Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

On 10/8/2024 at 8:05 PM, papertiger said:

Nissan Prairie er en klassikershitbox. Mange husker nok også gen2 i denne klassiske 2-tone-fargen, litt på samme måte som i7 i dag 🤷‍♂️:

image.jpeg.4bca2d2e32da32b012119b8e5a09c411.jpeg

 

@papertiger

Fant et par bilder av min 1991 Nissan Prairie 2.0i SLX manuell 2WD varebil som jeg hadde som arbeidsbil i 2004-05.  En glimrende bil som jeg ble glad i.  Praktisk, velkjørende og driftssikker bil i den den "gromme" blåfargen :mrgreen:

På første bildet deler den gårdsplassen med en 1996 Suzuki Baleno 1.3 SEDAN med høy km og registerfeil som jeg kjøpte på auksjon. En ordentlig drittbil som har gjort at jeg hater Suzuki.  Samt en 1985 Toyota Corolla GT.  

På siste bildet er det en litt sliten E30 325i med full Rieger-styling som stjeler all oppmerksomheten dog. 

IMG_6437.JPG

IMG_6438.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte kjøpe en 1996 Baleno stasjonsvogn da min førstekjøpte bil (e36 320i) viste seg å ha behov for "alt nytt" i forstillinga.

Balenoen var ett år nyere enn e36'en, men den kunne like gjerne ha vært ti år eldre. Fjernlys av og på var det vanskelig å se forskjell på og ikonet for fjernlys i dashbordet var gjemt slik at du ikke så det bak rattet med mindre du lente deg over til siden. Knappene til klimapanelet (tuppen på spakene du flytter høyre-venstre for å justere varme og spjeld) falt stadig av under betjening og disse hadde selvsagt ikke noe adekvat belysning. Den ene turen til jobb falt den ene av igjen og jeg skulle skru på taklyset for å finne den. Taklysknappen var selvsagt 1 cm unna taklukeknappen (Baleno med el-soltak av alle ting) og uten belysning, så i stedet gikk takluka opp så vann begynte å renne inn.

Bilen hadde heller ikke ABS, noe som var (i alle fall litt) medvirkende til at jeg sklei inn i hengerfestet på en Golf foran meg i krysset på glatta. Knust fanger og hull gjennom radiator hadde jo ikke vært noe problem å fikse for meg i dag, men den gang med mindre kunnskap og penger og med allerede en e36 på bukker, samt årsavgifter som ble betalt per år + refusjon for vraking havnet den i pressa.

Det jeg likte mest med den var en innebygget plastbøtte i bagasjerommet, det hadde jo vært alle tiders ekstrautstyr på en E61 med takluke når jeg tenker på det i dag. Den bøtta var faktisk såpass kjekk at den tok jeg vare på  før bilen ble taua og den lever enda i garasjen min snart 10 år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, E.C. skrev:

Jeg måtte kjøpe en 1996 Baleno stasjonsvogn da min førstekjøpte bil (e36 320i) viste seg å ha behov for "alt nytt" i forstillinga.

Balenoen var ett år nyere enn e36'en, men den kunne like gjerne ha vært ti år eldre. Fjernlys av og på var det vanskelig å se forskjell på og ikonet for fjernlys i dashbordet var gjemt slik at du ikke så det bak rattet med mindre du lente deg over til siden. Knappene til klimapanelet (tuppen på spakene du flytter høyre-venstre for å justere varme og spjeld) falt stadig av under betjening og disse hadde selvsagt ikke noe adekvat belysning. Den ene turen til jobb falt den ene av igjen og jeg skulle skru på taklyset for å finne den. Taklysknappen var selvsagt 1 cm unna taklukeknappen (Baleno med el-soltak av alle ting) og uten belysning, så i stedet gikk takluka opp så vann begynte å renne inn.

Bilen hadde heller ikke ABS, noe som var (i alle fall litt) medvirkende til at jeg sklei inn i hengerfestet på en Golf foran meg i krysset på glatta. Knust fanger og hull gjennom radiator hadde jo ikke vært noe problem å fikse for meg i dag, men den gang med mindre kunnskap og penger og med allerede en e36 på bukker, samt årsavgifter som ble betalt per år + refusjon for vraking havnet den i pressa.

