Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

 @Daniel.

Ikke helt sammenlignbart da det er 520 rwd, men titta litt på denne før sommeren i fjor: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=262476623 Den forsvant overraskende raskt. Annonsert pris var i et prisleie der det lå mange 520xd med tilsvarende kilometerstand (hvor mange av de virket å bli liggende lenge)-

Så det er ikke utenkenlig at det er noen rwd-entusiaster igjen der ute. Er jo som sikkert noen der ute som ser fordelene med å slippe stjernemerka dekk, fordelingskassebekymringer og kostbare drivaksler foran :)

Jeg ville kanskje prøvd meg på et prisnivå rundt tilsvarende utstyrte modeller med xdrive. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, laffe skrev:

 @Daniel.

Ikke helt sammenlignbart da det er 520 rwd, men titta litt på denne før sommeren i fjor: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=262476623 Den forsvant overraskende raskt. Annonsert pris var i et prisleie der det lå mange 520xd med tilsvarende kilometerstand (hvor mange av de virket å bli liggende lenge)-

Så det er ikke utenkenlig at det er noen rwd-entusiaster igjen der ute. Er jo som sikkert noen der ute som ser fordelene med å slippe stjernemerka dekk, fordelingskassebekymringer og kostbare drivaksler foran :)

Jeg ville kanskje prøvd meg på et prisnivå rundt tilsvarende utstyrte modeller med xdrive. 

Mulig de andre var til salgs av privatpersoner? Enkelte føler seg vel mer trygg med å kjøpe fra forhandler 🤔

Ja, det er sikkert noen her og der.

Ser av og til noen av de i F10/11 Norge gruppen, men de ser jo som regel etter biler i en betraktelig lavere prisklasse.

Eller så har de så mye andre krav som min gjerne ikke oppfyller 😅

Får vel bare prøve å sikte meg inn på tilsvarende biler og se hvordan det ender :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert spurt om noen ganger før, men hva anbefales av vaskehanske og tørkehåndle? 

Må handles på BilXtra pga gavekort. Pris er uvesentlig.

https://bilxtra.no/bilpleie/bilvask-eksterior/utstyr-bilvask/utstyr-til-torking-av-bil 

https://bilxtra.no/bilpleie/bilvask-eksterior/utstyr-bilvask/vaskehanske

 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carpro Fat boa håndkle.

Hanskene har jeg ingen erfaring med utenom Meguiars for ca 10 år siden før jeg gikk over til svamp. 

Men av de ville jeg gått for en av woolmittene. De der nuddelhansker har jeg ikke sant for. 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, før jeg går igang med å fjerne snø, så får jeg bidra litt.
Her er Motor sin sommerdekktest 2023. 245/40-18.

Mulig der kommer en til med flere dekk? Uansett:

Dekkene som er med er(i rekkefølge etter plassering med poeng først):


93p - Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
90p - Michelin PilotSport 5
83p - Nokian Hakka Black 3
80p - Falken Azenis FK520
77p - Hankook Ventus S1 Evo3 K127
74p - Pirelli P-Zero PZ4 SC
70p - Bridgestone Potenza Sport
42p - Sunfull SF-888

Her er oversikt:

87671C64-E5EB-4985-8705-7B58B06E9E67.jpeg.107c2ce3f0e19a7fc243d96c8ac12670.jpeg

 

Nærmere info kan leses på Motor.
Motors dekktest 2023

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2023 den 22.39, Daniel. skrev:

Kommer mest sannsynlig til å ligge F11n min ut for salg i løpet av våren, men jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre i forhold til pris.

Jeg kan jo ikke sammenligne med tilsvarende biler, da det kun er 11 stykker av de i landet (LCI 530d med bakhjulstrekk).

Dette er den eneste som er til salgs p.d.d https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=248797199

Nordmenn virker jo passe opphengt i xDrive så da vil de vel de fleste anse min som mindre verdt. Men hvor langt ned må jeg da liksom gå? Eller er det bare prise den som hvilken som helst annen 530d, xDrive eller ei og la det gå sin gang? 🤔

Sikkert ikke super enkelt å selge slike biler nå uansett 🤷‍♂️

Rwd er jo egentlig bare et pluss i mine øyne. Fordelene er bedre styrefølelse, mindre uavfjæret vekt foran, bedre vektfordeling, lettere å skru på, og mindre kostbare deler over tid som drivledd etc.

Xdrive er nok bare en norgesting nesten som en tvangstanke. Det saltes mye og fjellene stenges før behovet for xdrive er reelt. Trenger man xdrive?

Jeg har nå en xdrive og  har vel egentlig aldri hatt bruk for det. Morro med ekstra drakraft på isbanekjøring men ikke stort mer.

