Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 30.6.2023 den 9.20, Skulebollen skrev:

Langt verre med ubrukelige Stena Line som går fra Bergen - Hirtshals 

Stena Line la ned virksomheten sin fra Norge i 2020(?). Den gikk forøvrig Oslo - Frederikshavn. 😛

Fjord Line har derimot verste rampe opp, men man får stå nede der også om man er snill nok. 😛

IMG_3534.thumb.jpeg.aed73039d37810559fc76b25654fcb8b.jpeg

4 timer siden, Marius2002 skrev:

Noen som har kjørt denne veien (innerst?) i Lysefjorden? Er det noe å trakte etter? Eller er det finere på bilder enn virkeligheten? Hva skjer med veien videre osv. 😅 Ferieplanlegging. 😂
Kjørt Trollstigen utallige ganger, men den gir meg ikke særlig mye lengre før man kommer på toppen og setter kursen ned igjen mot Valldal. Trollstigen er trangt og stress med tanke på møtende trafikk.

IMG_1411.thumb.jpeg.48318709b96fc46859c7024eb5756581.jpeg

Jeg tok turen for et par uker siden. Selve veien ned ser bedre ut på bilder. Det er lite til ingen utsikt nedover. I bunnen er det absolutt ingenting, men man får kjøpt seg en is.

Likevel er det jo en morsom tur, så om man er i nærheten hadde jeg tatt den. Hadde nok derimot ikke lagt opp hele ferien for å kjøre der. :)

IMG_7306.thumb.jpeg.f130f89ffa209e90509daf4e41829953.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjord line jeg mente ja :D Jeg har prøvd hver gang og få stå "i fred" uten sjans. Dei i skranken sier at det er ingen problem, så når det hinsides uhyggelige sure danske fergemannskapet skal ta meg ombord er det og guide meg inn i jævligste plassene som er.. Uten unntak faktisk, umulig og prate med dem, blir bare hoyet videre. Mulig ny m3 og gt3 på en "ungfole" irriterer dem noe jævlig, ikke vet jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Marius2002 said:

Noen som har kjørt denne veien (innerst?) i Lysefjorden? Er det noe å trakte etter? Eller er det finere på bilder enn virkeligheten? Hva skjer med veien videre osv. 😅 Ferieplanlegging. 😂
Kjørt Trollstigen utallige ganger, men den gir meg ikke særlig mye lengre før man kommer på toppen og setter kursen ned igjen mot Valldal. Trollstigen er trangt og stress med tanke på møtende trafikk.

IMG_1411.thumb.jpeg.48318709b96fc46859c7024eb5756581.jpeg

Jeg ville satset på enten 

1) ta bil/passasjerferja fra Lauvvik eller Oanes/Forsand inn til Lysebotn 

og 

2) kjørt fra Lysebotn og videre på ferden. 

eller omvendt. Er ikke mange bilene som går på den, men naboen min har hytte i Lysebotn og bruker den ferja i stedet for å kjøre 3t rundt via Sirdal fra Stavanger. Mer info og link til bestilling her: https://www.fjordnorway.com/no/mat-og-overnatting/kombibat-lysebotn---forsand---lauvvik

Da får du en magisk tur inn Lysefjorden sjøveien, og også en magisk tur opp veien fra Lysebotn til Sirdal. Ps. Det er også DNT hytte i Lysebotn, og Haugane B&B som er veldig populær, spesielt blant basehopperne om sommeren. 
 