Det jeg likte mest med den var en innebygget plastbøtte i bagasjerommet, det hadde jo vært alle tiders ekstrautstyr på en E61 med takluke når jeg tenker på det i dag. Den bøtta var faktisk såpass kjekk at den tok jeg vare på  før bilen ble taua og den lever enda i garasjen min snart 10 år senere.

Baleno må være det beste beviset på hvor effektivt reklame kan være. Regner med at reklamebyrået fikk en grei bonus for den kampanjen der. Det er helt utrolig hvor høy markedsandel Suzuki hadde i noen få år, samtidig så klarte de og overbevise flesteparten av nybilkjøperne at de måtte ha firehjulstrekk. Det var det ingen som hadde tenkt på før.

Det jeg husker best med den bilen var at en bekjent av meg jobbet på et Suzuki verksted på den tiden. Da fikk de inn en del klager på ulyd fra girkassen. Fiksen på det problemet var og legge inn mer lydisolasjon i bilen.🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mange som kjørte Baleno husker jeg, plutselig så ble alle bilene borte. Rusta vel høl i dem rett etter de passerte ti år veien. Firehjulstrekk inkludert i prisen var slagordet…greit å skive der når firehjulstrekk var det eneste man fikk.

Det klages så mye i dag over at flere BMWer likner for mye på kjipere bil modeller. Dette er tydeligvis ikke noe nytt 😂

IMG_1947.thumb.jpeg.f137058be38259250d90837ed7765764.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg funderer litt på "nyere" BMW, kjøreglede og kvalitet.

Min stedatter gikk til innkjøp av en F30. Etter få meter bak rattet konkluderte jeg med at noe var feil og endte opp under bilen for å sjekke foringer. Jeg fant ut at det var lekkasje på en casterstag foring og sprekkdannelser i den andre. (Dette ble ikke oppdaget på NAF test.)

Bilen hadde da gått 105000

Begge casterstag ble skiftet på reklamasjon, men jeg greide aldri å få godfølelsen bak rattet i denne. Min E87 fra 2005 med 240 000 på telleren føltes mye tightere på rattet.

Jeg får følelsen av at F30 ble laget for folk som bryr seg mer om image enn kjøreglede. VW caddyen min fra samme år har mer presis styring.

Jeg er på jakt etter en "nyere" BMW siden kona vil ha en bil med automatgir. Det står foreløpig mellom F20 med N13 motor eller F10/F11 med N57 motor. Jeg vurderer også E91 eller E61 med M57.

Jeg har ikke prøvd hverken F20 eller F1x og er bekymret for at de skal være like sterile og følelsesløse som F30. Jeg kan tåle litt "Playstation styring" på en 5-serie, men forventer mer av en 1-serie. Noen som kan beskrive disse bilene i forhold til F30?

Idag oppgraderte jeg til M3 bærearmer og casterstag på E87en. De gamle armene var egentlig i god stand, noen sprekker i foringer på casterstag, men ingen lekkasjer. Datostempling viste at disse var fra 2005 og har holdt 240 000km.

Bilen ble totalt forvandlet og jeg fikk en styrefølelse som jeg aldri har drømt om. Dermed har lista blitt høyere...

Tilfeldigheter har ført til at mine 4 siste biler har vært 2005 modeller. E91 325i , E87 118d (denne har jeg fremdeles), E61 525d og E90 320d. Alle disse har vært driftsikre med få problemer og rimelige reparasjoner til tross for at de to sistnevnte hadde passert 300 000km.

Jeg er redd for å hoppe over på F modeller grunnet egen erfaring med F30en. De fleste biler i min prisklasse (helst 100k, ikke over 200k) har N47 motor som tydeligvis er en tikkende bombe. Jeg ser også at biler med N13 ofte har nytt registerkjede, men på denne står det i det minste i forkant av motoren.

Jeg får inntrykk av at BMW går inn for å lage biler som ikke holder. 

Det er grenser for hvor lenge jeg kan ha E-biler som daily driver, så jeg er oppriktig bekymret for fremtiden. Finnes det noen kjøreglade BMWer produsert etter 2012, eller er det tid for å prøve ett annet merke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hå til dere med Zaptec lader! 

