Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Marius2002 skrev:

@StigJ du burde få han til å sjekke hva det koster med 1 mellomstrøk også. Så slipper du unna med 1 strøk selv. Sannsynligvis er det liten forskjell, uten st jeg vil garantere det :) 

Når jeg pusset opp for 6 år siden fikk jeg kledning levert ferdig grunnet og 1 strøk Jotun Optimal. Fordel hvis det er fals, all kledning krymper, selv min har krympet etter at den kom på vegg, selv om treverket holdt 10-12% når det ble montert. Har kun tatt 1 strøk maling etter at det ble montert, veggen som er utsatt for sol fikk 2 strøk. Ser fremdeles nymalt ut etter 6 år.

6EF0FCB1-3D59-440D-AB36-30A80E5352F1.jpeg

CF633208-73AF-4890-BA48-69FC867CE364.jpeg

6646C3D9-5B66-42FA-B8AE-03936B2693E3.jpeg

56BE549E-5A59-4D2D-B805-978792DCD718.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Vestlandet har alltid stor påkjenning. Kan alltid trekke fra noen år på vedlikeholdsintervall. Men vedlikeholdsfritt? Nei, da har du blitt lurt. Limer inn fra deres nettstted:

 

Rart det der at folk som selger produktet har trua på det :D Nå har MR endret mye på infoen ang. vedlikehold osv. Men i starten var det ikke måte på hvor mye dem lovde.. 
Jeg har lagt platt til kunder med MR (lyse? ) grå, og den såg helt jævlig ut allerede 1-2 år etterpå.. Den brune mister også fargen raskt, men føler den holder bedre enn grå. 


Så lenge huset har lufting og ikke har stående kledning så har jeg til gode og se 20-30 år gamle hus med ødelagt kledning.. Husk at hus fra 2000 snart er 23 år gamle.. Kledningen er stortsett god nok på 80talls hus også, det blir gjerne byttet for og pynte opp fasaden og etterisolere. Men kledningen er god nok om det har våre jevnlig vedlikehold.

 
Og om evig levetid er argumentet for MR, så er det jo bare og kle med imp.. Beiser man IMP klarer man nesten få MR look faktisk..  Jeg har vindskier og kassekledning i IMP, beiset ett strøk med egenkomponert beis, og det er ingen som klarer se forskjell på disse og bordkledningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlikehold er vel nøkkelen her som med alt annet. Mitt hus er fra 1999 og har liggende kledning som fortsatt er veldig bra. Tok en skikkelig jobb i 2017-2018 og skrapte, målte for fukt, grunna og malte hele huset to strøk med Nordsjø One supertech. Det var drittjobben sin, men jeg tror det skal holde i allfall 10 år til så får man ta en vurdering da. Nordsjø One er forøvrig en selvrensende maling, det funker faktisk veldig bra. Vi har skog rett bak huset som har gitt litt grønske på den siden ut mot skauen, men grønska biter ikke på malingen slik den gjorde før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt trehus er fra 2000 der jeg var byggherre her i Danmark (østsiden av Jylland). Alt tre er stående, trykkimpregnert og ble de første 10 årene beiset. Dette holdt dårlig så vi måtte beise to av veggene etter kun 4-5 år. Beisen tørket ganske enkelt ut på syd og vestsiden.

Deretter valgte vi å male huset med Jotun Ultimat og resultatet ble bedre, men ikke på vestveggen der malingen etter 4-5 år enkelte steder var slitt av pga. sand og salt fra vestkysten (Nordsjøen ca. 130 Km unna). Nå har vestveggen fått totalt fem strøk med maling i løpet av to omganger og det ser ut til å holde sånn nogenlunde. Jeg har etter to år kun måttet plettmale et par steder.

Maling og kraftig vind fra kysten passer dårlig sammen. Det er litt som på høyfjellet i Norge der vestveggen også er betydelig mer utsatt enn de andre veggene. Dette gjelder sikkert også på vestlandet i Norge, men det har jeg ingen erfaring med. 

Jeg har spurt Jotun om malingen de selger i Danmark er den samme som i Norge, men ikke fått et ordentlig svar. Jeg mistenker at malingen ikke er den samme, men har ingen holdepunkter utover at malingen holder klart dårligere enn på fjellet i Norge som jeg har mye erfaring med. Jeg har også erfaring fra malte hus i Oslo, men det er en helt annen historie iom at byen ligger beskyttet for vinden bak fjellene.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingenting som heter vedlikeholdsfritt når det gjelder kledning. Det forsvant når Eternitt plater ble forbudt.