Så hvorfor skulle rwd være vanskelig å selge? Tror det er en kjøper der ute for rwd også. 

Markedet er ikke vanskelig i det hele tatt for entusiastbiler og biler som er skjeldne / få av på finn. Jeg har fått masse henvendelser på min e61 nå. Var inne å sjekket på finn. Det er jo nesten ikke biler i god stand å oppdrive lenger, så skjønner vel at etterspørselen øker. Samme burde gjelde for din f11 :)

Prise den 20k under tilsvarende xdrive, så tenker jeg du har et godt utgangspunkt.

Generelt så synes jeg f11 prisene er grådig overpriset. Flere hundretusen over en e61 som gjør samme nytten. (Ja vet f11 designet er innertier og selger seg selv, men likevel) du bør selge før bobla sprekker... på samme måte var også e61 kunstig høyt priset lenge, før det plutselig raste i bunn for noen år siden.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke alltid xdrive, men mange har faktisk helt jævlige oppkjørsler og en del kjører piggfritt, så jeg skjønner at folk har kjøpt xdrive når bmw har kastet det etter deg med en pris på 9900kr.

Tror dog heller ikke at en bil med rwd blir tungtsolgt, tross alt mange som fortsatt foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Evopower skrev:

Rwd er jo egentlig bare et pluss i mine øyne. Fordelene er bedre styrefølelse, mindre uavfjæret vekt foran, bedre vektfordeling, lettere å skru på, og mindre kostbare deler over tid som drivledd etc.

Xdrive er nok bare en norgesting nesten som en tvangstanke. Det saltes mye og fjellene stenges før behovet for xdrive er reelt. Trenger man xdrive?

Jeg har nå en xdrive og  har vel egentlig aldri hatt bruk for det. Morro med ekstra drakraft på isbanekjøring men ikke stort mer.

Så hvorfor skulle rwd være vanskelig å selge? Tror det er en kjøper der ute for rwd også. 

Markedet er ikke vanskelig i det hele tatt for entusiastbiler og biler som er skjeldne / få av på finn. Jeg har fått masse henvendelser på min e61 nå. Var inne å sjekket på finn. Det er jo nesten ikke biler i god stand å oppdrive lenger, så skjønner vel at etterspørselen øker. Samme burde gjelde for din f11 :)

Prise den 20k under tilsvarende xdrive, så tenker jeg du har et godt utgangspunkt.

Generelt så synes jeg f11 prisene er grådig overpriset. Flere hundretusen over en e61 som gjør samme nytten. (Ja vet f11 designet er innertier og selger seg selv, men likevel) du bør selge før bobla sprekker... på samme måte var også e61 kunstig høyt priset lenge, før det plutselig raste i bunn for noen år siden.

Som Oslo beboer med to biler awd så mener jeg at det faktisk er verdt det. Is og helvete og dårlig brøytet på side veier gjør det digg med awd. Trenger man det, sikkert ikke, men gud bedre så digg når,han foran deg står og spinner inn i rundkjøringen og du bare kan kjøre rundt.

 

jeg er der etter å ha hatt awd siden 2026 at det er så digg at det negative bryr jeg meg ikke om.

styrefølelse i oslo trafikk, uinteressant, samt på motorvei, betyr heller ikke noe-

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt det store behovet for trekk på begge aksler før jeg begynte å jobbe med bil og fikk prøve daglig biler med dette. 

Har klart meg med bakhjulsdrift siden jeg kjøpte F10n i 2016, men det krever noe mer planlegging hvis man vil unngå å sitte fast eller havne i sketchy situasjoner. Selvom Oslo ikke nødvendigvis er vinterens hovedstad, så har det vært dager her hvor jeg gjerne kunne hatt xdrive for å unngå den ekstra planleggingen ved igangsettelse eller for å komme opp den ene bakken. Med 4WD kjører jeg som om det er uendelig med grep, men den tankegangen der tror jeg mange har med seg når det kommer til bremselengde også...

Denne vinteren her har vel vært noe mer spesiell med tanke på mengden is på bakken som har vært. Da har rwd vært rimelig ubrukelig til tider. På snø dog har gode vinterdekk vært alfa-omega. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde levd fint uten firetrekk, men når jeg først har det så er det jo veldig greit. Det er ikke nødvendigvis ett krav, men det har blitt sånn at de bilene jeg ønsker har dette uansett som standard. Ser ingen ulemper med det, bare fordeler. Måten BMW har satt opp Xdrive  på så føles det veldig som bakhjulstrekk basert, man kjenner den skyver mest med hekken 😀 Eneste bakdelen jeg kommer på er dette styret med dekk, og at mange ignorerer dette som igjen fører til fare for fordelingskasse havari. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...