Leser i instruksjonene at ladekabel skal først i bil, deretter i stasjon. Er det noe problem og la kabel stå fast i stasjonen hele tiden? Slik at man bare må plugge i og utav bilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Skulebollen skrev:

Hei hå til dere med Zaptec lader! 

Leser i instruksjonene at ladekabel skal først i bil, deretter i stasjon. Er det noe problem og la kabel stå fast i stasjonen hele tiden? Slik at man bare må plugge i og utav bilen? 

Hæ? Jeg har lest motsatt- stasjon først og så bil. Det stod det også i bruksanvisnignen på 225xe jeg hadde med ladekladd/vanlig støpsel. Og så koble fra bil først og så vegg til slutt når man er ferdig. Er jo ladestasjoner med fast kabel, de er jo koblet i stasjon hele tiden - hurtigladere langs vegen lige så. Jeg vet om flere som lar kabelen så i stasjonen hele tiden, om det tar skade vet jeg ikke. 
Hjemme har jeg BMW Wallbox med 7m fast ledning, på jobb har vi Zaptec som jeg bare lar kabelen stå i om jeg skal et ærend de ytterst få gangene jeg orker å lade der. Om dette har mye å si vet jeg ikke, men jeg får opp feilmelding i bilen om jeg kobler i bilen først, altså at det ikke er strøm på kabelen. 🤷‍♂️😊

 

Edit: Ser Zaptec underbygger det jeg skriver på sine nettsider:

IMG_4962.thumb.jpeg.9fa4f208028340fbc00d48a997982829.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Marius2002 skrev:

Hæ? Jeg har lest motsatt- stasjon først og så bil. Det stod det også i bruksanvisnignen på 225xe jeg hadde med ladekladd/vanlig støpsel. Og så koble fra bil først og så vegg til slutt når man er ferdig. Er jo ladestasjoner med fast kabel, de er jo koblet i stasjon hele tiden - hurtigladere langs vegen lige så. Jeg vet om flere som lar kabelen så i stasjonen hele tiden, om det tar skade vet jeg ikke. 
Hjemme har jeg BMW Wallbox med 7m fast ledning, på jobb har vi Zaptec som jeg bare lar kabelen stå i om jeg skal et ærend de ytterst få gangene jeg orker å lade der. Om dette har mye å si vet jeg ikke, men jeg får opp feilmelding i bilen om jeg kobler i bilen først, altså at det ikke er strøm på kabelen. 🤷‍♂️😊

 

Edit: Ser Zaptec underbygger det jeg skriver på sine nettsider:

IMG_4962.thumb.jpeg.9fa4f208028340fbc00d48a997982829.jpeg

Samme med Easee-burken jeg har. Kabel er alltid koblet til ladeboksen og låst. Får jo masse feilmeldinger når spenningen kuttes om den står tilkoblet bil. Gjorde i alle fall det med nødladeren da sikringen røyk 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, StigJ skrev:

Ladeboks

Jepp! Jeg fant det mest hensiktsmessig med fast kabel til hjemmebruk, da ligger bilens ladekabel alltid i bilen. Man må jo påse at kabelen på veggboksen er lang nok så man kan bytte bil uten å tenke på plassering av ladehullet.
BMW Wallbox fungerer kanonbra, men den er stor iforhold til Easee og Zaptec. Det er kanskje ikke alltid bra. Men den er fin da :D Minuset ellers er jo om det kommer noen med den utdaterte Type1 som skal lade, da sliter de. Men det får være deres problem og ikke mitt 🤷‍♂️

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, StigJ skrev:

Kjører selv på med 10 meter lang Thansenkabel 😁 Litt skeptisk til navnet på den da.... Inferno... :unsure:

Fungerer nok fjell! :) Neste jeg skal kjøpe er slik feste å skru i veggen for å sette kabeltuppen inn i. Pr. nå er dette integrert i ladeboksen, men ja. Har jeg slik til veggen så blir veien for kabel til bil kortere. Det er rett og slett hverdagslig latskap.

IMG_4967.thumb.jpeg.7bcc14d7527606c71957e457cf5c64a0.jpegIMG_4968.thumb.jpeg.53759629af3b62c6de75e35724b36286.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   3 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...