Hyl ut om du vil ha mer tips og triks om ferdsel i Ryfylke og Indre Rogaland for øvrig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skulebollen skrev:

Fjord line jeg mente ja :D Jeg har prøvd hver gang og få stå "i fred" uten sjans. Dei i skranken sier at det er ingen problem, så når det hinsides uhyggelige sure danske fergemannskapet skal ta meg ombord er det og guide meg inn i jævligste plassene som er.. Uten unntak faktisk, umulig og prate med dem, blir bare hoyet videre. Mulig ny m3 og gt3 på en "ungfole" irriterer dem noe jævlig, ikke vet jeg :P 

De liker deg ikke, så enkelt er det. 😛 

2 minutter siden, papertiger skrev:

Jeg ville satset på enten 

1) ta bil/passasjerferja fra Lauvvik eller Oanes/Forsand inn til Lysebotn 

og 

2) kjørt fra Lysebotn og videre på ferden. 

eller omvendt. Er ikke mange bilene som går på den, men naboen min har hytte i Lysebotn og bruker den ferja i stedet for å kjøre 3t rundt via Sirdal fra Stavanger. Mer info og link til bestilling her: https://www.fjordnorway.com/no/mat-og-overnatting/kombibat-lysebotn---forsand---lauvvik

Da får du en magisk tur inn Lysefjorden sjøveien, og også en magisk tur opp veien fra Lysebotn til Sirdal. Ps. Det er også DNT hytte i Lysebotn, og Haugane B&B som er veldig populær, spesielt blant basehopperne om sommeren. 
 

Hyl ut om du vil ha mer tips og triks om ferdsel i Ryfylke og Indre Rogaland for øvrig :) 

Det er turistferje på plass igjen også nå, så da er det straks litt enklere. Denne tar derimot vinter og vår, og koster deretter. 😛

https://rodne.no/fjordcruise/lysefjorden-bil-og-passasjerferje/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

så når det hinsides uhyggelige sure danske fergemannskapet skal ta meg ombord er det og guide meg inn i jævligste plassene som er.. Uten unntak faktisk, umulig og prate med dem, blir bare hoyet videre. Mulig ny m3 og gt3 på en "ungfole" irriterer dem noe jævlig, ikke vet jeg :P 

Da må du bare slå deg vrang…hva skal de gjøre..hive deg av båten igjen? Okei så driter man seg litt ut, men man skal jo ikke akkurat feire jul med noen av disse menneskene. I påska når vi var til Amsterdam ble jeg på hjemturen vinket inn mot midten på bildekket, jeg kjørte opp langs veggen der jeg ville stå. Han "dirigenten" begynte å rope og kjefte, jeg ruller ned ruta og forklarte i en grei tone at jeg ønsker å stå langs veggen for å kun ha biler på en side. Da fikk jeg bryskt beskjed om å komme meg over der han anviste…kona sank ned i passasjersetet og sa "here we go" 😂 Jeg tenner jo på alle plugger og svarer med ikke faen om jeg skal stå der i midten. Spiller fuck all om det er meg eller en annen som står her langs veggen. Så kommer en annen bort og sier at det er greit, takk for det 👍 Nå skal det sies at stort sett får jeg parkere der jeg vil bare man spør de som dirigerer om det er greit. Har til og med opplevd at de har plassert de andre bilene med god avstand til min. Episoden i påsken var vel første gang det ble bråk, men dette var kveldsavgang med Fjordline fra Hirtshalts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde som kona di og sank ned i sofaen av pinlighet. Besserwissere som skal trosse det mannskap/besetning sier må være noe av det kleineste som finnes. Å slå seg vrang, rope "ikke faen" og bare gjøre ting akkurat som det selv passer en, hadde i alle fall medført at jeg hadde plassert vedkommende på den trangeste og jæveligste plassen på hele skipet. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og høre det er fler som har litt ferje angst… har mine dårlige erfaringer til tross at man prøver å ta sine forhåndsregler. Hadde ny F11 som jeg synes var den fineste bilen på hele ferja, og hadde hengerfeste kjørt ut for sikre avstand til bilen bak. Hadde ikke før fått satt på håndbremsen før bilen bak trer seg på kroken bak. Gikk bra med min bil, men den bak måtte velfortjent fikses i fronten. Tok ferje igjen nå til Gotland, og det gikk fint, fire spor var gjort om til tre, god plass. Ellers er mitt mareritt barn som slenger opp bakdørene uten å ha fått noen instrukser om ta det litt med ro pga dårlig plass… god tur til dere som skal på ferie til Danmark eller Tyskland😉 en liten trøst er at det meste av småskader kan fikses med smart-repair.

