 23mil rekkevidde

BAA27C6E-3AD1-4D1F-9204-F8D55E0E792E.jpeg

Kan da faktisk forstå hvorfor de er så populære på bruktmarkedet om dagen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Er det en elbil jeg faktisk kunne brukt mine egne penger på så er det en e-Golf (og Ford F150 Lightning) Det er bare en Golf, verken mer eller mindre...den gjør det en Golf er forventet å gjøre. 

Vi prøvde id3 før handel og det var en kraftig nedtur iforhold til golfen!

at vw gikk vekk ifra strøm på golf skjønner jeg ikke, perfekte bilen for å gå på strøm.

for hvem kjøper seg golf for å kjøre land og strand ? 30-35mil hadde vært mer en nok i en slik bil

hadde den fortsatt vært tilgjenglig ny hadde den blitt bestilt ny, men her ble det en av de siste som kom.

betalte sikkert litt for mye, men det totale regnestykket gjør at det er veldig økomisk med denne framfor dieselbil til dagspendling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Siden dere har prøvd begge, kan du utdype mer rundt dette? 

ID3 er en billig, halvhjertet og rushet bil med et dårlig rykte og en myriade av barnesykdommer.

ElGolf er ..Golf. I sin tid solgt så mye av, at enkelte forhandlere nektet bilen i retur som innbytte, men som nå har kommet opp i både pris og status igjen.

Nå fremstår den som helt grei, ukomplisert no nosense elbil, men med visse kvalitetsbrister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

Vi prøvde id3 før handel og det var en kraftig nedtur iforhold til golfen!

at vw gikk vekk ifra strøm på golf skjønner jeg ikke, perfekte bilen for å gå på strøm.

for hvem kjøper seg golf for å kjøre land og strand ? 30-35mil hadde vært mer en nok i en slik bil

hadde den fortsatt vært tilgjenglig ny hadde den blitt bestilt ny, men her ble det en av de siste som kom.

betalte sikkert litt for mye, men det totale regnestykket gjør at det er veldig økomisk med denne framfor dieselbil til dagspendling.

 

ID3 er en enorm skuffelse på alle områder, iallfall hvis man sammenlikner den med den nyeste Golfen som nettopp kom ut. Jeg synes det også er helt uforståelig at de valgte å gå bort fra å ha en elektrisk utgave av nye Golfen. Hele ID serien fremstår som halvhjertet og lite gjennomførte biler, jeg synes oppriktig synd på VW kundene som gjerne loses fra en Golf over i en ID3 og fra en Passat eller Tiguan over i ID4. De betaler nesten det samme som de ga for sin tilsvarene bil ny for noen år siden, så får de ett mye dårligere produkt som er simplere satt sammen og har store kvalitets brister. Møller har vært smarte å fjernet alle de rimeligere utgavene av fossilvariantene slik at de lettere kan selge inn kjipe ID3er til 400 000,-….som man egentlig fikk en veldig bra Golf for hvis man går noen få år tilbake. 

Hvis VW virkelig vil ha f eks tyskere over i elbiler så må de jo elektrifisere Tysklands mest solgte bil…Golf. Jeg liker ikke VAG, men akkurat Golf går det ikke an å ikke like. Det er som Porsche 911 i sitt segment og 3/5-serie i sine segment, den definerer sin bilklasse 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

ID3 er en enorm skuffelse på alle områder, iallfall hvis man sammenlikner den med den nyeste Golfen som nettopp kom ut. Jeg synes det også er helt uforståelig at de valgte å gå bort fra å ha en elektrisk utgave av nye Golfen. Hele ID serien fremstår som halvhjertet og lite gjennomførte biler, jeg synes oppriktig synd på VW kundene som gjerne loses fra en Golf over i en ID3 og fra en Passat eller Tiguan over i ID4. De betaler nesten det samme som de ga for sin tilsvarene bil ny for noen år siden, så får de ett mye dårligere produkt som er simplere satt sammen og har store kvalitets brister. Møller har vært smarte å fjernet alle de rimeligere utgavene av fossilvariantene slik at de lettere kan selge inn kjipe ID3er til 400 000,-….som man egentlig fikk en veldig bra Golf for hvis man går noen få år tilbake. 

Hvis VW virkelig vil ha f eks tyskere over i elbiler så må de jo elektrifisere Tysklands mest solgte bil…Golf. Jeg liker ikke VAG, men akkurat Golf går det ikke an å ikke like. Det er som Porsche 911 i sitt segment og 3/5-serie i sine segment, den definerer sin bilklasse 👍

Helt enig! Svigers har ID4 GTX og jeg ble skuffet over den. Hvor er liksom den finessen som burde vært der? Bil til 600k burde ha litt mer utstyr i mine øyne enn de har.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ahj skrev:

Hvor er liksom den finessen som burde vært der? Bil til 600k burde ha litt mer utstyr i mine øyne enn de har.  

Kan du utdype dette litt? Såvidt jeg har fått med meg har ID-serien blitt ganske godt mottat. Det har imidlertid vært store software problemer som selvfølgelig ikke har gitt det beste inntrykket, men bilene har blitt priset for spesielt rekkevidde, effektivitet og kjøreegenskaper.

Jeg tenker at det blir litt urettferdig å sammenligne bilene direkte mot Golf og Passat (selv om det umiddelbart er naturlig å gjøre dette). Begge disse modellene var klasseledere i deres segment og derfor forfinet til et temmelig høyt nivå (les: hard konkurranse). ID-serien har foreløpig ikke den samme konkurransen og er derfor bygget til et generelt lavere nivå spesielt når det gjelder interiørkvalitet. Dette vil helt sikkert endre seg med tiden akkurat som det gjorde med Golf og Passat.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Fredrik said:

Kan du utdype dette litt? Såvidt jeg har fått med meg har ID-serien blitt ganske godt mottat. Det har imidlertid vært store software problemer som selvfølgelig ikke har gitt det beste inntrykket, men bilene har blitt priset for spesielt rekkevidde, effektivitet og kjøreegenskaper.

Jeg tenker at det blir litt urettferdig å sammenligne bilene direkte mot Golf og Passat (selv om det umiddelbart er naturlig å gjøre dette). Begge disse modellene var klasseledere i deres segment og derfor forfinet til et temmelig høyt nivå (les: hard konkurranse). ID-serien har foreløpig ikke den samme konkurransen og er derfor bygget til et generelt lavere nivå spesielt når det gjelder interiørkvalitet. Dette vil helt sikkert endre seg med tiden akkurat som det gjorde med Golf og Passat.  

Synes ikke denne sammenligningen er urettferdig i det hele tatt (men bytt ut Passat med Tiguan). Det er VW's egen strategi at ID3 skal ta over for Golf, da er det naturlig å se den som en etterfølger. Jeg ser absolutt ingen grunn til at ikke VW skal kunne bygge disse bilene med de samme kvalitetene som Passat og Golf har hatt når det kommer til opplevd kvalitet og soliditet. I stedet har de tatt snarveier og gått for billige løsninger for å få kostnaden ned og for å få produktene ut i markedet selv med et prematurt operativsystem som sammen med mangel på fysiske knapper har blitt slaktet for sin mangel på brukervennlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...