Jeg tilbrakte en sommer på Træna da jeg var 16 og husker jeg spurte om hvorfor så mange malte husene sine den sommeren. Av den enkle grunnen at utsatte vegger måtte males hver sommer for at det skulle holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rune-K skrev:

Det finnes ingenting som heter vedlikeholdsfritt når det gjelder kledning. Det forsvant når Eternitt plater ble forbudt.

Til syvende og sist må ting vedlikeholdes. Og jeg tror vi alle er enige her, vi sitter bare på forskjellige kanter av landet med forskjellige erfaringer. Men som Saltkjelen påpekte, det handler mye om å spare tid/unngå vedlikeholdsarbeid så godt som rå. Derfor investerer folk i robotklippere og støvsugere, folk velger kvalitetsmaling kontra billigste for å slippe å måtte male så ofte og folk velger MR terrassebord fordi de skal slippe å bytte etter noen år, kun olje. Folk velger også alukledde vinduer/balkongdører for å slippe flikking rundt vinduene, det er kjedelig arbeid. Hva mer, jo vi har jo helt dagligdagse ting som oppvaskmaskin og tørketrommel. Fordi folk ikke orker å bruke tid på å vaske for hånd eller henge opp klær til tørk :) 

Eller cruisecontroll i bil. Herregud, det gikk opp for meg at vi begynner å bli lat :lol: 

ELLER bare vil bruke døgnets timer på andre kjekke ting, døgnet har alt for få timer som vi vet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha diskutert litt med både snekker og andre også i går tenker jeg at jeg for min del går for vanlig impregnert og grunnet dobbelfalset kledning. Og etterpå finne en beis eller maling og sause på. Skal jo selge, og regner med det uansett er et meget stort pluss med både ny og nymalt kledning, ny terrasse og etterisolering. 

 

Over til annet tema som jeg plutselig måtte bry meg om nå i dag. Fikk nettopp melding at Vipps gir opp mobilabonnementtjenesten sin og jeg da IGJEN havner hos ICE  :whut:  Tror det er tredje gang jeg har hatt abo i et lite mobilselskap (jeg har vært fornøyd med) som har solgt sjela si til ICE. Mister attpåtil mine oppsparte 52GB :rolleyes: Så hva er billig og bra i dag? ICE vil jeg ikke ha da jeg har dårlig dekning med de hjemme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, StigJ said:

Etter å ha diskutert litt med både snekker og andre også i går tenker jeg at jeg for min del går for vanlig impregnert og grunnet dobbelfalset kledning. Og etterpå finne en beis eller maling og sause på. Skal jo selge, og regner med det uansett er et meget stort pluss med både ny og nymalt kledning, ny terrasse og etterisolering. 

 

Over til annet tema som jeg plutselig måtte bry meg om nå i dag. Fikk nettopp melding at Vipps gir opp mobilabonnementtjenesten sin og jeg da IGJEN havner hos ICE  :whut:  Tror det er tredje gang jeg har hatt abo i et lite mobilselskap (jeg har vært fornøyd med) som har solgt sjela si til ICE. Mister attpåtil mine oppsparte 52GB :rolleyes: Så hva er billig og bra i dag? ICE vil jeg ikke ha da jeg har dårlig dekning med de hjemme....

Chillimobil? Telenor dekning om jeg ikke husker feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobil ja, jeg sliter med Apple Watch med 4G. Må ha Telenor eller Telia pga e-sim (bruker telenor pga hytta) og regningene blir unødige dyre med telenor. Men nå er vel bindingen til Telenor og Teila snart over?

Slik at andre aktører kan komme på banen og konkurransen kan bli bedre og regningene billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har nerdet seg opp på hvilken TV det er verdt å bruke penger på for tiden?   Kjennes ut som bokstavene glir over i hverandre og blir bare grøt når jeg prøver å lese meg opp  :P 
Skal i ei vanlig stue og brukes mest til random tvtitting, men film/gaming vektlegges mest og det må være 120hz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KireS skrev:

Nye Opel Astra Electric, denne synes jeg var skikkelig tøff!

Og når jeg så bilder av alle knappene de har valgt å beholde fikk jeg veldig lyst på en:)

Ja dette liker jeg også, elbiler som ser ut som helt normale biler. Hvorfor må en elbil se helt molbo ut når den kan se ut som hvilken som helst fossilbil? Dette skjønner PSA og dette har også etterhvert gått opp for BMW. Noen må fortelle Mercedes og VAG at de driter seg ut på fest…

Nordmenn derimot, vi kjøper de styggeste elbilene vi kan..jo styggere jo bedre virker det som. Ingen elbiler på Top 10 lista i år vil jeg karakterisere som fine biler. Snakka nettopp med en bekjent som har kjøpt IX50…han sa det sjøl før jeg rakk å påpeke det.."Det er klart at den svir jo i øynene når du ser på  den" Og dette har du gitt over en mill for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...