BEFB3478-D10B-4EBC-B595-87378A8BD432.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg gjorde som kona di og sank ned i sofaen av pinlighet. Besserwissere som skal trosse det mannskap/besetning sier må være noe av det kleineste som finnes. Å slå seg vrang, rope "ikke faen" og bare gjøre ting akkurat som det selv passer en, hadde i alle fall medført at jeg hadde plassert vedkommende på den trangeste og jæveligste plassen på hele skipet. :P 

Jeg skjønner at du ikke tar så mye ferge med bilen 😉 Eller så er du ikke så nøye med bilen din.. 

Jævlig kjedelig å få en dør i siden eller få lange riper etter folk som ikke passer på vesker og bagasje når de går mellom bilene. Jeg beklager at jeg er nøye med bilen min, men for meg er bil en såpass stor investering at jeg vil veldig gjerne holde den så fin som mulig. Så den diskusjonen med fergemannskapet tar jeg om det måtte bli nødvendig (noe det sjeldent er da de stort sett er lydhøre for ønsker til plassering) 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg tenker at svært få ønsker å få riper og bulker på bilen når de tar ferge. Jeg har imidlertid ingen problemer med å forstå deg, men tenk om alle skulle holde på som deg. Da ville det bli totalt kaos når fergen skal bordes. Derfor følger de aller fleste anvisningene de får selv om de selvfølgelig også vet at de risikerer en skade på bilen.

Det vil imidlertid helst gå bra og i løpet av snart 40 år med kjøring til/fra Danmark (stort sett med ferge) har jeg kun opplevd én større skade på bilen. Det har selvfølgelig blitt noen mindre riper, men intet som ikke kunne poleres bort. Den større skaden var en ganske omfattende drypping av hvit maling fra et nymalt tak (undersiden av heve/senke kjørebanen over). Selvfølgelig klaget jeg, men til ingen nytte (kunderettigheter var litt annerledes i 1987). Enden på visen var at jeg tok omlakkering av bilen på forsikringen (uten egenandel, men med redusert bonus).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg skjønner at du ikke tar så mye ferge med bilen 😉 Eller så er du ikke så nøye med bilen din.. 

Jævlig kjedelig å få en dør i siden eller få lange riper etter folk som ikke passer på vesker og bagasje når de går mellom bilene. Jeg beklager at jeg er nøye med bilen min, men for meg er bil en såpass stor investering at jeg vil veldig gjerne holde den så fin som mulig. Så den diskusjonen med fergemannskapet tar jeg om det måtte bli nødvendig (noe det sjeldent er da de stort sett er lydhøre for ønsker til plassering) 😀

Nei, jeg er selvfølgelig ikke nøye med bilen og vi som bor på Østlandet reiser jo aldri rundt med bil.. 🥴

Vi er alle enige om at det er vanvittig kjedelig å få skader på bilen fordi andre ikke ser på bil med samme øyne som oss. Det interessante her er jo at man velger å gå bakveien med å bli stemplet som idiot og arrogant og gjøre seg upopulær blant besetningen (som for øvrig har all rett til å plassere deg der de ønsker - og i ytterste konsekvens forvise deg fra skipet) fremfor å på forhånd spørre om å få stå på et bedre egnet sted fordi man er redd for bilen sin. Som regel forstår besetningen det og gir en litt mer egnet plass (langs veggen). Du kan parkere med en fornøyd kone som ikke trenger å synke ned i setet og sitte der til resten av passasjerene har forlatt bildekket, du har bidratt til å ikke forsure arbeidsdagen til mannskapet som er der for å gjøre en god jobb og du har sannsynligvis bidratt til din egen helse med holde pluggene i sjakk. Det er faktisk enklere enn man tror å være hyggelig og ydmyk, men enkelte blir jo nærmest våryre av oppføre seg rebelsk. Ellers synes jeg det er smått interessant at du står så hardt i det og hevder din (u)rett når du er på bortebane (på reise). En vakker dag treffer du en som er hakket mer entusiastisk på å krangle, og da er det jo fryktelig kjedelig å bli kastet av et skip eller fly fordi du absolutt skulle stå på din (u)rett. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Nei, jeg er selvfølgelig ikke nøye med bilen og vi som bor på Østlandet reiser jo aldri rundt med bil.. 🥴

Vi er alle enige om at det er vanvittig kjedelig å få skader på bilen fordi andre ikke ser på bil med samme øyne som oss. Det interessante her er jo at man velger å gå bakveien med å bli stemplet som idiot og arrogant og gjøre seg upopulær blant besetningen (som for øvrig har all rett til å plassere deg der de ønsker - og i ytterste konsekvens forvise deg fra skipet) fremfor å på forhånd spørre om å få stå på et bedre egnet sted fordi man er redd for bilen sin. Som regel forstår besetningen det og gir en litt mer egnet plass (langs veggen). Du kan parkere med en fornøyd kone som ikke trenger å synke ned i setet og sitte der til resten av passasjerene har forlatt bildekket, du har bidratt til å ikke forsure arbeidsdagen til mannskapet som er der for å gjøre en god jobb og du har sannsynligvis bidratt til din egen helse med holde pluggene i sjakk. Det er faktisk enklere enn man tror å være hyggelig og ydmyk, men enkelte blir jo nærmest våryre av oppføre seg rebelsk. Ellers synes jeg det er smått interessant at du står så hardt i det og hevder din (u)rett når du er på bortebane (på reise). En vakker dag treffer du en som er hakket mer entusiastisk på å krangle, og da er det jo fryktelig kjedelig å bli kastet av et skip eller fly fordi du absolutt skulle stå på din (u)rett. :) 

 

Hvorfor forsøker du å skape en storm i ett vannglass? Hva er greia med å piske opp stemningen rundt dette som egentlig ikke er ett problem. Jeg er sikker på at Skulebollen selv er voksen nok til å vurdere om han vil følge mitt råd om å protestere eller ikke. 

Jeg reiser vel mer med ferge over fjorden her enn de fleste her inne, og vil påberope meg god erfaring. Inntil i påsken i år så har ikke dette vært noe problem, akkurat på denne hjemturen møtte jeg på en som var litt tverr og lite hyggelig. Jeg hadde kjørt en lang dag, var trøtt, sliten og hadde kort lunte. Jeg er helt sikker på, uansett hvor ufeilbare enkelte her mener de er at dem selv har vært der en eller annen gang. Jeg fyrte meg opp, og sa hva jeg mente da jeg ikke ble møtt av en vennlig person fra fergemannskapet. Episoden ble raskt løst ved at en kollega styrtet til og ga meg lov til å parkere der jeg ønsket. Så greit har det stort sett alltid løst seg. Blir jeg anvist en plass jeg ikke ønsker så spør jeg høflig om jeg kan stå på ett bedre egnet sted. Noen ganger lar det seg ikke gjøre, jeg kan ikke begynne å rygge eller be dem flytte andre andre biler. Da spør jeg ikke heller og parkerer der jeg blir anvist. Siden dette stort sett alltid løser seg så har jeg til nå ikke spurt om å stå på trailerdekket. Nettopp for ikke å ta opp plassen til kjøretøy som har mer behov for denne plassen. Men sett i ettertid er det flere fordeler med å stå her, trengsel rundt bilen er en av dem men rask av og påkjøring er en annen fordel. Også slipper man selvsagt i noen tilfeller måtte be andre passasjerer passe på når de går mellom bilene. Det er mye verre enn å skulle komme i en konflikt med dem som jobber der på bildekket, disse folka skal man omgås med på båt i noen timer.

De her inne som har møtt meg personlig vet at jeg ikke er det rasshølet du forsøker å fremstille meg som. Du er flink til å ta det jeg skriver, vri og vinkle det slik at ting fremstår vesentlig verre enn hva det er. Jeg blir ikke klok på dette… Okei så liker ikke du mitt syn eller holdning til enkelte ting, og jeg er helt med på at jeg kan ha noen upopulære meninger av og til. Men er dette virkelig nødvendig? For min del blir det stopp her, du skal få fordelen av å få siste ord hvis du ønsker det. Jeg henger innpå her for å digge bil og BMW, ikke for å kjekle om holdinger, semantikk og formuleringer. La oss holde oss til for gode til å diskutere person og holdninger 😀

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan mene mye om kostnadsbesparelser hos BMW om dagen, men det ser ut som Tesla drar den hakket lenger. Prinsipielt er jeg enig i at man kunne skrotet RHD-biler, men siden BMW har en tendens til å degradere utstyr på passasjersiden, er det bare fint at BMW har RHD-biler i sortimentet. Tesla derimot - de kjører en ny vri. De har fjernet RHD Model S og Model X og introduserer "The Reacher". En søppelplukkeklype for å rekke ut RFID-brikker og annet fjas gjennom passasjervinduet (førervinduet i RHD-land). Tesla slutter aldri å overraske.. 😂

1816795964_Skjermbilde2023-07-04kl_11_34_32.thumb.png.ba7084e9d20526300d2bfe9cab1f1c4b.png
136726825_Skjermbilde2023-07-04kl_11_34_39.thumb.png.1f3890eca58f326f3a8bdb3733c35ad9.png
1108121323_Skjermbilde2023-07-04kl_11_34_49.thumb.png.006044b7f0b5516cedfd70d4e768347c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt i samme gata men jeg har ofte lurt på hvor mye bilprodusentene hadde spart hvis alle kjørte på den samme siden av veien. Det må koste utrolig mye ekstra å lage et motorrom hvor det er plass til ratt og pedaler på begge sider. 

Jeg vil tro at det største ønsket til blårussen hos produsentene var at England og de andre tullingene tok til fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rune-K skrev:

Litt i samme gata men jeg har ofte lurt på hvor mye bilprodusentene hadde spart hvis alle kjørte på den samme siden av veien. Det må koste utrolig mye ekstra å lage et motorrom hvor det er plass til ratt og pedaler på begge sider. 

Jeg vil tro at det største ønsket til blårussen hos produsentene var at England og de andre tullingene tok til fornuft.

Du er inne på noe her, jeg vil tro det britiske markedet (og høyre styrte markeder) generelt må være en pain in the ass for bilprodusentene. Jeg håper da disse ekstra utviklingskostnadene legges på bilprisen til disse markedene? Ville jo være feil om alle oss andre også må spleise på dette, enten i form av dyrere biler eller dårligere kvalitet som følge av kostnader. 

Kunne de ikke bare avskaffet dette nå en gang for alle? Jeg håper for en gangs skyld flere følger i Tesla sine spor her. På sikt så vil jo britene også tjene på dette da de får langt flere modeller å velge i. Er overraskende mange biler som ikke selges i England fordi det ikke er mulig å bygge dem som høyre styrte. F10/11 M550d er en av dem f eks. Samme med E34 M5 Touring og E30 M3, ble aldri levert med høyrestyring. Alpina nektet lenge å bygge biler med høyrestyring, så frem til godt ut på 90 tallet så ble alle Alpina med høyrestyring bygget lokalt i England (av Sytner gruppen som er importør for Alpina i UK) med byggesett fra Buchloe og biler fra BMW. Samme med Folkevogn, de med høyre styring ble bygget lokalt i UK. 

Noen som vet hvor stor andel høyrestyrte biler utgjør av det totale bilsalget globalt? Vi har jo noen ganske store land som velger å sitte på feil side i bilen, der i blant UK, Japan og Australia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...